Gå till innehåll

5 in 1


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Mycket motstånd mot stickorna, men jag tycker ändå att de kan vara bra fingervisning till hur det står till med akvariet! Min personliga åsikt som antagligen inte kommer delas med så många (om ens någon).

När jag köpte mitt akvarium så var stickor tillsammans med salifert nitrit-test det enda som föjlde med...

Man ska nog inte förlita sig helt på dom, men som sagt, de verkar ändå kunna berätta en del om allmänskicket på akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En test tar man för att se om man behöver göra några ändringar eller om något värde bekräftar en misstanke om att ngt är fel. Att då använda metoder vars resultat har en nogrannhet som är i storhet som avståndet mellan Kiruna och Smygehuk kan då bara gå fel. Testen i sig kan göra att man tar felaktiga beslut.

Låt oss säga att jag skall gå över gatan och ser mig noga om. Jag ser så dåligt att jag inte kan säga säkert om den framrusande spårvagnen som kommer från vänster är en eller två hundra meter ifrån mig. På den exaktheten skall jag fatta ett beslut om jag skall gå över gatan eller inte. Allmäntillståndet säger att det kommer en spårvagn men avståndet.........

Du förstår säkert vad min åsikt om teststickor är - stoppa den var som helst men inte i ett akvarium.... (tyvärr gäller det många dropptester också - men det är en annan femma)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åsikterna verkar vara många å starka, men jag menar inte att man helt ska förlita sig helt på stickorna, utan att man kan ha dom som fingervisning för om det är nåt som börjar gå galet. Om stickorna sen skulle vara lika dyra eller kanske dyrare än dropptester kan jag tycka att man lika gärna kan hålla sig till de så omtalade dropptesterna! Även om de innebär mer arbete!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åsikterna verkar vara många å starka, men jag menar inte att man helt ska förlita sig helt på stickorna, utan att man kan ha dom som fingervisning för om det är nåt som börjar gå galet. Om stickorna sen skulle vara lika dyra eller kanske dyrare än dropptester kan jag tycka att man lika gärna kan hålla sig till de så omtalade dropptesterna! Även om de innebär mer arbete!

de billigare dropp-testerna är mer som fingervisningar, o visa är faktiskt värdelösa! men de är som Lasse säger, en annan diskussion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åsikterna verkar vara många å starka, men jag menar inte att man helt ska förlita sig helt på stickorna, utan att man kan ha dom som fingervisning för om det är nåt som börjar gå galet. Om stickorna sen skulle vara lika dyra eller kanske dyrare än dropptester kan jag tycka att man lika gärna kan hålla sig till de så omtalade dropptesterna! Även om de innebär mer arbete!

hehe inte lätt o ha dom som fingervisning om nogrannheten e som mellan kiruna o smyge ;)

då kan det ju ha gått galet innan stickorna visar det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog förut skrivit i ungefär samma stil som en del gör här om stickorna, duger möjligen till tandpetare typ. Fast jag har nog tänkt om lite, precisionen på stickorna är usel, inget tal om den saken, det är inget mätinstrument. Vad de däremot har är en odiskutabel fördel och det är smidigt användande. Att köra i en sticka är oerhört mycket smidigare än att slabba med tester och följaktligen är chansen större att det blir gjort. Visserligen kanske man bara får reda på att man är mellan Smygehuk och Kiruna men då vet man ju i alla fall att man inte är i Hamburg. Vilket ju kan vara av intresse ibland.

Precisionen är som sagt usel men jag tycker det ser ut att stämma att man kan använda dem för att se typ om vattnet är surt eller basiskt och om man har mycket eller lite nitrat. En snabb varningslampa duger de som, lyser plötsligt något rött på stickan så är det läge att mäta med bättre tester och se vad som hänt.

Något bättre än att gissa om man inte har tid och lust att göra ett bättre test alltså. Sen är ju saken den att det handlar om stickor som är anpassade till sötvatten och som redan där inte duger till mycket mer än att se om det hänt nåt katastrofalt. Det lär inte funka bättre i saltvatten, risken är i stället att det blir störningar som de som gjort stickan inte räknat med så det visar helt bort i stoll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är bara att de inte bara visar för lite - de kan visa på värden som inte ens existerar. Det är lika vanligt och det är det som ställer till problem - då börjar man att behandla ett "friskt" akvarie. En nybörjare har samma träffsäkerhet som dessa genom att bara gissa och har man kört akvarium ett tag så är välgrundade gissningar bättre än stickorna.

MVh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket motstånd mot stickorna, men jag tycker ändå att de kan vara bra fingervisning till hur det står till med akvariet! Min personliga åsikt som antagligen inte kommer delas med så många (om ens någon).

Jag tror personligen du får en bättre fingervisning bara genom att titta in i karet och se hur koraller och fisk ser ut.

Som nybörjare behöver du inte ha koll på alla värden, bara de som är grundläggande typ Nitrit, Nitrat och Fosfat (och salthalt). Har man stenkoraller så kan Kalcium och Magnesium också vara av intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...