Gå till innehåll

Utfällning i nyblandat vattten(red sea coral pro)


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Nåja nu har man lyckats igen...

Jag har haft problem ett par gånger med RSCP saltet då jag fått utfällning efter blandning.

Senast gjorde jag ett mer nogrant försök och höll mer koll på vad och hur.

Osmosvatten, nytt membran på filtret och testat.

Temperatur 24grader C, mätt med olika termometrar.

Kalibrerad våg.

2x2000l/h streampumpar +luftning.

130liter vatten.

5093gram salt.

Jag doserade i saltet vartefter att de löst upp sig och den klassiska RSCP botttensatsen uteblev. Det hela tog mig närmare 6 timmar att genomföra.

Allt var frid och fröjd när jag lade mig och salthalten låg kring 1,025-26(lite högre än planerat).

Det hela var närmast kristallklart och jag var äntligen nöjd med resultatet.

På morgonen dagen efter var allt en vit dimma i byteskaret, det fanns beläggning på pumpar samt ett lager på bottnen.

Någon som kan komma på vad som är fel eller ge förslag på åtgärd?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar alltid bli dimma i nystartade kar. Den försvinner på två tre dagar eller när du använder bytesvattnet. Bottensatsen beror nog på att Red Sea saltet är gjort av indunstat saltvatten. Då faller kalcium ut med kH när vattnet börjar bli koncentrerat. Sedan tillsätter man bikarbonat till det indunstade saltet för att få rätt kH när man använder saltet.

Hoppas saltet fungerar bra för dig. Det finns en dålig batch ute hos en del handlare. Men jag tror den ger en gulbrun smutsrand i vattenytan i blandningskärlet så förhoppningsvis är ditt salt lika bra som när märket var nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju inte ett nystartat kar utan mitt VB vatten jag har problem med ;)

Låter lite som om det kan vara av den "dåliga" batchen då jag får en gulaktig utfällning.

Långsökt, men du råkar inte ha nåt Batch.Nmr på den dåliga sändningen?

Sen så har jag märkt ett förfall i kvaliten, det har nästan blivit sämre hink för hink.

D&D hade dåligt mg till o från men hellre det än denhär smörjan, synd nog så tas det inte in mer.

Jag provar sänka Ph med lite Co2, få se om det kan lösa upp smörjan igen...

Hursomhelst så blir det en reklamation på saltet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken, har ni använt vattnet när ni fått utfällning eller har ni kasserat och gjort nytt?

Batchnummret är stämplat på bipacksedeln om jag inte minns fel, men det är egentligen mindre viktigt.

Frågan är om det här är en engångsföreteelse eller om det kommer att fortsätta se ut såhär med Red sea saltet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört RS saltet i flera omgångar både med osmosvatten och kranvatten och har alltid fått ett gul/grönt vatten med bottensats. Det händer aldrig med andra salter men alltid med RS.

Vet inte om jag har haft otur eller om det bara är något jag gör fel men köper inte det saltet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Red Sea Pro och mjukt kranvatten (låg kalciumhalt) och inga utfällningar alls. Jag blandar inte optimalt heller eftersom jag tar i saltet i hinken först och blåser på med duschen (fyller hinkens 20 liter på några minuter). Hittils inga problem och den senaste saltet är inköpt i år. Efter blandningen får det stå med en kraftig cirkpump minst 15 minuter - ibland över natten. Favoriten är en resun 3500 liters powerhead - i 20 liter :)

MVH Lasse

Edit: Nämnas är att Red seas salt är lite mer koncentrerat än många andra salter. För att få 35 psu (promille) i tio liter så går det åt 382 gram salt på 10 liter enligt Aqua kalkylatormedans för att få samma salthalt med Tropic Marin så är åtgången 401 gram salt Då ger RSpro ca 460 ppm kalcium och ett KH på 8 medans TM pro reef endast ger 425 ppm kalcium och ett KH på 8. Jag tror att risken för överdosering vid blandningen av Red Sea pro är större och därmed risken för utfällning.

Gult vatten och fällning har jag råkat ut för med TM bioatic reef salt och där är nog risken för utfällning ännu större. Vid ca 35 promille (eg 34,8 psu) behövs 391 gram salt och på 10 liter vatten och då ger den blandningen det extrema värdet av 490 ppm calcium och 10.7 i alkanitet. Jag tror att man behöver vara mer försiktig när man blandar och det är väldigt viktigt att blanda rätt. Det vill säga använd Aqua kalkylator och räkna ut blandningsförhållandena för just ditt salt och mät upp vattnet först och tillsätt saltet sedan, speciellt viktigt med extremsalterna som RS pro och TM bioatic reef salt.

Aqua calculator är ett mycket användbart redskap.

DS

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst Lasse det är precis så jag gjorde med uträkningsprogrammet och fyllde i temp volym o saltmärke.

Halten blev något högre än jag siktat på men det kan hända att jag räknat lite fel på vattenvolym.

Jag tror nog att vi är ett flertal som upplevt problemen, det som får mig att fundera är dock att jag lyckades lösa allt och få igång utfällningen under natten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du ligger så högt i nivåerna av calcium och KH så finns det flera faktorer som kan förklara varför du fick utfällning i karet efter det du fört över din blandning. Du kan ha legat högt i ettdera calcium eller KH i karet exempelvis.

En annan orsak som jag börjat att fundera på den sista tiden i och med att många har upplevt ett lågt kalciumvärde och en jädra kamp för att få upp det, eftersom förbrukningen i karet absolut inte är så hög att så mycket kalcium skall gå åt, är den KH höjning som tillförsel av koldioxid via luft och bakteriell verksamhet som föregår i skymundan. Om vi trycker upp KH lite för högt med kemikalier så kommer de normala KH höjande faktorerna liksom verka på toppen av isberget och fälla kalcium. Men det är bara funderingar än så länge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång du blandar - ta och mät pH:t när det är precis nyblandat (och klart) och sedan när du fått utfällningen. Inte helt hundra eftersom fällningen sänker pH:t men har du en kraftig sänkning så spelar säkert luftens koldioxid en roll. Testa också en gång utan luftning och ytrörelse (vattnet blir inte biologiskt dåligt över en natt utan ytrörelse).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag gjorde ett litet test med 1/3 Reef Chrystals salt i blandningen, det har resulterat i minimal fällning.

Verka inte ha några större problem med Ph, jag skrev dock inte upp värdena.

Få se om det går att upprepa experimentet för jag har salt för en omgång till.

Sen blir det Tritons nya aningen roliga salt som är specat på det mesta förutom dKh.

Vad jag fick veta var att kh är lite lågt men det går att höjja till det värde man vill ha så bara resten är enligt spec så är jag nöjd.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Blåser liv i den här tråden igen.

Har åsså en coral pro hink som börjar ta slut, och med ~10l vattenbyte i veckan så räcker den ett tag.

I början var det inget bekymmer men har senaste månaderna fått utfällningar efter ~1 dygn. (I blandningshinken då)

Av olika anledningar blev det inte tid för byte sist så det fick stå och blandas i 2-3 dygn istället och döm om min förvåning när det tidigare grumliga vattnet (jodå, tittade i hinken) var klart och fint.

Vet inte om det är repeterbart eller en engångshändelse dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testade dessa salter, och jag får en gråvit beläggning i min saltblandarbalja, samma med red sea saltet som med deltec saltet. hörde att det kunde bero på att de tillsätter fosfatremover till havssaltet för att få ner fosfatet? det blir som en fin gråvit sand som klibbar på allt (väggar, pumpen mm)

brukade köra reef crystals innan, ska nog återgå till detta eller finns det några andra bra salter?

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...