Gå till innehåll

Projekt - Konstruera egen överrinningskammare


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom det finns hela akvarier gjorda i akryl så tycker jag inte det borde vara omöjligt att få ihop en egen box i akryl heller. Det finns en bild i tråden du länkade till, Peter, där någon visar en egenhändigt byggd akryl-box. Det är väl ungefär den principen jag kommer bygga på fast jag kommer inte ha rör som driver den. Vet inte hur ofta man måste rensa en box riktigt, men jag hoppas klara mig på att bara kunna plocka bort den och skölja den i ljummet vatten. Måste man kunna komma åt å skrubba ordentligt invändigt åxå?

Bifogar en bild på nya designen. Tanken tidigare var att "vinkla ut" den bakre kammaren så att den gick längs baksidan av akvariet istället (så att akvariet inte skulle behöva stå så långt ifrån väggen). Problemet med detta upptäckte jag var att den sista mellanväggen (i teckningen ritad grön) blev för smal och det var den som var den största flaskhalsen i konstruktionen. I en traditionell konstruktion blir denna väggen lika bred som hela boxen, men i min prototyp blev den bara cirka 3 centimeter. Det är den väggen jag zoomat in lite i filmklippet. Där ser man att vattenytan ligger ungefär en centimeter över väggen.

Den röda linjen inritad är tänkt ska illustrera var jag tänkt sätta rastret som ska förhindra att jag hittar mina fiskar i sumpen.

post-5077-14468920649916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite fler tester med prototypen och upptäckt att den gurglar en del... Vilka justeringsmöjligheter brukar det finnas för att man ska kunna göra dom tysta? Jag funderar på att sätta en kulventil på dräneringen från boxen, men det känns inte vidare säkert!

När jag körde utan slang på dräneringen så stabiliserade sig nivån i boxen av sig själv, men när slangen kopplades på och häverteffekten satte fart så tömdes snabbt sista facket i boxen och strax därefter påbörjades ett gurglande som kom och gick. Varför det blir så förstår jag, men går det kringgå? En fundering har dykt upp med att peta ner en tunn luftslang i dräneringsslangen för att ta hand om den luft som vill röra sig i slangen, men det känns inte heller riktigt rätt.

HJÄLP!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min överrinningsbox har ett lock man lägger över kammaren där vattnet rinner till sumpen. Det blir i princip helt tyst, men gurglar ordentligt om man tar bort locket.

En annan lösning jag sett en del göra är att sätta nedloppskopplingen vinklad med en böj, så att vattnet rinner ner från sidan istället för uppifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det var så här han menade:

post-1377-14468920668396_thumb.jpg

En annan lösning är om du kör med hävert och ett extra rör i boxen så här:

post-1377-14468920668462_thumb.jpg

Då får du hävert på det ena röret och sen använder du det andra för att finjustera nivån i boxen och får det i princip ljudlöst.

Principiellt, du får ju justera höjden på rören så det fungerar som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag håller på med ett nytt försök att få till boxen jag behöver till mitt akvarium. Jag har bifogat en dålig bild på min tanke om hur det kommer bli när jag är färdig... De båda kopplingarna till dräneringen av boxen kommer sitta bakom varandra är tanken, men det var lite svårt att illustrera annars. Den lägre av de två anslutningarna kommer gå med full hävert och jag har sett i mina tester att den är överdimensionerad, så jag kommer strypa den med en kulventil tills jag får precis så mycket flöde som behövs för att det ska börja rinna över i den högre röret. Det högre röret är dessutom överdimensionerat ytterligare så jag ska kunna ha det som säkerhet. Återkommer med bilder på den färdiga boxen...

post-5077-14468920878143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Kollade resultatet nu i morse... Jag får tacka för påpekan B! Designen såg lite osäker ut, så jag skarvade på en bit nu på morgonen. Tyvärr kommer det leda till att det dröjer ett antal timmar till innan jag kan börja bearbeta den vidare. Men vad gör det om man slipper en översvämning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var det som den inte var... saknades ett par centimetrar innan, men nu är det åtgärdat... snart har det torkat åxå, så jag kan gå över hela boxen med dremeln och därefter göra lite täthetskontroller... antar att jag kommer få peta i lite extra lim på ett par punkter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är boxen testad och den fungerar precis som jag hoppats! Det som återstår nu är installation, så jag får pallra mig iväg till nån med akvarietillbehör å köpa lite slang och slangklämmor (var hittar man sådanadär svarta slangklämmor i plast med hullingar? - eller går det lika bra med buntband?)

http://thumbs3.ebaystatic.com/m/meUarPM6t0seM7WYaqnMYdQ/140.jpg

Får ju kalibrera boxen åxå så flödet stämmer precis. Den smalare kopplingen som kommer gå med full hävert drar ju lite för bra (vilket var tanken eftersom jag ville ha lite säkerhetsmariginaler) och kommer ha en kulventil. Sätter jag lämpligast kulventilen högt upp eller så långt ner som möjlgt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så lågt som möjligt

mvh manne

Gissade det... det är så jag haft det när jag gjort mina tester... antagligen kommer jag bara sätta ett par decimeter slang efter ventilen då så jag slipper ha ventilen under vattenytan i sumpen. Eller ska man ta det att man kommer bli lite blöt varje gång man ska justera (vilket IOFS inte kommer bli så ofta antar jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var boxen igång! Vet inte exakt vad jag kört för flöde igenom den när jag testat den, men den pallade IAF en Eheim 1250 (1200L/h) med en tryckhöjd på en knapp halvmeter. På returledningen satt en backventil, en kulventil och en 90-graders vinkel som antagligen begränsade flödet något. Skulle gissa på att det ligger på strax under 1000L/h.

Dräneringen av boxen sker genom två genomföringar varav den ena har en rörbit pålimmad för att höja vattennivån i sista delen av boxen. Rörbiten har en innerdiameter på 20mm och är snedskuren 2,5-3cm. Slangen på den genomföringen har en innerdiamter på 22mm. På den andra genomföringen har jag satt en slang med innerdiametern 16mm samt längst ner en kulventil för att kunna justera flödet och slippa gurglande ljud.

Efter första kanten i boxen (där vattnet rinner in från akvariet) har jag lagt ett raster för att förhindra att större djur kommer ner i sumpen. På så sätt har jag en större kant som vattnet kan flöda över än om jag skulle haft en kam.

När jag kör med denna setupen (samt ett 5W UV-filter och ett roterande munstycke) så får jag en höjning av vattenytan i akvariet på ungefär 7mm från avstängd retur till påslagen.

Hela boxen har en innerbredd på 10cm

Total materialkostnad ligger på under 200kr. Köper man 4 genomföringar kan man bygga 2 identiska boxar för under 300kr! Sen finns det säkert de som kan få tag på genomföringar och/eller akrylen billigare, och kan då komma undan ännu billigare.

Bifogar även en skalenlig skiss med måtten jag använt mig av.

Akrylen bockar man lättast med en varmluftspistol och några vinklar av något slag... Jag använde mig av en bänkskiva och ett par vattenpass.

Limmet gjorde jag av spillbitar från akrylen som jag lät lösas upp i aceton. Som applikator använde jag en gammal spruta som man kan få tag på på apoteket. Tyvärr fick jag en del bubblor när jag använde mig av denna, så jag har fått bättra på ett par fogar, men över lag var det ett bra resultat!

post-5077-14468920886053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...