Gå till innehåll

Planerar ett 400 - 500 liter


Saturnus

Rekommenderade inlägg

Jag har haft sötvatten ett tag nu och har bestämt mig för att nästa kar blir ett saltvatten, därför har jag vänt mig till saltvattensguidens forum för att få expertråd.

Min första fråga: Är 70cm högt kar ett bra mått och hur mycket ljus behöver jag för att korallerna ska få tillräkligt vid bottnen.

Måtten på det tänkta karet är 120x65x70, planen är att jag ska börja lägga undan pengar till akvarium och LS, så först till hösten kommer köp ske, men till dess ska jag lära mig så mycket som möjligt och drömma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej 70 är ett litet olämpligt mått. Vill du ha normal säkerhetsmarginal på glasets styrka bör du inte gå över 60 cm höjd med 12 mm glas. Och 15 mm är mycket dyrare (ingen standardtjocklek). Genom att ditt kar är så kort går det nog att ha höjden 65 cm.

8 till 10 54w lysrör räcker långt. Alternativet är 2 x 250w metallhalogen + actinic lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt o ha en avrinning till en sump, använder man biobollar och filtermassa precis som i ett sötvatten.

Var kan jag hitta information om vad en skummare och "fraggstenar" är för något.

Skummare har jag hört att man bör ha men behöver man även en kalkreaktor eller kalkmixer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan jag hitta information om vad en skummare och "fraggstenar" är för något.

Här på forumet, testa att sök så kommer du att hitta :skrattar:

Det är inte fel att köpa en bok, men inte heller ett måste. Jag köpte ingen utan läste mig till det mesta här (under nästan ett års tid). Som Stig säger så kan det vara nyttigt att träffa någon som redan kör ett saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en massa knepiga termer, men vet att det nån stans på forumet finns en liten ordlista. Nån kanske kan länka den till dej (kan inte göra det från telefonen).. annars är tipset som alla skriver att läsa å söka på forumet. Ett bra sätt kan va att leta rätt på ett mindre antal trådar med akvarier du tycker verkar intressanta och följa dessa. Du verkar ju inte ha nån panik att komma igång /samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en del nybörjarartiklar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Här har du även en annan bra tråd med förklaringar på en del förkortningar som kan dyka upp:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10683

För att lättast hitta svaren på dina frågor kan du gå in i de olika forumsdelarna och kika på de trådar som är klistrade i början av varje del, de brukar innehålla en hel del matnyttigt. Exempelvis denna om ljuset:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=82

Där ser du 3 trådar som är klistrade, men tänk på att kolla datumen på när tråden skapades samt senast uppdaterades.

Gammal information kan fortfarande gälla idag, men ofta när det gäller teknik så går utvecklingen framåt, tack och lov, så det kan ändå vara en idé att kolla upp vad som gäller idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ja började planera mitt kar(vilket forfarande inte är igång) så letade jag upp kar bland "Mitt första akvarium" som var i ungefär samma storlek som ja tänkte ha och sen läste ja dom trådarna, fick många svar där och sen va de bara att söka vidare på saker som ja tyckte ja behövde veta mer om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya ramper kostar en del. Begagnat kan man göra fynd, man kan även bygga egna, men den kostnaden ligger rätt så nära nypris ändå.

Kolla igenom köp 6 sälj här på guiden samt lägg ut en annons själv på vad du kan tänka dig, det händer att folk byter ut och ändrar om, så ibland har man tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan jag hitta billiga ljusramper? Har bara hittat där dom ligger på mellan 9000-10000, är dom verkligen så dyra?

ett bra alternativ är att köpa begagnat! finns på blocket och här i "köp och sälj".

sen kan jag rekommendera våra annonsörer som du kan kolla lite på ramper. om det verkar för dyrt, kan du kolla vad en ramp kostar i övriga EU, tex tyskland. sen kan du kolla på Ebay också, men då Kan tull tillkomma på priset!

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen hade jag inte köpt T8 lysrör, utan T5 rör!

du ska minst ha 10 gånger volymen på ditt kar, men det rekommenderas mer, upp till 30 gånger!

som sagt, testa sökfunktionen och köp en bok! ett annat tips är att använda Medlemsfunktionen för vart folk här på Guiden bor, och be om att få besöka denne. Då kan du få snabbare svar på alla frågor och funderingar du har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har en cirkulation 30ggr akvarievolumen vilka fiskar passar bra då?

Naturligtvis vill jag ha en mandarin i (ska ha 50< kg LS och låta karet köra i ett år innan), men hur går det med en sådan cirkulation och så slöa fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har 30x akvarievolymen i cirkulation runt runt, så får man en karusell, som ingen fisk står emot. Om man har 30x cirkulation där flödena istället styrs mot varandra och mot inredningen får man ett turbulent flöde, där man bara fläckvis har sådana vattenhastigheter att det påverkar de långsammaste fiskarna negativt. Med andra ord, du kommer inte se någon av de långsammare fiskarna stå och hovra precis framför en pump.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande på drömstadiet och jag undrar hur man räknar på om akvariet är högt belastat med fisk, i sötvatten räknar man ju 1-2cm fisk/ liter vatten. Jag älskar ju koraller men vill ju ändå ha en del fiskar.

Fiskarna jag vill ha är:

2 Amphiprion ocellaris

1-2 Pterosynchiropus splendidus

3 Zebrasoma flavescens

1 Någon fin kirurg

10-12 Pterapogon kauderni

Om det finns plats skulle jag vilja ha 6 Nemateleotris decora

Skulle det bli en för hög belastning på akvariet?

Stämmer det att Nemateleotris äter på LS och därmed konkurerar med Pterosynchiropus om maten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...