Gå till innehåll

Alex & Carinas red sea max 130!


Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite uppdatering.

Karet tickar på och allt mår mycket bra. Både mussla, anemon och spser trivs vilket jag inte riktigt trodde i ett rsm med orginal belysning peppa peppa:)

Spserena har fina färger och växer sakta men säkert.

Har fått väldigt mycket kalkalger på rutorna, så jag köpte en Diadema setosum som sköter rutorna riktigt bra.

Köpte även en till sps bild3 som jag inte riktigt vet namnet på. Kan det vara en Acropora vaughani?

post-5223-14468923317382_thumb.jpg

post-5223-14468923317181_thumb.jpg

post-5223-14468923316989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banana manÄntligenBanana man!

Nu har jag äntligen efter 1,5 år letande fått tag på min tubeastrea "solkorall".

Den har inte öppnat upp polyperna men jag har bara haft den drygt ett dygn.

Har provat mata med berikad artemia men inget en så länge, några tips?

Fick också tag på en Tunze osmolator som har varit slut länge, så nu behöver man inte oroa sej för det på semestern:ler:

Slänger upp lite bilder på kalaset.

post-5223-14468923347202_thumb.jpg

post-5223-14468923347026_thumb.jpg

post-5223-1446892334682_thumb.jpg

post-5223-14468923347401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få korallen att fälla ut polyper så kan du prova att ta vattnet från frysfodret och spruta det på korallen det borde få den att fälla ut sina polyper och sedan är det bara att mata med t,ex artemia de äter typ allt. Om det inte funkar, så kan du lägga korallen i en bunke och prova samma sak men där i, för de kan vara lite trögstartade ibland om de inte matats ordentligt innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få korallen att fälla ut polyper så kan du prova att ta vattnet från frysfodret och spruta det på korallen det borde få den att fälla ut sina polyper och sedan är det bara att mata med t,ex artemia de äter typ allt. Om det inte funkar, så kan du lägga korallen i en bunke och prova samma sak men där i, för de kan vara lite trögstartade ibland om de inte matats ordentligt innan.

Tack Sunny, det ska jag prova! Har läst mycket om att placera korallen i en bunke, men är inte det väldigt stressande för korallen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser den ut med indragna polyper?

Jag har en liknande encrusting/flakväxande rackare som ser ut sådär med utsläppta polyper, när dessa är indragna så har den ganska tydlig femhörnig struktur på koralliterna. Det är hur som helst en Porites, och jag skulle väl gissa på att den ni har är Porites eller Montipora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Sunny, det ska jag prova! Har läst mycket om att placera korallen i en bunke, men är inte det väldigt stressande för korallen?

Nej då,korallerna är ganska tåliga för att få bäst resultat brukar jag stoppa ner bunken i karet och sedan lyfta i korallen innanför akvariet då blir det i princip ingen stress alls..

Förövrigt så är dom väldigt tåliga det enda är det där med matningen desto mer desto bättre, du kan mata dem så ofta du vill. försök placera den på en plats där maten passerar som mest och en plats där du kan mata den enkelt.Bunke kan vara bra i början för att få den att vänja sig vidmatningar.Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande problem med min tubastrea! Känns som jag provat det mesta (plankton, artemia, mysis d&d reef paste, mix foder, dust foder mm) helt utan resultat. Har även provat att mata i en separat bunke. Natt, dag och kväll utan resultat!

Har börjat kläcka artemia nu som ska vara klara under dagen om allt går som det ska, så får vi se om det kan funka. Alla tips är välkommna! har haft den sen i fredags så man blirju lite orolig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. konstigt, för den såg ganska köttig och frisk ut, hur gör du när du matar den i bunken ? när du placerat korallen i en bunken, mata först korallen med vattnet från frysmaten (gärna varje polyp försiktigt) sedan kan du se hur den reagerar och efter ett tag kan du försöka försiktigt placera mat precis vid munnen på dem och sedan ge dem tid att ta upp det.. viktigt att du ser till att maten ligger kvar vid munnen och inte flyter iväg.Hur ser den ut på natten släpper den ut tentaklerna då ? Du kan låta den ligga kvar i bunken någon timme eller två med maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God kväll svg!

Nu har jag fått snur på osmolatorn så den funkar kanon. Har dock lite problem med min tunze 9002. Jag får inte till det där kletiga skummet utan mer att det bara kommer vatten i koppen med lite kletiga belägningar på stigaröret om ni förstår vad jag menar.. Tips?

Fortfarande ingen lycka med att få solkorallen att släppa ut sina polyper. Dom kommer bara ut halvägs så att säga:smiley13:

Lekte lite med kameran idag så lite dagsfärska bilder kan jag bjuda på:nya bilder:

Trekant.jpg

Någon typ av nakensnäcka som jag inte hittat id på. Några förslag kanske?

sjrnor.jpg

Stjärnor

Rdaknappar.jpg

Knappar

Panorama.jpg

Widescreen

Palett.jpg

Palett

Mussla.jpg

Mussla

lps.jpg

Lps

Fromia.jpg

Fromia

erimit.jpg

Eremit

Eremitnra.jpg

Eremit nära

Bubbelkorall.jpg

Bubblor

Blerimit.jpg

Mr blue

1.jpg

Over and out!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten lista på vad som finns i karet! Otroligt vad som får plats på 130 liter! Och mer ska det bli:ler:

Fiskar

Amphiprion percula 2st (i symbios med anemonen)

Paracanthurus hepatus

Zebrasoma flavescens

Acreichthys tomentosus

Oxycirrhites typus

Cryptocentrus cinctus 2st

Sjöstjärnor

Fromia indica

Archaster angulatus (sandvändande)

Ormsjöstjärna ( ej identifierad)

Anemon

bta (i sybios med clownerna)

Sjöborrar

Diadema setosum

Räkor & krabbor

Lysmata amboinensis 2st

Lysmata wurdemanni complex

Lysmata debelius

Stenopus scutellatus 2st (ett par)

Alpheus bellulus (i symbios med en cryptocentrus cinctus)

Mithraculus sculptus

Neopetrolisthes maculatus (i symbios med anemonen)

Eremitkräftror

Calcinus laevimanus

Ciliopagurus strigatus

Clibanarius signatus

Clibanarius tricolor 3st

Paguristes cadenati 2st

Calcinus elegans

Clibanarius ambonensis

Snäckor

Babylonia sp

Astraea phoebia

Engina sp

Astraea tecta

Turbo fluctuosa

Strombus luhuanus (sandvändande)

Nakensnäcka (ej identifierad)

Musslor

Tridacna maxima

Rörmaskar

Bispira tricyclia

Sabellastarte magnifica

Sabella sp. 01

Stenkoraller LPS

Euphyllia paraancora

Plerogyra sinuosa

Symphyllia

Tubastrea

Stenkoraller SPS

Porites cylindrica

Acropora?

Acropora?

Acropora plumosa

Seriatopora caliendrum

Stylophora pistillata

acropora tricolor

Mjuka koraller

Sinularia

Klyxum simplex

Briareum hamrum

Kolonianemoner & Skivanemoner

Ricordea yuma

Actinodiscus sp

Zoanthus sp. 14

Zoanthus sp. röd

Zoanthus sp. grön

Zoanthus sp. blå

Zoanthus sp. orange

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte be om lite råd om hur karet ska skötas på bästa sätt under en längre semester.

Den första januari åker jag till Thailand i 10 veckor och är lite smått (skit orolig) orolig för akvariet.

Senast jag va på semmester var i tre veckor och när jag kom hem va i stort sett allt dött. Vilkert jag givetvis inte vill ska hända igen.

Jag har aut vattepåfyllning och aut matare.

Jag gör vanligen 20-30l vattenbyte var 10-15 dag. Min tanke är att alla vattenbyten uteblir under min semester. Tänkte göra ett par tre täta vattenbyten innan jag åker. Vad tror ni om det?

Tänker också på korallmat, är det nödvändigt under denna tiden? Jag vill ju hellst att ingen ska behöva peta så mycket i burken när jag inte är där.

Alla tips och ideer är av intresse. Vill ju verkligen inte komma hem till en helt död burk!

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...