Gå till innehåll

Alex & Carinas red sea max 130!


Rekommenderade inlägg

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var på Akvarieleasing igår och kolla lite värden.

Hemma Akvarieleasing

Salt viparm 1.025 Refraktometer 1.027

No2 0,2 No2 0,1

No3 5,0 No3 30

Po4 0,1 Po4 0,05-0,1

Ph ej testat Ph 8

kh ej testat kh 7

Nh4 0,25 Nh4 0-0,1

Temp 28 Temp ej testat

Jag har testat med rsm tester på allt förutom fosfat som jag testat med jbl. Känner att nitrat är påtok för högt och och att saltet diffade lite, men det va jag bered på. fosfaten tycker jag liger bra men kh funderar jag på att buffra.

@ Stig.

Vodkametoden är jag sugen på för att sänka nitraten i karet.

Blev även lite levade på leasingen. En Valenciennea puellaris, en sten med gröna och blåa zooanthus och en med röda japan zooanthus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratvärdet är högst osäkert. Så länge du har nitrit i vattnet visar nitrattesten för mycket.

Men det är märkligt att du har nitrit i karet efter 2-3 månader. Jag skulle köpa ett bakteriepreparat t.ex Seras nitrivec och se om inte nitriten går bort efter någon veckas doserande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades häromdagen håva upp min Valenciennea strigata som bokstavligen slaktat mina koraller på botten pga allt sandsilande-nej Ska köpa en Valenciennea puellaris istället då dom inte far runt allt för mycket med sanden!

Puellaris stökar om rejält, iaf gör vår det.. sanden ligger på olika ställen i karet från dag till dag. Bygger stora sandhögar varje kväll som den sedan sover i på nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratvärdet är högst osäkert. Så länge du har nitrit i vattnet visar nitrattesten för mycket.Men det är märkligt att du har nitrit i karet efter 2-3 månader. Jag skulle köpa ett bakteriepreparat t.ex Seras nitrivec och se om inte nitriten går bort efter någon veckas doserande.
Ja, är lite märkligt att jag har nitrit i vattnet. Karet har ju varit igång i ett och ett halft år. Går det inte att lita på nitrattestet överhuvud taget med nitrit i vattnet? Vad finns det för nackdelar med tex nitrivec?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Idag blev det en tripp till Triton i täby. Blev ett nitrit och ett nitrat test av fabrikatet Salifert. Nitriten gav inget utslag och nitraten visade runt 30. Köpte även Fauna marin ultra bak som ska sänka nitrit, nitrat och fosfat.

Så nu får vi se vad som händer. Blir lite förvirad avv alla dessa nitrit test som visar olika.

Nitrit

Salifert 0

Rsm 0,1

Jbl 0,05-0,1

Blev även lite levander. En anemonkrabba och lite vinröda zooanthus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har doserat korallen zucht amino acid sen två veckor tillbaka. Mina riccorde har helt exploderat med bra tillväxt och fyra nya skivor på bara två veckor, så helt klart något att rekomendera!

Det här indikerar att ditt nitratvärde på 30 är helt uppåt väggarna fel. Responsen på aminosyrorna tyder på att du har haft kvävebrist i stället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här indikerar att ditt nitratvärde på 30 är helt uppåt väggarna fel. Responsen på aminosyrorna tyder på att du har haft kvävebrist i stället.

MVH Lasse

Vad innebär kvävebris? Syftar du på att nitratvärdena skulle vara lägre? Skall tillägas att jag samtidigt som aminosyror tillfördes, köpte jag även skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvävebrist betyder just att det bör ha varit brist på tillgängligt kväve. Nitrat innehåller kväve och det gör aminosyror också. Aminosyror består till största dela av kol, kväve, väte och syre. Beror din ökade tillväxt i verkligheten på att du doserar aminosyror så innebär det att du har haft brist på någonting som dessa syror innehåller. I detta fall kväve. Har du brist på tillgängligt kväve i karet så kan du i sin tur inte ha någon nitrat alls där (eller ytterst lite). Men först måste du vara säker på att just doseringen av aminosyror är skillnaden mellan bra tillväxt och en inte alltför bra tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte alltför bra tillväxt = gammalgöteborska för ingen bra tillväxt :)

Du kan ju testa att hålla upp med aminosyrorna någon/några veckor och se om tillväxten minskar igen. Startar du sedan med dem igen och du får samma reaktion så är det troligt att det är de som orsakde tillväxten. Sedan för att konstarea att det är kvävet som är orsaken får du upprepa testet men använda nitrat som tillsats i stället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering

Blev en tripp till Triton idag och där blev det räkfrossa!

Det blev:

Lysmata amboinensis

Lysmata debelius

Lysmata wurdemanni

Alpheus bellulus (pistolräka) med en Cryptocentrus cinctus (goby som jag nu har två av. Får se hur det går:ler:)

Var i måndags hos akvarieleasing. Där blev det:

En mussla (tridacna derasa, tror jag?)

och en Capnella.

Försökte få tag på refraktometer, led belysning och osmolator, men det var tyvär slut på båda butikerna:smiley24:

Så lite bilder såklart. Fiskarna älskar sjögräs!

Sandsnigel.jpg

Rkcoctail.jpg

Korallvktare.jpg

DSC05423.jpg

DSC05421.jpg

DSC05419.jpg

DSC05417.jpg

DSC05416.jpg

DSC05415.jpg

DSC05414.jpg

DSC05413.jpg

DSC05412.jpg

DSC05409.jpg

DSC05401.jpg

DSC05400.jpg

DSC05376.jpg

DSC05364.jpg

Bubbelkorall.jpg

Blev också en bubbel korall för någon vecka sen. En korallväktare och två sniglar som sköter om min sand helt otroligt bra (Strombus Luhuanus):smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, så ni köpte musslan, den är fin :)

Jag tror att det är en tridacna maxina, hade gissat på crocea om inte skalet hade varit så räfflat.

Vad är det för LED belysning du varit ute efter,tycker man oftast behöver beställa sånt från dem för att de ska ha det inne.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fin kar!

Måste fråga har ni planerat någon uppgradering av storlek på karet framöver? då både Hepatus och Flavences växer på rätt bra och kommer växa karet ni har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Väldigt fin kar!

Måste fråga har ni planerat någon uppgradering av storlek på karet framöver? då både Hepatus och Flavences växer på rätt bra och kommer växa karet ni har.

Tack så mycket!

Ja! Drar till Thailand i tre månader i januari så det blir nog nytt kar efter det. Kirurgerna ska säljas innan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...