Gå till innehåll

Alex & Carinas red sea max 130!


Rekommenderade inlägg

Här kommer lite bilder:nya bilder:

Önskar att jag hade en systemkamera. Känner inte att jag kommer så nära som jag vill. Men men...

DSC04261.jpg

DSC04227.jpg

DSC03921.jpg

Å så mysigt!

DSC04217.jpg

DSC04189.jpg

DSC04194.jpg

DSC04213.jpg

Clownens öga blev skadat när jag köpte honom för ca 6 månader sen. De växer som en tumör! Är det något att oroa sig för tro?

DSC04185.jpg

Killen som håller koll på glasrosorna:smiley20:

DSC04057.jpg

DSC03899.jpg

DSC04184.jpg

DSC04283.jpg

Mitt par av Stenopus scutellatus som går med rom titt som tätt. Någon som har erfarenhet av odling?

Ändrat av alexochingencarina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur bra bilder som heslt! Här behövs ingen systemkamera!

Bilden på fisken i sanden är ju klockren!

Ja man tackar:) Men efter x 100 bilder så vore det kul med en bättre kamera. Har ju dock lärt mej att det är fotografen som gör kameran och inte tvärtom. Men det är väldigt svårt att fota och komma nära korallerna. Sen är det ju jävligt synd att fiskarna rör på sej:skrattar:

Har tex inte en ända bild värd att visa på min palett.

Fisken i sanden är en Dactylopus kuiteri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis en sån. Mycket trevlig och lugn fisk. Min kan va inne i revet flera dagar utan att jag ser den. Kommer oftast bara fram vid matning. Min erfarenhet är att han kan vänta på att ta glasrosorna flera veckor, för att sen helt plötsligt äta upp en stor som ett lillfinger. Nästan som att han odlar dom hahaa, som en liten bonde fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite fler bilder:ler:!

Har läst runt lite om min clows "clownfish popeye" och blir lite smått orolig. Har dock inte hittat någon som haft det så länge som min clown (ca sex månader). Någon som vet om man ska göra något åt det eller bara låta den va? Han mår annars bra!

3.jpg

5.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

20.jpg

2.jpg

1-1.jpg

1.jpg

2-1.jpg

3-1.jpg

4-1.jpg

5-1.jpg

6-1.jpg

10.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Som ni ser på clownbilderna så ser ju inte ögat så jätte trevligt ut!

Tacksam för alla clownsvar:)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

UPPDATERING

Allt rullar på. Har äntligen fått ordning på balansen i akvariet. Allt växer och verkar må prima. Min anemon delade på sej för 6-7 veckor sen och tar över halva karet nu=) Måste byta bort den ena som bränner andra koraller. Har slutat med både kol fosfat remover och märker ingen skilnad. Tvärtom så verkar allt må bättre. Inte heller någon skummare, utan bara 30 liter vattenbyte varje vecka.

Har köpt lite nytt:

En liten Clown

En Watchman goby (Cryptocentrus cinctus)

En Valenciennea strigata (Köpte ett par men den ena fick jag tyvär inte att äta så den tynade sakta bort tyvär)

Slänger upp lite bilder också!

DSC05022.jpg

DSC05017.jpg

DSC05016.jpg

DSC05011.jpg

DSC05008.jpg

DSC05002.jpg

DSC05001.jpg

DSC04993.jpg

DSC04986.jpg

DSC04984.jpg

DSC04982.jpg

DSC04976.jpg

DSC04974.jpg

DSC04969.jpg

DSC04966.jpg

DSC04958.jpg

DSC04957.jpg

DSC04955.jpg

DSC04941.jpg

DSC04924.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Så där ja. Nya lysrör är införskaffade. Även en Tunze 9002 skummare står och går in sej.

Hur lång tid brukar det ta för en skummare att komma igång. Kommer inget skumm än, men det kan väll ta en vecka eller två som jag förstår det.

Har även införskaffat ett gäng spser, knappar och polyper (bilder kommer).

Lyckades häromdagen håva upp min Valenciennea strigata som bokstavligen slaktat mina koraller på botten pga allt sandsilande-nej Ska köpa en Valenciennea puellaris istället då dom inte far runt allt för mycket med sanden!

Annars knatar karet på bra!

Har lite funderingar kring vodkametoden, men har hört att det ej rekomederas till så små kar som 130 liter. Någon som har erfarenhet av att dosera vodka i mindre kar och hur det funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med vodkan är att den tillsammans med nitrat och fosfat fungerar som gödning till bakterier. Dessa skall man sedan skumma ut så det behövs en rejäl skummare. Det är inte så vanligt i småkar.

Jo det är jag med på. Men vad är en kraftig skummare till ett RSM? Är Tunze 9002 för klen för att klara av vodkametoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...