Gå till innehåll

Alex & Carinas red sea max 130!


Rekommenderade inlägg

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja det finns ju inte så mycket att respondera på :)

Ni har ett RSM130 vilket utesluter borrning eftersom någon på reefcentral bevisade empiriskt att det är härdat glas i RSM:en.

En överrinning är det enda som är görbart, och om det ska vara snyggt så ska det ju vara på baksidan. Dock så kommer ni få problem med att vattennivån i sumpen är för låg (eller egentligen är det plast kanten som är för hög), och ni måste karva lite i den för att komma ner med en överrinningsbox.

Här är en intressant tråd som kanske ger lite inspiration.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31974

Ett enda råd som jag har är att ni ska tänka efter före ;) se till att komma åt allt och kunna plocka ut skummare etc som står i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är fel tänk. Du kommer aldrig kunna balansera två pumpar så att det blir jämnt flöde, och därför ska du ska ha hävert från karet som bryter sig själv när nivån i karet sjunker för mycket. Det är en nyckelparameter i att beräkna sumpens volym - den ska kunna ta emot allt extra vatten som kommer ner om returpumpen stängs av.

Den stora risken är att det blir stopp i överrinningen och din returpump tömmer sumpen upp i akvariet och skapar översvämmning.

Det kan man lösa med diverse backup överrinningssystem, och eventuellt med olika fack i sumpen som begränsar mängden vatten som skickas upp om det inte kommer ner någonting.

Det värsta som kan hända är att returpumpen går torr och pajjar, men det är en liten kostnad mot vattenskada.

Finns massor att läsa om detta, det är en hel vetenskap...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de lutar ju åt det. Är ju inte så svårt att Sätta på en överriningbox men då måste jag tömma karet och det har jag värkligen ingen lust med nu när allt äntligen funkar bra. Skulle va så nice me sump så man får plats med allt man vill ha. Jaja man får fundera vidar. Tack ändå=)

Varför behöver du tömma karet? Jag tog bort min org skummare och hängde en life reef överrinningsbox över kanten till sumpen och fäste en slang ner till sumpen. Sen så har jag en aquabee 2000 returpump som pumpar tbx vattnet. För säkertsskull så har jag en givare uppe i karets sump som slår ifrån pumpen om det blir för mycket vatten där. Har funkat kanon för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte helt me på vad en life reef är? Jag har ca 3 cm mellan rsm och väggen. Därav får inte en typ tunze box plats. Har googlat din life reef utan resultat:snurrig:

Damn ja nu förstår jag varför du behövde tömma :) för att kunna flytta karet såklart. Life reef är som tunzeboxen, samma funktion men ser annerlunda ut.

http://www.lifereef.com/frame.html

Personligen tycker jag att tunzen syns för mycket med sin svarta färg, lifereefen är i acryl vilket gör att den inte syns lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flyttat mitt RSM, ca 1 cm utan att tömma något alls. Av ungefär samma orsak men i mitt fall bara ett vanlig eheim insugsrör som inte ville in annars.

Har även flyttat ett sötvattenskar på ca 100 liter efter att en fisk hoppat ur och fastnat mellan möbeln och golvsockeln... firren klarade sig.

Om du tömmer ur en 30-40 liter så borde det vara ganska lätt att flytta ett RSM några cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å fan! De låte ju kaxigt. Tanken har faktiskt slagit mej att man kanske tömmer så mycke man kan utan att ta utt all djur. De handlar ju bara om ett par cm. Hur stor plats från vägen behöver man med Life reef?

Precis, töm ut litegrann bara så att det inte skvimpar ur vatten när ni drar.

Jag hade i förväg kollat upp hur djup min beställda Deltec MCE600 var, och ställde akvariet (248lt) på lämpligt avstånd utifrån de siffror som Deltec specat.

När väl skummaren kom hem så visade det sig med all tydlighet att Deltec hade räknat på själva kammarens djup, och inte inkluderat den "list" som sitter runt om hela skummaren i nederkant.

Slutsats, burken stod 3mm för nära väggen, :smashcomp

Jag ensam drog ut burken typ 5mm från väggen, och skummaren föll på plats, utan att tappa ur ngt vatten ;)

Gör det lite försiktigt bara så funkar det fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite till. Synd att det ska va så j...a svårt att fota:)

xenia.jpg

Xenia som tar över hela karet. Gallrar en gång i veckan.

vadkandettava.jpg

Någon som vet va den gula bollen kan vara? Tre mm i diamerer med en mun i mitten (mjuk).

trekamp.jpg

Lite stort skal för denna herre kanske:ler:

Skiva.jpg

Skivanemon som växt ur den ls. Skit fin tycker jag..

riccordeata.jpg

Riccordea.

nykorall.jpg

Dendronepthea ska de va. Ska va riktigt knepig så vi får se hur det gå..

korall.jpg

Cladiella. Också en ny korall. Riktigt vissen (ser nästan död ut) på morgonen, men när ljuset tänds så reser den sej efter någon timme. Är det normalt?

kirurg.jpg

Min fina kirurg som nog börjar bli för stor för mitt kar.

hello2.jpg

Hepatus

hello.jpg

Titt ut!

bl1.jpg

Liten blå!

blenid.jpg

Scooter blennid.

Börjar bli lite trångt bland koraller och anemon. Nu ser man verkligen hur aggressiva vissa koraller är. Mycket intressant hur dom försöker ta plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...