Gå till innehåll

knäppningar i karet


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

Har haft sedan start ganska höga knäppningar i karet som kommer lite när som helst men inte så ofta och jag har kollat flera gånger så det inte är karet som börjar ge sig men det verkar inte alls vara det utan något i LS´n så om någon vet vad det kan vara för liv som för som j*vla otäkt ljud????

tänkte att det kanske var min krabba jag hade i men hörde nyss ljudet igen och krabban ligger i en burk vid karet....... ska för säkerhetens skull flytta den så jag är helt säker på att den inte har med saken att göra smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har exakt samma knäppande ljud som jag inte heller tror har med själva karet att göra. Vad jag förstått när jag läst runt lite är att det finns en viss räka (mantisräka om jag inte har fel för mig) som kan göra detta ljud. Räkan i sig är inte så bra att ha i karet om den blir större då den kan angripa fiskar.

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara fiskarna också.

Har du "betande" fiskar som kirurger eller algätare så kan det ibland bli så att de hittar en liten bit silikon som de kan dra i.

Denna lilla bit av silikon tänjs ut och när fisken släpper låter det som knäppningar.

Trodde nämligen själv att jag hade elaka mantisar i mitt akvarie och var livrädd varje morgon. Ända tills jag märkte att det var mina kirurger som "betade" silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantis räkor behöver nödvändigtvis inte innebära någon fara för de djur du har i karet, vissa arter av stomatopoder blir inte större än 3-5 cm och de ger sig troligtvis bara på riktigt små fiskar ,smashers ger sig oftast på sniglar ,krabbor och dyligt medans spearers ger sig på fiskar. mina äter nästan bara mysis sedan så matar jag dom med lite räkor m.m. Dom bor ihop med en ocellaris clown på 4 cm och den har gått med "monstren" i ett par månader nu.Jag har sett clownensimma fram och tillbakaprecis framför mantisarna utan att de har gjort något. Men du kan ju ha otur och fått en spearer som ger sig på dina fiskar. Testa att fånga den med en petflaske fälla (skär av toppen på en halvliters petflaska vänd på toppen och tryck in den i flaskan ,agna med nått riktigt gott.) Har du små fiskar som kan ta sig in i fällan så gör ett midre hål i korken och skruva på den.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag hade en räka som gav ifrån sig mer än knäppningar. Det lät bra högt, trodde akvarie glaset sprack varje gång den slog till.

Till råga på allt så såg man aldrig röken av den i karet... Den skrämde skiten ur mig, speciellt i början innan jag förstod vad det var.

Jag kommer aldrig inskaffa en sådan igen... för husfridens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisar är ju vansinnigt intressanta,men ska inte vara i kar med djur som man vill behålla,hur små dom än är- dom är nog det närmaste man kommer till det perfekta rovdjuret ( minns; Alien! fast i akvariet)

Den avskurna petflaskan med struten inåt och en räkstjärt som bete förankrad på botten nattetid brukar ta hand om problemet. Men kom ihåg : ta inte i den, om du vill spela gitarr igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det böver naturligtvis inte vara en mantis,men jag tror att det är den vanligaste överlevande fripassageraren med levande sten.speciellt om "ingen sett nåt" brukar det stå mantis på brevlådan utanför!

Förresten,om du bor i trähus,kan det vara termiter!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...