Gå till innehåll

Nordin's 220L


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Satt å klickade runt på lite olika webshoppar och hittade nått som kallas "bioptim" som är ampuller med olika vätskor/tillsatser som jag kan förstå, hur funkar dessa och är dom bra?.

Satt även å kikade runt lite på fosfat removers som jag förstår det så är det inget måste med en reaktor utan det funkar med en filterstrumpa och hänga den i karet på nått ställe där det är bra cikulation, stämmer detta?. Såg oxå att det fanns en flytande fosfatremover hur funkar denna i jämförelse med den granulat baserade?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flytande remowers jag känner till fungerar genom att binda fosfaten så den kan skummas ut, det som inte skummats ut inom ett dygn återgår till karet.

Min analys av de var att har man en bra skummare så kan det vara rätt effektivt, har dock aldrig provat.

Granulat behöver bra föde och skillnaden med en reaktor o strumpa är välldigt stor.

Tror FM´s rekomendation på mängd granulat halverades vid uppstart om man använde reaktor.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioptim förser bakterier med all mikronäring,spårämnen och utvalda aminosyror och naturliga vitaminer (bakteriemat) det är en del av en serie med spårämnen, bakterier, bakteriemat, korallmat som kallas för Prodibio.

jag har användt mig utav en del av dessa, bla bio digest och boiptim och har bara bra erfarenheter, jag blev av med en luddig yta som fanns på stenen som följd av att jag tillsatte bakterier och maten till dem.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioptim förser bakterier med all mikronäring,spårämnen och utvalda aminosyror och naturliga vitaminer (bakteriemat) det är en del av en serie med spårämnen, bakterier, bakteriemat, korallmat som kallas för Prodibio.

jag har användt mig utav en del av dessa, bla bio digest och boiptim och har bara bra erfarenheter, jag blev av med en luddig yta som fanns på stenen som följd av att jag tillsatte bakterier och maten till dem.

mvh/Thomas

oooh de låter ju bra, kanske ska beställa ett paket med sånna då:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad far det gör fiskar?

Vet inte riktigt om man vågar skriva va de e för fiskar jag beställt så man får på huvve ;)

Men iallafall så är det följande fiskar

pterosynchiropus splendidus

pomacanthus imperator

och om någon oroar sig för att jag har för litet akvarium och för lite sten, så kan ja säga att jag ska hämta LS i helgen kommer köpa så jag har precis under 50kg, Och jag kommer uppgradera till ett större kar relativt snart då det kommer bli en husflytt innan den har vuxit ur mitt akvarie :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag som tidigare nämt å hämtade mer sten, vart 15kg fin å fräsch LS :). Fick tyvärr inte upp fisken då karet var riktigt stort å med runt 200kg LS var det inte på fråga att börja jaga stackaren, Istället så fick jag med mig en Sjöborre och en fungia och en flavia, då akvariet inte varit skött mer än påfyllning av avdunstat vatten under en längre tid (har för mig han sa 2 år) så vart både fungian å flavian kanonglada när dom kom ner i mitt kar med nytt å fräsch vatten och fina värden. Kommer lägga in bilder under morgondagen :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker få till scapen nu någorlunda, men det är svårt när man lagt i mer sten bara speciellt då dom vad så stora hade gärna haft dom i botten, men det får vi ta i ett senare skede då vi kommer flytta relativt snart.

Det bör ju bli lättare med de stora stenarna i botten, sen dom mindre ovanpå, eller vad tror ni ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så fick jag min mandarin (Splendidus) att ta artemia ur en liten burk, idag så prövade jag med pellets å det simmade glatt in i burken och smaskade i sig ett par pelletsar :). Kirurgen äter oxå, den äter mestadels från både hår och macroalger som vuxit i karet, även Imperatorn äter på bra, den har hittils tagit pellets i mitt kar, men simmar oxå å plockar på stenarna :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snart haft min mandarin i 2 år men aldrig sett honom äta något av det jag matar med, ändå så är han lite lagom 'fet'. Han lever väl på alla godsaker som finns bland stenen.

Det är ett bra tecken att alla dina nya fiskar äter.

Det tog inte många minuter innan min mandarin var där och undersökte vad det var för underligt som hamnat på botten, efter ca 5 minuters inspekterande så simmade den in å åt lite.

Ja det känns skönt att dom äter redan, man har ju läst så mycket om folk som har problem med att få fiskarna att börja äta :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gula kirurg har inget skit på ögat idagBanana man dock så ser min ena clown ganska illa åtgången ut, ser ut som något har spöat den, dock så har den inga trasiga fenor så jag misstänker katten, då jag glömde att hänga handduken över clownernas "sov hörn", katten har ju tagit en fisk tidigare.

Alla andra fiskar ser för övrigt ut att må bra, även mina koraller, kanske något bruna, har beställt lite tester så jag kan kolla fosfat å så, mina är både för gammla och slut, när jag fått dessa prylar så hade jag tänkt å göra ett "jätteryck" å få mitt kar i balans efter bästa förmåga!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, har tagit lite tester på vattnet nu, är faktiskt riktigt nöjd med mina värden, hade inte kunnat tänka mig att mina värden skulle ligga på så pass bra nivåer som dom faktiskt gör, jag förväntade mig lågt ca och mg, å högt fosfat men detta var en glad överaskning.

Salinitet - 1,026

Calcium - 420

Magnesium - 1300

Nitrit - 0

Nitrat - 0

Fosfat - 0,03

KH - 7,4

PH - 8,0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två av mina fiskar har gått bort, min ena clown dog utav clownsjukan som det verkar, å min frökenfisk dog i flytten förmodligen av stress eller så, då den var jäkligt svår att få ur karet fastän det va ca 1dm vatten å inte en sten så var den snabbare än vad jag var.

Jag söker nu någon ny rolig fisk och tänkte ifall ni ville ge mig förslag på 2-3 fiskar. En av de nya ska bli en clown iallafall. Fiskarna ska vara revsäkra å färgglada, gärna fiskar som visar sig å syns mycket i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver skaffa en foderautomat såg jag idag, min Imperator har fullkomligen länsat en av mina sps'er på polyper förutom allra längst ut i topparna.

Får antingen skaffa en foderautomat eller börja åka hem på lunchen för att utfodra djuren:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...