Gå till innehåll

Nordin's 220L


Nordin

Rekommenderade inlägg

Då har man lagt en depositionsavgift på ett 540L ramakvarie som skall hämtas till helgen, tanken är att jag ska starta upp det karet om någon månad eller så, kommer att starta en 'Planeringstråd' om det karet då det kommer att ställas frågor :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Salinitet -1,026 (Refraktometer)

Temp - 26c

Calcium - 1000 ? (Salifert,testade 3 ggr)

Magnesium - Över 1500 ? (Salifert testade 3ggr)

Nitrit - 0 (Salifert)

Nitrat - 5 (Salifert)

Fosfat - 0 (Hanna)

Kh -5,8 (Salifert)

Ph - 7,4-7,7 nånstans emellan (Salifert)

Som ni ser så är Ca och Magnesium på tok åt :censur: även KH är lite lågt.

Jag har inte tillsatt någonting alls förutom Prodibio's, Biodigest och Bioptim.

Nu behöver jag akut hjälp med hur jag skall gå tillväga med detta. MVH Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på ditt Ca- värde. Jag skulle skölja sprutorna noga i osmosvatten och sedan ta en ny test. Har du verkligen använt 2ml akvarievatten?

Jag vill inte heller tro på det! men jag testade 3 gånger, 2 gånger med 'full dos' då räckte inte vätskan i den lilla sprutan till, då testade jag med att halvera mängden akvarie vatten och köra på snik versionen. Men jag ska pröva med att skölja sprutorna i osmosvatten, jag brukar bara skölja i kranvatten och sen pröva igen! :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att den bara inte ömsat?

Jepp jag är helt 100 på det det var inget tomt skal, utan det var fylligt och med samma färg som räkan brukar ha i vanliga fall, och räkan har ju varit dålig den senaste tiden, varit framme nästan hela tiden vilket den inte brukar bara vid matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har beställt ballaster till mina 2x 250W då dom tydligen var döda, söker nu ett par lampor till dessa, det är med dubbla socklar, gillar lite blåaktigt/klart ljus. Skall även fungera bra för SPS'er. Någon utav er som har några bra förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon form utav svamp i mitt kar, troligen Clathrina clathrus men är inte helt 100 på det. Hur som hellst har jag försökt att bli av med svampen genom att ta upp stenen ovanför ytan och borsta med en grov nagelborste och sedan låta ligga i en 10-20 minuter, har läst att svampar inte ska gilla det :skrattar:

För tillfället ser det ut som att den kommer ta över mitt kar, den finns nästan på varje sten jag har.

Är det någon som sitter inne på något bra 'svampdödartips' så mottages det gärna!.

Svampar och filtration i all sin ära, men det börjar bli för mycket utav dem!.

post-5227-14468920525825_thumb.jpg

post-5227-14468920526059_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...