Gå till innehåll

Nordin's 220L


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Njae går rätt bra, men när jag höll på att tömma karet idag, så lyckades slangen lossna så typ 5-10L vatten for rakt ut på parketten, inte så poppis hos regeringen :P.

Själv så har jag tyvärr fått lite högre nitrathalt än vad jag brukar så har fått alger, så jag har minskat mat tillförseln, Har oxå börjat skumma ganska blött, i hopp om att de ska dimpa ner lite. Pest å pina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter å funderar på om jag ska börja dosera vodka i mitt kar, har högt nitrat å fosfat, men eftersom jag snart ska göra en flytt på allt i mitt kar till mitt stora 540L så är jag lite osäker på om det är värt att börja, har skaffat järnbaserad fosfatremover som jag tänkte börja med, men har inget ställe där jag har tillräckligt bra cirkulation skulle jag tro. Hur skulle ni ha gjort ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wikings Häxblandning eller 'supermedel' som jag vill kalla det är helt fantastiskt måste jag säga, har doserat sedan söndag morgon 2ml varje morgon, mina alger har försvunnit nästan helt. endast lite småfläckar på stenarna kvar å dom börjar tyna bort eller bli uppätna, helt underbart!.

Hur bör jag göra nu när jag ska byta kar ?. Kommer använda all sten jag har nu, kommer bli 100% nytt vatten å 100% ny sand. Ska jag trappa ned sakta på doseringen tex 2 veckor innan jag ska byta över allt ?. Kommer köra biopellets i mitt 540L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wikings Häxblandning eller 'supermedel' som jag vill kalla det är helt fantastiskt måste jag säga, har doserat sedan söndag morgon 2ml varje morgon, mina alger har försvunnit nästan helt. endast lite småfläckar på stenarna kvar å dom börjar tyna bort eller bli uppätna, helt underbart!.

Även jag är fascinerad av vad kolkällor kan göra med saltvattensakvarium. Jag har kört NP Biopellets generation 1 (de första större pelletsen) och de trollade bort en initial trådalgsexplosion fullständigt. Men lite makroalger fanns kvar och de Acropora jag hade var lite bruna så jag borde nog ha kört en något större mängd Biopellets. Men istället började jag dosera ättika i min kalkvattentillförsel för att öka dess styrka och tillförde därmed som en sidoeffekt ytterligare en kolkälla. Effekterna har varit slående. Nu står Hanna Checker fosfatmätaren på 0,00 mg/l fosfat varje gång jag mäter och makroalgerna har liksom smält bort. Korallerna har ljusnat betydligt (Acropora från brun till blå samt från smutsgulgrön till rent gulgrön) och växer på fint.

Jag tror inte du behöver sluta med kolkälletillsats före flytten men du kan väl halvera dosen nu när näringsvärdena tydligen är låga. Jag har gått andra vägen och matar mer numera istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag är fascinerad av vad kolkällor kan göra med saltvattensakvarium. Jag har kört NP Biopellets generation 1 (de första större pelletsen) och de trollade bort en initial trådalgsexplosion fullständigt. Men lite makroalger fanns kvar och de Acropora jag hade var lite bruna så jag borde nog ha kört en något större mängd Biopellets. Men istället började jag dosera ättika i min kalkvattentillförsel för att öka dess styrka och tillförde därmed som en sidoeffekt ytterligare en kolkälla. Effekterna har varit slående. Nu står Hanna Checker fosfatmätaren på 0,00 mg/l fosfat varje gång jag mäter och makroalgerna har liksom smält bort. Korallerna har ljusnat betydligt (Acropora från brun till blå samt från smutsgulgrön till rent gulgrön) och växer på fint.

Jag tror inte du behöver sluta med kolkälletillsats före flytten men du kan väl halvera dosen nu när näringsvärdena tydligen är låga. Jag har gått andra vägen och matar mer numera istället.

Den tanken slog mig oxå, alltså börja mata mer, för min Imperator älskar verkligen mat -v-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en liten förpackning med Tropic Marine - Pro Reef, står för tillfället å puttrar i en balja, tänkte jag ska byta 50L imorgon för å se om det blir några skillnader, vattnet är för tillfället nere på 20 grader och det är helt upplöst efter ca 15-20 minuter, ett positivt tecken redan nu!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv en hink med detta salt som mitt nästa salt. Får se om det är stor skillnad mot deras Bio-aktif salt.

Hittils har jag bara sett bra saker med det.

Snabbupplöst även i låga temperaturer, mjukisarna/skivorna blåste upp sig rejält när jag bytte vatten, men jag antar att det är för tidigt å säga något ännu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så tragiskt gult ljus, samt att jag håller på att slåss med mina alger, men dom är påväg bort faktiskt, sen så står mina uppgraderingar rätt stilla just nu då jag går i tankar på å köpa mig en nyare skoter, men vet inte helt säkert hur jag ska göra ännu:). Tror jag ska åka å köpa lite virke till veckan så jag kan snickra ihop en bänk när tjejen e nere hos sin mamma i Varberg under jul, känner att jag inte vill lämna över karet till nån akvarievakt då jag doserar vodka manuellt varje morgon:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Längesen de vart några bilder nu, gav tjejen en kamera i julklapp, en kompaktkamera förvisso men jag tycker bilderna blir riktigt bra faktiskt, tror mer på att det är skit bakom spakarna än att kameran är skit. Här kommer mina försök iallafall :).

Har en hel del dynga på botten blandannat lite alger och allmänt skräp, ett vattenbyte på ca 45% ikväll.

post-5227-14468920987237_thumb.jpg

post-5227-14468920987467_thumb.jpg

post-5227-14468920987667_thumb.jpg

post-5227-14468920987883_thumb.jpg

post-5227-14468920988085_thumb.jpg

post-5227-14468920988308_thumb.jpg

post-5227-14468920988525_thumb.jpg

post-5227-14468920988742_thumb.jpg

post-5227-1446892098895_thumb.jpg

post-5227-14468920989164_thumb.jpg

post-5227-14468920989374_thumb.jpg

post-5227-14468920989588_thumb.jpg

post-5227-14468920989911_thumb.jpg

post-5227-1446892099013_thumb.jpg

post-5227-14468920990356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en av mina två pumpar jag köpt. Den som kom idag är en Hydor Koralia EVO 5200, riktigt nöjd över mitt val där, men jäklar vilket flås det vart i karet ;D. Fick även min flaska med spårämnen för stenkoraller.

Väntar på min wavemaker, köpte en Resun av en kille här på guiden, men Schenker slöar som vanligt, kommer aldrig godta att någon skickar något med dom igen!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusiga bilder! Den gröna acroporan är rikrigt fin, hade själv en sån innan men den klarade inte värmen som var i somras.

men den wavemakern blir det ännu mer drag i karet, är inte en sån på 15000l/H?

Jo den är fin, riktigt fin det är nog den korall jag är mest nöjd med för tillfället faktiskt. Jo den är på 15000l/h den va billig så varför inte testa? :).

vad var det för flaska förresten?

Ska springa å hämta flarran så ska ja skriva va de är för nått :).

.

.

.

.

Tillbaks.

Aquatic Nature - Trace Hard

Innehåller blandannat

Nickel,Zink,Mangan,Barium,Litium,Rebidium osv, Finns att köpa hos Jörgen på aquawarehouse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, några andra viktiga ämnen som behövs är bla jod, strontium och kalium, väldigt viktigt för just stenkoraller, fanns något av det med i den blandningen?

Det vet jag faktiskt inte, det står dom jag skrev sen står det etc lite konstigt kan ja tycka faktiskt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...