Gå till innehåll

Nordin's 220L


Nordin

Rekommenderade inlägg

Idag så var jag och hämtade ett 220L kar som jag ska starta igång är det tänkt. Jag kommer köra utan sump mest troligt.

Nu är det så att jag inte är allt för insatt i det här med teknik och belysning så har ni några invändningar på det jag tänkt skaffa så hojta gärna till eller om något fattas i min lista.

det jag tänkt ha är.

För er andra som kanske undrar så kommer mitt RSM att läggas ut till försäljning inom kort, allt levande kommer att behållas, eventuella byten kan vara intressant tillexempel byte mot ljusramp+skummare.

Deltec MC500

2x Streamers. (liter/timme, vad är lämpligt tro?)

1x150W MH

2x39W T5

Akvarium

220L Ram akvarium mått, 110*45*45cm.

Teknik

Har ingen teknik till detta kar ännu.

Belysning

Har ingen belysning till detta kar ännu.

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad ska det vara för liv i akvariet? Inriktar man sig på mjukkoraller eller skivanemoner och knappar brukar ju kraven sjunka ganska rejält jämfört med delikata SPSer.

Jo jag har haft det i åtanke oxå, men det känns som att det är bättre att köpa en ramp som duger till mycket, även några stenkoraller ifall man skulle vilja skaffa de nån gång framöver. Men mestadels så kommer det vara mjukisar och skivisar å så, men som sagt, man vet aldrig när det dyker upp nån fin SPS/LPS som man vill ha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det på nått sätt att räkna ut hur mycket vikt en bänk tillexempel klarar av att hålla upp ?, för jag har en bänk hemma som skulle bli helt perfekt som akvariebänk, det är en bänk från ikea, den är riktigt stadig och den har 8st ben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKEA brukar ange maxvikt på sina bänkar

MVH Lasse

Jo ja såg det på deras hemsida, men dom har inte det på denna, men jag såg även vad bänken var byggd utav och blev genast skeptisk och ska bygga en egen bänk istället, alternativt köpa en annan bänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skissar lite på hur det är tänkt att det ska stå som i vardagsrummet regeringen har accepterat det oxå ;). själva akvariebänken kommer att byggas i Leca-block för att jag gillar den naturliga 'looken' på det, alternativt kommer ett 'fodral' att byggas som man skjuter för det hela har försökt att rita upp detta men får inte till det så ens jag förstår hur jag menar. Hur mycket på höjden vågar man bygga med lecablock för att det inte ska bli instabilt?, hade tänkt mig en höjd på ca 60cm vad ni om det ?.

post-5227-14468920027486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Standardlängden på Leca har jag för mig är 59 cm. Så ställer man dom upp så passar dom nog bra för dig. Så har jag gjort med mitt 250 i varje fall. Jag vägde av med vanligt liggunderlag en skiva MDF och sist en 1 cm frigolitskiva. Min burk står ca 62 cm över marken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Standardlängden på Leca har jag för mig är 59 cm. Så ställer man dom upp så passar dom nog bra för dig. Så har jag gjort med mitt 250 i varje fall. Jag vägde av med vanligt liggunderlag en skiva MDF och sist en 1 cm frigolitskiva.

Okej, på vilket sätt har du placerat dessa för att det ska bli stabilt, känns som att det ska bli lite ostabilt om man ställer dessa, men det kanske det inte blir har faktiskt ingen aning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först så lade jag en MDF-skiva på golvet (för att skydda golvet) sen ställde jag Lecablocken, dom jag har är 19x19x59, jag ställde ett i varje hörn och sen ett i mitten. Sen köpte jag vanligt liggunderlag, det klippte jag upp i 19x19 bitar som jag lade ovanpå varje Lecablock. På detta lade jag sen en MDF-skiva och på den en frigolit. Det svajade lite grann, men så fort jag ställde dit burken så blev det superstabilt. Nu med vatten går den inte att få det att svaja det minsta.

OBS! Viktigt att väga av med liggunderlaget eller frigolit eller så. dels för att golvet kan vara snett, men också för att Lecablocken inte är exakt 59 cm. Nåt kanske är 58,5 och nått kanske 59,5. Mina var dock väldigt lika i storlek, det skiljde kanske några mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först så lade jag en MDF-skiva på golvet (för att skydda golvet) sen ställde jag Lecablocken, dom jag har är 19x19x59, jag ställde ett i varje hörn och sen ett i mitten. Sen köpte jag vanligt liggunderlag, det klippte jag upp i 19x19 bitar som jag lade ovanpå varje Lecablock. På detta lade jag sen en MDF-skiva och på den en frigolit. Det svajade lite grann, men så fort jag ställde dit burken så blev det superstabilt. Nu med vatten går den inte att få det att svaja det minsta.

OBS! Viktigt att väga av med liggunderlaget eller frigolit eller så. dels för att golvet kan vara snett, men också för att Lecablocken inte är exakt 59 cm. Nåt kanske är 58,5 och nått kanske 59,5. Mina var dock väldigt lika i storlek, det skiljde kanske några mm.

Okej de lät ju riktigt bra! måste ta och kolla närmre på det :), skulle ju vara kanon om ja fick upp de 60cm för det är så högt som jag vill ha det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog sig fraggarna du bytte med mig??.

Jag var och kolla mitt hus och eftersom jag inte fått någon handpenning av banverket enu så blir det lite ändrade planer.

hörnkaret följer med i flytten och kommer få stå i pannrummet som är tomt då det är fjärrvärme i huset.Kommer sen att göra årdning fiskrummet.och sedan sätta upp 900 liters där.

Kommer troligast bli en massa fraggar nu i flytten då koraller växt fast lite här och där.Du kanske skulle komma ner och hällsa på (flytt hjälp).Så kanske jag kan skicka lite fraggar med dig.Kan höras på tel senare i veckan.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog sig fraggarna du bytte med mig??.

Jag var och kolla mitt hus och eftersom jag inte fått någon handpenning av banverket enu så blir det lite ändrade planer.

hörnkaret följer med i flytten och kommer få stå i pannrummet som är tomt då det är fjärrvärme i huset.Kommer sen att göra årdning fiskrummet.och sedan sätta upp 900 liters där.

Kommer troligast bli en massa fraggar nu i flytten då koraller växt fast lite här och där.Du kanske skulle komma ner och hällsa på (flytt hjälp).Så kanske jag kan skicka lite fraggar med dig.Kan höras på tel senare i veckan.

MVH.Ted

Japp fraggarna lever å ser pigga å krya ut :). Ja de skulle ja ju kunna göra, bara foten håller, men de tror ja. Aah ring te veckan när du vet nå mer :)

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt står karet snett?

(Bytt namn på tråden enligt begäran.)

Det står förmodligen snett, man ser det på kortsidan så skiljer vatten nivån 1,5-2 mm ungefär å jag har prövat att rotera på leca blocken där dom står å flytta dom i olika riktningar i hopp om att det ska jämnas ut, kan ha sett nån liten skillnad men inte mycket.

Tack för namnbytet på tråden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanns knappar är snart mina knappar.Jag glutta på dom lite när jag var upp men jag måste hejda mig tills jag flyttat och fått upp 900liters.

Vi kan ju byta kanske en av mina ricordeor som delat sig (blå,grön eller orange) mot lite av dina knappar.Jag kan hjälpa dig fragga då det brukar vara pilligt ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina knappar är så sjukt snygga.

Tackar, gillar dom oxå faktiskt! :)

Hanns knappar är snart mina knappar.Jag glutta på dom lite när jag var upp men jag måste hejda mig tills jag flyttat och fått upp 900liters.

Vi kan ju byta kanske en av mina ricordeor som delat sig (blå,grön eller orange) mot lite av dina knappar.Jag kan hjälpa dig fragga då det brukar vara pilligt ibland.

Jepp de är dom;) Jo de skulle vara riktigt fint faktiskt dom är ju riktigt fräcka. Jo de får du nog göra, är inte så hajj på de än ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när lyset tändes, nu vid klockan 11 så såg jag att min Canary Blenny flöt omkring i karet, den såg ordentligt spöad ut har ingen aning om vem som kan ha gjort det heller, men jag har mina aningar om att det kan vara ena katt-kräket. Blennyn brukar sova mot ett hörn eller liknande, å ena kattkräket brukar sitta på ljusrampen så inte alls omöjligt att katt jäv*** fått tag i Blennyn

post-5227-14468920052783_thumb.jpg

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...