Gå till innehåll

Nordin's 220L


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kom precis hem efter att ha varit å hämtat en ramp till karet :) ska montera upp den imorgon. det är 2x250W MH + 4x54W T5.

Måste säga att jag är riktigt nöjd över ljuset ifrån den, har dock bara kört med T5orna än så länge, å de räcker nog för mitt kar, annars har jag ju 500W vilandes om de skulle behövas :)

Ändrat av Nordin
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånade en systemkamera av lillasyster å försökte ta bilder men det var verkligen inget man var bra på, man har suttit å kollat på bilder som är så otroligt fina, nu förstår man hur mycket tid det ligger bakom fina bilder!. Detta var inte lätt.

Kameran är en Nikon D50 och använde ett Macro " 70-300mm 1:4-5.6D" säger inte mig mycket alls men kanske nån som begriper nått utav det.

Hur som hellst så vart inte bilderna alls bra, men kan lägga upp dom som går att titta på utan att känna sig lite irriterad!.

post-5227-14468920053929_thumb.jpg

post-5227-14468920054109_thumb.jpg

post-5227-14468920054277_thumb.jpg

post-5227-14468920054447_thumb.jpg

post-5227-14468920054638_thumb.jpg

post-5227-14468920054815_thumb.jpg

post-5227-14468920054984_thumb.jpg

post-5227-14468920055165_thumb.jpg

post-5227-14468920055348_thumb.jpg

post-5227-14468920055515_thumb.jpg

post-5227-14468920055711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte kör med sump så bildas en hinna för mig på ytan, hur får jag lättast bort denna ? Jag vet att jag kan rikta streamers och pumpar för att slå sönder hinnan, men det blir ofta lugnare områden där hinnan kommer att finnas kvar, någon som har nått bra tips för att bli fri denna irriterande och fula hinna ?.

Det jag funderat på är att sätta en skiva av glas eller plexi som delar av en bit av akvariet så kan jag ha skummare och annan teknik där, och även fungera som en ytavrinning, som ett filterfack ungefär fast jag stoppar ner skummare och annan teknik som får plats där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon typ av avrining krävs.. med resultat att du måste ha mer prylar i karet tyvärr.!

mvh manne

Jo precis har tänkt försöka klura ut nått halv-vettigt iallafall :).

Lägg tidningspapper på ytan då och då som absorberar hinnan.

Det fungerade för mig tidigare :)

Jepp jag har kört med det tills nu, jag tror jag läste det i din eller någon annans tråd, men du hade skrivit det någonstans iallafall.

En gammal hederlig lösning är Eheims ytavskummare (det måste finnas andra fabrikat med liknande produkter). Gjord för att anslutas till ett ytterfilter men kan lika gärna drivas av en powerhead i karet.

EDIT: Missade länken!

Perfekt! det är nått liknande jag tänkt oxå ifall jag nu inte kör på min version, men detta verkar lättare, Såg en såndär hos farsan som kör den på ett ytterfilter. Men du säger att de funkar lika bra på en powerhead ? skulle vara helt underbart isåfall!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt! det är nått liknande jag tänkt oxå ifall jag nu inte kör på min version, men detta verkar lättare, Såg en såndär hos farsan som kör den på ett ytterfilter. Men du säger att de funkar lika bra på en powerhead ? skulle vara helt underbart isåfall!.

För prylens funktion så spelar det ju ingen roll om röret med utloppet går över akvariekanten eller till en powerhead i akvariet som kanske enklast monteras upp och ner.

Manual för Eheim 3535 ytavskummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För prylens funktion så spelar det ju ingen roll om röret med utloppet går över akvariekanten eller till en powerhead i akvariet som kanske enklast monteras upp och ner.

Manual för Eheim 3535 ytavskummare

Ne det är ju sant faktiskt. hittat två andra som jag tycker var intressant oxå.

en som är lika som du visa, bara annat märke och en annan som verkar fungera på liknande sätt, men ser ut att vara gjort för en pump i karet. http://www.zooprofi.de/images/product_images/popup_images/2539.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne det är ju sant faktiskt. hittat två andra som jag tycker var intressant oxå.

en som är lika som du visa, bara annat märke och en annan som verkar fungera på liknande sätt, men ser ut att vara gjort för en pump i karet. http://www.zooprofi.de/images/product_images/popup_images/2539.jpg

Den senare hade jag inte sett förut, den verkar ju rätt smutt, o den finns i Sverige också, billig är den också

http://www.pwss.se/product.php?productid=8212&cat=1125&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet nån hemsida/kalkylator där man kan räkna ut sin elförbrukning på karet?. Jag har testat denna men den vill inte funka, den blir bara nollställd för mig när jag trycker på att den ska räkna ut. Varför jag vill ha nånting som räknar åt mig är för att jag är total kass på mattematik så jag hoppar hellst över:). Jag har sökt och sökt överallt på internet men jag hittar inte någon vettig :).

Kommer inte exakt ihåg mitt elpris, men jag tog bundet elpris i höstas, tror de ska vara 52öre/kwH men är inte alls säker, kan lika gärna vara 83/kwH

För tillfället så kör jag bara på mina T5or då det räcker långa vägar för det jag har i mitt kar, men har funderingar på att jag ska starta upp mina MH lampor oxå, så det skulle vara kul att veta lite priser och så innan man gör nått så man blir ruinerad, ekonomin är ju som den är i dessa dagar tyvärr;/

Belysning, 2x 250W MH + 4x54W T5.

Skummare 25W

Cirkulationen ligger på totalt runt 15-20W.

Värmaren räknar jag inte ens med då den aldrig går igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag sitter här å tittar på lite prylar jag ska beställa från internet och det står mellan fem sidor för mig men jag skulle behöva lite åsikter och synpunkter från er vilka som är bäst å ha å göra med, ordningen jag skrev dom i har inget med att göra hur jag favoriserar dessa. Har ni förslag på andra så kom gärna med dom oxå. Jag är inte intresserad av att beställa från utlandet.

Det jag tänkt att köpa är, Salt, en streamer,lite tester, eventuellt lite annat smått å gott pill å plock :)

-Bioted Marine

-Pwss

-Drakfisken

-Tritonakvarium

-Aquawarehouse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har handlat via internet från alla utom från Aquawarehouse. Har aldrig haft något som helst problem med någon av dom, alla är trevliga och pålitliga, såvitt jag kan bedöma.

Enda lilla minuset är pwss som har något bökig hantering med betalning, man vet inte fraktkostnaden och man betalar inte förrän man får feedback efter lagd order som ett mail som säger att man ska pröjsa X kronor till ett PG konto. Inget jättejobbigt men det känns inte så där väldigt up-to date :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har handlat via internet från alla utom från Aquawarehouse. Har aldrig haft något som helst problem med någon av dom, alla är trevliga och pålitliga, såvitt jag kan bedöma.

Enda lilla minuset är pwss som har något bökig hantering med betalning, man vet inte fraktkostnaden och man betalar inte förrän man får feedback efter lagd order som ett mail som säger att man ska pröjsa X kronor till ett PG konto. Inget jättejobbigt men det känns inte så där väldigt up-to date :)

Okej det låter ju bra :). Okej ska ha det i åtanke när jag beställer, det är väll det sista man vill börja göra, krångla med nått sånt alltså, det är ju därför jag beställer på internet, snabbt å smidigt!.

Blir nog en beställning från Bioted-Marine, han hade bra priser å mycket på lager!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska bygga en bänk till detta kar hade jag tänkt, det står på leca block nu, visst är det fint men det blir finare med en helvit bänk. Det material jag tänkt att bytta bänken i är trä.

Reglar och MDF skivor, är det någon som vet på ett ungefär hur grova reglar jag behöver, samt hur tjock MDF jag behöver under karet?. på sidorna tänkte jag ha mdf skivor men dom behöver ju inte vara lika tjocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, drog iväg en liten beställning på saker som jag verkligen behöver, samt att jag ska köpa mig 2st Seio streamers när jag ska upp till Umeå.

Bifogar en bild så kanske nån av er kan hojta om nått är olämpligt eller rent utav dåligt att tillsätta i karet.

angående testerna så vet jag att olika märken på tester är olika bra, men jag orkade seriöst inte sitta och plocka test efter test, Salifert för hela slanten!.

post-5227-1446892016201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade även en hel bekräftelse jag kunde kopiera. orkar inte sitta å sortera ut priser så jag hoppas inte att det gör nått, är det nån moderator som tycker det är fel, så får ni ta bort det helt enkelt, å om de blir så ber jag om ursäkt. Vet inte riktigt om maten jag köpt är bra, mestadels därför jag frågar!.

1 storlek. Red sea coral pro salt (rspro7) á 295,00 - Totalt: SEK 295,00

1 storlek. Salifert - Fosfat test (47002) á 100,00 - Totalt: SEK 100,00

1 storlek. Salifert - KH test (47001) á 85,00 - Totalt: SEK 85,00

1 storlek. Salifert - Kalcium test (47000) á 135,00 - Totalt: SEK 135,00

1 storlek. Salifert - Nitrit test (47003) á 90,00 - Totalt: SEK 90,00

1 storlek. Salifert - Magnesium test (47010) á 140,00 - Totalt: SEK 140,00

1 storlek. Salifert - Nitrat test (47004) á 120,00 - Totalt: SEK 120,00

1 storlek. Salifert - Ph test (47006) á 70,00 - Totalt: SEK 70,00

1 storlek. OceanNutrition - Formula One 100g small (form/1) á 90,00 - Totalt: SEK 90,00

1 storlek. OceanNutrition - Formula Two 100g S (form/3) á 90,00 - Totalt: SEK 90,00

1 storlek. Julian Sprung's SeaVeggies - Mixed Seaweed flakes (seav/4) á 130,00 - Totalt: SEK 130,00

1 storlek. OceanNutrition - Foderklämma Grid Feeding Clip (clip/1) á 40,00 - Totalt: SEK 40,00

1 storlek. BAKKER Algmagnet flytande L (70097) á 225,00 - Totalt: SEK 225,00

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...