Gå till innehåll

Stöder sin lokala handlare?????


idde4you

Rekommenderade inlägg

Jag är inte bara moderator jag är akvarist också. Detta är alltså en personlig reflektion och inte ett officiellt SG-uttalande.

Att jag har en byline i mina inlägg om att stödja den lokala handlaren är för att jag anser att de svenska butikerna är motorn i vår hobby. Utan dem stannar den. En åsikt som jag står för!

Här i Linköping finns Korallfisken som jag tycker är en fantastisk butik som drivs av två mycket kunniga bröder. De har med stort tålamod hjälpt mig att lära mig hobbyn och även gett mig massor med råd i varför jag skall satsa på t.ex. viss teknik och kanske inte lägga pengar på annan. Vilka fiskar som borde funka ihop och vilka som inte gör det. Vad jag skall tänka på för att få korallerna att frodas. Med åren har jag lärt mig lite mer och när jag hittar något som jag vill ha och frågar om de kan ta hem det så försöker de alltid. Ibland går det inte att få tag i men ofta går det att fixa.

För min del är det definitivt lönsamt att handla på Korallfisken som jag har en relation med även om det är några kronor dyrare än en lågpris näthandel. Det jag köper fungerar till det jag har tänkt använda det till.

Jag vet att andra akvarister upplever sina lokala handlare på samma positiva sätt oavsett om det är Triton, BioTed, Akvarieleasing, Marinakvariet, C-Life, Zoogiganten med flera. Jag tror också att många har samma relation med svenska webshoppar för alla har inte som jag lyxen att bo nära en butik.

De som köper utomlands i i Kina och på andra ställen gör säkert det av andra lika goda skäl. Jag moraliserar inte över det.

Jag är moderator på SG för att försöka hjälpa till att utöka en hobby som jag gärna vill se växa för att den är så kul och aldrig tar slut. Det finns alltid något nytt att lära och testa. Jag gör det genom att hjälpa till att hålla en kunskapskälla igång på nätet. Vi moderatorer lägger en hel del av vår fritid för att SG inte ska degenerera.

SG är ingen organisation med chefer eller annonsansvariga som från tid till annan väljer att stödja lokala handlare eller utländska webshoppar. Syftet med SG är

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar.
Det bästa sättet att stödja denna kunskapskälla är genom att medlemmarna delar med sig av kunskap i diskussioner i trådarna.

SG är beroende av lite pengar för att betala för licenser och driftmiljöer. Det är pengar som kommer från de medlemmar på guiden som valt att också stödja denna kunskapskälla med ett litet ekonomiskt bidrag samt från ett antal butiker och webshoppar. För detta är vi mycket tacksamma, utan denna hjälp så försvinner SG.

SG har möjlighet att ge butiker och webshoppar lite reklam via banners men hoppas att de framförallt gynnas av att det blir fler framgångsrika svenska saltvattensakvarister och nya kunder genom SG

Jag tror på Greger, ska man bli rik så har man valt fel bransch om man startar akvariebutik. Svenska butiker tvingas till högre priser på grund av en högre moms och en liten marknad och de tjänar mindre än sina kollegor utomlands. Men man har ett jäkla stimulerande och intressant jobb!

Ytterst är det vi akvarister som bestämmer om våra lokala handlare skall finnas kvar inte SG. Jag har bestämt mig att stödja min lokala butik, gör det du också!

Ursäkta ett allt för långt inlägg.

Jag är inte bara moderator jag är akvarist också. Detta är alltså en personlig reflektion och inte ett officiellt SG-uttalande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag vet att de svenska handlarna till största delen är entusiaster som brinner för det här - hade målsättningen varit att tjäna stora pengar, hade det inte funnits några butiker alls......

Jag vet inte om det var mitt inlägg du syftade på där, men jag kan passa på att förtydliga mig.

Utländska webbshoppar bedrivs inte 100% (eller inte 75% heller för den delen) av entusiaster alla gånger. I större bolag finns det ett par huvuden ovanför som ser till att det ska bedrivas VINST i bolaget, annars får man bistra budskap från aktieägare som vill ha sin vinst från kakan.

Här i lilla sverige med sin lilla marknad så är det som du säger annorlunda, åtminstone när det kommer till saltvattensmarknaden. Här bedrivs nog det mesta av entusiaster, om än det funnits ett och annat rötägg i sverige som klantat till det. Dom som överlevt har hela tiden varit full-blodare.

Det är också det som gör mitt val enkelt när det gäller utländska företag; går det till någon vettig person så gör jag gärna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det jag skriver. Vid totalförsäljning av över 300K'ish till Sverige är de förpliktiga att ta, och i sin tur betala, svensk moms.

B!

320kkr är det. Men jag har aldrig varit med om att det har inträffat. Någonsin. Ta ett bolag som vinsajten.com, där betalar man alltid tysk moms och inget annat. Dom har garanterat en försäljning på mer än så i månaden till Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uh? Jag måste ha låst upp mig på något i min tankegång, jag kan inte beskriva det klarare än så, men jag gör en jämförelse i stället.

Om 290 personer under ett år handlar för 1000:- vardera från en och samma butik i Tyskland, betalar alla tysk moms. Helt enligt lag. Om 310 man gör det samma är de enligt samma lag tvingade att momsredovisa i Sverige, och därmed åker de på att betala svensk moms. Detta helt oavsett om de har 200 000 personer som spenderar vars en tusing och är boende annorstädes. (Exempelvis i tyskland, men även england. Det senare innebär dock att de måste momsredovisa även engelskmännen separat, och då i England.) Exemplet är även taget något ur luften, och baserat på att gränsvärdet är 300 000, vilket jag inte är helt övertygad om. Jag har snarare gamla minnen av att siffran som figurerade för 2 år sedan var 320 000,sek, men det känns inte som om det är i sammanhanget avgörande. (Tack Maglofster, för verifikationen av siffran.)

Om de inte gör det är det skattebrott, och åtalbart, så det är bara att anmäla. Eftersom det här inte är unikt för Sverige, så förutsätter jag att diverse skatteverk i de olika länderna är på hugget och att någon form för kontroll sker. Gränsvärdet för hur mycket man måste sälja till varje land för att momsa där är dessutom olika...

En webshop som jag vet följer lagstiftningen, är Amazon UK. Där ser man Engelsk moms fram till kassan, och sen drabbas man helt plötsligt av moms baserad på landet man köper från.

B!

(Förlåt, men jag insåg något. Momsen man drabbas av på Amazon, är inte baserad på vilket land man handlar från, men vilket land varan ska levereras till. I övrigt stämmer det dock.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm låter lite snurrigt.... att efter en viss summa pengar av sålda varor åker man på att ta ut svensk moms om man säljer till Sverige?

Den överskjutande summan (sv - ty = 6-7% eller så?), går den till Tyska staten eller skickas det till Skatteverket i Sverige?

Detta innebär det ju lite lattjo lägen, tex om man sålt för 319 000 Kr dan innan nyår (eller dan innan räkenskapsårets slut), så skulle man ju låta sajten "krascha" till dan efter så man får börja om på ny kula (o undvika svensk moms)... osv ...fler scenarios blir det förstås.... nä jag tror inte på detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju då som part i målet bidra med följande åsikt :

Lilla sverige har främst två faktorer som ligger oss handlare i fatet:

Dels att marknaden för salt är väldigt liten, vilket begränsar möjligheten att "ha allting" i lager - varulager kostar och måste omsättas, allt annat är ekonomiskt självmord

För att köpa in varor till rätt pris, krävs oftast kvantitetsinköp - svårt med avsättningen när hemmamarknaden "går över ån".

Detta håller jag absolut med om, det är ett stort problem för de Svenska handlarna.

Vår kära regering har ju valt ett halv "EU" medlemskap - vi har fortfarande 25% i moms medan Tyskarna har 19% - sänktes svensk moms skulle prisskillnaden bli betydligt mindre.

Vi svenska handlare kan ju inte pruta på momsen (eller tull mm)

Detta är ett kort som väldigt många handlare och många i allmänheten kör med som stör mig, det låter alltid så illa när man säger det men räknar man på det så är det små summor det handlar om. Om människor är sånna att dom väljer att att köpa utomlands för att dom får en pryl (för exkl moms 1000kr) för 1190kr i Tyskland vs 1250kr i Sverige så tycker jag att man är riktigt snål. 60kr för en sak över 1000kr.

Men självklart är det många bäckar små, och alla kanske inte tänker på det sättet speciellt om det börjar handla om 10000 där skillnaden är 600kr men det är ju småpotatis på ett så stort inköp som jag ser det. För min del så reagerar jag när det börjar handla om 30% eller tom 100% skillnad i vissa fall, då rycker det i min varningstarm att jag blir lurad... Annars köper jag produkten i Sverige om den finns att få tag i, som det inte alltid finns.

Alternativet är att alla blir webbshoppar utan overheadkostnad, med varulagret under sängen - med vem ska då erbjuda levande....... USA eller hongkong baserade webbshoppar??

Att bara sälja levande utan att sälja tillbehör kan nog jämföras med en livsmedelsbutik utan kött och mejerivaror

Jag vet att de svenska handlarna till största delen är entusiaster som brinner för det här - hade målsättningen varit att tjäna stora pengar, hade det inte funnits några butiker alls......

Tror de flesta av oss här inne är otroligt tacksamma för alla gubbar (och gummor om det finns några i saltbutikerna) som driver butikerna, hälsar alltid på och handlar nåt på Triton m.fl. när jag är i Sthlm och den lokala butiken är man ju periodvis på så ofta att folk tror att man är en del av inredningen ;)...

Så keep it up! För tänk alla här hur trist det vore om det inte fanns några saltvattensbutiker i Sverige, skulle för mig i.a.f. vara en hemsk tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm låter lite snurrigt.... att efter en viss summa pengar av sålda varor åker man på att ta ut svensk moms om man säljer till Sverige?
Det är värre än så. Efter att du överskrider sagda summa skall även de du redan sålt till redovisas, så antingen lägger du på svensk moms, eller så tar du det ur egen ficka och tar ut momsen fortsättningsvis.
Den överskjutande summan (sv - ty = 6-7% eller så?), går den till Tyska staten eller skickas det till Skatteverket i Sverige?
Hela summan (25%) betalas till Svenska skatteverket.

Det sista alternativet är väll det jag hade kört på. Kör på ett konkurrenskraftigt pris hemma vid. Momsredovisa vid behov, och ha så mycket mindre vinst på den försäljningen. Pratar vi om Tyskland är skillnaden 6% moms. Jag vet inte vad marginalerna är på, men är de på mindre än 6% hade jag nog stängt och sålt verksamheten. Då har man det bättre som anställd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värre än så. Efter att du överskrider sagda summa skall även de du redan sålt till redovisas, så antingen lägger du på svensk moms, eller så tar du det ur egen ficka och tar ut momsen fortsättningsvis.

Hela summan (25%) betalas till Svenska skatteverket.

Det sista alternativet är väll det jag hade kört på. Kör på ett konkurrenskraftigt pris hemma vid. Momsredovisa vid behov, och ha så mycket mindre vinst på den försäljningen. Pratar vi om Tyskland är skillnaden 6% moms. Jag vet inte vad marginalerna är på, men är de på mindre än 6% hade jag nog stängt och sålt verksamheten. Då har man det bättre som anställd.

B!

Det är väl här som teori och praktik inte lirar, för det finns nog ingen webbshop i vår bransch som tillämpar detta - Amazon spelar i en annan division.

Det jag vill, är att peka på några av de faktorer som vi handlare måste ta hänsyn till som påverkar pris till konsument.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall vi inte prata moms, men som jag förstår betalar man tysk moms och handel sker inom EU är men inte skyldig att beta någon moms till Sverige.
Som jag har försökt förklara flera gånger nu, föreskriver lagar inom EU att distanshandel över gränser innebär att man betalar moms i landet som är mottagarland, om det totala värdet på handeln under ett år överstiger ett visst värde. Inte en transaktion, inte en kund, utan den totala handeln mellan den affärsidkaren, och alla köpare i det mottagarlandet. Det verkar som om den summa som är aktuell för mottagarlandet Sverige, är 320 000:-
Eller pratar vi privatpersonr som importerar över ett visst belopp??
Nej.
Det är väl här som teori och praktik inte lirar, för det finns nog ingen webbshop i vår bransch som tillämpar detta - Amazon spelar i en annan division.
Amazon är ju rätt stora, så att de kommer över minimivärdet kanske ses som självklart, och därför har de ett system där momsen redan från början sköts på ett hyfsat sätt. Men som jag sa, jag hade ju inte slängt upp en tysk/engelsk site för att sälja akvariepryttlar och förväntat mig att sälja till Sverige för runt en tredjedels miljon, eller mer, och hade jag mot förmodan gjort det i alla fall, hade jag ju fått hantera det då. Sannolikt genom att helt enkelt ta smällen av lägre vinst på prylarna som säljs till Sverige. Om volymen inte kommer upp i den summan kan man ju i stället fråga sig... Hur mycket uppgår egentligen värdet på den handel som missar den svenska återförsäljaren till?

Det är svårt att konkurrera med, självklart. Men titta på en omåttligt populär tillverkare, Bubble Magus. Det är massor med snack om deras produkter, och till priset är ju deras grejer helt enkelt oslagbara om man tar dem från Asien. Även med tull och moms är de halva priset mot jämförbara produkter. Fan, de är halva priset med tull, moms, och sålda ur svenska butiker. Trots det är de inte speciellt högt representerade här. Det säger ju att omsättningen på branschen som helhet inte är speciellt hög, och det i sin tur gör ju att man misstänker att det som går förlorat till handlare utanför kanske inte är någon förmögenhet det i heller.

Självklart är det trist att man inte kan ha ett gigantiskt lager till hands med allt en saltnisse vill titta och klämma på innan han tar hem det, och lika självklart är att man inte kan konkurrera med pris om man bara tar hem en i taget osv.

Men då kanske man ska överväga att fokusera på sånt man kan sälja till ett konkurrenskraftigt pris? Levande är på gott och ont något som har en kontinuerlig åtgång. Inklämt mellan sötvattensutrustningen får man kanske försöka trycka in en och annan salt säker pump, så att en akvarist med panik kan rädda situationen, och i övrigt begränsa sig? Om nu marginalerna är så små på utrustningen i alla fall, och vi vet ju att utrustning vandrar runt runt så försäljningen där är ju inte heller någon speciellt stor del av akvaristiken...

Det jag vill, är att peka på några av de faktorer som vi handlare måste ta hänsyn till som påverkar pris till konsument.
Oah jag försöker väll närmast säga att jag är förvånad över att inte akvarister fått de handlare de förtjänar. Om jag driver en verksamhet, så är det möjligt att jag gör det för att jag är intresserad av den. Men det spelar inte någon roll hur intresserad jag är av saltvattensakvaristik. Kan jag inte sälja skummare och kalkreaktorer med godtagbar vinst, tar jag inte hem några. De två jag hade tagit hem, och satt ett godtagbart pris på (för mig) hade stått på hyllan tills de blev sålda, och därefter hade jag inte tagit hem någon ny. En affärsrörelse är primärt en vinstdrivande rörelse, och först (tidigast) därefter en hobby. Fungerar inte den första delen, kommer inte den andra göra det i dess regi i heller.

Nu låter det kanske som om jag dissar inhemska handlare, men faktum är att så långt det är möjligt med min ekonomi, handlar jag lokalt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"citat Mr B

Men då kanske man ska överväga att fokusera på sånt man kan sälja till ett konkurrenskraftigt pris? Levande är på gott och ont något som har en kontinuerlig åtgång." slut citat

Det är ju hit mitt resonemang leder - men är det så vi vill ha det?

Om man för argumenterandes skull fortfarande jämför med tyskarna, så har de redan på hemmaplan en marknad på 82miljoner människor, naturligtvis är inte alla saltakvarister ens i tyskland :), men det ger ju ett perspektiv - kan lova att det går fler saltisar per capita än i sverige iaf.

Jag misstänker att tyska webbshoppar inte ens snittar 10% i marginal på sin försäljning, så det krävs en betydligt större marknad än den svenska för att det ska gå ihop.

Som i de flesta branscher så är det ju gungor och karuseller - handlare behöver fler ben att stå på än att "bara sälja levande", då detta i sig är förenat med mycket arbete, höga driftskostnader och en ansenlig riskfaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...