Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Är nog ingen fara för Caulastrean, väldigt tåliga djur bara vattenkvalitén är bra. Brukar bara ta nån dag för så små skador. Mosar man skelettet så tar det lite längre tid men de brukar skaka av sig det med ;)

Okej, skönt att höra, kändes tråkigt när jag såg vad orsakat men då bör det förhoppningsvis bli bra igen.

Kollar inga vattenvärden utan byter 8 liter i veckan (30-35% av vattenvolymen), blir möjligtvis lite tester framöver beroende på om jag skaffar fler stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gjorde ett vattenbyte om åtta liter idag, min euphyllia har sett lite tråkig ut de två senaste dagarna men hoppas den repar sig nu.

Fiskarna mår bra, mandarinen äter mycket artemia, brukar ha som mål att bara sikta in mig på honom då clownerna ändå alltid lyckas sno åt sig en del.

Mysisen har jag bara testat en gång under veckan, han tog vid ett flertal tillfällen in mysisen i munnen för att sedan spotta ut det.

Kom över en annan bit frysfoder igår, tror det är plankton, ska testa om det kan vara något för honom.

En sak som är tråkig när man använder sig av innerfilter är att när man ska ta ut det för rengöring i samband med vattenbytet så frigörs alltid en massa skit från filtret, spelar ingen roll hur jag än försöker, har även haft min håv med minimala håligheter men inget verkar hjälpa.

Skulle man kunna sätta ett kaffefilter i håven och därigenom kunna plocka upp filtret utan en massa skit som far runder i karet?

Filtret ska ju bara vara i karet någon sekund så jag hoppas det kan fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som är tråkig när man använder sig av innerfilter är att när man ska ta ut det för rengöring i samband med vattenbytet så frigörs alltid en massa skit från filtret, spelar ingen roll hur jag än försöker, har även haft min håv med minimala håligheter men inget verkar hjälpa.

Skulle man kunna sätta ett kaffefilter i håven och därigenom kunna plocka upp filtret utan en massa skit som far runder i karet?

Filtret ska ju bara vara i karet någon sekund så jag hoppas det kan fungera.

Plastpåse, säger bara plastpåse....... Försök att trä på den med motorn igång, dra ur sladden och lyft upp ...... Går det inte med motorn igång så stäng av motorn, trä på påsen och lyft, brukar bara bli lite mer vatten då.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plastpåse, säger bara plastpåse....... Försök att trä på den med motorn igång, dra ur sladden och lyft upp ...... Går det inte med motorn igång så stäng av motorn, trä på påsen och lyft, brukar bara bli lite mer vatten då.

MVH Lasse

MVH Lasse

Tack Lasse, blir till att testa på lördag.

Nu kör jag bara med en pump i karet med ett mini sötvattensfilter, funderar på att sätta dit strilröret igen men utan filtret.

Tycker du jag borde satsa på någon annan typ av rening?

I så fall vilken?

Det fungerar ju fint än så länge, räcker det med ett stort vattenbyte i veckan för att slippa mer teknik och rening? Byter drygt 30% i veckan.

Du brukar väl köra med lite andra saker, makaroner och annat? Vad är fördelen med dina val jämfört med det jag använder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det och att du är nöjd med resultatet - ändra inte bara för ändradets skull.

Vad som är bra eller dåligt skiljer från kar till kar - man får trixa lite och prova men har man fått balans - låt det vara

MVH Lasse

Okej.. Använde mig av en plastpåse idag när pumpen skulle rengöras och det gick kanonbra.

Har flyttat en av mina stora turbosnäckor till spannen med vattnet från dagens vattenbyte då han verkade dålig, han hade inte rört sig på länge och hans kropp som alltid brukar ta upp hela basen av hans skal var betydligt mindre, så nu ligger han i en spann med cirkulation.

Tror han gjort sitt.

Min lilla korall jag har med små polyper (likt blommor) som sitter på en liten sten, som du trodde var svår har nu börjat se vit ut på vissa polyper, såg det först idag, ska man testa att flytta den till ett annat ställe i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...