Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Tänk inte negativt. Tänk positivt i stället och kolla in de som lyckas i stället för de som haft problem. Jag tycker också du har mycket fisk. Nästa steg borde vara ett större akvarium. Fler små akvarier är också ett gott alternativ. Då kan man ha djur från olika biotoper i karen så man får uppleva mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jimmy, han du köpte dina clowner av bör du inte lyssna något mer på alls.

Jag är ingen fiskexpert men för att ha en mandarin bör man ha minst 50kg LS - alltså ett akvarium på minst 400-500 liter. Om han nu har fått en mandarin att överleva i ett 50liters så är väl det kul för honom, men stackars mandarin.

Att äga och ansvara för djur ska inte bara innebära njutning för ens egen del. Deras liv SKA också vara drägligt, allt annat är djurplågeri.

Jag håller med mano. Börja fundera på ett större akvarium istället om du vill ha fiskar. Ett relativt lowtech FO akvarium runt 200 liter behöver inte alls vara dyrt. En mandarin är fortfarande uteslutet men du kan ha mindre fiskar som inte kräver stora utrymmen eller mycket LS och veta att de har det bättre.

Eftersom jag är helt ny inom saltvattenshobbyn så är mina kunskaper rätt begränsade, men jag tycker inte att det är ett problem om en mandarin går i ett kar som hans på 50 liter och om den äter frysfoder.

Jag menar fisken är liten så för mig verkar åtminstone själva ytan att simma på vara fullt tillräcklig, sen är väl honorna också mindre än hanarna, nu vet jag inte om hans var en hane eller hona, i karet fanns flera gömställe för mandarinen samt så åt den ju frysfoder, skulle den däremot inte ätit frysfoder så hade det varit illa då mandarinen förmodligen hade gått en säker död till mötes.

Visst, mandarinen får inte i sig den födan han skulle fått ute i det fria, men han lever och frodas, så varför skulle det vara ett problem?

För att göra en dålig jämförelse så är inte heller flingfodret något våra sötvattensfiskar får i sig i naturen väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk inte negativt. Tänk positivt i stället och kolla in de som lyckas i stället för de som haft problem. Jag tycker också du har mycket fisk. Nästa steg borde vara ett större akvarium. Fler små akvarier är också ett gott alternativ. Då kan man ha djur från olika biotoper i karen så man får uppleva mer.

Vet att där varit ett par till som haft kar i min storlek här på guiden, även cocoon med samma mått, ska kolla upp vad de haft för invånare och hur det gått för de.

Är som du föreslår sugen på att ha ett till litet kar, försöker få igenom det här hemma, men det är inte helt lätt=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle fundera på ytterligare fisk så skulle jag titta på smörbultar och då enbart de som blir max 5 cm.

tack för tipset, blir att googla lite nu=)

Edit: Du har möjligtvis inga namn på de som inte blir längre än 5 cm, verkar ju finnas hur många som helst inom smörbultar

Edit 2: Hittade lite nu på artregistret här på guiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, det jag försökte komma till var att det inte bara handlar om att få djuren att överleva. Många djur går att hålla i liv under förskräckliga förhållanden, däribland människan.

Jag försöker utgå från att göra livet, för de djur jag äger, så bra som möjligt. Inte bara få de att överleva.

Hur en mandarin i ett 50 liters akvarium mår eller tänker vågar jag inte spekulera i, men rekommendationer finns ju för att följas. Givetvis finns väl undantag. Någon annan får uttala sig om mandarinen, då jag inte har någon erfarenhet av dessa själv. Jag försökte mer bara förmedla ett budskap :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt nu karet gå in lugnt och stilla med de fiskar du nu har. Belastningen avgörs inte av antalet eller storleken av fisken utan av hur mycket du matar. I ett litet kar om du vill ha stenkoraller och dylikt skall du inte mata speciellt mycket - detta faktum begränsar direkt vilka fiskar du kan ha. Clowner tycker jag iofs är bra fiskar att ha när man startar upp sitt akvarie men skall man ha ett litet akvarium så blir ofta Clownerna nervösa i sitt beteende och man får inte fram deras naturliga beteende utan det blir lite varg i bur. Det finns gott om små gobies som passar bra i små kar, Okinawaegobyn bland annat men otroligt många mer som inte blir mer än max 4 cm. Små fiskar visar också upp sitt naturliga beteende även i små akvarier.

Att mandariner kräver minst 50 kg levande sten är en svåravlivad myt som bygger på att mandariner aldrig tar annat än levande foder. Visst - mandarinen är svår men den går visst att få att ta dött foder, jag skulle vilja säga att de allra flesta mandariner går att vänja in till dött mjukfoder som mysis och artemia men då krävs en lugn och skydda miljö och mycket arbete. Mandarinen är också en fisk som simmar omkring ständigt letande efter mat och därför får man aldrig dess naturliga beteende i ett för litet akvarium.

Använd det här lilla akvariet till att lära dig saltvattensakvaristikens grunder på ett enkelt sätt, blir du intresserad så kommer du snart vilja starta ett större akvarium och då kan mandarinen ha sin naturliga plats.

Vad du skall göra nu under inkörningsperioden är att fokusera på lite snäckor och eremiter - försök att få tag på lite olika sorter av bägge typerna. Du kan mycket väl börja med att släppa i mer av den varan - men förutsatt att du följer råden om väldigt lite mat till dina clowner så du inte kommer in i en ammoniakförgiftning igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, det jag försökte komma till var att det inte bara handlar om att få djuren att överleva. Många djur går att hålla i liv under förskräckliga förhållanden, däribland människan.

Jag försöker utgå från att göra livet, för de djur jag äger, så bra som möjligt. Inte bara få de att överleva.

Hur en mandarin i ett 50 liters akvarium mår eller tänker vågar jag inte spekulera i, men rekommendationer finns ju för att följas. Givetvis finns väl undantag. Någon annan får uttala sig om mandarinen, då jag inte har någon erfarenhet av dessa själv. Jag försökte mer bara förmedla ett budskap :nöjd:

Förstår vad du menar och jag håller med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt nu karet gå in lugnt och stilla med de fiskar du nu har. Belastningen avgörs inte av antalet eller storleken av fisken utan av hur mycket du matar. I ett litet kar om du vill ha stenkoraller och dylikt skall du inte mata speciellt mycket - detta faktum begränsar direkt vilka fiskar du kan ha. Clowner tycker jag iofs är bra fiskar att ha när man startar upp sitt akvarie men skall man ha ett litet akvarium så blir ofta Clownerna nervösa i sitt beteende och man får inte fram deras naturliga beteende utan det blir lite varg i bur. Det finns gott om små gobies som passar bra i små kar, Okinawaegobyn bland annat men otroligt många mer som inte blir mer än max 4 cm. Små fiskar visar också upp sitt naturliga beteende även i små akvarier.

Att mandariner kräver minst 50 kg levande sten är en svåravlivad myt som bygger på att mandariner aldrig tar annat än levande foder. Visst - mandarinen är svår men den går visst att få att ta dött foder, jag skulle vilja säga att de allra flesta mandariner går att vänja in till dött mjukfoder som mysis och artemia men då krävs en lugn och skydda miljö och mycket arbete. Mandarinen är också en fisk som simmar omkring ständigt letande efter mat och därför får man aldrig dess naturliga beteende i ett för litet akvarium.

Använd det här lilla akvariet till att lära dig saltvattensakvaristikens grunder på ett enkelt sätt, blir du intresserad så kommer du snart vilja starta ett större akvarium och då kan mandarinen ha sin naturliga plats.

Vad du skall göra nu under inkörningsperioden är att fokusera på lite snäckor och eremiter - försök att få tag på lite olika sorter av bägge typerna. Du kan mycket väl börja med att släppa i mer av den varan - men förutsatt att du följer råden om väldigt lite mat till dina clowner så du inte kommer in i en ammoniakförgiftning igen.

MVH Lasse

Ja, mina tankar var inte att köpa någon ny fisk nu utan mest se vad som jag skulle kunna ha längre fram.

Okej, trodde faktiskt att det var just storleken och antalet som avgjorde belastningen.

Jag ska kolla in lite gobies och se vilka som håller sig till max 5 cm.

Blir nog som du säger, att detta förhoppningsvis blir en inkörsport till ett större kar.

Okej, men äter inte eremiterna upp snäckorna? Hur många snäckor/eremiter är att rekommendera tycker du?

Jag följer dina matråd, de har inte fått något att äta nu på två dagar så imorgon får de ett par bitar till.

Min nitrivec räcker max till söndag, ska jag inhandla en ny flaska eller kan jag köra vidare med aquatan eller upphöra helt med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa mer nitrivec så det går att köra kuren ut i tre veckor. Aquatan är bra att ha som reserv eftersom det troligtvis har en förmåga att binda ammonium (även om det inte står i reklamen) Samma ämne som binder olika typer av aktivt klor kan också binda ammonium nämligen. Att använd preparat som Aqutan och Aqua Safe toll saltvatten i starten är alltså inte så dumnt som många tror.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa mer nitrivec så det går att köra kuren ut i tre veckor. Aquatan är bra att ha som reserv eftersom det troligtvis har en förmåga att binda ammonium (även om det inte står i reklamen) Samma ämne som binder olika typer av aktivt klor kan också binda ammonium nämligen. Att använd preparat som Aqutan och Aqua Safe toll saltvatten i starten är alltså inte så dumnt som många tror.

MVH Lasse

Okej då kör jag vidare med nitrivec, ska se om jag kan få tag på lite snäckor och eventuellt någon eremit imorgon samt nitrivec.

Då får aquatan vara kvar här som backup, man ska inte droppa i lite av den också någon gång i veckan nu under uppstartsperioden eller först när bekymmer uppstår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt.

Min får en luftbubbla runt insugsvredet och tar in mindre vatten, samt att den kan tappa vattensuget helt. EDIT Om vattnet är för lågt samt att det porlade en del.

Min "forsar" inte alls ut lika mycket vatten som på youtube filmen.

Jonas jag har fått igång skummaren nu och vattnet rinner ner genom banan som det ska.

Hur har du ställt in din skummare?

Tänker köra lite ättika i hinken nu för att rengöra den och sen eventuellt koppla in den, men annars kan det vara bra att veta hur den ska vara för att få in så mycket luft som möjligt som Lasse påpekade då jag hade problem med mina clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en stor vanlig turbosnäcka idag, han går och röjer nu, ganska kul att se honom, är lite rädd att han kommer välta ner mina koraller som jag bara placerat i stenen utan lim, då jag inte fick rätt på limmet, 2 komponents.

Dock tycker jag mig att mer skit far runt i karet och då har turbosnäckan bara varit där i ca 10 min, men det är klart han rör ju runt och har sig på stenen. I värsta fall får man sätta in ett filter som filtrerar bort allt det lösa om det blir för jävligt.

Börjar misstänka att jag kommer få alger på två små ställen i sanden, båda ställena är nedanför min vänstra pump, jag tror stenen stoppar upp cirkulationen där, ska jag röra om i sanden eller kommer algerna försvinna av sig själv eller med hjälp av mina två snäckor?

Skummaren går nu i en balja med lite ättika för att rengöra den, tyvärr skummaren den ingenting än, men förhoppningsvis kommer det sen, kanske ska ställa in den lite annorlunda också.

Fiskarna har även fått vars 3-4 frysta artemia idag och förhoppningsvis inte lika hungriga.

På sista bilden jag bifogar så är det något litet vitt/genomskinligt, ser ut lite som en snäcka med spiralliknande kropp, någon som vet vad det kan vara för något? Väldigt liten och omöjlig för mig att få ett bra kort på honom.

Trodde först det var smuts eller nåt skit på glaset, men den har flyttat sig rätt mycket och där är bra cirkulation, så något levande misstänker jag=)

Laddar upp ett par nya bilder som är ett par minuter gamla.

post-5186-14468920184272_thumb.jpg

post-5186-14468920184474_thumb.jpg

post-5186-14468920184676_thumb.jpg

post-5186-14468920184868_thumb.jpg

post-5186-14468920185113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar du snart undra hur man tar bort de bruna algerna från sanden :). Lugn - det är en naturlig utveckling. Oftast blommar de upp under några dagar för att sedan försvinna. Här kan också några eremiter göra nytta. Visst eremiter kan ge sig på snäckor men enligt min mening är det ytterst sällan de tar friska snäckor, däremot döda och döende snäckor. Jag kombinerar alltid eremiter och snäckor, visst få jag några snäckor uppätna men det är mer eller mindre naturligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar du snart undra hur man tar bort de bruna algerna från sanden :). Lugn - det är en naturlig utveckling. Oftast blommar de upp under några dagar för att sedan försvinna. Här kan också några eremiter göra nytta. Visst eremiter kan ge sig på snäckor men enligt min mening är det ytterst sällan de tar friska snäckor, däremot döda och döende snäckor. Jag kombinerar alltid eremiter och snäckor, visst få jag några snäckor uppätna men det är mer eller mindre naturligt.

MVH Lasse

Haha ja det gör jag säkert.. Okej då får jag beställa eremit, varken BL discus i Helsingborg eller zooarkaden i Ängelholm hade någon hemma däremot kunde zooarkaden plocka hem till mig på några dagar.

Hur många turbosnäckor tycker du jag borde ha?

Räcker det med de 2 snäckorna jag har nu plus en eremit, eller bör jag skaffa fler turbosnäckar, fick höra i butiken där jag handlade min snäcka att de skulle dö om jag köpte fler när allt var rensat, det är ju inte så stort så vad tror du om antalet? Vill inte att de ska dö efter de rensat lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - ett akvarium är inget statiskt system och det som blir uppätet har en tendens att komma tillbaka igen. Att ha mellan 5 till 10 algätande snäckor plus några olika sorters eremiter i den storleken av kar som du har brukar inte vara några större problem. Har man för lite snäckor så riskerar man hela tiden det att algerna kommer upp i en sådan biomassa att inte ens 1000 snäckor klarar av att beta ner dem. Snäckorna, och framförallt eremiterna tar också matrester och annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - ett akvarium är inget statiskt system och det som blir uppätet har en tendens att komma tillbaka igen. Att ha mellan 5 till 10 algätande snäckor plus några olika sorters eremiter i den storleken av kar som du har brukar inte vara några större problem. Har man för lite snäckor så riskerar man hela tiden det att algerna kommer upp i en sådan biomassa att inte ens 1000 snäckor klarar av att beta ner dem. Snäckorna, och framförallt eremiterna tar också matrester och annat.

MVH Lasse

Okej, då får jag åka ut och fixa fler snäckor, ska köpa 3 till så har jag 5 snäckor sen får jag se om jag kan få tag på någon eremit från Ängelholm, vad finns det för eremiter? Känner bara till blåbenad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För kiselager och övrig sandrengöring så är Calcinus laevimanus som i mina tidigare trådar kallats "med ögona på skaft" oslagbara. Det finns även andra - se denna sida http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=497+501

MVH Lasse

tack för tipset Lasse, jag ska ringa till zoogiganten imorgon och se vad de har inne i butiken, i så fall blir det en runda ner till Lomma.

Men nu när man ser början till vad som kommer bli alger i grusen, ska man inte sätta in en pump till så att man får bättre cirkulation i det området och eventuellt slippa algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillgången till snäckor och eremiter verkar enligt mig vara ganska begränsad i närheten av Helsingborg, är det någon som har erfarenhet av butiken som ligger i Helsingör Bonnies dyrecenter eller tips om andra som inte ligger alltför långt ifrån Helsingborg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...