Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Jag tror att röra om i sanden är bättre

MVH Lasse

Okej då börjar jag med det, kom att tänka på en sak, har en vas här hemma med körsbärsräkor samt crystal red räkor och posthornssnäckor, sen såg jag en tråd här på guiden om någon som funnit en sötvattenssnäcka som kunde konverteras till saltvatten.

Eftersom hela vasen har blivit överbefolkad av dessa snäckor så skulle jag lätt kunna offra ett 50 tal om så behövs.

Tror du dessa går att konvertera Lasse? Ska man i så fall låta de gå i en balja med väldigt låg salthalt och sen öka en gång i veckan?

Skulle det kunna påverka mitt saltvattensakvarium negativt ur någon synvinkel så avstår jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej då börjar jag med det, kom att tänka på en sak, har en vas här hemma med körsbärsräkor samt crystal red räkor och posthornssnäckor, sen såg jag en tråd här på guiden om någon som funnit en sötvattenssnäcka som kunde konverteras till saltvatten.

Eftersom hela vasen har blivit överbefolkad av dessa snäckor så skulle jag lätt kunna offra ett 50 tal om så behövs.

Tror du dessa går att konvertera Lasse? Ska man i så fall låta de gå i en balja med väldigt låg salthalt och sen öka en gång i veckan?

Skulle det kunna påverka mitt saltvattensakvarium negativt ur någon synvinkel så avstår jag.

Edit: Ångrar mig, även om det vore möjligt så skippar jag nog det, vill inte riskera att ha hela mitt kar fullt av dessa snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malaysisk strandsnäcka går att konvertera till salt enligt många

MVH Lasse

Okej, ja det samma sort som det talades om i den tråden, tänkte på en annan sak, tekniken är ju oerhört ful och jag har hela tiden velat dölja den.

Mitt försök med att limma en kam på en plexiglasskiva gick inget vidare, kändes alldeles för klent, men du har ju använt dig av vit faxe slimline i något kar, hur hållbart är materialet?

Skulle man kunna limma dit en bit slimline i en hörna med kam uppe på och då ha min ena pump där inne som via ett pvc rör pumpar in vattnet i karet igen?

Alltså är slimline tillräckligt hållbar att silikona direkt på glaset utan att den är fäst på en glasskiva för mitt kar på 30 liter eller kommer den bågna och knäckas?

Jag har tänkt en 17-20 cm lång bit till min ena hörna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde hålla, annars kan du ju sätta dit en fönsterglasruta och limma Slime Linen där. Tänk på att använda svart glassilikon bara.

MVH Lasse

Okej, svart silikon har jag inhandlat.

Förresten hur är det med räkor, skulle man kunna introducera någon nu eller är de känsliga i uppstartsfasen?

Gillar eldräkan speciellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från jobb idag och tittade in i karet, ser då till min förvåning 3 stycken små snäckor, undra om de kommit med någon den första snäckan jag köpte, för när jag la i honom hade han små korn på sitt skal, nu är de typ 4-5 mm i diameter.

Där låg en hel del såna i påsen som jag kastade, störigt om det var minisnäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan komma med tips på hur jag ska få den lilla clownen att komma åt maten.

Matar från en korallmatare men nu är den livrädd för den, har ingen aning om varför.

Skulle ju köra efter Lasses metod när det gäller mat, har ökat så att de ska få mat varannan dag.

Det slutade med att den lilla fick 1 liten artemiabit sen fick den stora säkert 10-12, så nu får jag väl slopa matningen i minst 3 dagar.

Tråkigt och irriterande, vill ju att båda ska få lite i magen.

Stängde av pumparna till vissa av bitarna jag släppte i men till ingen nytta.

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du behöver inte slopa matningen i tre dagar bara för att den store sög i sig allt. Det är den totala belastningen som räknas. Kör du varannan dag. Ett bra sätt att mata är att försöka få dem att ta från ytan - då brukar bägge kunna få i sig mat. Sedan finns det alltid lite mat i den levande stenen så det brukar inte vara någon fara. Ett alternativ är att du - om det blir ohållbart - fångar upp den store, förvarar den i en hink med en liten cirkulationspump (utan mat) några dagar och matar den lite efter schemat. Täck hinken så lugnar sig fisken. Så har jag gjort vid medicinering (där jag medicinerat i hinken) och då bytt vatten var tredje dag (en ny hink med ett dygn gammalt vatten och bara lyft ut fisken. Faktiskt så har jag fått bort prick på några fiskar utan medicin genom att byta hink varje dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du behöver inte slopa matningen i tre dagar bara för att den store sög i sig allt. Det är den totala belastningen som räknas. Kör du varannan dag. Ett bra sätt att mata är att försöka få dem att ta från ytan - då brukar bägge kunna få i sig mat. Sedan finns det alltid lite mat i den levande stenen så det brukar inte vara någon fara. Ett alternativ är att du - om det blir ohållbart - fångar upp den store, förvarar den i en hink med en liten cirkulationspump (utan mat) några dagar och matar den lite efter schemat. Täck hinken så lugnar sig fisken. Så har jag gjort vid medicinering (där jag medicinerat i hinken) och då bytt vatten var tredje dag (en ny hink med ett dygn gammalt vatten och bara lyft ut fisken. Faktiskt så har jag fått bort prick på några fiskar utan medicin genom att byta hink varje dag.

MVH Lasse

Tack Lasse för hjälpen.

Då testar jag med ett par bitar imorgon, kommer bara att lägga de på ytan som du säger.

Vad skulle ske med karets utveckling om jag började mata i mängder nu?

Belastningen skulle ju bli för hög, men resulterar det i problem med alger, eller riskerar man invånarnas liv eller hur skulle det påverkat allt?

Bakteriekulturen som jag tillsätter varje dag, ökar den riskerna för alger och har den någon direkt påverkan på när nitrittoppen kommer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute och hämtade lite osmosvatten så att jag har att fylla på nästa vecka, då det avdunstar en del, passade på att köpa en till turbosnäcka som jag precis börjat koppa in.

Ska försöka fixa lite mer levande snäckor och någon eremit under nästa vecka.

Tänkte på en sak, nu använder jag strilröret till min ena pump, men för att få syre i vattnet, blir det inte bättre när jag använder det andra tillbehöret med syreslangen som sitter ovanför ytan?

När jag var ute hos BL här i helsingborg noterade jag att de hade syreslang kopplade till pumparna i många av karen, det bildades en hel del bubblor.

För och nackdelar skulle vara mycket intressant.

Använder fortfarande ett dvd fodral liggandes över ett av hörnen annars stänker det ut en del och det hoppas jag slippa snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syresätta vattnet gör du bäst och enklast genom att låta det vara ytrörelse på vattnet. Du behöver alltså inte tillsätta en bubbelutströmmare eller dra ner en luftslang till någon av dina pumpar, det löser den med strilröret alldeles utmärkt.

Okej, tack Laggeman för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matade mina clowner ikväll, la bara frysfodret på ytan men idag fick inte den lilla en ända bit, i slutet gjorde jag ett försök med att få bort den stora men utan framgång, nu funderar jag nästan på att fånga in den stora i håven nästa gång jag matar, men det är inte heller någon bra lösning då båda kommer bli stressade av att jag jagar med håven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bedömmer det som fara för livet för den stora så fånga in den och håll den i en hink med cirk några dagar som jag sa innan. Då kommer den lilla att bli lite tuffare och du kan ge den lite mat (fortfarande enligt schemat dock). När du lyfter tillbaks den stora kan det bli så att problemet är löst - och åtminstone så har den lilla fåt i sig lite mat. Du skall inte mata i hinken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan testa en annan lösning kanske. Om du har tillgång till en spruta (till dina tester tex) och en bit plastslang, så kan du fästa slangen på sprutan, sen dra upp lite frysfoder längst ut på slangspetsen, stoppa ner slangen i karet där den lilla clownen håller till sen mata både vid ytan så du ser att den stora clownen simmar upp och äter, sen även spruta ut lite mat via slangen där den lilla simmar, så kanske den också får käk i sig.

Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan testa en annan lösning kanske. Om du har tillgång till en spruta (till dina tester tex) och en bit plastslang, så kan du fästa slangen på sprutan, sen dra upp lite frysfoder längst ut på slangspetsen, stoppa ner slangen i karet där den lilla clownen håller till sen mata både vid ytan så du ser att den stora clownen simmar upp och äter, sen även spruta ut lite mat via slangen där den lilla simmar, så kanske den också får käk i sig.

Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Jag förstår, problemet är att jag har testat en liknade sak redan med min korallmatare, men lillclownen är rädd för den och så fort den kommer i karet simmar han neråt mot sanden eller in mellan stenarna och gömmer sig.

Skulle kunna testa att hålla en frusen bit i handen som jag vet att den stora kommer ta då han gärna attackerar allt som rör sig, och samtidigt släppa lite i en annan ände av karet, fungerar det inte nästa gång så måste jag ta upp den stora innan det är för sent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bedömmer det som fara för livet för den stora så fånga in den och håll den i en hink med cirk några dagar som jag sa innan. Då kommer den lilla att bli lite tuffare och du kan ge den lite mat (fortfarande enligt schemat dock). När du lyfter tillbaks den stora kan det bli så att problemet är löst - och åtminstone så har den lilla fåt i sig lite mat. Du skall inte mata i hinken.

MVH Lasse

Ja, äter inte den lilla på söndag så får det bli som du säger, men nu har jag ingen levande sten över, ska jag i så fall blanda till nytt saltvatten och låta det stå en dag innan den stora clownen åker i? Klarar han sig utan en levande sten ett par dagar? Kan ju inte ta ut några jättevolymer från mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena stenkorall, Caulastrea börjar se lite tråkig ut, den hade fått sig en knuff så den låg på sidan och nu verkar den inte slå ut lika mycket, sen verkar en av polyperna, en av (blommorna) minskat, typ som om den kommer försvinna vilken dag som helst.

Vad är det vita, påminner om typ spindelnät/väv som jag kan se på ett par små ställen på den levande stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, äter inte den lilla på söndag så får det bli som du säger, men nu har jag ingen levande sten över, ska jag i så fall blanda till nytt saltvatten och låta det stå en dag innan den stora clownen åker i? Klarar han sig utan en levande sten ett par dagar? Kan ju inte ta ut några jättevolymer från mitt kar.

Du behöver ingen LS där. Gör som så om du är orolig att du tar två hinkar, blandar till en 7- 10 liter i bägge. Väntar en dag - lägger i Clownen i den ena, skiftar hink dag två, blandar nytt i hink 1 och skiftar igen. Jag skulle våga att ha Clownen i samma vatten (ca 10 liter) i två till tre dagar innan byte förutsatt att jag hade en cirkulationspump i samt hade hinken mörkt. Kontrollera bara värmen om du har en för kraftig Cirkpump. Du klarar dig med luftsten också. När jag gjort så så har jag använt 20 liter hinkar.

MVH Lasse

PS det andra inlägget - googla på spaghetti worms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ingen LS där. Gör som så om du är orolig att du tar två hinkar, blandar till en 7- 10 liter i bägge. Väntar en dag - lägger i Clownen i den ena, skiftar hink dag två, blandar nytt i hink 1 och skiftar igen. Jag skulle våga att ha Clownen i samma vatten (ca 10 liter) i två till tre dagar innan byte förutsatt att jag hade en cirkulationspump i samt hade hinken mörkt. Kontrollera bara värmen om du har en för kraftig Cirkpump. Du klarar dig med luftsten också. När jag gjort så så har jag använt 20 liter hinkar.

MVH Lasse

PS det andra inlägget - googla på spaghetti worms

Vad är det som gör att vattnet håller sig max 2-3 dagar bara?

Om man inte matar och har cirkulation borde det inte hålla sig betydligt längre då?

Men det kan nog räcka med 3 dagar att prova med först då hinner jag mata den lilla 2 gånger under de dagarna.

Kollade lite på maskarna, vet inte om det är det, ska försöka ta någon bild imorgon, men jag hittade en annan tråd på guiden om att det kunde vara någon form av svamp, det vita täcker bara små hålor i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk har en ämnesomsättning även om den inte äter, det betyder att den utsöndrar ammonium och risken är att du får ammoniakförgiftning i spannen. Förvaras fisken mörkt, skyddat och lite svalare så minskar metabolismen och därmed utsöndringen av ammonium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk har en ämnesomsättning även om den inte äter, det betyder att den utsöndrar ammonium och risken är att du får ammoniakförgiftning i spannen. Förvaras fisken mörkt, skyddat och lite svalare så minskar metabolismen och därmed utsöndringen av ammonium.

MVH Lasse

Funderar på om man skulle köpt en mobiltelefon med kontantkort och skickat till dig så jag alltid kan nå dig med mina frågor=), du verkar ha svar på allt Lasse.

Skämt och sido, tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...