Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Lasse kan det funka att ha det som på denna andra bilden, tog bilden på clownerna ganska nyligen, då hade jag stängt av all cirkulation bara för att visa att de är aktiva nu.

Flyttar jag pumpen till höger längre ner så blåser den bara runt all sand och flyttar jag pumpen till vänster högre upp så kommer där vatten utanför karet.

Kanske blir för mycket cirkulation även med två pumpar, för nu är dem i grottan igen.

post-5186-14468920161599_thumb.jpg

post-5186-14468920161823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du får experimentera lite, tänk bara på det Marko säger i inlägget ovan. Kanske kan du sätta dit en diffusor. Dina pumpar kan till och med vara förberedda för detta. I så fall finns en liten anslutning för en luftslang på utblåset. Anslut i så fall en luftslang och låt den mynna ovanför akvariet. En slang på utblåset och ett strilrör i ytan är ytterligare ett alternativ.

Skönt att du klarat Clownerna.

Korallen är nog en Callustrea - stenkorall. Blommorna är nog en mjukkorall tror jag - men tyvärr en som jag tror är svår. Jag har i alla fall försökt med den ett antal gånger utan att lyckas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sån här pump hemma: http://www.fish-street.com/resun_magi_internal_pump?category_id=0&search_string=resun&search_category_id=0

Den har ett strilrör har dock inte provat dess funktion än, ska man sätta strilröret ovanför vattenytan, i så fall hur många cm på ett ungefär.

Edit: När kan jag introducera ett par turbosniglar/städpatrull? Ska man avvakta till slutet av veckan och se hur clownerna mår först?

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan bli perfekt. Sätt strilröret med hålen parallellt med vattenytan så att hålen sitter mitt i vattenlinjen. Tanken är att "strilen" från röret tar med sig vattenytan i en lustiger dans. Hålen skall alltså inte riktas lodrätt mot vattenytan utan vågrätt längs med vattenytan.

Så länge du inte matar/ökar matningen så belastar inte städpatrullen totalt akvariet, lite extra ammonium blir det men det är kväve som redan finns i akvariet fast inte i denna form. Har du kontroll över akvariet och att du sett att fiskarna tagit lite mat så kan du nog börja med städpatrullen. Vad gäller mat så köp lite djupfryst, vuxen artemia och mata med några stycken inte mer. Det finns ingen frisk clown som motstår denna mat ! Mata var tredje dag nu i början, sedan - samma mängd - varrannan dag och i slutet av 3-4 veckan kan du mata varje dag - samma mängd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan bli perfekt. Sätt strilröret med hålen parallellt med vattenytan så att hålen sitter mitt i vattenlinjen. Tanken är att "strilen" från röret tar med sig vattenytan i en lustiger dans. Hålen skall alltså inte riktas lodrätt mot vattenytan utan vågrätt längs med vattenytan.

Så länge du inte matar/ökar matningen så belastar inte städpatrullen totalt akvariet, lite extra ammonium blir det men det är kväve som redan finns i akvariet fast inte i denna form. Har du kontroll över akvariet och att du sett att fiskarna tagit lite mat så kan du nog börja med städpatrullen. Vad gäller mat så köp lite djupfryst, vuxen artemia och mata med några stycken inte mer. Det finns ingen frisk clown som motstår denna mat ! Mata var tredje dag nu i början, sedan - samma mängd - varrannan dag och i slutet av 3-4 veckan kan du mata varje dag - samma mängd.

MVH Lasse

Tog bilder på tillbehören till pumpen, där är även så att jag kan köra med luftslang, vilket är bästa lösningen strilen eller luftslangen?

I denna pump satt även vanlig filtervadd och lite aktivt kol, men jag har plockat ut båda delarna.

Så de små hålen i strilen ska alltså inte peka rakt ner i karet utan ligga längs med vattenytan, på bilderna i manualen visar de dock bara när strilen och strålen går rakt ner i vattnet.

Jag fick med mig lite fryst mat, vet dock inte exakt vad det är, men skulle tippa på artemia faktiskt, då blir det städpatrull lite senare i veckan.

post-5186-14468920165306_thumb.jpg

post-5186-14468920165514_thumb.jpg

post-5186-1446892016573_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ha rörelse på vattenytan och det får du om strilningen sker mer eller mindre vågrätt.

MVH Lasse

Okej, kommer sätta dit den pumpen och behålla en av de små.

Matade precis de med mitt frysfoder och båda åt någon enstaka, dock verkar den stora ta för sig lite mer.

Jag tog allt mitt osmosvatten i söndags då jag gjorde vattenbytet och såg nu när jag kollade salthalten att den var 1026, är det farligt? I så fall på vilket sätt? Har avdunstat en del tyvärr. Om det inte är farligt hur hög salthalt kan man ha innan det blir direkt farligt?

Kommer fixa nytt osmosvatten imorgon men om det är panik får jag väl slänga i lite kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket vattenverk tar du ditt kranvatten från? Har för mig att en del av vattnet i Helsingborg kommer från infiltrerat Ringsjövatten alternativ Bolmenvatten och därför har hög kvalité och lågt nitratinnehåll (vilket kan vara problem med i Skåne).

1.026 är ingen fara men du bör fylla på dunstat vatten med RO eller kranvatten varje dag. Skadan med att fylla med bra kranvatten och inte fylla alls är nog större med att inte fylla alls.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket vattenverk tar du ditt kranvatten från? Har för mig att en del av vattnet i Helsingborg kommer från infiltrerat Ringsjövatten alternativ Bolmenvatten och därför har hög kvalité och lågt nitratinnehåll (vilket kan vara problem med i Skåne).

1.026 är ingen fara men du bör fylla på dunstat vatten med RO eller kranvatten varje dag. Skadan med att fylla med bra kranvatten och inte fylla alls är nog större med att inte fylla alls.

MVH Lasse

Just nu kommer ungefär 50/50 från ringsjöverket och vombverket enligt sydvatten.

Får se hur jag gör nu, vill helst undvika kranvattnet då många säger att det kan vara en orsak till alger och om det är lugnt med 1026 så borde jag kunna avvakta tills imorgon.

Lägger upp tre bilder med bara strilpumpen igång.

post-5186-14468920167919_thumb.jpg

post-5186-14468920168113_thumb.jpg

post-5186-14468920168296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg precis att min lilla clown fick värsta rycket, hände ett par gånger under ett kort ögonblick, liksom rister på huvudet/kroppen likt ett epileptiskt anfall.

De verkar trivas bättre nu med cirkulationen, då jag bara använder två pumpar, en med strilröret och en som sitter väldigt högt uppe, tycker dock fortfarande att cirkulationen är lite väl kraftig.

Nu simmar de runt i hela akvariet, tidigare var de mest nere vid stenen och runt den.

Edit: Såg ett till ryck nu på den lilla clownen och det skedde precis efter att den stora typ naffsat på den/efter den.

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dina fiskar?

/Johan

Hallå Johan!

Jo det går bra nu faktiskt, de simmar på i hela karet och visar inga tendenser alls på att må dåligt.

Matade de igår och båda var på hugget, dock kände man av att den stora var lite dominant.

Var ute idag hos BL discus och fixade nytt osmosvatten och så köpte jag en liten snigel som jag håller på att koppa in för tillfället.

Funderade först på turbosnigel men alla var så stora och eftersom jag vill ta det lite lugnt med invånarna så blev det en minsting istället.

Laddar upp två bilder tagna för 5 minuter sen, kanske kan någon berätta vad det är för snigel.

post-5186-14468920173177_thumb.jpg

post-5186-1446892017339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp lite bilder på karet från idag och samtidigt passa på att fråga, har ikväll observerat att den ena clownen går upp till ytan ibland för att andas eller vad det kan vara.

Tror ni jag behöver fixa en luftpump med syresten eller är det normalt att de går upp till ytan?

Min svamp/korall har tappat lite av den bruna nyansen, någon som vet vad det kan bero på?

Bilden på snäckan är från igår men resterande är ett par minuter gamla.

post-5186-14468920177093_thumb.jpg

post-5186-14468920177301_thumb.jpg

post-5186-14468920177514_thumb.jpg

post-5186-1446892017773_thumb.jpg

post-5186-14468920177985_thumb.jpg

post-5186-14468920178206_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle sitta fint med lite färska mätvärden, vad har du att komma med därvidlag?

Men mina clowner både rycker epileptiskt samt är uppe vid ytan ibland, tror inte det är så märkligt.

Har tyvärr bara saliferts nitrit och nitrat test och som Lasse sa är det bara nitrit man ska mäta nu i början då nitraten blir felaktig med nitrit i karet.

Vilka tester behöver jag komplettera med som är viktiga, PH, fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett 31 liters akvarium. Du har ett val - du kan göra det enkelt och du kan göra det komplicerat. Om du när inkörningsperioden är över börjar med veckovisa vattenbyten på 10 till 20 liter så kommer dina vattenvärden att vara bra för de flesta koraller. Om du får väldigt mycket stenkoraller i ett senare läge kan det vara nödvändigt med någon typ av tillförsel av framförallt kalcium, magnesium och karbonater men det är definitivt inte nödvändigt i detta läge du har nu. Om du lägger ner dina pengar på salt för täta och stora vattenbyten (samt har låg belastning i karet) så behöver du inte mäta över huvudtaget - dina värden kommer att vara bra. Är du osäker så gör du bara lite tätare vatten byten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett 31 liters akvarium. Du har ett val - du kan göra det enkelt och du kan göra det komplicerat. Om du när inkörningsperioden är över börjar med veckovisa vattenbyten på 10 till 20 liter så kommer dina vattenvärden att vara bra för de flesta koraller. Om du får väldigt mycket stenkoraller i ett senare läge kan det vara nödvändigt med någon typ av tillförsel av framförallt kalcium, magnesium och karbonater men det är definitivt inte nödvändigt i detta läge du har nu. Om du lägger ner dina pengar på salt för täta och stora vattenbyten (samt har låg belastning i karet) så behöver du inte mäta över huvudtaget - dina värden kommer att vara bra. Är du osäker så gör du bara lite tätare vatten byten.

MVH Lasse

Då kör jag nog på med vattenbyte som du säger, varför göra det svårare för sig.

Vad tror du är gränsen för vad som anses som låg belastning?

Skulle man kunna ha 2 fiskar till som max? Typ en Nemateleotris decora samt efter ytterligare ett par månader/halvår eventuellt testat en grön eller prickig mandarin, känner till att de är oerhört svåra med maten men ska leta upp en som gått i ett kar länge och som jag vet äter frysfoder, kan ju be de i butiken mata så att man ser att han äter frysfodret.

Han jag köpte mina clowner, sten och koraller av hade själv en prickig mandarin i ett kar som jag har för mig var på 50 liter och den åt frysfoder och hade gått i hans kar länge.

Har en till levande sten som går i en balja nu med cirkulation men utan ljus, inte alls stor, anser du man ska lägga ner den i karet eller är det dumt nu när man ändå har kört karet en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver också ett bra salt. Det finns i och för sig många bra fabrikat / varumärken men det finns också några som ofta ger problem. Kolla in trådarna hos de som har snygga stenkorallkar (stenkoraller är känsligast) så ser du bra saltsorter.

Ja, det har du rätt i, har för närvarande red sea coral pro, verkar vara den som är lättast att få tag på, vet att folk haft problem med fällningar i vissa batcher, men är den salten tillräckligt bra anser du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycket att du redan har mycket fisk och skulle säga att du bör bara fundera på max en fisk till och då en betydligt mindre fisk än N. decora. Mandarinen gör du klokt i att glömma totalt.

Okej, jo jag vet att möjligheterna i ett så litet kar är tämligen begränsat, har du något förslag på annan lämplig fisk än N.decora, gärna färgglad och trevlig att titta på.

Ja, jag vet att många är negativa till mandarinen om man inte har 50-60 kilo levande sten i karet men det finns uppenbart folk som lyckas få de äta frysfoder, som sagt skulle jag skaffa en mandarin en dag så ska jag innan köpet veta att den tar frysfoder och att den gått i butiken en längre period så det inte var en tillfällighet att den åt något frysfoder, jag ska inte köpa en på chans och hoppas den börjar äta det jag serverar.

Har hört lite att prickig mandarin är lättare men som sagt det ligger långt fram i tiden så jag kommer kolla upp det senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, han du köpte dina clowner av bör du inte lyssna något mer på alls.

Jag är ingen fiskexpert men för att ha en mandarin bör man ha minst 50kg LS - alltså ett akvarium på minst 400-500 liter. Om han nu har fått en mandarin att överleva i ett 50liters så är väl det kul för honom, men stackars mandarin.

Att äga och ansvara för djur ska inte bara innebära njutning för ens egen del. Deras liv SKA också vara drägligt, allt annat är djurplågeri.

Jag håller med mano. Börja fundera på ett större akvarium istället om du vill ha fiskar. Ett relativt lowtech FO akvarium runt 200 liter behöver inte alls vara dyrt. En mandarin är fortfarande uteslutet men du kan ha mindre fiskar som inte kräver stora utrymmen eller mycket LS och veta att de har det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...