Gå till innehåll

Andreas 800l rev


Andreas N

Rekommenderade inlägg

2 razor känns som på tok för lite belysning. dream chip... vad är det för kostnad på sådana? jag har dålig koll på detta känns det som. jag gillar ATis led kombo med T5 ... ssynd det är så massa pengar i belysning bara... suck.

Jag tänkte köra inredning efter belysning , men känns väldigt lite med 320 w ! men ska täcka om man litar på vad dom skriver om den . och besparingen blir ju tyvärr inte 480w mot mina 10*80w t5 , då man får kasta i en rejäl värmare ( erfarenhet då jag kopplade bort fraggkaret med 120w led från huvudkaret ,tempen sjönk från 27-20 grader på ett dygn :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 490
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

2 razor känns som på tok för lite belysning. dream chip... vad är det för kostnad på sådana? jag har dålig koll på detta känns det som. jag gillar ATis led kombo med T5 ... ssynd det är så massa pengar i belysning bara... suck.

Kör inte med Dreamship i mina ögon så är det kasst har inte sett ett enda bygge eller ljus som är snyggt å en styrning som ej är färdig

tanken var god men inte mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 razor känns som på tok för lite belysning. dream chip... vad är det för kostnad på sådana? jag har dålig koll på detta känns det som. jag gillar ATis led kombo med T5 ... ssynd det är så massa pengar i belysning bara... suck.
ta en snacka med _Manne_ här på guiden, han har lite mer erfarenhet av sånt=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt vitsen med hybriderna som har T5 och LED - vill man inte bort från lysrörbyten, begränsade kontrollmöjligheter, värme och hög elförbrukning samt det "photo-shopade" sterila ljus som rören ger?

I de varianter jag sett hittills (inklusive den ovan nämnda) så försvinner ju rippeleffekten från LEDsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED är lite för fokuserat, blir skuggor. Sen är T5 oslagbart när det gäller att skräddarsy färger och skapa flouroscence. Skillnaden på mina acanthastreor i min Razor-burk & brorsans ATI T5-burk är löjlig. Sen kan man kanske anse att det är fusk att ta fram färg & flouroescense så. :D Tror konsensus på tex RC & Zeovitforumet börjar bli att LED är fantastiskt på många sätt men för att få fram de ultimata färgerna så krävs T5. Men smakar det så kostar det. Rörbyten är skittråkigt. Elkostnaden är nog försummbar i en Hybridarmatur, inte för att jag orkar räkna på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det r den här skugg delen jag vill komma bort från då man får mkt sådant av både led och MH. nu är väl led lite bättre än mh dock så vida man inte köper sådana där kanoner... då är det ju sämre spridning än mh tom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att lysrör är överlägsna när det gäller att skräddasy färger och flouroscence, tvärtom. Idag finns det så många olika monokroma LED i aktuella våglängder (framförallt 400-450 nm) att LED är helt överlägset (sedan att man får lämna en del av de färdiggjorda ramperna är en annan sak). Vad gäller skugga så eftersträvar jag ett skuggspel i burken - den gör den väldigt levande. Med mina kanoner så får jag ett väldigt jämnt ljus där jag vill ha det (över sandpartierna) men ett omväxlande ljus över stenpartierna. Det ljus jag får fram med mina Dreamchip är i alla fall det bättre jag sett i mitt akvarium och då har jag provat det mesta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag ska kanske vara övertydlig med vad jag menar. Det går att få fram flourescence när man drar på med enormt med blått med LED men då på bekostnad av andra färger. T5 kan ge poppande färger utan att det är knallblått. Det gillar jag personligen. Men färg är högst personligt och blåa färger blir svårare att uppfattas med ålder har jag förstått. Och jag har ju inte sett alla LED i världen så vad vet jag.

Ett annat problem jag upplever med LED är att även fast man har samma PAR som med T5 så upplevs det som mörkt i jämförelse. MH och T5 ger ett ljus som uppfattas starkare. Det är ju ett problem även på så sätt att många grillar sina koraller då de inte förstår hur mycket fotoner som verkligen avges.

Nu låter jag kanske som en LED-moståndare, det är jag inte. Jag har en Razor som funkar fint när det gäller tillväxt på mina SPS men med de erfarenheter jag har nu, hur lite det än är ;), så kommer jag inte köra enbart LED när jag nån gång investerar i nytt. Men det är långt kvar tills dess och mycket kan hända.

Ang skuggningen så finns det flera trådar på RC där man kan se hur kolonier tappar vävnad på undersidan efter byte från mh/t5 till LED.

Tänk om man ändå bara hade alla pengar i världen så man kunde ha massor med olika burkar breve varandra med alla olika ljuskombos. Jag tycker det är jättesvårt att hitta helt rätt och blir aldrig helt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag ska kanske vara övertydlig med vad jag menar. Det går att få fram flourescence när man drar på med enormt med blått med LED men då på bekostnad av andra färger. T5 kan ge poppande färger utan att det är knallblått. Det gillar jag personligen. Men färg är högst personligt och blåa färger blir svårare att uppfattas med ålder har jag förstått. Och jag har ju inte sett alla LED i världen så vad vet jag.

Ett annat problem jag upplever med LED är att även fast man har samma PAR som med T5 så upplevs det som mörkt i jämförelse. MH och T5 ger ett ljus som uppfattas starkare. Det är ju ett problem även på så sätt att många grillar sina koraller då de inte förstår hur mycket fotoner som verkligen avges.

i det första fallet så beror det ju på att om man kör blåa kanaler täckandes 400-450 nm samtidigt som man kör vita kanaler fullt ut så tar det vita ljuset ut allt fullständigt med LED - eftersom det är starkt i jämförelse. Jag har en sinularia som är ljust gulvit när jag kör min actinic, mina RB och vita kanaler på samma styrka. Så fort jag börjar minska intensiteten på mina vita kanaler börjar den bli grönare och grönare, detta utan att det för ögar märks att den vita intensiteten går ner. Kör jag bara på actinic så är korallen grön (ren flourescence).

Jag upplever inte att det är mörkare med LED vid samma PAR faktiskt, kanske beror det på att LED ger mindre "oriktat" ljus

Problemet med att inte få tillräckligt med diffust ljus (läs reflekterande ljus) går ju lösa genom en kombination av köra med linser och utan linser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fortfarande inte med, i vart fall inte angående fluorecenter och övriga färger.

Detta blir övertydligt när man jämför zoanthusar under T5 jämfört med LED

Däremot så upplevs övergången från mh/T5 kanske som att det blir mörkare, trots att man uppnår högre PAR värden med LED - som Hasse skriver, så handlar ju det till största delen om avsaknaden av reflexer och spilljus ut i rummet.

Att det tappas vävnad för att vissa partier plötsligt blir skuggade vid byte är väl ett pris man får betala för att akvariet plötsligt "väcks till liv"ur sin T5 statiska dvala

....:)

Ja jag ska kanske vara övertydlig med vad jag menar. Det går att få fram flourescence när man drar på med enormt med blått med LED men då på bekostnad av andra färger. T5 kan ge poppande färger utan att det är knallblått. Det gillar jag personligen. Men färg är högst personligt och blåa färger blir svårare att uppfattas med ålder har jag förstått. Och jag har ju inte sett alla LED i världen så vad vet jag.

Ett annat problem jag upplever med LED är att även fast man har samma PAR som med T5 så upplevs det som mörkt i jämförelse. MH och T5 ger ett ljus som uppfattas starkare. Det är ju ett problem även på så sätt att många grillar sina koraller då de inte förstår hur mycket fotoner som verkligen avges.

Nu låter jag kanske som en LED-moståndare, det är jag inte. Jag har en Razor som funkar fint när det gäller tillväxt på mina SPS men med de erfarenheter jag har nu, hur lite det än är ;), så kommer jag inte köra enbart LED när jag nån gång investerar i nytt. Men det är långt kvar tills dess och mycket kan hända.

Ang skuggningen så finns det flera trådar på RC där man kan se hur kolonier tappar vävnad på undersidan efter byte från mh/t5 till LED.

Tänk om man ändå bara hade alla pengar i världen så man kunde ha massor med olika burkar breve varandra med alla olika ljuskombos. Jag tycker det är jättesvårt att hitta helt rätt och blir aldrig helt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av knappar, skivor eller mjukisar.

Mina acans och Acropora är finare under t5 än min led iallafall.

Temperatur, el och styrning gör att jag behåller led. Och slippa byta rör

/sent from phone

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion som satt igång :) . det här med att ett led kar ser mörkare ut för ögat kan ju ofta som jag ser det bero på att man riktiat in fotosyntesen bättre med nm tal som inte ögat uppfattar som så ljust. jag har sett led ramper med mixat 50/50 vita-blå och de är ingen höjdare. ljuset är ju starkt pga mängden vita men korallerna får ju kass färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jag tycker det var ett tag sedan det kom bilder på akvariet. lite bilder på koraller som är välmående kommer här.

jag har fortf 2 400w Mh men jag funderar på att byta den ena till en razor för o minska temp belastningen. Jag vet att det kommer se konstigt ut men att köpa 2 är inte o tänka på.

Allt från acropora till en blå montipora.

post-4344-14468930028714_thumb.jpg

post-4344-1446893002891_thumb.jpg

post-4344-14468930029225_thumb.jpg

post-4344-14468930029512_thumb.jpg

post-4344-14468930029711_thumb.jpg

post-4344-14468930029995_thumb.jpg

post-4344-14468930030328_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min i 4 år och köptes som 4cm fragg. Sedan har den varit nära att helt dö 2ggr vilket givetvis påverkat den kraftigt negativt i tillväxten. Nu mår den dock bra och den har långa tillväxt zoner. jag skulle vilja säga att den absolut inte är rosa utan mer röd-lila med inslag av grönt på vissa skuggiga ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...