Gå till innehåll

Andreas 800l rev


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Var hos BioTed Marin igår och kolla läget då jag ändå skulle till IKEA.

Möttes av en chock då hans korall system var näst intill knökat med otroligt färggranna koraller i en mäng olika färgkombinationer...... Kändes som att entra paradiset hehe.. I sitt SPS system hade han minst 100st acropora i bla , Gul i olika kombinationer med blått , sedan hade han massa gröna i olika färg kombinationer , blå aroporer fanns det en mångfald av lika så i säkert 10 ilika arter inom acropora.

Hans LPS kar var givetvis full knökat av uber granna Acans , trachophyllier och mkt annat gottigt och även Musslor...

Med mig hem fick jag 2 st riktigt snygga gröna acros i en ljus färg med lite markerade mörk gröna polyp toppar.

I sitt fisk system hade han en Moorish idol som var sannslöst fin....En goldflake kejsare fick ens ögon att tindra med.....

Det var ett riktigt roligt besök då det var gott om folk i butiken och man fick chansen att bekanta sig lite grann med folk här från guiden.

/Andreas

Tack för informationen. Alltid bra med lite uppdate så man kan själv åka dit igen. Var lite tomt sist

-Tummen upp

Att spendera flera timmar där är inga problem. Jag blev kvar i 3 timmar och hade lätt kunnat stanna längre om man bara hade haft tid.....

Jag köpte även en burk H2ocean pro SPS samt Reef paste (D-D produkter) , skall bli intressant att se hur bra de funkar.

Japp alltid svårt att åka där ifrån å tiden går fort....

Mina koraller ser verkligen ut att gilla detta med DD Reef paste

Cylinderrosen och Heliofungia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 490
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Missär efter blixtnedslag..... blixen slog ner precis i närheten av huset idag vilket ledde till att jag fick en ström spik i ledningarna.... ett par säkringar gick + att min Laguna 7000 liters retur pump pajjade. KUL! ..

Nu har jag lite provisoriskt stoppat dit en eheim pump vars flöde är jämförbart med en pisse stråle typ......

I min iver av att finna en ny ersättningspump så åkte jag till Stefan Molin men han hade ingen pump liggandes av märket Laguna.

Han hade där emot en obet beg Deltec HLP 4745 liggandes som fick följa med hem. denna pumpar dock bara 5000 liter så lite sämre mot tidigare men det får jag leva med.

Nu kommer jag få limma o meka en del med rördragning och så.

Stefan sa att jag kunde limma en loop på sug ledningen av ett 40mm PVC rör till suget men min undran är om detta är så bra för pumpen egentligen. Någon som har en åsikt om denna och kan förklara riskerna med att ha den så?

Borra ett 52mm hål igenom sumpens gavel är ju ett annat alternativ.

Detta var inget jag önskade lägga pengar på jusst nu precis..... Men vad skall man göra när det krisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Synchiropus ocellatus lek ägde ikväll rum i akvariet....

De har under en veckas tid efter att MH slocknat hakat i varandra lite då och då och hanen flexar ivrigt med sin rygg fena inför honan. Hanen har varit som en igel efter honan på kvällarna det senaste och idag blev det klimax!

Jag blev väldigt överraskad kan man lugnt säga när ägg sprutades ut efter att de hakat i varandra och guppat runt en längre stund.

Efter att äggen sprutades ut så simma de som projektiler ner till botten igen. Klart den finaste firren jag vet......

Skall försöka filma dessa små skönheter då de håller på i sina lekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ny lek ägde ikväll rumm mellan mina http://se.reeflex.net/tiere/244_Synchiropus_ocellatus.htm . Såg när de släppte ut rommen igen och man kan säga som så att den mötte ett snappt öde rakt ner i sumpen då de spruta ut rommen 5cm från överrinningskammen.....

När jag köpte dessa filurer så var de väldigt små och någon skillnad på kön kunde ej ses. Hanen var väldigt mager och honan var rätt stygg mot den som var klen märkte jag.

Efter ett par veckor så hade den klena ätit upp sig en del och börja tuffa till sig lite och ganska så snart efter det så såg jag att den klena var en hane. Gissa om jag blev glad...

Nu är hanen nästan 1cm större än honan och bägge 2 är riktigt runda och feta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer ett par bilder på koraller mm mest för att jag själv skall kunna se hur det ändrar sig egentligen :)

ett par helhets bilder tagit snett framifrån och en bild på en seriatopora (grön-lila) som dragit in sina polyper efter att jag matade med reef pearls vilket gör att den gröna stammen framträder kraftigt.

En zoom in på en acropora milleopora jag fått av min bror med. Den är inte alls i färg som syns på bild utan är mer beige-grön med oranga toppar.

post-4344-14468923047326_thumb.jpg

post-4344-14468923047548_thumb.jpg

post-4344-14468923047758_thumb.jpg

post-4344-14468923047952_thumb.jpg

post-4344-1446892304817_thumb.jpg

post-4344-14468923049418_thumb.jpg

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdaterar med lite nytagna bilder tagna uppifrån.

Det som är påbilderna är bla en fin blå Acropora milleopora och en bild är det en cactus korall + en seriatopora caliendrum med grön-lila som jag gillar skarpt. + lite annat smått och gott.

post-4344-14468923130345_thumb.jpg

post-4344-14468923130575_thumb.jpg

post-4344-14468923130783_thumb.jpg

post-4344-14468923130994_thumb.jpg

post-4344-14468923131193_thumb.jpg

post-4344-14468923131377_thumb.jpg

post-4344-14468923131561_thumb.jpg

post-4344-14468923131828_thumb.jpg

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ta med på caliendrumen och kommer ta med mig en del av allt möjligt till träffen där emot kan jag ej ta med av glabrescensen då den inte har tillräckliga armar för att kapas i.

Det var ju dåligt tidsanpassat av mig. Dock såg ju Caliendrumen grym ut :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...