Gå till innehåll

Andreas 800l rev


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Skulle gissa på att han liksom de flesta som har haft lite större Hepatus, anser att de stör för mycket! De är ju snygga men det är svårt att hitta större matvrak med ADHD.

Hade två i ett 720 tidigare, men aldrig mera!

/Jocke

Håller med till 1111111111111111111111111111100000000%. Lägger jag i 40 medium size ON pellets så tog hepatusen 90%. Han simmade med öppen munn och skopa i sig maten som en val. Sedan så var han lite för stirrig och störde för mkt. Fin som attans var han dock...

det sved lite i en då han lämnade mig idag. Jag hoppas han kommer trivas bra hos sin nya ägare. Som sällskap fick han en naso lithuratus som jag hade i 1,1/2 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 490
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det var riktigt bra tajmat idag! vi skulle ju precis till att börja håva fisk och då kom du :)

Jag har iaf fått borrat 2 nya hål idag för de nya avrinnings ledningarna och jag har limmat ihop avrinnings kammaren med kammar ovanpå + att jag eller rättare sagt min bror hehe fick dän inglasningen jag hade gjort runt retur röret som var tidigare.

imorgon skall det skrapas rent rutor och puttsas rent ordentligt mm mm. Får se hur långt man hinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

,,, Han simmade med öppen munn och skopa i sig maten som en val. Sedan så var han lite för stirrig och störde för mkt,,,

hehe.Du är rolig! Synd att inte resan blev av denna helgen,men ser fram emot som f-an nästnästa helg. (vore kool som fan om du sen haka på t bioted å alla andra ställen som e inplanerade då. E ju ett säte ledigt i bilen...).

Du kan få min Veliferum om du vill. Som du vet blev jag lite "blåst". Nu ären redan ca 12 cm tl och börjar visa vad jag tror är stress-beteende. Den behöver mer simyta,den saken är klar.

( Tar inte du den kan nån annan som läser detta å har ett rymligt kar få den.PM`a isf. Å då kan man ju passa på å kolla om nån har nån blå (flouriseranbde) knapp som byte...:)) )

Tror & hoppas att ditt kar kmr bli kalas när det e omgjort å klart! Ryggdunk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är bägge 42 mm hål fixade + hela karet är rengjort från kalk alger. Nu skall rutor spolas och botten göras rent.

Efter detta skall det gamla retur röret tas bort och pluggas.

Hinner jag så skall även den nya boxen limmas på platts idag.

Kommer jag hit är jag suuuper nöjd.

Jag kommer med uppdatering ikväll om hur det gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rullar på!

Nu är överrinningsboxen på platts. Jag har även limmat fast stumpar i olika mått allt från 50mm-120mm långa bitar av 50mm PVC som jag kommer stapla stenen på för att få upp stenen från botten.

Jag har även fixat ett 50mm PVC rör som skall ligga i bak kant utmed hela lång sidan. Jag har borrat ett bra gäng med 5mm hål som vattnet kommer spruta ut genom riktat mot fram rutan så skit spolas bort under all sten. Det kommer ligga en Tunze 4500 litare i ena änden som matar pump.

Nu är det inte mkt kvar tills man kan börja fylla på karet igen!

YIIIHAAA!

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rullar på!

Nu är överrinningsboxen på platts. Jag har även limmat fast stumpar i olika mått allt från 50mm-120mm långa bitar av 50mm PVC som jag kommer stapla stenen på för att få upp stenen från botten.

Jag har även fixat ett 50mm PVC rör som skall ligga i bak kant utmed hela lång sidan. Jag har borrat ett bra gäng med 5mm hål som vattnet kommer spruta ut genom riktat mot fram rutan så skit spolas bort under all sten. Det kommer ligga en Tunze 4500 litare i ena änden som matar pump.

Nu är det inte mkt kvar tills man kan börja fylla på karet igen!

YIIIHAAA!

Jag misstänker att röret du skriver om kommer skapa en massa fina bubblor/skum. Fast jag kan givetvis ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu börjat fylla på med vatten och skall lägga i de första stenarna i karet.

Jag har även provkört utblås systemet med 500mm PVC som ligger i botten bakkant med en tunze 4500 litare, det funkar klockrent och jag kan se den lilla smutts som finns på botten åker mot framrutan som önskat.

All rördragning är klar med och det kommer nu vara ett utblås från retur pump i bakre vänstra hörnet samt främre högra hörnet.

Förut var det en i fram och bakkant på höger sida.

Jag anv mig nu av 2st 32 ledningar till sumpen där den ena har en kulventil för justering av flöde . den andraär bara som reserv ifall något händer.

Retur pump är en laguna 7000 litare som matar 2 st 32mm rör.

Vidare i pump väg så kommer det finnas en Vortech Mp 40 , en tunze 6085 och en korallia hydor 4500Litare. samt en tunze 3200 litare.

Jag hade en 6105 styrbar men den gick sönder 1 månad efter inköpt...... FY FASEN FÖR BEGAGNAD SKIT!!!!!! 1800kr rätt i sjön.... man mår ju dåligt.

Nog om det. Nu skall det byggas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbat med karet från kl 7 i morse till kl 8 ikväll...... Men nu är all sten samt alla koraller i.

Många koraller har tagit väldigt stor skada och har fått vävnads död på många ställen..... Skit tråkigt men det får det va värt.

jag skall försöka ta lite bilder i morgon men nu är framrutan full av rinningar efter allt bärande. Har inte ork att fixa det jusst nu.

Kan bara säga som så att det ser ruskigt bra ut i jämförelse med hur det var tidigare.

Känner mig nöjd med allt slit.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en 6105 styrbar men den gick sönder 1 månad efter inköpt.

Vet du ungf vad som gick sönder i den? Styrningen eller pumpen i sig? För Tunze verkar ju ha reservdelar i bra mängder. Styrningen borde ju gå pilla i ordning med, det kan väl inte vara så avancerat i den :-) Även om fixarglädjen kanske lyser relativt kraftigt med sin frånvaro när apparaturen ryker ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Katastrofen är ett faktum!

Det är tungt här hemma kan jag lugnt säga. Mesta delen av mina SPS koraller har fått vävnads död och skinnet släpper i rask takt......

Jag kollade Ph4 för att då upptäcka att jag låg på 1mg/l typ mätt med salifert men den är ju skit svår att läsa av så det kan ha varit ännu högre......

Jag hade ju läcka i genomgången på det ena retur röret så jag limma om den igår så jag har ej haft igång retur pump under nästan ett dygn så bio pelletsen har inte kunnat arbeta häller.

Nu har jag fått igång sumpen med skummare och kol filtrering samt bio pellets.

Det är ju en faktor som kommer få ner värdena i karet.

Utöver det har jag tillsatt 20 droppar KZ bakterier + 20ml ättika (var enda jag hade)

Mina euphyillia ser ut till att må bra men de bryr jag mig inte om så himla mkt egentligen.

Vissa koraller då tex en stylopora milca i handbolls storlek hade vävnads släpp på över halva korallen , den har jag klippt där de grenar som såg ut att va utan skador på i hopp om att någon kanske klarar sig.

en annan som jag köpte för inte så länge sedan som var en av mina favoriter var sten död idag... Suck...

jobbigt detta men vad skall man göra när olyckan är framme.

Jag hoppas att några koraller kommer klara sig men jag är inte optemistisk vad gäller det.

Jag har nog plockat ut 30 acroporer som var kala skelett kroppar.....

jag hoppas det läggar sig och att jag har några koraller som lever vid veckans slut.

Kommer med uppdateringar på skiten efter hand.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hände exakt samma sak för mig då jag troligen överdoserat fosfat remover, tog ur den ganska omgående och all vävnads-släpp upphörde och många koraller runde räddas. Hoppas verkligen allt löser sig för dig, inte alls kul!

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...