Gå till innehåll

Andreas 800l rev


Andreas N

Rekommenderade inlägg

ser ut som allt har av stannat lite idag iaf. Vissa polyper har t.o.m kommit fram på några små grenar jag klippte dän igår.

ser ett litet ljus i mörkret iaf.

Mina stora blå acroporer lyser med avsaknad från polyper men de har inte häller tappat sin vävnad än, så kanske de kan komma igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 490
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok här kommer några bilder på hur det ser ut.

Jag har bara lagt i stenarna lite sporadiskt än så länga och kommer göra förändringar på hur de ligger. Då jag la i dm så ville jag bara få i dom så fort som möjligt så jag kunde släppa i fiskarna.

Kommer lite bilder på både den nya överrinnings boxen samt korall bilder som visar hur skadade de är och även döda vissa är.

Många koraller är ur tagna all redan men vissa är kvar i väntan på o plockas ur.

Bild 1 är på överrinningskammaren och man kan se röret som kommer upp från retur pump som mynnar ut i bakre vänstra hörnet.

Bild 2. det främre och bakre röret är från retur pump (7000 liters laguna).

de andra 2 i mitten är från akvariet och ner till sump.

Bild 3 är på en död acropora milleopora som jag haft i över 1,1/2 år.

Bild 4 . Min imperator som iaf mår prima.

Bild 5 . A. Leucosternon som är kanon fin.

Bild 6 . en stor Blå staghorn acropora som nu är bajs brun. Har dock knappt ingen vävnads död än dock peppar peppar......

Bild 7 . en bild bara . Till vänster kan skymtas en kanon fin acro fragg som nu är som en krita.......

post-4344-14468921713601_thumb.jpg

post-4344-14468921713799_thumb.jpg

post-4344-14468921713989_thumb.jpg

post-4344-14468921714186_thumb.jpg

post-4344-1446892171439_thumb.jpg

post-4344-14468921714568_thumb.jpg

post-4344-14468921714787_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok här kommer några bilder på hur det ser ut.

Jag har bara lagt i stenarna lite sporadiskt än så länga och kommer göra förändringar på hur de ligger. Då jag la i dm så ville jag bara få i dom så fort som möjligt så jag kunde släppa i fiskarna.

Kommer lite bilder på både den nya överrinnings boxen samt korall bilder som visar hur skadade de är och även döda vissa är.

Många koraller är ur tagna all redan men vissa är kvar i väntan på o plockas ur.

Bild 1 är på överrinningskammaren och man kan se röret som kommer upp från retur pump som mynnar ut i bakre vänstra hörnet.

Bild 2. det främre och bakre röret är från retur pump (7000 liters laguna).

de andra 2 i mitten är från akvariet och ner till sump.

Bild 3 är på en död acropora milleopora som jag haft i över 1,1/2 år.

Bild 4 . Min imperator som iaf mår prima.

Bild 5 . A. Leucosternon som är kanon fin.

Bild 6 . en stor Blå staghorn acropora som nu är bajs brun. Har dock knappt ingen vävnads död än dock peppar peppar......

Bild 7 . en bild bara . Till vänster kan skymtas en kanon fin acro fragg som nu är som en krita.......

Det låter trist när det blir så.

Jag undrar hur du förvarade korallerna när du fixade med ditt akvarium.

Hade du inget ljus på dem under en veckas tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog upp korallerna på lördagen och på onsdagen var dom i karet igen. Under denna tid hade dom 2st 54w T5 rör på sig i ett 150 liters kar. Detta var en del av korallerna. En del andra gick i ett 160 liters i källaren med T8 men de visar samma sympton. Dock inte lika bruna i färgen.

Jag betvivlar på att det har med ljuset att göra att de skulle bli bruna av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter kanon, ska bli kul att resultatet!

Vad tycker du om ljudnivån på MP40 jämfört med Tunze pumpen?

Jag har nu kört MP 40in ett dygn och jag är över väldigad av dess sätt att flytta på vattnet och att få varierande strömmar i karet.

Låter lite mer än tunze pumpen men vem bryr sig då funktionen är så mkt bättre.

Karet är på bättringsvägen nu iaf och polyper börjar visas mer o mer ibland de mörka stammarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kollat vattenvärdena efter att karet vart igång 1 vecka efter tömningen.

Torsdags förra veckan var ph4 1mg/l nu är det nere på nästan omätbart.

Na3 var förra torsd 10mg/l och var nu 0,5mg/l.

Alla koraller ser mkt bättre ut nu och all vävnads död har upphört att sprida sig.

Nu är min förhoppning att de polyper som finns kvar på de mest skadade korallerna skall ha så pass mkt kraft att de sätter igång o växa och att jag kan få fram nya större koraller på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har korallerna verkligen börjat att komma igång igen och verkar må riktigt bra nu.

Vissa koraller behöver friseras till och tas bort döda delar och så men färg och polypexpancionen är helt ok nu.

Jämför den blå acroporan mot förra veckans bild i inlägg 77.....

post-4344-14468921765261_thumb.jpg

post-4344-1446892176547_thumb.jpg

post-4344-14468921765686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer en Leptoria phrygia. (tror jag iaf den heter) Med jämna mellanrum så kommer det fram små knoppar från den där den släpper ut restprodukter i form av en brun aktig sörja som bajs typ :)

Kommer även en bild på en gul hysterix som är ca 20x15x15cm typ.

En pavona caktus med lite smått runt ikring (till höger acropora enzeman).

En fragg på en som jag gillar skarpt där stammen är ljus blå och polyp infästningen är lila.

Vid sidan om den står en fragg på en grön acropora (Acropora copiosa ) .

den blå aktiga är en Dunkel blau men jag har väldigt svårt att få fram den blå färgen med min kamera.

post-4344-1446892194214_thumb.jpg

post-4344-14468921942326_thumb.jpg

post-4344-144689219425_thumb.jpg

post-4344-1446892194534_thumb.jpg

post-4344-14468921945522_thumb.jpg

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asså grejjen är den att jag bor i floby och till skövde har jag 5 mil ca det blir 10 mil tot. är lite långt o åka själv i en bil så långt. Föresten. var skall avslutningen hållas?

Är det svårt att hitta platts så kan ni ju alltid komma till mig :) Var ju 2 år sedan senast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vara hos Ingemar ute i... Tjotahejtan :-) det blir nog en bit att åka för dig då ja. Jag är ny i föreningen, finns mycket att göra i den lokalen ;-) Får försöka få igång ett salt där med tror jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas. Brukar vara inne o kolla din tråd med jämna mellanrum.

Jag har blivit mer o mer intresserad av Acanthurus Leucosternon. Har läst på en del om den, men inget är väl bättre än personliga erfarenheter.

Har du haft din länge? Har den eller har den haft vita prick?

Är det en fisk man kanske bör vänta med tills man har lite mer erfarenhet inom saltvatten? Hur fungerar den med dina andra fiskar o koraller?

Jag har ju inte startat mitt än. Utan jag ägnar mer dagarna åt att läsa om de olika koraller o fiskar som jag vill ha och ser vilka som fungerar med vilka och inte.

//Anne-Lii

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anne-lii.

Min första fisk var en zebrazoma flavescense. ihop med lite bangaier och clowner och en salarias.

Mitt nästa inköp var en leucosternon.

impuls köp kan man säga.... Jag har nu haft den i över 2 år och den är så jäklans fin.

Första 6-7 månaderna var han dock inte lika älskad.

Den jagade runt på alla andra fiskar och gick konstant med vita prick.

När jag köpte nya andra liknande fiskar så blev de jagade som tusan och vissa dog tom av det.

Jag blev av med pricken efter att jag ökade cirkulationen i karet och skaffade ett bättre UVC. Nu anv jag inget dock och dom mår prima. (även Nigricans)

Nu är den dock väldigt lugn och visar inga aggresioner alls mot andra fiskar.

Bra fisk gällande tillväxt då den växer relativt långsamt.

på de 2 år jag har haft den så har den vuxit från ca 10 cm till 14cm ca.

Denna fisk bör nog introduceras lite senare bland kirurger då man redan skaffat de man vill ha förutom leucosternonen då.

Jag hade en hepatus tidigare och den växte från 4cm (maj -09) till 18cm jan -11.

Det är en fisk som borde vara import stopp på och förbud på att säljas som akvarie fisk så vida man inte har minst 5000 liter att erbjuda typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en hepatus tidigare och den växte från 4cm (maj -09) till 18cm jan -11.

Det är en fisk som borde vara import stopp på och förbud på att säljas som akvarie fisk så vida man inte har minst 5000 liter att erbjuda typ.

Jag förstår inte ditt resonemang här. Varför vill du ha förbud mot försäljning av Hepatus??? För att din fisk växte 14 cm på två år? Jag har själv flera hepatus och jag ser inga problem med varken tillväxten, storleken eller agressioner mot andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag upplevde som mest störande var att de är kollosala matvrak.

De simmar med öppen mun i en fart inga andra fiskar hinner med i och skopar i sig maten lika fort som de simmar.

Iom detta så fick jag ösa i 5ggr mer mat bara för att de andra ens skulle få ett par pellets. Detta gjorde att hepatusen blev enormt fet och var lätt 3cm över buken bara för att jag skulle kunna hålla mina andra fiskar välmående.

Med detta så blev belastningen extra hård och medförde problem att hålla nere närings nivåerna på ett smidigt sätt.

Den jag hade var väldigt stirrig och simmade som en projektil genom karet dagarna i ända och stressade alla andra fiskar med detta.

Jag skulle vilja påstå att Hepatus lider av obotlig ADHD.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...