Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Nån som vet hur mycket man sänker sin salthalt om man tillför X liter osmosvatten

Total volym 135liter salthalt 32psu vad blir då salthalten om man tillför osmos

5 liter

7 liter

10liter

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick föra om sumpen igen då refugium delen blev för liten men nu är allt på plats å rinner. Lampan över refugiumet är på plats så hoppas att allt ska funka.

Får bara flytta doserpumpen till dörren så blir det lättare å mer plats.

en liten bild post-736-14468935972975_thumb.jpg

KH håller sig stabilt fortfarande på 7.7 men har även saltat upp lite så då kanske detta hänger med.?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe. Ja det är den stora nackdelen med små akvarium. Allt måste specialbyggas för att få plats på det utrymmet man har.

ja de är mina 4st 32mm pvc slang ner till källaren och akvarierummet. Har drömt nu i 5år om ett eget rum för akvariet i källaren med max max sump men tiden går till huset så länge. Men har ändå samlat på mig 1x600 liter sump + 2st 300liters odlings kar så ska bara....

har haft som slogan 110 liter display å 3000Liter sump i källaren ;)

Ändrat av wrang
komp uppgifter
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått Chaetomorpha utav en men nu senaste så köpte jag utav en annan på nätet för ockerpriser tyvärr ...

Har 2 olika sorter utav denna

En spagetti smal (Chaetomorpha linum) å en hårstrå smal. ( Chaetomorpha sp.)

Så köpte jag även Halymenia sp

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att det var dyrt med makroalger när jag kollade i affären. På det stället jag var inne tog de 195kr för en "näve" Chaetomorpha. Får väl hoppas på att min närmsta affär har till lite vettigare priser. Sjukt att det trots allt är billigare att handla från Sthlm med frakt än att handla lokalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hej Wrang

Har stora funderingar på att börja med Triton Lab metoden under hösten, har du några bra bilder på hur du löste ombyggnaden utav sumpen, eller andra bilder hur den ska vara.

Klart att du ska börja. :)

Jag gjorde om hela sumpen som de förespråkat.

Dom rekommenderar 10-20% av akvarievolymen i första facket för alger sedan skummare å sist returpumpen. Bra skummare å 10ggr vattenvolymen i genomströmning i sumpen, omvänd bubbelfälla till sista kammaren så man tvinggar vattnet att gå under innan den rinner över till sista facket.

En bra växtlampa från 6500Kelvin senaste som nu är populärt är en Fastlight UFO LED Grow Lights

Kolla in denna sidan logo_forum.jpg så hittar du många mer guider.

The-official TRITON-METHOD-beginners-guide (1).pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först o främst ska jag avvakta test resultatet från Triton Lab därefter får vi se....har haft lite små bekymmer senaste tiden så det ska bli intressant o få resultatet frå Triton.

har ju inte mer en börjat planera lite smått, men som belysning tänkte jag nog välja en mindre modell ifrån AI.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först o främst ska jag avvakta test resultatet från Triton Lab därefter får vi se....har haft lite små bekymmer senaste tiden så det ska bli intressant o få resultatet frå Triton.

har ju inte mer en börjat planera lite smått, men som belysning tänkte jag nog välja en mindre modell ifrån AI.

Hade du tänkt dig AI Prime för refugium lampa?

köpa AI för massa pengar å ändå inte veta att den funkar då andra testat en UFO från fastlight

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du tänkt dig AI Prime för refugium lampa?

köpa AI för massa pengar å ändå inte veta att den funkar då andra testat en UFO från fastlight

ai Prime eller Hydra 26... Borde funka (full spektrum är det som Triton nämner)... Dyrt ja, dubbla pengen på en Hydra 26, nu är det ju bara lösa planer vi får se .

Får läsa in mig på vad som gäller, våglängder mm.

hur många arbetsdagar tar det när Aqua Teknik skickat proverna till Triton innan man ser resultatet, normalt sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ai Prime eller Hydra 26... Borde funka (full spektrum är det som Triton nämner)... Dyrt ja, dubbla pengen på en Hydra 26, nu är det ju bara lösa planer vi får se .

Får läsa in mig på vad som gäller, våglängder mm.

hur många arbetsdagar tar det när Aqua Teknik skickat proverna till Triton innan man ser resultatet, normalt sett.

Kan säga att det växer så det knakar i mitt refugium med 18 watt röd 660 nm hemgjord LED belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ai Prime eller Hydra 26... Borde funka (full spektrum är det som Triton nämner)... Dyrt ja, dubbla pengen på en Hydra 26, nu är det ju bara lösa planer vi får se .

Får läsa in mig på vad som gäller, våglängder mm.

hur många arbetsdagar tar det när Aqua Teknik skickat proverna till Triton innan man ser resultatet, normalt sett.

Jag hade nog testat en ufo 50watts som många andra haft bra tillväxt för (ca 900skr)

Jag skickade in söndag eller måndag å de lovade att de skickar onsdagar.

Kan säga att det växer så det knakar i mitt refugium med 18 watt röd 660 nm hemgjord LED belysning.

Berätta mer om ditt bygge

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta mer om ditt bygge

post-8776-14468936052667_thumb.jpg

Det är 9 st 660nm 3W LED (inga linser) som drivs av en MeanWell driver på 500 mA (~2W ut per LED). Jag var lite överoptimistisk med kylförmågan hos aluminium och limmade fast dem på en 2mm plåt, så jag fick komplettera med kylflänsar gjorda av u-kanals aluminium. U-kanalen jag hade var lite klen tjocklek så jag sågade tvärs över med 2 mm mellanrum för att öka luftcirkulationen. Varannan "pinne" böjde jag utåt. Nu blir den inte mer än ljummen när den kör. Lampan ligger på ett täckglas av akrylplast ca 10 cm ovanför vattenytan. Jag satte på ben i hörnan på plåten gjorda av 25mm PVC rör. Tanken från början var först att ha den till en ATS (algskrubbare), men jag testade den på refugiet efter att ha haft begränsade framgångar med en 10W vit LED lampa från Jula.

Tillväxten har varit otroligt bra med denna lampa så den blir permanent på sin nuvarande plats. Skulle tippa på att den kostade mig 400kr att bygga (kan nog gå billigare med lite bättre research), så hittar man något färdigt i den prisklassen är det kanske en bättre lösning. Samtidigt så tycker jag det är kul att bygga, och det var ett enkelt projekt. Mitt nästa tänkta projekt är en ATS , så då kommer jag nog att bygga två sådana lampor fast med bättre kylning från start om jag inte hittar något billigare alternativ på nätet. Kan säga att anledningen till att jag valde enbart röda var att många haft framgångar med den uppsättningen när det gäller just ATS:er. Sen är det många som kört blått/rött eller varmvitt/rött med framgång. Chaeton i mitt refugium gick från en liten gles tuss på 5x5x2 cm till att fylla ut 30X35X7 cm refugium på ca två veckor. Skördade ungefär hälften vid senaste vattenbytet och det vägde 58 gram.

Fortsätter det växa i den takten blir det mycket tungmetaller och annat som exporteras (se Andreas tråd om kranvatten https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?65495-Kranvatten, där finns en länk till en intressant artikel ).

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju bla färdiga chip på ac rc led för US$10.80 EPILEDS 17W 660nm Multichip å sen en kylfläns US$4.30 Aluminium Heatsink for 20W Multichip

/Christian

Problemet med multichip för ATS bygge är att det inte går att bygga lika kompakt som med 3W. Har man gott om plats är det ju en smidig lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Fick en pump idag en tunze 6255 (5000-18000l/h )blev kanon med stort utblås. Den styrs nu med GHL datorn å får ett lugnare puls mm

Har även kompletterar med lite koraller och fisk och räka idag post-736-14468936133575_thumb.jpg

post-736-14468936133871_thumb.jpg

Lite skit som virvlar runt på bilarna

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Första intrycket med den pumpen var inte ok. Kan ej köra med så högt flöde på normalvarv 4/10 prickar men 8/10 i bakvänt flöde, blir ett brummande ljud som jag inte är nöjd med. Nu 3 dagar senare så är jag ändå nöjd med pumpen. Helt annat flöde i akvariet från att man ser att det blåser omkring tills "stiltje" fiskar och koraller trivs iallafall.

En bild från idag.

post-736-1446893626638_thumb.jpg

Alla värden är bra men ändå så dog min acropora. Men A milca funkar å redan visat sig att den håller på art förgrena sig.

En liten hand har hittat den svarta bakgrunden å pillat lite så får måla om denna :)

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...