Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Ja jag blev glad härom dagen när jag såg att du skrev i din tråd.? Alltid kul att gamla SG folk kommer tillbaka. Har du kvar ditt hörnakvarium och special sumpen?

/Christian

Hörnakvariet är kvar. Blir vinterns ombyggnadsprojekt. Sumpen blir ersatt av teknikrummet. Projektet finns att följa genom min signatur. :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian , det du skulle behöva är en paus i salt träsket , att ta en paus från salt är det bästa jag gjort , eller att du går tillbaka i tiden före appar led belysningar och konstanta vatten analyser och diverse tillsatser , glädjen man hade när man lyckades komma över en begagnad mh lampa , en egen snickrad kalkreaktor och kalk mixer och det mesta man slängde i karet överlevde , eller att man lyckades hitta nåt levande att köpa till karet ,den glädjen tror jag nog aldrig jag kommer att få tillbaka , nu är jag ju tillfällig saltvattens vakt , men redan efter ett par dagar kom jag på varför jag kasta ut skiten , blanda vatten och det brummar allt som hör till , så pumpen är för det mesta avstängd , så för min del är det långt kvar till att hålla på med salt , mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian , glömde en sak ,https://www.google.se/search?q=Reeflo+BlowHoles&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCwQsARqFQoTCM-zi4qbusgCFYtYLAodr-UKfA&biw=1352&bih=639 , detta är varmvattens pumpar med rostfritt pumphus , har en wilo pump till mitt söt kar , den är fast skruvad i skåpet men det går att leva med det ljudet, ska ändra om det med längre slangar sedan , och då går det inte att höra om pumpen är av eller på , fast den jag har är det mässings hus på , .http://www.rorprodukter.se/cirkulationspumpar/wilo_cirkulationspumpar/wilo_star_z/vvc-pump_wilo_star-z_20__4-15--5805964 , mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian , förlåt , jag menade att jag äntligen har hittat en pump som funkar för mitt öra för att köra salt , så att salt för mig kanske inte är helt uteslutet i framtiden ,

mvh Stefan

okey jahaa då fattar jag ;)

Ja Wilo är en bra pump har bytt många utav dessa på jobbet men då gruppen Wilo Stratos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-736-14468936520583_thumb.jpg

Flyttade pumpen horisontellt istället för att testa men det är så otroligt fult med denna kloss uppe vid ytan och rätt i synfältet.

Funderar om det funkar med att dra ner den strax bakom levandestenen och flödet snett uppåt.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Kan bli svårt att göra nått tror jag.

Mina förhoppningar så kommer korallerna täcka det mesta sedan så kanske även denna "försvinner" bakom...

En tunze eller mp10 är betydligt lättare att gömma undan å blir mer med akvariet

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Kh sjönk i helgen å fattar ej varför. Mätte 4 gånger imorse å då var det 7.0 i Kh men nu kl 15 var det samma.

Tester är ok tom 2018 så det är ej gamla

Blandat till en bikarbonat lösning å höjer igen sakta (40gram / 0.5l h2O)

Övriga värden ligger på

Mg 1350

Ca 430

K 410

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste att man skulle göra rent sin skummare för att få bättre effekt. :smiley3:

Jag har ju en gammal trotjänare ATI BM 200 som är hellimmad,

post-736-14468936594051_thumb.jpg

Dagens skummare kan man ju plocka isär å lätt göra rent men vad är det bästa medlet för att göra rent med.

Räcker det med det vanliga Ättika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fattar inget. Vävnaden fortsatte igen att försvinna på milcan. En annan grön stylopora började nu i veckan

köpte nytt KH test å mätte det till 7.7

Ca 430

Mg 1350.

Funderar om min ytavrinnings hörna kan vara ett problem?

Det är ju en svart glasskiva . Inte genomfärgad svart utan film dom sitter på glasets insida. Köpte ju den från glasmästaren så här. Ät kanske en långsökt idé.

post-736-14468936647431_thumb.jpg

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariet nu 24/11 kl 18:44

Möblerat om och satt pumpen på vertikalen igen.

7bc272c7a5bf741e4a17ea30190aca9a.jpg

Får nu strömmen runt pelaren i mitten istället

Tyvärr så trivs inte korallerna ändå så testade att möblera om i karet å suga ut div skit...

Hoppas på lite fraggar å pynta karet med om ekonomin tillåter

Mvh Christian

Skickat från min iPhone 6S

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...