Gå till innehåll

Vattenbyte


ljungberg

Rekommenderade inlägg

Jag använder mig utav den automatiska vattenpåfyllningen vars pump jag placerar i behållaren med nyblandat saltvatten och sedan startar en hävert för att börja ta ur motsvarande mängd vatten, när vattennivån i det nyblandade saltvattnet börjar närma sig den nivån att pumpen får problem flyttar jag över slangen från häverten till att fylla på direkt i det nyblandade vattnet och låter det stå så tills jag anser att det är ordentligt blandat.

Detta innebär ett visst slöseri eftersom man faktiskt slänger bort lite nyblandat vatten men för vattenbyte på mindre än 30% är slöseriet väldigt litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör det i karet. Använder en hink för o mäta upp osmosvatten i en 100-liters tunna, sen tömmer jag ut lika många omgångar med vatten "genom" hinken. Brukar landa på 3 eller 4 hinkar, beroende på vilken jag använder för dagen.

Sen fyller jag på från tunnan till sumpen med hjälp av en maxijet och slår på returpumpen som fyller upp i karet och sen när tunnan är tom så är allt som det var innan bytet med nivå osv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tömmer vatten genom att köra hävert direkt i sumpen. På så sätt kan jag även suga ut skit som samlas på botten under returpumpen och under skummaren i samma veva. Tömmer ut så mycket det bara går ur sumpen, brukar bli ca 20 liter innan häverten ger upp. Sen tar jag resterande 20 liter i visningskaret och passar då på att suga ut ev. skit, alger etc.

Det nya vattnet hinkar jag direkt i visningskaret och öppnar kranarna ner till sumpen så att denna fylls på genom avrinningen. När jag fått i tillräckligt mycket vatten för att köra igång cirkulationspumen startar jag denna och ser då ungefär hur vattenivån ser ut. Därefter toppar jag upp vatten direkt i visningskaret tills nivån i sumpen är lagom. Funkar klockrent!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två baljor på ca 90 liter jag använder, En med nyblandat vatten och en som jag tömmer ner akvarievattnet i med hjälp av hävert tills nivån är lika i båda baljorna, Sen pumpar jag upp det nya vattnet i karet med hjälp av en pump. Väldigt enkelt och smidigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm jag hällde LITE osmosvatten direkt i karet, för att prova, och flera stenkoraller reagerade såppas att jag ALDRIG lägger i visningsdelen utan alltid i sump.

För övrigt använder jag häver och rensar lite i karet, och fyller på direkt i sump med motsvarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...