Gå till innehåll

magnesium svårt att få upp


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

ja, det hade jag också läst och försökte höja och höja..

men det räckte att jag la i lite extra Ca i salt form och vips gick Mg upp med det.

Jag förstår inte riktigt varför, men det fungerade, och kostar mindre än alla andra förslag :) Men som sagt, har jag fel får ni gärna rätta mig.

Jag fick tipset från en butik här i stockholm som vet vad de pratar om...

Detta var en nyhet för mig. Att kalciumjoners löslighet påverkas av magnesiumjonshalten känner vi ju till men att magnesiumjonshalten på något sätt skulle gå upp av ren kalciumklorid har jag svårt att förstå.

Jag anar att det kan vara ett mätfel eftersom att kalcium och magnesium oftast mäts via samma metod - EDTA-titrering vid högt pH. Saliferts kit verkar t ex vara baserat på den metoden liksom Tropic Marins. Risken är då att kalciumhalten påverkar mätningen av magnesium som därmed detekteras som för hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag råkade låna tråden från trådskaparen, men det blev ju några frågor kring detta :) hoppas det är ok.

Claes: så kan det nog vara! Jag kör med saliferts kit, och har inte höjt Ca något väsentligt men när jag började få högre Mg då stack även Ca upp, nu ligger jag på över 470, så visst det kan nog vara att köpa andra test kanske. Annars hur vet man att man verkligen har rätt Ca??!!

För övrigt kör jag med Fauna Marins Balling light salt: CaCl dihydrat tror jag de heter. Det kastar jag in i sumpen, varannan dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dan, enligt mina erfarenheter så är kalkvatten inget att förlita sig på för att höja upp Kalcium-nivån i karet. Däremot är det ett bra komplement för den som kör med reaktor där man får ett utvatten som har ett lågt pH, och kalkvatten har ett högre pH, så man kompenserar upp det ena med det andra så att säga. Som jag skrev i din tråd om ditt kar, det är kanske dags o kika efter en riktig reaktor istället, blir nog billigast i längden, med tanke på vad du fyller på i ditt kar i form av pulver och flytande... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder saliferts test på Mg så passa dig så det inte är för gammalt. Jag får alltid lågt mg innan mina tester är slut. Gick på den minan en gång och sedan dess dubbelkollar jag med ett annat test.

Tycker det är väldigt märkligt men det har hänt mig flera ggr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick in på aquacalculator och knappa in lite värden.

för att höjja mg från 1050-1320 så kommer du få tillsätta 123 gram mg clorid i över 10 dagar och räknar då in att det förbrukas en del med så är du uppe i 135gram/dag ca. Med denna mängd skulle du enligt a-calculator nå upp till 1300 iaf. jag tror ju att detta är det billigaste alternativet iaf men vill du köra på saliferts mg pulver så visst men jag tror det blir mkt dyrare för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...