Gå till innehåll

Dimma T5


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Pratat en del med Pär i Växjö som är en fena på el om detta, och det ska tydligen gå att använda en Siemens logo (vad nu det är) som man kan programmera. Har inte en aning om det blir billigare eller bättre eller smidigare än en ren akvariedator. Finns väl för övrigt en mindre uppsjö av alternativ förutom IKS.. Vilken turordningen på färger får lätt att styra. Bara att sätta rätt rör på rätt ställe. Antar att du kommer köra med 80w (?) och som jag fattat det är det vanligast med 1x80w ballaster ( tydligen en del kvalliteproblem med 2x80w). Sen är det bara att programmera varje ballast individuellt. Rätta mej om jag har fel nån..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke!

En T5 dimmas normalt med en likspänning 1-10V.

Jag har löst det med en Siemens logo med ett analogt utgångskort. Samtidigt får jag reläutgångar som jag styr till och frånslag med.

Vad jag förstått en billigare lösning än en akvariedator.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pär, jag skulle kanske få fara så ful att jag ber dig att föreslå ett "kit" som kunde driva hans lösning? Själv behöver jag bara driva 2 utgångar för 4'a 54w T5'or över 2 ballaster, så jag torde kunna snegla på din rekomendation, och lista ut vad jag behöver utan att sno hans tråd helt...

Jag tittade som hastigast på Elfa, och det ser ut som om grejerna i alla fall är enkla att få tag på.

En 230v enhet torde även kunna tända och släcka MH'n via en reläutgång, frågan är... Klarar den det i längden? Eller dödar MH'n relät med tiden?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pär, jag skulle kanske få fara så ful att jag ber dig att föreslå ett "kit" som kunde driva hans lösning? Själv behöver jag bara driva 2 utgångar för 4'a 54w T5'or över 2 ballaster, så jag torde kunna snegla på din rekomendation, och lista ut vad jag behöver utan att sno hans tråd helt...

Jag tittade som hastigast på Elfa, och det ser ut som om grejerna i alla fall är enkla att få tag på.

En 230v enhet torde även kunna tända och släcka MH'n via en reläutgång, frågan är... Klarar den det i längden? Eller dödar MH'n relät med tiden?

B!

Eftersom jag jobbar med styrsystem var valet enkelt för mig. Att själv bygga ihop komponenter är inget problem, men tillförlitligheten blir troligtvis sämre. Det var därför jag ville ha industrikomponenter istället för akvariedator. Reläer har en begränsad hållbarhet. Kan kan istället använda sig av transistorutgångar och driva reläer eller ännu bättre kontaktorer för till och frånslag, så blir ett byte lättare om ett relä klibbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var lite det jag misstänkte, man behöver alltså ytterligare en påbyggnadsmodul för att slippa använda huvudmodulen för styrning av MH'n. Visst, i grund och botten kan man använda huvudmodulens, och efterhansd som man släpper ut den magiska blå röken ur reläerna koppla på sig på nästa, och när man eldat upp allihopa, först då köpa en påbyggnadsmodul med fler relän, men det känns... som en högriskare för att bränna något man kanske vill behålla, som huvudmodulen då.

Jag ska kika lite på det när det blir dags, en riktig akvariedator bara för att styra en 2x150w MH armatur, och 4'a 54w T5'or är ju inte intressant.

Ska man däremot styra 8-10 T5'or individuellt börjar det kosta i samma område som en riktig akvariedator, tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant, det har ingen berört. Det finns ytterligare ett system för att dimma lysrör via, DALI, men det vanligaste är nog fortfarande det analoga systemet som Pär refererar till, med 1-10v styrspänning.

Till båda systemen finns det ballaster med förmågan att driva 1,2 eller 4'a rör, och dessa styrs då gemensamt med en insignal. (Jag har inte sett några, men jag skulle inte bli förvånad om det finns mer exotiska varianter där man kan styre de olika rören på en ballast individuellt, men det kräver i så fall att ballasten internt är uppdelad på en ballast / rör, vilket gör det hela onödigt dyrt, sett ur tillverkarens ögon. De förväntar sig rimligtvis att alla rören drivs med samma styrka.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt en IKS. Slipper ju köpa en Tunze 7095/7096 till pumparna då och det sparar ju en slant.

Sen att man är dataretarderad får man väl försöka komma över när man ska programmera den. : )

Köp en ghl dator istället, Iks var en bra dator men utvecklar inget nytt som ghl gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DALI är ett digitalt seriellt protokoll. Dvs, 1or och 0or skickas på 2st linor. Och dali är inget nytt- funnits länge, men det används mestadels i större komplex där man vill centralstyra en massa ballaster/rör (tex i företagsbyggnader och höghus etc..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på att jag ser någon fördel med DALI över det analoga systemet i akvariesammanhang, men det är upp till var och en. Däremot så är ju inte DALI ett argument för att välja något akvariedatorsystem över något annat, DALI finns till IKS systemen med...

(Med det då inte sagt att man kanske ska välja GHL i alla fall. Det blir däremot ingen akvariedator alls till mig.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...