GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

hej! nÄn som vet var man kan köpa salt till ett bra pris?? butikerna hÀr runt om tar ca 45:-/kg, tycker det Àr lite dyrt...

Mvh Uffe

Postat

AlltsÄ kring 900 för 20kg? LÄter rÀtt saftigt faktiskt, men det beror lite pÄ vilket salt de Àr. BestÀller du sÄ fÄr problem med höga fraktkostnader som kommer att kÀka upp besparingen pÄ kilopriset.

//NiXoN

Postat

Hans pÄ Drakfisken har fast frakt, sÄ köp ett par tunnor hos honom sÄ kommer du ner bra i pris. Det finns sÀkert fler som har bra pris ocksÄ.

Postat

Jag förbrukar mycket salt eftersom jag tror pÄ idén att byta vatten regelbundet och ganska rejÀlt nÄgon/nÄgra gÄnger per Är. NÀr jag köper salt sÄ köper jag pÄ mig ganska ordentligt sÄ jag har nÄgot Är eller 2, och dÄ gÀrna 2-3 olika sorter. Senast jag köpte salt var i vÄras och dÄ köpte jag 2 hinkar, totalt 45 kilo. För att inte skapa en debatt om vad som Àr billigt eller prisvÀrt sÄ skriver jag inte hÀr vart jag handlade, men om du skickar ett PM till mig sÄ kan jag besvara det den vÀgen.

Det Àr ju alltid billigare att köpa stora förpackningar i stÀllet för nÄgra kilo Ät gÄngen.

Postat

kampanj pÄ http://www.aquaristic.net/ just nu pÄ red sea coral pro 7kg dunkar, kostar typ 150kr + frakt...

Köpte sjÀlv in 7st sÄnna dunkar ihop med ca 50KG annat (kom i 6 stora dunkar med UPS till dörren) och frakten gick pÄ 48 Euro. SÄ har du annat och köpa / köper stor mÀngd kan det bli snuskigt billigt :)

I vanliga fall Àr jag alltid för att stödja lokala handlare, men nÀr det Àr halva priset blir svÄrt att motivera deras priser.

Postat
Akvarieleasing, Sundbyberg, 695:-,25kg, ordinarie pris!

De har ingen webbutik va?

Postat

Min vanliga leverantör tar just nu 495:- för 20kg... Triton som vanligt!

Postat
tror hÄkanstorp zoo fortfarande har 20 kg salt för 495 kr

Vet inte om jag minns rÀtt men har för mig de kör med nÄgon kampanj pÄ HÄkanstorp dÀr du kan fÄ saltet tom billigare om inköp över ett visst vÀrde fisk gjordes pÄ samma gÄng.

Postat

En annan aspekt att tÀnka pÄ Àr ju om du skall ha salt för ett fisk kar eller korall kar.

Skall man ha salt för ett korall akvarie sÄ skall man iaf köpa ett salt av det kvalité som de föresprÄkar va ett (Reef salt). Skall man ha salt för fisk endast sÄ kan man ju hitt salt för ca 450kr för 25kg + frakt i vissa web butiker.

Postat

mitt coral pro reef salt e vÀrdelöst o det gav jag 900 kr för. sÄ bara för det e reef sÄ behöver det inte va bra. saltet jag köpte pÄ hÄkanstorp gillar jag bÀttre.

reefers best hade jag en runda innan o det var rÀtt bra iofs

Postat
mitt coral pro reef salt e vÀrdelöst o det gav jag 900 kr för. sÄ bara för det e reef sÄ behöver det inte va bra. saltet jag köpte pÄ hÄkanstorp gillar jag bÀttre.

reefers best hade jag en runda innan o det var rÀtt bra iofs

JassÄ? har hört bra saker om det saltet bÄde frÄn min "LFS" och pÄ nÀtet.

Tycker man borde hitta alla möjliga dÄliga "reviews" om saltet var kasst... kankse var nÄgot annat i din tank?

googlade och tog första bÀsta trÀff med reviews och dom verkar nöjda...

http://www.thereeftank.com/compare-salt-mix/red-sea-coral-pro-salt-mix-175gal-bucket/reviews/

Postat

Kommer inte köpa Red sea saltet eller Deltecs H2Ocean pro nÄn mer gÄng i.a.f. BÄda tillverkas i samma fabrik vid röda havet och jag Àr inte speciellt imponerad av dem jÀmfört med bra syntetiska salter. Man verkar fÄ med sand i saltet, det finns smÄ mÀngder fosfat i vattnet (var vÀldigt bra nÀr jag hade fosfatbrist i karet dock ;)), jag har sett att nÀr jag byter med det sÄ fÄr jag lite bruna microalger nÀr jag gör vattenbyten.

Allt som allt, jo, det Àr ett naturligt salt som innehÄller allt som havsvatten innehÄller och med bra vÀrden. Men det verkar innehÄlla saker som jag inte vill ha ocksÄ sÄ jag hÄller mig till bra syntetiska salter istÀllet, som Tropic Marins, letar hela tiden och testar nya, men Äterkommer hela tiden till denna. Jag brukar vÀxelköra olika salter sÄ har oftast 2 hinkar med olika salt hemma...

Postat

NÀr jag startade mitt kar med red sea coral pro sÄ fick jag nÄgot som liknade sand kvar pÄ botten. Löste saltet i osmos vatten som jag testat i butik, och karet var tomt i övrigt.

Postat

Jag Àr allt annat Àn nöjd med saltet RSCP saltet, det har kommit nÄgra sunkiga batcher som har haft en hel del fÀllning. Jag har Àven mÀrkt en del förbÀttringar vartefter att jag bytte till syntetiska salt, bland annat lÀgre fosfathalt.

Kollar man pÄ ett rent kÀrl dÀr man blandat en större mÀngd RSCPsalt sÄ ser det inte vackert ut efterÄt.

//NiXoN

Postat

Jag tycker Tropical marin pro reef Àr helt suvurÀnt. Bra vÀrden pÄ mg och Ca + alla viktiga elements mm VÀldigt snabblösligt med.

Postat

Tropic Marin Pro Reef Àr jag ocksÄ mycket nöjd med. Problemlöst salt sÄ hÀr lÄngt - möjligen hamnade jag lite högt i kalcium och magnesium nÀr jag startade med saltet men det Àr ett lyxproblem och kan inte vara ett problem om saltet anvÀnds till partiella vattenbyten. Sen Àr det sÀkert mitt eget fel som inte blandade saltet med osmosvatten.

Postat
Tropic Marin Pro Reef Àr jag ocksÄ mycket nöjd med. Problemlöst salt sÄ hÀr lÄngt - möjligen hamnade jag lite högt i kalcium och magnesium nÀr jag startade med saltet men det Àr ett lyxproblem och kan inte vara ett problem om saltet anvÀnds till partiella vattenbyten. Sen Àr det sÀkert mitt eget fel som inte blandade saltet med osmosvatten.

Nu Àr ju detta lite OT.

Men det kan ju va att du hade för hög salt halt med. Tm pro reef ligger pÄ ca 42 ca 1320 mg vid 1,023 i salt halt , höjjer man den lite sÄ ökar juÀven alla vÀrden en del.

Postat
Nu Àr ju detta lite OT.

Men det kan ju va att du hade för hög salt halt med. Tm pro reef ligger pÄ ca 42 ca 1320 mg vid 1,023 i salt halt , höjjer man den lite sÄ ökar juÀven alla vÀrden en del.

SÀkert hela förklaringen. Jag kör fullstyrkesaltvatten - 35 PSU - vilket motsvarar ungefÀr 1,026 har jag för mig. Bra salt Àr det i alla fall.

Postat

DÀr ser man :) Tack för infon, fÄr forska vidare i detta saltet ! :D

Postat

Jag Àr ocksÄ en av de som Àr missnöjda med RSCP, jag tycker att det har allt för högt Ca, för högt PO4, konstiga fÀllningar i blandningsbehÄllaren och min senaste hink hade ett helt larvigt högt KH - runt 15 dKH!

Trotts detta sÄ Àr jag lite nyfiken pÄ Red Seas nya salt som de har annonserat att det ska komma, men dÄ Àr det Red Sea Salt och inte RSCP som jag Àr intresserad av.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.