Gå till innehåll

Billigt salt??


uffe80

Rekommenderade inlägg

Jag förbrukar mycket salt eftersom jag tror på idén att byta vatten regelbundet och ganska rejält någon/några gånger per år. När jag köper salt så köper jag på mig ganska ordentligt så jag har något år eller 2, och då gärna 2-3 olika sorter. Senast jag köpte salt var i våras och då köpte jag 2 hinkar, totalt 45 kilo. För att inte skapa en debatt om vad som är billigt eller prisvärt så skriver jag inte här vart jag handlade, men om du skickar ett PM till mig så kan jag besvara det den vägen.

Det är ju alltid billigare att köpa stora förpackningar i stället för några kilo åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kampanj på http://www.aquaristic.net/ just nu på red sea coral pro 7kg dunkar, kostar typ 150kr + frakt...

Köpte själv in 7st sånna dunkar ihop med ca 50KG annat (kom i 6 stora dunkar med UPS till dörren) och frakten gick på 48 Euro. Så har du annat och köpa / köper stor mängd kan det bli snuskigt billigt :)

I vanliga fall är jag alltid för att stödja lokala handlare, men när det är halva priset blir svårt att motivera deras priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan aspekt att tänka på är ju om du skall ha salt för ett fisk kar eller korall kar.

Skall man ha salt för ett korall akvarie så skall man iaf köpa ett salt av det kvalité som de förespråkar va ett (Reef salt). Skall man ha salt för fisk endast så kan man ju hitt salt för ca 450kr för 25kg + frakt i vissa web butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt coral pro reef salt e värdelöst o det gav jag 900 kr för. så bara för det e reef så behöver det inte va bra. saltet jag köpte på håkanstorp gillar jag bättre.

reefers best hade jag en runda innan o det var rätt bra iofs

Jasså? har hört bra saker om det saltet både från min "LFS" och på nätet.

Tycker man borde hitta alla möjliga dåliga "reviews" om saltet var kasst... kankse var något annat i din tank?

googlade och tog första bästa träff med reviews och dom verkar nöjda...

http://www.thereeftank.com/compare-salt-mix/red-sea-coral-pro-salt-mix-175gal-bucket/reviews/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte köpa Red sea saltet eller Deltecs H2Ocean pro nån mer gång i.a.f. Båda tillverkas i samma fabrik vid röda havet och jag är inte speciellt imponerad av dem jämfört med bra syntetiska salter. Man verkar få med sand i saltet, det finns små mängder fosfat i vattnet (var väldigt bra när jag hade fosfatbrist i karet dock ;)), jag har sett att när jag byter med det så får jag lite bruna microalger när jag gör vattenbyten.

Allt som allt, jo, det är ett naturligt salt som innehåller allt som havsvatten innehåller och med bra värden. Men det verkar innehålla saker som jag inte vill ha också så jag håller mig till bra syntetiska salter istället, som Tropic Marins, letar hela tiden och testar nya, men återkommer hela tiden till denna. Jag brukar växelköra olika salter så har oftast 2 hinkar med olika salt hemma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är allt annat än nöjd med saltet RSCP saltet, det har kommit några sunkiga batcher som har haft en hel del fällning. Jag har även märkt en del förbättringar vartefter att jag bytte till syntetiska salt, bland annat lägre fosfathalt.

Kollar man på ett rent kärl där man blandat en större mängd RSCPsalt så ser det inte vackert ut efteråt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marin Pro Reef är jag också mycket nöjd med. Problemlöst salt så här långt - möjligen hamnade jag lite högt i kalcium och magnesium när jag startade med saltet men det är ett lyxproblem och kan inte vara ett problem om saltet används till partiella vattenbyten. Sen är det säkert mitt eget fel som inte blandade saltet med osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marin Pro Reef är jag också mycket nöjd med. Problemlöst salt så här långt - möjligen hamnade jag lite högt i kalcium och magnesium när jag startade med saltet men det är ett lyxproblem och kan inte vara ett problem om saltet används till partiella vattenbyten. Sen är det säkert mitt eget fel som inte blandade saltet med osmosvatten.

Nu är ju detta lite OT.

Men det kan ju va att du hade för hög salt halt med. Tm pro reef ligger på ca 42 ca 1320 mg vid 1,023 i salt halt , höjjer man den lite så ökar juäven alla värden en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju detta lite OT.

Men det kan ju va att du hade för hög salt halt med. Tm pro reef ligger på ca 42 ca 1320 mg vid 1,023 i salt halt , höjjer man den lite så ökar juäven alla värden en del.

Säkert hela förklaringen. Jag kör fullstyrkesaltvatten - 35 PSU - vilket motsvarar ungefär 1,026 har jag för mig. Bra salt är det i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också en av de som är missnöjda med RSCP, jag tycker att det har allt för högt Ca, för högt PO4, konstiga fällningar i blandningsbehållaren och min senaste hink hade ett helt larvigt högt KH - runt 15 dKH!

Trotts detta så är jag lite nyfiken på Red Seas nya salt som de har annonserat att det ska komma, men då är det Red Sea Salt och inte RSCP som jag är intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...