Gå till innehåll

Höjja Nitrat


turboadde

Rekommenderade inlägg

Eller köp i kryddhyllan på matvaruaffären under namnet kalisalpeter/salpeter. Vissa butiker har det undanplockat så att ungarna inte gör bomber av det.

Har dom börjat me sånt nu ?. för en 5-7 år sen så fanns det framme, å ack så roligt man hade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtgången av nitrat är ju inte så fantastiskt stor, tog själv en kapsyl (kanske 5ml) varannan/var tredje dag i mitt 112L kar (så en blandning av salpetervatten räcker typ 1 år hos mig). Självklart blir det billigare med Haaks, men om man bara ska testa så är det inget fel i att köra med vanligt salpeter, är det jag använder (även om jag försöker skifta om till att dränka karet i aminosyror istället för nitrat för att se om det funkar lika som kvävekälla så man kan skippa salpetern)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar.

Jag har letat som en galning nu i affärer men hittar bara e251 natriumnitrat. Går det lika bra eller måste de va kaliumnitrat e252?

Tänkte jag skulle slippa beställa för att testa.

Har ni några tips vart man får tag i det som vart i affären, märke och vilken affär som brukar ha?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar.

Jag har letat som en galning nu i affärer men hittar bara e251 natriumnitrat. Går det lika bra eller måste de va kaliumnitrat e252?

Natriumnitrat går exakt lika bra. Det spelar ingen roll vilken typ av nitratsalt det är, t ex natriumnitrat, kaliumnitrat eller kalciumnitrat (kallas för kalksalpeter när man köper det som gödsel).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upplys mig.

Det finns ju en mängd metoder för att just sänka nitrat och fosfat, gärna till obefintliga mängder, biopellets, zeovit, ultralith, vodka och andra filter.

Är detta metoder bara för de som har fisk i sina kar och tillför nitrat via matning?

Är det så att de med endast koraller har motsatt problem och måste istället tillsätta nitrat?

Eller har jag missat något väldigt väsentligt?

Sorry om det är för mkt OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med kolkälla så behöver man både nitrat och fosfat för att det skall funka.

Dvs slut på nitrat så händer inget med den återstående fosfaten som vanligtvis är den det blir mer kvar av.

Inte så mycke krångligare än så...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar detta i ett zeovitsystem?

Är det där "nödvändigt" att tillsätta nitrat för att korallerna inte ska blekna?

Jag kör idag zeovit och har noll i nitratvärde och 0,008 i fosfat och jag har inte fattat att det ska tillsättas nitrat i det systemet, om det nu inte ingår i några av de magiska dropparna som det inte finns någon innehållsförteckning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar detta i ett zeovitsystem?

Är det där "nödvändigt" att tillsätta nitrat för att korallerna inte ska blekna?

Jag kör idag zeovit och har noll i nitratvärde och 0,008 i fosfat och jag har inte fattat att det ska tillsättas nitrat i det systemet, om det nu inte ingår i några av de magiska dropparna som det inte finns någon innehållsförteckning på.

Om jag förstått det rätt så löser man det med aminosyratillsats. Koraller är opportunister vad gäller kväve - de tar vad de kommer över och använder såväl aminosyror, ammonium, urinämne och nitrat för att nämna några kväverika molekyler som är vanliga i vattenmassan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de flesta metoder för fosfat/nitrat reducering använder sig av kolkälla, right? Även biopellets?

Inte nödvändigtvis. :)

De flesta angriper nitraten/fosfaten efter att dessa är ett faktum. Blött skumning och bra cirkulation = utskummad skit innan skiten (organiken) omvandlas till nitrat/fosfat.

Det lilla av organiken som ändå omvandlas till lösta närsalter tas upp av bakterierna i det levande stenen. Bakterierna tränger sedan ut varandra succesivt i det omgivande vattnet och färdas också till skummaren.

Även alger, mikro som makro, tar upp en del av nitraten/fosfaten. När algerna blir något att ta på så äts dessa upp av kirurger, sniglar m.m. som omvandlar algerna till bajskorvarna som åker in i skummaren.

Även utan en kolkälla.

Helt fel. Jag har ungefär 200kg levande sten i mitt korallkarsystem och har behövt tillsätta nitrat i två års tid trots att jag kör med fosfatremover.

Anser du ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av ren nyfikenhet vad får du för alger på framrutan stig? Jag får som en tunn hinna på rutorna som (dammar) när jag skrapar just nu.

Jag har skött mina tester och vattenbyten. Jag vet vad jag får för alger på framrutan när nitratet nollar och hur det inverkar på korallerna.

Menar du att mina tester, Salifert och Hanna likaväl som det jag läst på detta och andra fora skulle vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med nitrat i vattnet får jag en tunn film av gröna alger på rutan. Där den inte skrapas kommer efter en vecka små fläckar av mycket hårda gröna alger som bara går att ta bort med rakblad eller kniv.

Utan nitrat kommer litet senare en hårdare film av bruna alger som efter någon vecka blir överväxt punktvis av samma hårda gröna alger som kommer med nitrat i vattnet.

När det gäller korallerna är det allmänt högre tillväxttakt med nitrat i vattnet. Några korallsläkten visar bättre färger med nitrat fram för allt Euphyllia. Praktiskt taget alla visar bättre polypexpansion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar. Då borde jag ha lite nitrat i akvariet då jag får filmen som täcker rutorna på bara några dagar. Kanske sjukt svårt att se om man har lite nitrat med saliferts test men jag ser ingen färgning alls och då har jag även köpt ett nytt test för att va säker. Men jag litar mer på erfarna akvarister och hur akvariet ser ut än ett hobby test :ler:.

Ska prova höjja lite imorn och se om jag kommer överens med testet då hehe

Med nitrat i vattnet får jag en tunn film av gröna alger på rutan. Där den inte skrapas kommer efter en vecka små fläckar av mycket hårda gröna alger som bara går att ta bort med rakblad eller kniv.

Utan nitrat kommer litet senare en hårdare film av bruna alger som efter någon vecka blir överväxt punktvis av samma hårda gröna alger som kommer med nitrat i vattnet.

När det gäller korallerna är det allmänt högre tillväxttakt med nitrat i vattnet. Några korallsläkten visar bättre färger med nitrat fram för allt Euphyllia. Praktiskt taget alla visar bättre polypexpansion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att mina tester, Salifert och Hanna likaväl som det jag läst på detta och andra fora skulle vara fel?

Nej, jag skrev aldrig att du hade fel. Jag skrev bara att du framförde en åsikt, som du säkert anser dig ha goda skäl för, likaså som jag framförde min åsikt innan som jag anser ha lika mycket fog för.

Vad gäller testerna har det stötts och blötts rätt länge tidigare att testerna för nitrat är mkt otillförligtliga pga kloridstörning eller vad det nu var.

Av dina observationer att döma avseende algerna på rutorna drar jag en annan slutsats än du. Med nitrattillsats får du gröna alger. Utan nitrat får du bruna alger (kiselalger?). Du vill av något skäl gynna just gröna alger på rutan. Jag ser ingen poäng i att avsiktligt gynna några alger framför andra, men det är också bara en åsikt från min sida. Både den gröna och den bruna går bort med algskraparen och åker till ytavrinningen/skummaren. :)

Men däremot kan man fråga sig: om det nu inte finns något nitrat utan en nitrattillsats i vattnet, om nitratet "tar slut", hur kommer det sig då att du får bruna alger överhuvudtaget? En alg är en växt, grovt förenklad. Den måste ha nitrat. Skulle du inte ha kväve i akvariet skulle väl algen inte kunna existera alls?

Vad gäller polypexpansionen är det inget säkert tecken på att korallen har de mest optimala förhållanden. Ökad polypexpansion kan förekomma pga för mycket ljus, för låg vattenflöde runt omkring, för mycket näring i vattnet osv. - korallen försöker utsätta så mycket kontaktyta som möjligt för vattnet.

Dessutom kan sps-erna fixa eget kväve/nitrat. Koralldjuret odlar bakteriemassa på sin kropp med hjälp av sockret som han får från zooxen, drar in bakteriemassan till "munnen", får avfall i form av ammonium(kväve)/fosfat som koralldjuret matar sin symbiont (algen/zooxen) med, zooxen tar in ammoniumet från värddjuret och tar in fosfaten från vattnet, skapar protein och socker som koralldjuret med hjälp av enzymer tar ifrån zooxen dels som käk och dels för att åter odla bakterier. Och det går runt runt och runt.

Jag hänger därför inte med varför man behöver tillsätta kväve utöver det som kommer med fiskmaten och det som (cyano-)bakterierna fixar från luften. Denitrifikation i LS och sandlagret? Men det är väl en långsam process?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara tala för egen del men jag gillar inte obalans. I allt "naurligt" vatten finns ett förhållande mellan P o N. Och går P eller N mot noll så kommer (om det finns tillgängligt kol) konsumtion att ske och bilda onyttiga föreningar t.e.x svavelväte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...