Gå till innehåll

220 liter kallt saltvatten


agalychnis

Rekommenderade inlägg

En liten uppdatering:

Kladdade cement på bakgrunden och karet har stått vattenfyllt i några veckor inkl. tre vattenbyten.

Vid det första vattenbytet var ph-värdet minst 10, och nu är ph-värdet det samma som kranvattnet, så nu har det nog brunnit klart!

Håller på med skummaren som kommer att bli ca 140 cm hög med gängat lock med packning i botten, så att man lätt kan byta syrestenarna (trä).

Skall bli väldigt spännande att se om den fungerar!

Tyvärr är det inte någon som har haft några synpunkter på frågorna jag ställde angående skummarbygget, så jag får chansa och prova mig fram.

Jag skyndar långsamt, så jag vet inte när karet kommer igång, men det börjar kanske ändå bli lite "off season " för insamlande av djur till karet nu och det är nog dessutom bara bra om karet får stå och mogna till sig, innan man stoppar ner för mycket djur i det.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad synd att sjöpennan strök med, de är så tjusiga!

Dödmanshanden klarar sig säkert. Första veckan ser de väldigt risiga ut, men blir finare när de acklimatiserat sig.

Tycker att det ser ut som en sjöros. Vansinnigt fin färg!

Vad har du för temp? Hur gick det med skummaren?

Kul att du är igång! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad synd att sjöpennan strök med, de är så tjusiga!

Dödmanshanden klarar sig säkert. Första veckan ser de väldigt risiga ut, men blir finare när de acklimatiserat sig.

Tycker att det ser ut som en sjöros. Vansinnigt fin färg!

Vad har du för temp? Hur gick det med skummaren?

Kul att du är igång! :)

Ja, sjöpennor verkar tyvärr vara svåra. Har pratat med dem på Havets Hus och de har också svårt att få dem att överleva.

Har 7 grader i karet nu.

Har haft lite strul med skummaren (läckage), men den skall snart vara igång hoppas jag! Skall bli kul att se om den fungerar...

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra att nån mer är på g! Hur fick du tag på såna djur som sjöpennor? Det är ju inte så lätt att hitta sånt spännande kan jag säga.

Jag jobbar bl.a. med provtagning på fiskebåtar, så sjöpennan hängde med upp i trålen på en fiskebåt. Tyvärr är många av djuren i dåligt skick när det kommer ombord, men jag hoppas kunna få tag i lite häftiga djur framöver.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är äntligen skummaren igång!

Den funkar väldigt bra och producerar en massa brun, illaluktande sörja!

Har haft problem med läckage lite här och var, men nu verkar den hålla tätt.

Lägger upp lite bilder snart.

Gott nytt år!

/J-E

Ändrat av agalychnis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att bygga grejor själv! Är alla skarvar täta nu? Hur hög är skummaren?

Ja, det är väldigt kul att göra egna grejer som fungerar!

Nu är alla skarvar täta och den verkar funka väldigt bra! Det samlas i allafall mycket brunt, illaluktande gock i skummarkoppen.

Skummaren är ca 150 cm hög, men jag skulle ha gjort den högre om jag hade vetat vad jag vet idag.

Jag har fått palla upp den så nära taket som möjligt, för annars svämmar den över, så jag kunde ha gjort den 25-30 cm högre.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Tjock lerbotten och lite växtplankton så ska du se att sjöpennan klarar sig bättre nästa gång. Men det är körigt när dom är i dåligt skick från början.

Matar du med något i akvariet?

Ja det borde göra susen!

Jag matar med hemmagjord mat. Jag har inte så mycket djur i karet nu, utan väntar till våren.

Djur i karet:

1st sjöros

3st Sjustrålig smörbult

1st Sandstubb

3st Eremitkräftor

Lite blåmusslor och strandsnäckor.

Fick tag i två havsanemoner, Bolocera tuediae, trålade på 250 m djup, men de överlevde inte tyvärr! Blev nog en för stor chock för dem.

Ändrat av agalychnis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

En uppdatering:

Jag har sedan sist provat lite olika djur i karet, men det har inte gått så bra.

Jag fick tag på en bläckfisk, Sepietta oweniana, som mådde prima i en vecka tills den simmade in i en sjöros och blev mat. Sjörosen spydde dessutom upp bläckfisken efter någon dag och dog sedan själv! Sjörosen hade jag haft sedan november och den hade blivit väldigt stor och fin, så det var dubbelt tråkigt.

Jag har även provat några fläckiga sjökockar, men jag har nog för hög temp för dem, för de dog efter några dagar.

En skäggsimpa har också mött sitt öde i mitt kar. Den levde i en månad, men jag hade svårt att få den att äta och till slut dog den.

Jag har ca 7-8 grader i källaren där karet står, men tempen i karet ligger på ca 13 grader, vilket är varmare än vad jag hade hoppats på.

Jag funderar nu på att ordna med någon slags kylning av karet och är sugen på att prova Jon Olavs kylare, där man använder en avfuktare.

Skall klura lite på det. Alla tips och idéer är välkomna!

Djur i karet nu:

Två bergstubbar

Fyra eremitkräftor

Två Sjustråliga smörbultar

Två sjöstjärnor, en vanlig och en djuphavsart tagen på ca 200m djup (återkommer med art)

Ett antal snäckor och musslor.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med dödsfallen! Hann du se nått intressant beteende hos bläckfisken innan den strök med? Gömde den sig eller var den framme?

Angående skäggsimpan har jag märkt att vissa rovfiskar kan vara rätt svåra att vänja vid "död" mat. Ett sätt att få igång dem är att ta en bit räka och sätta längst ut på en blomsterpinne. När man viftar med räkan framför munnen på fisken kan man trigga igång huggreflexen. Kan vara rätt tålamodskrävande, speciellt om fisken gömmer sig och är rädd, men jag har fått igång flera fiskar på det sättet.

Har du testat att sätta en fläkt mot vattenytan? Det kan kyla några grader.

Håller med Mikoto. Vill se bilder :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med dödsfallen! Hann du se nått intressant beteende hos bläckfisken innan den strök med? Gömde den sig eller var den framme?

Angående skäggsimpan har jag märkt att vissa rovfiskar kan vara rätt svåra att vänja vid "död" mat. Ett sätt att få igång dem är att ta en bit räka och sätta längst ut på en blomsterpinne. När man viftar med räkan framför munnen på fisken kan man trigga igång huggreflexen. Kan vara rätt tålamodskrävande, speciellt om fisken gömmer sig och är rädd, men jag har fått igång flera fiskar på det sättet.

Har du testat att sätta en fläkt mot vattenytan? Det kan kyla några grader.

Håller med Mikoto. Vill se bilder :ler:

Bläckfisken var framme ganska mycket och när den var still, grävde den ner sig, så att bara ögonen stack upp.

Jag fick den att ta fryst mysis ett par ggr efter ett antal försök!

Angående skäggsimpan, så provade jag med allt möjligt.

Räkbit och mysis som jag viftade med framför nosen med en lång pincett.

Levande små daggmaskar samt div småkryp som jag hittade vid strandkanten.

Jag såg aldrig att den åt något.

Jag har inte testat med någon fläkt mot vattenytan. Jag skall däremot byta ut cirkulationspumparna inne i karet mot externa istället.

Jag skall också prova att lyfta upp lysrörsrampen en lite bit och köra med en fläkt emellan täckglaset och rampen, så får vi se om det blir någon effekt.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för temperatur i karet Jan Erik. Är det under rådande daggpunkt för din rumsluft så är det inte lämpligt att låta luft gå mot vattenytan. Då kommer du få en kondensering i vattenytan (läs uppvärmning). Då skall du ha täckglas eller minst 10 till 15 cm mellan vattenyta och övre glaskant. Har du så stort avstånd som 15 cm så kommer du få en fälla av torr kall luft som isolerar upp mot rumsluften - och då skall den luften inte alls störas om möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för temperatur i karet Jan Erik. Är det under rådande daggpunkt för din rumsluft så är det inte lämpligt att låta luft gå mot vattenytan. Då kommer du få en kondensering i vattenytan (läs uppvärmning). Då skall du ha täckglas eller minst 10 till 15 cm mellan vattenyta och övre glaskant. Har du så stort avstånd som 15 cm så kommer du få en fälla av torr kall luft som isolerar upp mot rumsluften - och då skall den luften inte alls störas om möjligt.

MVH Lasse

Som jag skrev tidigare, så har jag 13 grader i karet och ca 7 i rummet.

Jag har täckglas och har nu provat att stänga av cirkulationspumparna och släckt ljuset, men tempen gick inte ner mer än en grad!

Den enda pumpen som har varit igång är ett ytterfilter som också driver skummaren. Det måste vara den som alstrar så mycket värme.

Skall kolla med någon mer termometer, så att jag verkligen har 7 grader i rummet! Det hela verkar konstigt, tycket jag!

Har fått tag i två havsanemoner, Bolocera tuediae, som jag skall koppa in VÄLDIGT sakta idag, så får vi se om de klarar den relativt höga tempen?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bägge termometrarna i isvatten. Smältande is håller alltid 0 grader. Kanske visar

akvarietermometern nån grad för mycket och rumstermometern nån grad för lite :)

Vansinnigt snygga anemoner! Hur stora har du fått tag på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...