Gå till innehåll

Blå färg på Montipora superman??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har 2 fraggar utav blå Montipora superman med röda polyper.

Sedan första dagen jag inhandlade dem har de vuxit och nu är de mer än 3 gånger så stora som vid inköp.

Det som ororar mig är dock färgen och hur snabbt de växlar i färg. Min superman kan gå från att vara riktigt knallblå med illröda polyper till att bli grå med bruna polyper under ett dygn.

Så är fallet just nu. Dessa specifika korall ser ut som ovan beskrivet medan samtliga andra koraller ser kanon ut.

Har funderat på om det är något ämne som saknas som kanske kan göra den mer blå. Vilket ämne skulle det isåfall kunna vara? Överdosering/mängd av något ämne som kan få den att se grå ut?

Jag har en blå acropora i akvariet som är fruktansvärt blå. Använder inte alla blå koraller samma ämnen för att få sin blåa färg?

Korallerna har stått på samma ställe hela tiden och ändå skiftat i färg kraftigt.

Tacksam för funderingar och svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den erfarenheten jag har av montin är att dom reagerar snabbare på Kaliumbrist än vad andra koraller gör.

Vissa av mina använder jag just för att ha koll på kalium, dom ändrar sig och går emot grått om det råder en ordentlig brist.

Jag har mer eller mindre experimenterat mig fram, vid kraftig gråfärgning så kör jag i kalium eller byter 40-50%.

Vill du vara säker och dosera mer exakt så behöver du ett test, men jag finner dom rätt hopplösa att läsa av. (Därav indikatormontiporor ;))

Det kan säkert vara nåt annat men kalium är ett förslag...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alldrig sett någon tydlig/märkbar reaktion på acron(blåa eller andra) när kaliumet går ner, kan hända att jag åtgärdar det innan dom påverkas.

Kaliumtestet är marigt då man skall försöka bedömma hur mjölkig en lösning är, dvs hur bra man ser igenom den.

Väldigt mycke upp till den som bedömer/utför testet, därav så är det ingen favorit.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumtestet är marigt då man skall försöka bedömma hur mjölkig en lösning är, dvs hur bra man ser igenom den.

Men väldigt trevligt när man ska mäta den på en spektrofotometer... I labsammanhang brukar man mäta turbiditet kring 600 nm. Har man Hannas fosfatchecker hemma så mäter den ju vid 525 nm så troligen skulle man kunna göra en standardkurva för kvantifiering av kaliumtestet med Hannacheckern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig riktigt fått till den blå färgen på Superman, så denna tråden kommer följas med intresse. Kalium har jag liksom Nixon upptäckt att montiporor är känsliga för men som sagt aldrig fått till den där sista gnistan i min superman. Borde nog köpa lite kalium för experimenterande igen. Hur har ni era superman positionerade när det gäller ström och ljus? Kaliumtesterna har jag helt gett upp på tyvärr. Men Claes idé är ju riktigt inspirerande. Ska göra ett litet test med checkern och om den ger vettiga värden så ska jag blanda ihop lite standardlösningar och göra en kalibreringskurva. Vad säger ni, måste vattnet man mäter kalibreringskurvan mot vara saltvatten på grund av interaktion med andra ämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls omöjligt men jag tror det finns ett litet problem, man kollar testet uppifrån och jag har en känsla av att densiteten ökar närmare bottnen.

Dvs det gråa är inte helt jämtfördelat som jag upfattar det, speciellt när man är klar med testet så tycker jag mig kunna urskillja en "fällning" närmare bottnen.

Jag har dock gett upp att testa kalium i min veckorutin och förlitar mig på VB spårämnen och mina montin för att hålla koll;)

Nu kommer vi dock ifrån ämnet mot OT.

Så fler förslag på vad som kan orsaka liknande episoder?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Kaliumbrist och kan skriva under på att supermannen reagerar.

Jag har även ett Kaliumtest och även om det inte är exakt så märks det tydligt när det är brist eller inte. Mitt kar har inte mått bra av de låga Kaliumvärden men korallerna börjar återhämta sig nu när jag mycket sakta buffrar upp.

Mitt Kalium slukas i stora mängder nu när både nitrat och fosfat börjar bli riktigt låga. Jag kommer därför att kontinuerligt tillsätta kalium för att ha allt under kontroll. Och montipororna är mina första varningstecken på låga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vilka montiporor kan tänkas signalera kaliumbrist? Jag har t ex en lila (brunlila) med neongröna polyper (ser ut som en Pokerstar med klart sämre grundfärg och större neongröna polyper). Bör jag kunna se kaliumbrist slå till på den också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte men jag ser det på min digitata och även min superman. Dessutom så märks det på min hysterix.

Det märks mer på dom som står ljust än mörkt (har en massa fraggar på olika ställen i karet)

Detta skriver Korallen-Zuch om Kalium (potassium) (Taget från deras beskrivning av Kaliumtillsatsen "K-balance")

"

Potassium is a major element in sea water like Calcium, and is concentrated with ca. 390mg/L.

K-Balance contains multiple potassium salts in high concentration. Our tests in several tanks have shown the benefits in color and growth after dosing a few days.

- Polyp expansion within short time. – Enhances growth and coloration of all corals, especially in SPS like Montipora, Stylopora, Seriatopora, Pocillopora, Acropora. – Recommended in any tank system.

Low potassium levels have following characteristics:

Montipora stop growing, colors are dull to grey, good coloration without potassium not possible. Poccilopora and Stylopora with low potassium level look like they have been out of the water in the air, polyps are inside and color is light without depth and washed-out. Blue Acropora are also washed-out. Seriatopora can show complete tissue necrosis within a few days. Turbinaria Reniformis stops growing."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snarlika erfarenheter av min M. "superman" med snabba färgskiftningar. Dock inte alls så snabba som ett dygn.

Jag tycker mer att förändringen från KNALLBLÅTT till grått har tagit en eller par veckor.

Dessutom tycker jag att denna färgförändring även har med ljuset att göra. Min har tappat färg först i undre halvan dvs. där det är lite sämre belysning.

Placering: Mitt i karet ca 35 cm från MH:n och med ganska moderat cirkulation.

Har även en M. digitata och den har inte alls hängt med i nämnda färgförändring. Den har alltid varit och är fortfarande skarpt rödbrun.

Kul att läsa att rutinerade saltisar använder Montiporor som indikatorkoraller. Smart och när man börjar lära sig, ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske man skall testa lite lite kalium.

Med hjälp av vilka preparat tillsätter ni kalium och strontium?

Klart enklast är nog vanlig kaliumklorid - bara att pytsa i. Även kaliumsulfat (säljs som växtgödsel) torde fungera utmärkt om man inte tillsätter jättemängder så att man får förhöjda sulfatnivåer i förhållande till klorid i vattnet.

Strontium har jag förr tillsatt som strontiumklorid. Fast behövs verkligen stroniumtillsats? Trodde inte det fanns goda argument för strontiumtillsats och har inte planerat det för nuvarande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elos har nu en titreringstest som har skaplig precision på kalium. Men den svenska agenten (Dogman) har inte fått upp dem på hemsidan ännu.

Saltishenke har köpt den från USA så nu får vi vänta på en recension.

"Strontium underlättar bildningen av aragonitformen av kalciumkarbonat och underlättar skelettilväxten i stenkoraller. Andra biologiska funktioner är inte kända".

Översatt Citat: Koralle 65 sid 38. H.W.Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...