Gå till innehåll

Hävertsystem frågor


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

hade tidigare planerat att köra med en durso i mitt nya akvarium men blev rekomenderad att köra med ett hävertsystem istället.

Än så länge har jag bara kommit sålångt som att borra 2x hål i botten på akvariet.

har jag fattat rätt att man endast har 2 raka rör ner i sumpen som man ställer in med ventiler?

Som jag förstått så skall ~90% av vattnet gå genom ett rör och resterande genom ett annat.

har även läst att ena röret alltid skall vara under vattnet och den andra bara är där för att avlasta.

Mina frågor,

1: Vilket av rören skall vara helt under vattnet? 90% av vattnet eller 10%

2: Skall även röret som inte alltid är under vattnet strypas för att den skall vara tyst eller låter man den sluka åt sig det lilla som går över?

3: jag hade tänkt få 10% röret att gå direkt till min refugeium, det ska väl inte spela någon roll att den måste ta ett par 90graders vinklar på vägen ner va?

4: vart skall man ha ventilerna, skall man ha de så högt upp under akvariet som man kan eller skall de vara precis vid slutet?

Tack för hjälpen, hittade inte svaren i de få postarna som pratar om hävert system :(. Förhoppningsvis täcker detta funderingar andra har iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det som tar minst vatten skulle vara helt under ytan så hade det fått bli ett väldigt litet rör. :) Det är alltså det som tar mest som är helt under ytan.

Det som tar det sista lilla behöver inte strypas, har sett en lösning där någon har gjort det, men jag kan se ett problem med en strypning på även det andra röret. Stryper man flödet även i det, så om det första sätter igen så kan det bli så att det andra röret inte kan ta emot 100%, och du kommer få en översvämning eller en torrlagd sump som följd.

Under mitt kar så har jag både vinklar och slang på mina rör, det måste alltså inte gå helt rakt ner i sumpen. :)

Jag rekomenderar mot slutet, för att du inte ska få ett fritt fall efter kranen som kan ta bort ljudlösheten från detta systemet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd, är i samma skede som du, ska köra på samma princip som du 'fritt fall metoden'.

Hoppas det inte gör något ifall jag ställer en fråga jag oxå,

Gör det något om man drar rören så pass långt ner i sumpen så att mynningen är under vattenytan ?, på så vis kan man ju bli kvitt en massa skval å skvalp ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som tar det sista lilla behöver inte strypas, har sett en lösning där någon har gjort det, men jag kan se ett problem med en strypning på även det andra röret. Stryper man flödet även i det, så om det första sätter igen så kan det bli så att det andra röret inte kan ta emot 100%, och du kommer få en översvämning eller en torrlagd sump som följd.

Jag tillhör de som också strypt rör nr 2 längst ned. Anledningen till detta är att jag vill ha systemet helt tyst och det får jag genom att röret är vattenfyllt.

Men jag har ett rör nr 3 som ligger tomt och bara väntar på att rör 1 eller 2 ska få problem. Då stiger ytan ett par cm i min överrinningskammare och rör 3 tar hand om detta vatten och jag slipper översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör de som också strypt rör nr 2 längst ned. Anledningen till detta är att jag vill ha systemet helt tyst och det får jag genom att röret är vattenfyllt.

Men jag har ett rör nr 3 som ligger tomt och bara väntar på att rör 1 eller 2 ska få problem. Då stiger ytan ett par cm i min överrinningskammare och rör 3 tar hand om detta vatten och jag slipper översvämning.

Tack så mycket för svaren :)

Det var så som Claes tänkte, för att undvika en tom sump / översväming tänkte ja ha så att returpumpens vattenintag endast ligger en 4-5cm under vattnet i sumpen så skulle det bli stopp så går returpumpen på luft istället för en hel sump med vatten :)

Om det som tar minst vatten skulle vara helt under ytan så hade det fått bli ett väldigt litet rör. :) Det är alltså det som tar mest som är helt under ytan.

Eller ett hårt strypt rör, men nu vet jag tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd, är i samma skede som du, ska köra på samma princip som du 'fritt fall metoden'.

Hoppas det inte gör något ifall jag ställer en fråga jag oxå,

Gör det något om man drar rören så pass långt ner i sumpen så att mynningen är under vattenytan ?, på så vis kan man ju bli kvitt en massa skval å skvalp ljud.

Jag ser det som den bästa lösningen, då man slipper skvalp som du säger. Kör det själv så och är väldigt nöjd. :)

Jag tillhör de som också strypt rör nr 2 längst ned. Anledningen till detta är att jag vill ha systemet helt tyst och det får jag genom att röret är vattenfyllt.

Men jag har ett rör nr 3 som ligger tomt och bara väntar på att rör 1 eller 2 ska få problem. Då stiger ytan ett par cm i min överrinningskammare och rör 3 tar hand om detta vatten och jag slipper översvämning.

Jag förstår hur du tänker Claes, och i ditt fal med ett tredje rör så hade jag kanske testat den varianten själv, men eftersom jag bara har två rör ner så är jag nöjd med den ljudnivån som mitt system har, i mina öron ljudlöst också då det är mer som 98% i häverten och resterande 2% i evakueringsröret. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag är nybörjare på detta, men jag har läst en del intressant material, eftersom mina krav är att akvariet ska vara så tyst som möjligt.

Vad jag förstått så rekommenderar flera att använda ventiler som går att justera med fler varv om man kan få tag på det. Jag själv kan hålla med om att det är svårt att justera hävertröret så exakt att det blir endast så liten mängd i det andra röret att det rinner tyst längs kanterna.

Därför har jag ventiler på båda, för att kunna justera så det blir knäpptyst. Men jag har också ett tredje "panikrör".

Har man en liten slang i 10% röret som läggs i överrinningsboxen kan man få hjälp med säkerheten.

Det finns mer att läsa här:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=344892&pp=25

Det är Herbie's lösning som ofta jämförs med Beananimals tre-rörs lösning:

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Det finns också diskussioner om var det är mest lämpligt att ha ventil(erna). Jag har för mig att Herbie anser att de ska vara så långt ner som möjligt.

Hoppas det hjälper något.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, jag undrar då med detta andra röret hur mycket högre det skall vara över vattenytan än durson som är dränkt?

och så undrar jag på topplocket på durson så ska man ha en luftare vad ja har förstått och vart fixar man en "luftare" om man kallar det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hävert kör man med röret under vattenytan både nere i sumpen och i ytavrinningsboxen. Nivån i boxen ställer man med en kran vid sumpen.

Allt flöde (100%) kör man i ett å samma rör och ett tomt som evak rör.

Säger nån annat så är det fel och nått de själva kommit på.

Ändrat av wrang
Hävert metoden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Durso + hävert. Häverten ställer jag in som Wrang säger och Durson får någon % av flödet för att hålla nivån konstant i överrinningsboxen så att det ine börjar porla där om nivån sjunker.(5 cm under akvarienivån). Några här omkring kör samma system och det funkar bra. Det är bra om Dursoröret under karet lutar en aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...