Gå till innehåll

Kallvatten dödade tusentals fiskar


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Lägg ner honnom i en balja med iskallt vatten så får vi se hur han mår !

men kan även tycka att personalen i affären kunde hålla lite mer koll på en praktikant !

Lite väl drastiskt för ett misstag som det !

Konstigt att dom inte har ett försäkringsskydd som vi har här i Sverige mot praktikanter det är ju skolans ansvar att ha praktikanten / Eleven ansvarsförsäkrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara lite konstigt skrivet, vad har kommunens försäkringsbolag med saken att göra? Det är ju en sak om det är som henke pratar om ett praktikanskydd, men ägaren av butiken måste ändå ha en allmän försäkran som täcker idioti. Enda anledningen de inte kan betala ut isf är ju ifall det finns misstankar om att det gjordes med flit. Men isf skall ju killen / hans föräldrar få punga upp.

Hur som helst tror jag det löser sig med butiken, och hoppas han håller sig borta från allt med... det mesta med tanke på hur begåvad han verkar vara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägaren av Catfishworld i Ikast, Martin Hansen, är både ledsen och arg. Nu riskerar han att gå i konkurs med sin akvarium affär, eftersom kommunen vägrar honom ersättning.

I förra månaden inträffade en smärre tragedi i Hansens butik när en jobb-praktikant från kommunen gjorde ett fatalt misstag i butiken.

- Vi bytte vatten i akvariet, som vi gör med jämna mellanrum. Och då råkade han att hälla kallt vatten i alla tankar, säger ägaren Martin Hansen.

På kort tid dog 2-3000 akvariefisk i det iskalla vattnet. Olyckan innebär en extra kostnad på 170.000 för innehavaren.

Ägaren: De lovade att täcka skadorna

För att lägga sten på börda var praktikanten Martins yngre bror, som han hade varit så snäll att ta in som arbetspraktikant. Idag har han förkastat sin bror, men vad butiksinnehavaren är mest arg över är att kommunen inte kommer att ersätta hans förluster.

- Det är nära på en tragedi för mig och min hustru. Vi har inga banklån i det här, så det är våra egna spar pengar som står på spel. Det är de vi har investerat i butiken, säger Martin Hansen.

När han tog in sin bror i företaget som trainee var han tveksam och därför frågade kommunala jobb centrum som berörs, om deras försäkring täcker skada i butiken.

- Deras svar var mycket tydligt att det var de som skulle ersätta den förlust och skada som uppstår. "Att vi täcker allt, sa Lars Skov Iversen från arbetsförmedlingen, säger Martin Hansen.

B.T. har sett avtalet mellan arbetsförmedlingen och Martin Hansen. Avtalet är således under "ersättningskvoten" som "jobb Centret ska ge ersättning för skador på målbolagets andra personer eller andras tillhörigheter efter dansk lag ...'.

Men gemensamt varumärke, som är Ikast-Brande kommun försäkringsgivare nu har beslutat att de inte ger ersättning i målet. Därför sade kommunen till Martin Hansen,att han inte får ett öre från kommunen.

- Som jag sa till arbetsmarknaden chefen i kommunen, att jag skulle ha ett möte med dem, sade hon till mig att det inte kunde göras. "Leva med det, sa hon till mig, säger Martin Hansen.

"Danska lagen om"

Labour Chief Birgit Thorup berättade BT att Martin Hansen inte har fått ett muntligt åtagande till skadestånd och att försäkringsgivaren kommer att besluta om kommunen ansvarar för. Och gemensamt varumärke har beslutat att de måste kompensera.

Men det är ganska entydiga i sin överenskommelse med arbetsförmedlingen, arbetsförmedlingen som ger ersättning?

- Det är en tolkning av dansk lag och bolaget har fastställt att det inte finns någon grov vårdslöshet eller som har skadats avsiktligt.

Men nog är det kommunen som är ansvarig i slutet och inte ett försäkringsbolag?

- Ja, arbetsförmedlingen har ett ansvar och det lovar oss med att försäkra oss ur den. Och jag måste relatera till mig att företaget har beslutat att ingen kompensation.

Och han har ingen chans att klaga eller överklaga ditt beslut?

- Nej, inte oss. Han kan göra varje överklagande till försäkringsgivaren, men vi har ingen möjlighet att hjälpa, säger arbets-chef Birgit Thorup från Ikast-Brande kommun.

Hon betonar också att beslutet inte har något att göra med att praktikanten tillfällighet är bror till ägaren.

Det har inte varit möjligt att få en kommentar från Lars Skov Iversen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm man frågar alltså före olyckan om kommunen hjälper till vid ett haveri.

Sen sker ett haveri där 3000 fiskar dör o man härleder det till att en praktikant gjort fel. Jag tycker att det låter som om inte praktikanten fått tydliga instruktioner hur djuren ska skötas,,,,

jag undrar om inte detta kan studsa tillbaka till den som har tillståndet att hålla/sälja djuren.

Janemar tydligen visste ägaren att det fanns risker med att ta in en praktikant, o då borde nog ägaren gett tydliga instruktioner hur ett djur ska skötas.

Det är ju frågan om en så grov vanvård att ett flertal djur dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte någon organisation skulle betala ut något utan att ta det hela med sin jurist först. Oavsett vad man har "sagt" innan.

Men det kanske är lättare att få ut pengar i ett annat land.

O visst det kan ju vara så att man blundar och är mera rädd om sitt rykte än sin plånbok, ja tror dock att det är rätt sällsynt särskilt när djur är inblandade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...