Gå till innehåll

HJÄLP Recept balling


martin84

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt ett starterkit från triton med doserpump och kemikalier till balling light. Vet att det finns massa trådar om balling, men blir snart knäpp av alla recept. Så nu till min fråga vilket recept skall man gå efter, e helt ny på detta.

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på detta, det har jag 'stulit' från DaTruckasmiley1.gif

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling finns i olika varianter.

De vanligaste två som diskuteras är:

Balling Light

Balling Classic

Det som Viking kör är Balling Classic.

Balling light är enklare. Men utan att gå in på för och nackdelar så är det i själva verket en smaksak. Jag själv kör lightvarianten

Hur du blandar balling light enligt Fauna Marin kan du läsa om här

Balling Light Blandningsmanual.doc

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling finns i olika varianter.

De vanligaste två som diskuteras är:

Balling Light

Balling Classic

Det som Viking kör är Balling Classic.

Balling light är enklare. Men utan att gå in på för och nackdelar så är det i själva verket en smaksak. Jag själv kör lightvarianten

Hur du blandar balling light enligt Fauna Marin kan du läsa om här

[ATTACH]50455[/ATTACH]

Lycka till!

Peter kör du efter fauna marins recept

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter kör du efter fauna marins recept

Jepp.

Sedan mäter jag hur mycket som förbrukas och doserar sedan olika mängder från de tre olika dunkarna.

KH dunken ska man blanda 5liter m 0,5 kg bikarbonat. I den dunken är det svårt att lösa all bikarbonat. Justera därför gärna genom att tillsätta kanske 0,4 kg eller blanda med t.ex 6 liter vatten. Det enda som påverkas är hur mycket du doserar från dunken via doserpumpen samt att man får fylla på dunken liiite oftare (då mer vätska kommer att doseras).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd den som reserv eller om du behöver justera med något.

(Jag har själv 7 kanaler men använder 4 normalt. 3 för ballingen och en för zeovitdosering av ZeoStart2 (utspätt med destillerat vatten). Jag kommer nog att börja dosera K-balance, B-balance och Pohl's Xtra med de sista 3.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju av en åsikt att det är lättare att köra samma dosering från alla dunkarna och blanda mängden med tillsattser efter förbrukning.

Jag har i mina Nu mätt/ liter vatten.

Dunk 1 80gram Ca clorid + 30 gram Mg clorid

5 ml Heavy metall complex

5ml strontium barium complex

Dunk 2 85gram Natrium bikarbonat + 13 gram Natrium karbonat (för att buffra ph)

5ml iodine florid complex

dunk 3 23 gram fritt salt.

Av dessa kör jag 3dl/ dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på detta, det har jag 'stulit' från DaTruckasmiley1.gif

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Behöver du buffa magnesium manuellt med det receptet eller finns det tillräckligt i mineralsaltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du buffa magnesium manuellt med det receptet eller finns det tillräckligt i mineralsaltet?

Bra fråga som kräver ett bra svar. Om svaret är bra eller dåligt avgör dusmiley1.gif

Jag har en 4:e dunk, som jag bara använder 1 gång i veckan i stället för Dunk 3 och den innehåller.

Dunk 4

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du buffa magnesium manuellt med det receptet eller finns det tillräckligt i mineralsaltet?

akvariet befinner sig hela tiden i olika sykler och i mitt kar behövdes inget tillskott på MgCl2 på nästa 6 månader utöver det som fanns i mineral saltet.

Sedan nu i somras så börja mg sjunka helt plötsligt och jag fick då dosera 34 gram i dunk 1. Detta räckte inte till så jag fick köra på med även 35 gram i dunk 3.

Detta gjorde jag i 2 månader typ men nu befinner sig karet i en annan fas och förbrukningen ligger åter på ca 30 gram i dunk 1.

Att ja kör mgcl2 i dunk 1 har med att göra att stigigemla sa att han fått någon utfällning i dunken efter blandat i dunk 3 i hög dos.

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, smart med en extra dunk för att buffa mg om det behövs. Men jag blir lite modfälld.

Tjusningen med ett balanserat recept för mig var att det skulle räcka med att mäta KH och dosera därefter. Detta då övriga ämnen skulle minska linjärt. KH är ju ganska enkelt/snabbt att mäta och därför har balanserad balling varit lockande.

Men det är inte så enkelt? Kanske har missuppfattat hur Ca,KH och Mg hänger ihop, men en sänkning av Mg innebär väl även att både Ca och KH sjunker då dessa får svårare att binda sig? Så då finns risken för överdosering av Ca och KH om man endast doserar efter KH nivån för att kompensera en minskning av Mg? För både Ca och KH lär sticka iväg så fort man börjar dosera magnesiumklorid, right?

Summarum: det räcker inte att hålla koll på KH vid balling classic utan man bör mäta Mg ganska frekvent och korrigera manuellt?

Fråga 2:

Balling Plus receptet innehåller Mg tillsatser. Men detta recept anses inte vara balanserat då det orsakar ett överskott av kloridjoner. Men vad innebär begreppet jonobalans egentligen? Betyder det att Mg stiger okontrollerat och att Balling Plus bara bör användas när Mg är för lågt? Eller innebär det någon slags obalans som små vattenbyten enkelt kan rätta till. Jag har läst olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är inte så enkelt? Kanske har missuppfattat hur Ca,KH och Mg hänger ihop, men en sänkning av Mg innebär väl även att både Ca och KH sjunker då dessa får svårare att binda sig? Så då finns risken för överdosering av Ca och KH om man endast doserar efter KH nivån för att kompensera en minskning av Mg? För både Ca och KH lär sticka iväg så fort man börjar dosera magnesiumklorid, right?

Japp rätt! Högre magnesiumjonkoncentration i vattnet tillåter högre KH och högre kalciumjonshalter eftersom magnesiumjonerna stoppar utfällning av kalciumjoner och karboner (mäta via KH) som olösligt kalciumkarbonat (kalksten). På samma sätt betyder låga magnesiumjonkoncentrationer att kalciumjoner och karbonater lätt fäller ut som kalciumkarbonat och att halterna hålls därmed låga hur mycket du än doserar kalciumklorid och natriumbikarbonat via Balling.

Överkurs med spekulativa inslag: Överdoserar man Balling så stiger värdena och kalciumkarbonat fälls ut. I ett specifikt akvarium med en viss kemi (vissa vattenparametrar) betyder det att en hel del magnesiumjoner samfäller tillsammans med kalciumkarbonaten och där skapas en magnesiumförbrukning. Jag tror att detta är en del av orsaken till att olika akvarier uppvisar olika förbrukning av magnesium relativt kalcium-KH över tid. De specifika halterna av kalcium, magnesium, KH (och kanske pH) samt doseringsregimen borde alltså samverka på ett ganska komplext sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan utfällda joner i form av kalksten lösa sig till joner igen om man ökar magnesiumkoncentrationen, eller när det väl blivit kalksten så förblir det kalksten? Dvs, kan man öka kalcium och karbonatkoncentationen genom att enbart tillsätta magnesium?

Känns som svaret är nej, men det skadar inte att fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan utfällda joner i form av kalksten lösa sig till joner igen om man ökar magnesiumkoncentrationen, eller när det väl blivit kalksten så förblir det kalksten? Dvs, kan man öka kalcium och karbonatkoncentationen genom att enbart tillsätta magnesium?

Känns som svaret är nej, men det skadar inte att fråga.

Nej inte nämnvärt vid det basiska pH som vi har i våra akvarier. När de sitter där i kristallgittret så sitter de där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För mig som är kemiskt och matematiskt hämmad - hur potent är blandningen i dunk 2 (4 liter Osmosvatten, 328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)) ?

Alltså hur många milliliter krävs för +1dkH i 100 liter vatten?

Wiking kör du en manuell switch av dunk 3 och 4 för att du endast har 3 kanaler på din doserpump, eller finns det någon annan logik i din metod som jag inte (ännu) förstår?

Ang. receptet på Oceanakvarium sidan; finns det inte risk att Mg drar iväg om inte Mg förbrukas proportionellt mot Ca, vilket jag tycker mig läsa i denna tråd - men inte förstår, jag trodde att det hängde ihop, men nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad än tidigare.

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara säker på att en del av bikarbonaten inte ligger olöst på botten bör du fylla på dunken till fem liter med osmosvatten.

Det går sedan åt ungefär 44 ml för att höja kH en enhet i 100 liter vatten.

Beträffande mängden magnesiumklorid i lösningen är det ett utprovat värde.

I ett akvarium med ny levande sten går det ganska säkert åt mycket mer men startar du ett kar med begagnad sten bör det stämma på ett ungefär. Har du kört karet något / några år bör Mg förbrukningen vara / bli mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...