Gå till innehåll

Nybörjaren


Grubbelmuz

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Jag har ett 720 kar som jag vill göra om till saltvatten. Detta ska senare byggas in i sovrummsväggen och bakkanten kommer befinna sig i ett 16kvm stort förråd. Eftersom jag är helt okunnig vad som gäller så vill jag gärna ha svar på vilken utrusting jag behöver. det enda jag har som kanske kan andvändas är ett UV-C rör på 20W annars är nog resterande utrusting mer för sötvattens fisk så som ytterfilter etc.

Men hur stor sump behöver jag på det karet osv. Alla svar är mycket uppskattat. Har hållit på med sötvatten ganska länge men jag antar att det är som natt och dag :)

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag skulle fundera på om jag skulle starta ett akvarium i sovrummet är ljudvolymen. Ett saltkar väsnas rätt kraftigt. En deltec pump till skummare och retur är nog nödvändigt om du ska sova i sovrummet.

Varför just en deltec pump måste jag fråga ;) Finns så många bra märken att välja mellan.

Men håller med om att ha det i sovrummet, tror det blir för mycket ljud samt lite jobbigt med automatiserat ljus dom dagarna du vill ha sovmorgon/tidiga nätter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösa funderingar, men... Eventuellt dubbla frontglas för att agera ljudisolering, men resten av tekniken borde inte vara svår att få till att inte höras genom en vettig vägg. Kan andra bygga kompletta möbelkar man står ut med att ha i storarummet så... Karet kommer ju trots allt inte befinna sig "i" sovrummet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog rekomendera att du kör ett "övningskar" först innan du ger dig på att bygga in ett i väggen. Man lär sig så otroligt mycket på alla fel man gör första gången man sätter upp ett saltkar.

Kör ett lite mindre kar och öva lite innan du sätter upp det som skall bli permanent för en lång tid! Det finns så otroligt många olika sätt att driva ett saltkar på och du behöver hitta det sätt som passar dig om det skall funka över tid.

Köp några böcker och läs på hur olika system fungerar så du har lite på fötterna inför starten. Tex Daniel Knops bok Saltvattensakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog rekomendera att du kör ett "övningskar" först innan du ger dig på att bygga in ett i väggen. Man lär sig så otroligt mycket på alla fel man gör första gången man sätter upp ett saltkar.

Kör ett lite mindre kar och öva lite innan du sätter upp det som skall bli permanent för en lång tid! Det finns så otroligt många olika sätt att driva ett saltkar på och du behöver hitta det sätt som passar dig om det skall funka över tid.

Köp några böcker och läs på hur olika system fungerar så du har lite på fötterna inför starten. Tex Daniel Knops bok Saltvattensakvariet.

håller med!

starta upp ett mindre kar först och kolla hur det funkar! du har vunnit mycket på det, speciellt när du ska bygga ett "ljudlöst" kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på att det finns inte en chans att du flyttar ditt nuvarade akvarium med allt levande i när det kommer till att bygga in den i väggen.

akvariet kommer vara ur funktion iaf några dagar och under den tidne kommer du behöva ett till akvarium ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Köp några böcker och läs på hur olika system fungerar så du har lite på fötterna inför starten. Tex Daniel Knops bok Saltvattensakvariet.

Tyvärr så kan du nog inte köpa Daniel Knops bok för den trycks inte längre och går inte att beställa heller. Det sägs dock att det ska ev. tryckas en ny upplaga men så länge finns det inte någon.

Så bästa tipset är nog att låna den på ett bibliotek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sovrummet skulle jag inte ha karet. Om du får till och med tekniken att låta litet, finns det ju alltid risk att få med en pistolräka med stenen och då låter det ennu mera. Det knäpper i mitt kar kanska så högt och man kan höra det even i andra rummen. Men i mitt fall är sovrummen inte nära. Om det blir så i ditt fall kan det vara svårt att fånga räkan från 70 kg sten. Och att doppa hela 70 kg i osmosvattnet ger dig bara 70 kg död sten. Det är i allafall vad jag tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...