Gå till innehåll

Mask/parasit på Dorisfisk


Rekommenderade inlägg

Ingen aning vad det kan vara.

Dock finns ju ett antal parasiter.Jag har haft ett par på mina sötvattensfiskar dock kommer jag inte ihåg namnet på dessa men dom var vit/rosa.

Jag tror inköpsstället inte spelar roll men oifs så vet man att dom inte kör karantän.

Du såg den inte sitta där när du valde fisken?

Har du haft detta problem förut?

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt 3st fiskar och en anemon och samtliga har dött. Vet e faan var de får sina fiskar å saker ifrån men något verkar inte okey. De känns inte trovärdiga när man pratar med dem heller gör allt bara för att sälja. Tror inte dem har dem ikarantän typ 14 dagar som man bör ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning vad det kan vara.

Dock finns ju ett antal parasiter.Jag har haft ett par på mina sötvattensfiskar dock kommer jag inte ihåg namnet på dessa men dom var vit/rosa.

Jag tror inköpsstället inte spelar roll men oifs så vet man att dom inte kör karantän.

Du såg den inte sitta där när du valde fisken?

Har du haft detta problem förut?

MVH.Ted

Det va den första fisken ja har, och jag fick knappast välja fisken. Han körde bara ner håven och börja rota:/

Parasiten är så liten så att det va bara en slump att ja upptäckte den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm förstår inte att dom skall vara så dåliga.

Har köpt mycket där även min pallettkirurg som är stor och fin nu.Jag har alltid fått välja de ex jag vill ha samt sett till att dom mår bra före.Dock så har detta inget med ämnet att göra.

Har du möjlighet att ta en bild på fisken/parasiten så kanske det blir lite lättare för oss att se vad det kan vara.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm förstår inte att dom skall vara så dåliga.

Har köpt mycket där även min pallettkirurg som är stor och fin nu.Jag har alltid fått välja de ex jag vill ha samt sett till att dom mår bra före.Dock så har detta inget med ämnet att göra.

Har du möjlighet att ta en bild på fisken/parasiten så kanske det blir lite lättare för oss att se vad det kan vara.

MVH.Ted

Svårt att se på bild då fisken endast är några få cm och parasiten är i storlek att att kort hårstrå:/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok

Nja enda jag kan säga då är att gå tillbaka med den till affären som cristhian säger.

MVH:Ted

Är ju omöjligt att få upp fisken när den simmar in bland stenarna direkt man stoppar ner håven:)

Nu var parasiten borta iallafall hmmm

Har en putsarräka också, kan inte den käka upp sånt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, nu såg ja parsiten igen, men nu hade den flyttat sig till ett annat ställe på fisken.. Men fisken verkar inte bry sig om det.. Jobbigt alltså. Affären lär väl säga att den måste kommit till hos mig är ju några dar sen ja köpte den nu ju. Finns de nån medicin som tar död på sånna. Vill ju inte att nån annan fisk ska få den:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju mycket väl vara så också att "parasiten" kan ha följt med den levande stenen eftersom du inte såg den från början på fisken.

Små exemplar av palettkirurgen är också lättare att få vita prick tex och, som jag förstått det, har lättare att dö än större starkare exemplar.

På din beskrivning av räkorna så låter det mer som du har en eldräka och en boxarräka än en putsarräka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju mycket väl vara så också att "parasiten" kan ha följt med den levande stenen eftersom du inte såg den från början på fisken.

Små exemplar av palettkirurgen är också lättare att få vita prick tex och, som jag förstått det, har lättare att dö än större starkare exemplar.

På din beskrivning av räkorna så låter det mer som du har en eldräka och en boxarräka än en putsarräka?

Ja det är möjligt men vita prickar hade dom redan i påsen, men prickarna har minskat nu iallafall. Jävlar va duktig du e hehe, precis sånna har jag.

Men säljaren sa att det var putsar räkor? är det inte de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova ett sötvattensdopp om inte räkorna tar parasiten. Fånga fisken och låt den vara i sötvatten ca 1 minut.

MVH Lasse

Hur länge klarar sig en fisk i sötvatten då:)?

har inte riktigt fattat de där:) När man stoppar i dom i akvariet så ska dom koppas in länge men att slänga i dom i saltvatten går bra:)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldräkan kan säkerligen putsa den också, men inte så aktivt som en vanlig putsarräka gör, enligt mina erfarenheter.

Boxarräkan håller sig mest undan enligt mina erfarenheter.

En putsarfisk kan bli för bra också då de kan vara allt för "på" och stressa fiskarna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldräkan kan säkerligen putsa den också, men inte så aktivt som en vanlig putsarräka gör, enligt mina erfarenheter.

Boxarräkan håller sig mest undan enligt mina erfarenheter.

En putsarfisk kan bli för bra också då de kan vara allt för "på" och stressa fiskarna istället.

Ok, då får de bli att skaffa en vanlig putsarräka, tyckte dom andra va finare så därför tog ja dom:)

Ok så en putsarfisk är inte att rekomendera då alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sötvattensdopp sker ofta med samma pH som akvariets vatten. När du tar fisken från butik till påse till akvarie så sker transporten i ett väldigt begränsat utrymme där fisken stressar, skiter och förändrar vattenvärdena rätt så snabbt ändå.

Ok, har försökt att fånga fisken igen men det är helt omöjligt, clownerna bryr sig inte om håven och kommer fram och är nyfikna medans dorisarna verkar ha traumtiska minnen från håvar bara ja doppar håven i vattnet så försvinner dom in bland stenarna illa fort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...