Maack Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Hade han varit lite listig borde han hoppat in mycket tidigare i denna tråd, tiden har ju funnits. Bättre att stämma i bäcken än i ån.Du säger med en dåres envishet att han gärna svarar på frågor, men låt se det då!Upp till bevis!!!Ps.Synd att du inte vill vara vän med någon bara för att ni råkar ha olika åsikter, verkar lite inskränkt om du frågar mig.Carl:Kan du inte väre snäll och och mätta dina fisk eller hitta på nogat annat roligt (eller har du ingen fisk). Du stiller dom samme frågar gång efter gång. Du får svar gång på gång och du fatter forfarende igen ting (roligt va). Du är den typ av kund alle affäre fysisk eller online hatar, för du blir aldrig nöjd uavsett va man gör. Andre folk har kontaktet Deep Ocean eller testet konceptet, mens du forfarende sitter och vänter på svarOcg du kommer att vänter länge tror jag
PatriksS Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Är det man gör att räkna som yrkesmässigt så får man förutom kravet på tillstånd också på köpet ett krav på att lämna med faktablad för ryggradsdjur som man säljer.Skall faktabladet överlämnas till slutkunden i samband med köpet? Personligen har jag aldrig fått något faktablad i handen när jag köpt mina fiskar i vanliga butiker. Vad skall faktabladet beskriva förresten - en allmän info om akvarieskötseln eller specifikt för just den köpta fisken? Även om det kan kännas onödigt så handlar ju en hel del impulsivt (det gör i alla fall jag ibland). Det kanske inte vore så dumt med att just det kravet efterföljdes av alla inblandade, av såväl online- som riktiga butiker. Jag menar en tänkt köpare av en fisk till ett clownhotell kanske avstår från köpet om det av faktabladet framgår att den där gulliga fisken blir en 30-40 cm stor rovfisk.
Rasken Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Skall faktabladet överlämnas till slutkunden i samband med köpet? Personligen har jag aldrig fått något faktablad i handen när jag köpt mina fiskar i vanliga butiker. Vad skall faktabladet beskriva förresten - en allmän info om akvarieskötseln eller specifikt för just den köpta fisken? Även om det kan kännas onödigt så handlar ju en hel del impulsivt (det gör i alla fall jag ibland). Det kanske inte vore så dumt med att just det kravet efterföljdes av alla inblandade, av såväl online- som riktiga butiker. Jag menar en tänkt köpare av en fisk till ett clownhotell kanske avstår från köpet om det av faktabladet framgår att den där gulliga fisken blir en 30-40 cm stor rovfisk. NUförtiden så kan man be om ett faktablad och få det enkelt då de flesta butiker har internet, däremot tycker jag personligen att det är lite larvigt då de flesta har internet hemma, samt att man bör veta redan vad det är man ska köpa och inte impulsköpa som brukar sluta i tragedi om man inte är påläst - lita ALDRIG på säljaren!!!
adddo Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Skall faktabladet överlämnas till slutkunden i samband med köpet? Personligen har jag aldrig fått något faktablad i handen när jag köpt mina fiskar i vanliga butiker. Vad skall faktabladet beskriva förresten - en allmän info om akvarieskötseln eller specifikt för just den köpta fisken? Även om det kan kännas onödigt så handlar ju en hel del impulsivt (det gör i alla fall jag ibland). Det kanske inte vore så dumt med att just det kravet efterföljdes av alla inblandade, av såväl online- som riktiga butiker. Jag menar en tänkt köpare av en fisk till ett clownhotell kanske avstår från köpet om det av faktabladet framgår att den där gulliga fisken blir en 30-40 cm stor rovfisk. NUförtiden så kan man be om ett faktablad och få det enkelt då de flesta butiker har internet, däremot tycker jag personligen att det är lite larvigt då de flesta har internet hemma, samt att man bör veta redan vad det är man ska köpa och inte impulsköpa som brukar sluta i tragedi om man inte är påläst - lita ALDRIG på säljaren!!!Jo, fast utan att på nåt sätt välja sida i denna underhållande forumkonflikt så kan jag tycka att om en drös handlare tjatar om att en annan handlare inte följer lagen.. Och sen visar det sig att de själva då inte följer den.. (om det här med faktablad stämmer) är oerhört komiskt!
Hirez Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Snälla, låt oss alla lugna ner oss... det var informativt en stund, men nu har det spårat ut igen, när man drar in personer som inte ens har med saken att göra.Det fanns en trevlig jurist som förklarade läget, så sitt lugnt och låt tiden bevisa vad som får och inte får göras. För det finns flera meningar om det hela här Det är SJÄLVKLART att vi måste göra det bästa för djuren, och stödja våra lokala affärer.Vi måste hålla oss till reglerna för att hobbyn inte skall gå under. Detta håller vi alla med om (förhoppningsvis). Om DO inte håller sig till dessa, kommer det automatiskt att försvinna som alternativ.Lokala handlare kommer säkerligen visa upp varför just deras modell ALLTID kommer att stanna. För många av oss finns det inget som kopplar av och är trevligare än att titta på djuren innan man köper och diskutera med experter!!Jag hoppas vi har en framtid där djuren trivs, allt sköts i sin ordning och där man kan komma till häftiga affärer som har råd att ta in ny utrustning och utveckla marknaden.För vi behöver butiker som visar upp denna fantastiska hobby, som hjälper folk på vägen och även utmanar de mer avancerade akvaristerna. Detta är aldrig något du kan åstadkomma online, titta på dessa 13 sidor... inte många lärdomar här tyvärr...Jag önskar alla Lycka till för branschen är hård, men låt oss inte sjunka för djupt på vägen.
Henrik T Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Jo, fast utan att på nåt sätt välja sida i denna underhållande forumkonflikt så kan jag tycka att om en drös handlare tjatar om att en annan handlare inte följer lagen.. Och sen visar det sig att de själva då inte följer den.. (om det här med faktablad stämmer) är oerhört komiskt! +1/Henrik
RobbanF Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Finns det nåt problem egentligen!Världen är enkel "Alla vill tjäna pengar", så när någon fixar ett alternativ som hotar den etablerade "fria" marknaden så reagerar den. Men efter som alla tror att de är så duktiga så kan jag nog garantera att det finns en del som skulle betala grova pengar för vissa djur oavsett hur de kommer till sverige. Själv tror jag DO är helt lagliga och skulle han behöva ett akvarium i sverige ställer jag gärna upp och skaffar de tillstånd som krävs. Lagar och regler är säkert bra, men de skapas av folk som inte har em anning om vad de beslutar om "Politiker "hjärndöda""./Robban
Henrik T Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Trodde nog att "Feel free to ask" betydde att man kunde förvänta sig ett svar.Again: Feel free to answer!!!Hmmmm, försöker igen, bara för att få en uppfattning om dina intressen i denna diskussion.Jobbar du inom saltvattensbranschen?/Henrik, som inte gör det btw...
danielj75 Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Som sagt:Finns väldigt mycket av handlare vs Do (och Maack vs handlare) för tillfället här. Har vi kommit fram till om topic är olagligt eller inte? Om vi bort ser ifrån DO och tar direktsjöliv (vet inte om jag får länka till icke annosör) som exempel är det lagligt?//Daniel
Rasken Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Jo, fast utan att på nåt sätt välja sida i denna underhållande forumkonflikt så kan jag tycka att om en drös handlare tjatar om att en annan handlare inte följer lagen.. Och sen visar det sig att de själva då inte följer den.. (om det här med faktablad stämmer) är oerhört komiskt! jo visst e det komiskt , men i sin enfald så tror man inte att alla goda människor köper ett djur som man har noll koll på. Vi har info på alla djuren men alla som handlar är ju experter så man blir dumförklarad om man erbjuder skötselråd till dem. Be ALLTID om skötselråd om du behöver det.
danielj75 Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 jo visst e det komiskt , men i sin enfald så tror man inte att alla goda människor köper ett djur som man har noll koll på. Vi har info på alla djuren men alla som handlar är ju experter så man blir dumförklarad om man erbjuder skötselråd till dem. Be ALLTID om skötselråd om du behöver det.Räkna med att människor är idioter om du tvekar sätt dig i en helpdesk i någon vecka...Ps. Lite ironi men heldel sanning i den första meningen//Daniel
RobbanF Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Har läst hela dena tråden nu ch har ett par frågor.-Vad är skillnaden på att plocka ett djur i Australien lägga den i påse och flyga den till Frankfurt och sen vidare till sverige (dåligt med direkt flyg från sverige) för att sen transporteras till butik, kontra åka bil och hämta djuren i Holland och köra hem dem i en uppvärmd kärra?-Vad krävs för tillstånd för att själv hämta djur i EU? (Inga tror jag om jag tolkat reglerna rätt.-Skötselråd har jag aldrig fått varken med hund, katt, kanin, fisk, korall eller hamster.(Borde vara allas EGNA ANSVAR, ansvar saknas tyvärr totalt bland svenskar i allmänhet.)/Robban
saltishenke Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 jo visst e det komiskt , men i sin enfald så tror man inte att alla goda människor köper ett djur som man har noll koll på. Vi har info på alla djuren men alla som handlar är ju experter så man blir dumförklarad om man erbjuder skötselråd till dem. Be ALLTID om skötselråd om du behöver det.Som Tommy skriver så får man be om det var i söndags på zoogiganten tex med en vän och vi fick inga faktablad till våra köp !Den enda handlare jag fått det av utan att fråga är Stig i gemla.Men å andra sidan så tycker jag inte det är nödvändigt för mig så länge jag vet vad jag vill ha så läser jag på om det jag vill köpa innan jag köper det och skulle det vara något så söker jag med iphonen på nätet i butiken om almän info mm.Men är det lag på det så är det !
-=Mr_B=- Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Eftersom alla har hängt upp sig på fakta bladet. Är det handlarens skyldighet, så SKA faktabladet presenteras varje gång någon köper ett ryggradsdjur. Är det en rättighet, ska köparen kunna be om ett. Skyldigheter vs rättigheter ni vet.(Sen är det ju köparens rättighet att inte vilja ha lappen även om det är handlarens skyldighet att presentera den. Du är alltså inte tvungen att ta den med dig.)Dock blir jag själv lite nyfiken. Det här faktabladet. Vad ska det täcka? Artspecifika detaljer, eller räcker "Fisk. 4 till 28c, salthalt sg1.005-1.032, matas sparsamt dagligen till 4 gånger i månaden." Ja, jag överdriver medvetet, men vad jag är ute efter är, exakt hur detaljerad måste faktabladet vara för att vara godkänt. Bladet ovan skulle ju teoretiskt täcka allt från söt till salt, mer eller mindre.För många arter vet vi ju helt enkelt inte vad som är riktigt rätt i många delar runt deras bästa skötsel. Finns ju massor av fiskar vi varit helt misslyckade på när det kommer till odling.B!
RobbanF Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Är fisk ett ryggradsdjur? men en korall är dock inte det.
-=Mr_B=- Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Fisk, är definitivt ett ryggradsdjur. Musslor, räkor & kräftor, maneter osv är inte. Om de, och i så vilka, omfattas av faktablads & tillståndskrav... Ingen aning.B!
RobbanF Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Lite roligt då det enligt min mening är mycket svårare att få vissa koraller att överleva en vilken fisk som helst (provat många fiskar).Får en lite att undra över reglerna är rätt eller inte?/Robban
Carl Barks Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Hmmmm, försöker igen, bara för att få en uppfattning om dina intressen i denna diskussion.Jobbar du inom saltvattensbranschen?/Henrik, som inte gör det btw...Nej jag är inte anställd inom saltvattensbranschen! Har dock flera vänner inom den, som jag ibland lider med.
Carl Barks Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Carl:Kan du inte väre snäll och och mätta dina fisk eller hitta på nogat annat roligt (eller har du ingen fisk). Nu är fiskarna mätta!Du stiller dom samme frågar gång efter gång. Du får svar gång på gång och du fatter forfarende igen ting (roligt va). Tja. Svar gång på gång (dock inga diplom eller tillstånd!) från en PRIVATPERSON som tydligen enligt honom själv inte ens har med företaget att göra. Vi har nog olika uppfattning om vad som är roligt.Du är den typ av kund alle affäre fysisk eller online hatar, för du blir aldrig nöjd uavsett va man gör.Har aldrig varit med om ett företag som ej svarar på frågor från presumtiva kunder. I en fysisk butik möter man kunden ansikte mot ansikte och kan inte gömma sig bakom en e-postadress som i detta fall, men den erfarenheten verkar saknas här.Andre folk har kontaktet Deep Ocean eller testet konceptet, mens du forfarende sitter och vänter på svarOcg du kommer att vänter länge tror jagHär måste jag nog ge dig rätt! En nöjd kund är en bra kund!!!
Bygert Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Tja jag fortsätter att köra mitt eget race med att förklara regler. Vilka som följer dem och inte har jag gott hopp om att ni tröskar igenom utan min hjälp, jag lägger mig inte i det. Sen är det ett klart faktum att somliga regler är helt hjärndöda men det är liksom en annan sak, det får hanteras i andra sammanhang.Faktabladen. Till att börja med så skall det finnas en namnskylt vid djur som visas för att säljas. Sen skall det vid överlåtelse av djur yrkesmässigt lämnas med ett faktablad. Det är alltså en skyldighet för säljaren att lämna fram bladet, däremot är man knappast skyldig att tvinga kunden att ta med bladet eller att läsa det, det skall finnas när djuret överlämnas helt enkelt. Det sägs inget heller om att det bara skulle gälla slutkund, så som regeln är formulerad så gäller den lika väl mellan grossist och zooaffär.Vad ett faktablad för fisk skall innehålla är följande:4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,5. fiskarnas behov av vattentemperatur,6. fiskarnas behov av ljus,7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nyttvatten, samt9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilkaåtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen förövervintring och vid utsättningen igen på våren.Allmänna råd till 3 kap. 4 §Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå avfaktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.För att sen övergå till nästa ämne, införselregler. När det gäller fisk vill jag vara något diffus eftersom jag inte har nån önskan att väcka det verk som sover. Tills vidare antar vi därför att det är ok att ta in fisk för eget bruk under förutsättning att den uppfyller vissa villkor, det får inte vara inhemsk art t ex. När man kommit hem med fisken skall man inom fem dagar sända en försäkran till Jordbruksverket om att fisken uppfyllde villkoren. Från icke EU-land däremot skall försäkran lämnas i tullen. Försäkran finns här:http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff51421/Akv-försäkran.PDFFör djur som skall säljas så har jag inga kommentarer om vad som kan gälla utöver det med försäkran. De som nöjer sig med den gör det på egen risk.När det gäller ryggradslösa djur så skall man ha införseltillstånd för kräftdjur. Punkt, alla och alltid.För övriga ryggradslösa djur så får man ta in dem i obegränsat antal (jag hade lite pyssel innan jag övertygade verket om att det skall vara på det sättet) men det gäller då bara djur som man tar in för att ha själv och transporterar själv. Djur som skall säljas kräver alltid införseltillstånd, likaså djur som körs in av någon annan.Det finns dock en liten öppning för att man kan låta nån annan köra djuren men jag tolkar nog det som att det är tänkt typ för att man ber brorsan att ta med en påse koraller från Tyskland. Tanken kan definitivt inte ha varit att en person skall kunna fungera som kurir åt många och ägna sig åt att köra regelbundet, då är det införseltillstånd som gäller.
a.nilson Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 En nöjd kund är en bra kund!!!Vissa "kunder" är det bäst att inte sälja nåt alls till. Där med gäller : ibland är bästa affären att inte göra den alls.
PatriksS Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Vill för guds skull inte heller välja någons sida i konflikten, tyckte bara som Adddo att det var lite kul det där med faktabladet. Alla kan givetvis vara pålästa inför köp av vad det än må vara, men som Mr_B skriver så är det väl så att om det är en skyldighet för handlare att överlämna ett faktablad så bör det överlämnas utan någon begäran från köparen. Precis som att en bil för djurtransport ska vara godkänd för djurtransport utan uppmaning från någon. Sedan är det upp till var och en att avstå från erbjuden information.I så fall bör även en faktaruta finnas bredvid varje fisk annonserad av yrkesmässiga handlare på nätet?
PatriksS Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Byggert hann före:Det är alltså en skyldighet för säljaren att lämna fram bladet, däremot är man knappast skyldig att tvinga kunden att ta med bladet eller att läsa det, det skall finnas när djuret överlämnas helt enkelt.
danielj75 Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Byggert hann före:Fungerar Faktabladen som Kvitton? Affärer idag är tvungna att fråga om du vill ha kvitto. Du måste inte ta emot men de måste fråga!//Daniel
-=Mr_B=- Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Fungerar Faktabladen som Kvitton? Affärer idag är tvungna att fråga om du vill ha kvitto. Du måste inte ta emot men de måste fråga!Om jag inte har kraftiga fel på ögonen så skrev Byggert att det är en skyldighet. Som sådan är den tvingande. Så, ja. Precis som kvitton.B!
Rekommenderade inlägg