Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jasså, saknade inteen butik i Karlstad vissa tillstånd?

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Hårklyveri kanske men vilken del av affären görs i sverige? Transaktionen möjligtvis men om tredje person ej anställd (Okey möjligtvis svart?) fraktar till mig varför anser du att någon del utförs i sverige?

ex. om jag handlar åt Mig och Hyppe i Danmark behöver jag tillstånd?

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Se ovan du betalar i danska kronor i en dansk affär?

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Men om de är fallet begick väl Ted ett Lagbrott om han hämtade Koraller m.m i holland och körde till sverige? Enda chansen är ju att han hade Plomberad gods, för vem vet om han sålde något i Danmark eller Tyskland?

Ursäkta alla om jag är korkad. Till mitt försvar jag föröker iaf få en seriös diskussion och vem som helst få svar hjälpa mig räta ut mina frågetecken :)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phu Vilken tråd.

Bättre än vilken Såpa som helst.

Anklagelser om svartarbete, Olagligheter och nu en viss Xenofobi?

Glad att jag inte är Moderator hur ni en gör kan ni inte göra rätt.

//Daniel

Som Moderator skulle jag vara glad då Forumet verkligen lever!

Att tala stort är bra, att tala fritt är större!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,, jag hör tillstånd etc. men har inte blivit helt klok heller faktiskt..

Det behövs alltså tillstånd för att korsa den Svenska gränsen?

Är detta utfört i Sverige? eller räcker det med ETT tillstånd från Danmark? Eller Holland för den delen då vi är i EU??

Som sagt, jag förstår inte allt, och svårt för någon att bedöma vad som är rätt eller fel när all annan skit flyger runt..

Vilken sorts bil krävs för leverans? DHL, TNT etc. har de speciella bilar eller förlitar sig på värmepack? Det blir bara mer frågor, men gärna om någon vet uppskattar jag att veta lagen, innan jag kallar någon för Bov etc..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av Carl Barks viewpost.gif Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jasså, saknade inteen butik i Karlstad vissa tillstånd?

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Hårklyveri kanske men vilken del av affären görs i sverige? Transaktionen möjligtvis men om tredje person ej anställd (Okey möjligtvis svart?) fraktar till mig varför anser du att någon del utförs i sverige?

ex. om jag handlar åt Mig och Hyppe i Danmark behöver jag tillstånd?

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Se ovan du betalar i danska kronor i en dansk affär?

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Men om de är fallet begick väl Ted ett Lagbrott om han hämtade Koraller m.m i holland och körde till sverige? Enda chansen är ju att han hade Plomberad gods, för vem vet om han sålde något i Danmark eller Tyskland?

Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jasså, saknade inteen butik i Karlstad vissa tillstånd

Jasså du menar musselmannen, tycker inte han räknas bland de seriösa butikerna i Sverige. Fifflare finns även i vårt land!

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Hårklyveri kanske men vilken del av affären görs i sverige? Transaktionen möjligtvis men om tredje person ej anställd (Okey möjligtvis svart?) fraktar till mig varför anser du att någon del utförs i sverige?

ex. om jag handlar åt Mig och Hyppe i Danmark behöver jag tillstånd?

Tror nog att det är OK om du handlar i butiker i andra länder inom EU men denna affär görs i Sverige och då gäller svenska lagar och förordningar!

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Se ovan du betalar i danska kronor i en dansk affär?

En dansk affär kan väl bara ligga i Danmark och inte längs E4 i Sverige?

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Men om de är fallet begick väl Ted ett Lagbrott om han hämtade Koraller m.m i holland och körde till sverige? Enda chansen är ju att han hade Plomberad gods, för vem vet om han sålde något i Danmark eller Tyskland?

Han får självklart köpa djur inom EU och sälja dessa i sin godkända butik i Sverige men han får inte sälja dessa (vilket han antagligen inte skulle komma på tanke att göra) på diverse P-platser efter vägen hem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjöt...

Jag har självklart kopplingar då jag är brinnande akvarist. Har ju svarat på detta tidigare. Read my lips: Yes!:!:

Ok, tack för svaret!

Varför skriver du inte i vilken butik du jobbar?

Eller valde du att feltolka min enkla raka fråga och anser dig ha kopplingar bara för att du råkar handla i en svensk butik?

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av Carl Barks viewpost.gif Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jasså, saknade inteen butik i Karlstad vissa tillstånd?

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Hårklyveri kanske men vilken del av affären görs i sverige? Transaktionen möjligtvis men om tredje person ej anställd (Okey möjligtvis svart?) fraktar till mig varför anser du att någon del utförs i sverige?

ex. om jag handlar åt Mig och Hyppe i Danmark behöver jag tillstånd?

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Se ovan du betalar i danska kronor i en dansk affär?

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Men om de är fallet begick väl Ted ett Lagbrott om han hämtade Koraller m.m i holland och körde till sverige? Enda chansen är ju att han hade Plomberad gods, för vem vet om han sålde något i Danmark eller Tyskland?

Varför skall de visa tillstånd m.m?

För att slippa denna negativa debatt. Våra svenska importörer har dessa tillstånd!

Jasså, saknade inteen butik i Karlstad vissa tillstånd

Jasså du menar musselmannen, tycker inte han räknas bland de seriösa butikerna i Sverige. Fifflare finns även i vårt land!

Hur vet vi att "Våra" butiker inte är fifflare, har du sett tillstånd i de butiker du handlar i eller frågar du efter det? (Fifflare verkar ganska ofta väldigt seriösa, annars kan de inte fiffla länge ;))

Jag har inte sett att övriga annosörer har behövt visa upp det, eller är detta ett special fall?

I Sverige är det länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet, de har ingen koll på danska företag, men likväl måste dessa ha samma tillstånd för att bedriva verksamhet i Sverige!

Hårklyveri kanske men vilken del av affären görs i sverige? Transaktionen möjligtvis men om tredje person ej anställd (Okey möjligtvis svart?) fraktar till mig varför anser du att någon del utförs i sverige?

ex. om jag handlar åt Mig och Hyppe i Danmark behöver jag tillstånd?

Tror nog att det är OK om du handlar i butiker i andra länder inom EU men denna affär görs i Sverige och då gäller svenska lagar och förordningar!

Affären ligger i Danmark och frakten sköts av tredje part! Ser inte att de kan flytta affären, Om Maak? gör detta grattis och DO ej tar betalt för frakten så ser jag inte vad skillnaden mot att någon handlar åt mig i danmark (OBS juridiskt sett, moraliskt hmmm ;) )

Har vi någon lagvrängare hos oss? Undrar nämeligen om det är så att de enbart behövs danska tillstånd eller även Svenska tillstånd för leverans?

Självklart måste företag som bedriver verksamhet i Sverige ha svenska tillstånd för denna!

Se ovan du betalar i danska kronor i en dansk affär?

En dansk affär kan väl bara ligga i Danmark och inte längs E4 i Sverige?

Se Ovan igen. Tror vi ska skilja på DO och Maak.

Om bägge, förklara gärna för mig! Funderar hur EU och frihandeln påverkas av Cites m.m.

Frihandelsavtal har inget med Cites att göra då detta är en global överenskommelse, angående handel med utrotningshotade djur!

Men om de är fallet begick väl Ted ett Lagbrott om han hämtade Koraller m.m i holland och körde till sverige? Enda chansen är ju att han hade Plomberad gods, för vem vet om han sålde något i Danmark eller Tyskland?

Han får självklart köpa djur inom EU och sälja dessa i sin godkända butik i Sverige men han får inte sälja dessa (vilket han antagligen inte skulle komma på tanke att göra) på diverse P-platser efter vägen hem!

Känner inte Ted, hade tänkt att besöka honom efter detta vet jag inte.

Men i vilket fall hade Ted Plomberade lådor? om inte var han inte tvungen att ha tillstånd för Danmark och Tyskland också?

Bytte färg. Hoppas det inte gör något.

Extra fråga: Får jag handla för eget bruk i Danmark eller Holland och köra hem?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket tönteri..

Allt är töntigt!

Om sen Ted har köpt en Porsche så lyfter jag definitivt på hatten för det,För då har han jobbat hårt för den.

Glöm inte heller att tysk plast är bättre än Kinesiskt

Och sist men inte minst .. SAAB är inte en svensk tillverkade bil!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är töntigt!

Om sen Ted har köpt en Porsche så lyfter jag definitivt på hatten för det,För då har han jobbat hårt för den.

Glöm inte heller att tysk plast är bättre än Kinesiskt

Och sist men inte minst .. SAAB är inte en svensk tillverkade bil!!!!

Haha så sant så sant Stefan.

MEN jag trodde Teddan körde Italienskt!?

Porsche ?? Jag kör Lamborghini och Ferrari :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fisk kolla här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080002043/2000-157.PDF

§13 och bilaga 4. Men tullen brukar inte vara noga. Det har till och med hänt mig att de inte ville ta emot blanketten.

När det gäller djur på Cites är det annorlunda. Koraller är Cites B- listade och där är det inga krav på köparen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte färg. Hoppas det inte gör något.

Extra fråga: Får jag handla för eget bruk i Danmark eller Holland och köra hem?

//Daniel

Jag vet inte var ni lyckats att läsa fel någonstans men

så länge det finns ett cites på de djur jag eller om så vore en internetshop handlar i holland eller någon annanstans i Europa så är det inte förbjudet att frakta dessa djur inom eu. Men det är när man sedan skall sälja djurensom man sedanbehöver tillstånd.

Någon undrade över varför dessa lagar om handel ärså viktiga. Det är för att kunna säkerställa att djuren som säljs inte hanteras på ett fel sätt eller att de som bedriver handeln med djuren inte känner till tillräckligt om djuren med mera.

Jag finner det väldigt underligt att jag som försvarar en seriös handel och bedriver min rörelse efter alla konstens regler är den ni betraktar som den som är på något sätt olaglig eller den man ska likt personen som rinde mej nedriva någon sorts bojkott. Jag gav mej in i den här tråden för att man skrev osanningar om mej. Jagskämtade pm att jag körde italiensk bil när jag i själva verket inte ensäger en bil. Jag informerade om djur som skulle åka bil med en massa stopp i december från hollan till Trondheim och att jag med min erfarenhet av att frakta djur ansåg att detta var skamligt. Jag har inte kasta någonpaj utan med undantag av Ferrari och Lamborghini samt någon rymraket hållit mejtill sanningen. Men jag antar att jag skulle räknat med att om jag dementerade lögner om gränspolis med mera och postade regler som värnar om djurens bästa i handeln så skulle den som i slutändan vara boven vara jag själv. Jag förstår fortfarande inte hur ni kan stödja sånt här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men gud nåde dej om du har bytt fraggar med någon och inte kan bevisa härkomsten på cites listade koraller. Hur ska du då bevisa att du inte handlat av någon som inte haft tillstånd att sälja dem i landet.

Det var ju ett jäkla tjatande om bilar i den här tråden. Jag antar att det var min referens till den här tråden som är att skylla, fast jag fattar inte riktigt hur Leffes Porsche hamnade i Ted's ägo... Då det är en gammal tråd antar jag att de kan ha bytt, Ted's skummare mot Leffes bil.

B!

Edit

Jävla Ted att skriva medan jag skriver. Ted, jag har aldrig anklagat dig för att köra lyxbil, och jag har försökt förklara det flera gånger. Jag vet inte om du kopplat, men ett flertal andra verkar haft svårt för det om inget annat.

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifDå somliga har svårt at hålla isär ämnen i trådarna är det bättre att vi lägger dikutionen om att handla levande på nätet i en egen tråd.

De första 9 inläggen är utflyttade från en annan tråd.

Vänligen håll er till ämnet denna gången.

Saken med DOs glassbils försäljning e att den förmodligen e olaglig även för dig som e kund,men att sedan åka dit e väl obefintlig.Dom svenska butikerna har besiktigade lokaler och och tillstånd som dom betalt för därav så förstår jag att det knorras.Priset på teknik kan jag förstå att man jagar men men att köpa fisk ur en baklucka e lägre än BZ fisk hållning.Patrik

Denna post flyttades och fick rubriken

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?

Jag har ingen synpunkt på att köpa via nätet men hur det levereras ska vara ok.

Ett bra sätt för SG i fortsättningen e att alla annonserar ska ha alla papper i sin ordning va det gäller tillstånd för att få ta del av kunderna som hänger här.

En till sak att tänka på e nog att om det visar sig att det förekommer olagliga handlingar som innefattar cites så går det som med Blockets fågel och reptil annonser.Polisanmälan mot Blocket och privatperson.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå jag har fattat du tror inte att jag kör lyxbil och jag tror inte att du har nån rymdraket. Men resten verkar tro att jag inte har gjort mej tillräckligt klar över om vad som krävs för att bedriva handel med djur. Och att jag inte innan jag går ut och skriver om dessa samt om de behövs av andra aktörer än min egen rörelse har tagit reda på detta väldigt noga. Vilket jag har. Eller att jag för att jag gör detta blir uppringd med hot om bojkotter. Eller att jag tycker att någon behöver upplysa för som man brukar säga something is rotten in .......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte var ni lyckats att läsa fel någonstans men

så länge det finns ett cites på de djur jag eller om så vore en internetshop handlar i holland eller någon annanstans i Europa så är det inte förbjudet att frakta dessa djur inom eu. Men det är när man sedan skall sälja djurensom man sedanbehöver tillstånd.

Så om jag som privatperson tex åker ner till herr pohl och köper en grann acro som är citeslistad, när denna börjar växa till sig och jag vill kränga fragg av den så måste jag alltså ha tillstånd?

Var ansöker man då om detta, gäller det då i hela EU eller måste man ha ett för varje land man säljer till?

Säljer inget, men vill gärna veta lite hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte var ni lyckats att läsa fel någonstans men

så länge det finns ett cites på de djur jag eller om så vore en internetshop handlar i holland eller någon annanstans i Europa så är det inte förbjudet att frakta dessa djur inom eu. Men det är när man sedan skall sälja djurensom man sedanbehöver tillstånd.

Menar du att sakerna inte säljs förrän man får dom från bilen?

T.ex. spritinförseln har dom löst på ett liknande sätt, så länge det är en annan firma som levererar godset så har försäljningen skett i ursprungslandet.

Rätt och fel och lagar har inget med varandra att göra tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...