Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

det va ju ett jävla tjat om hur man ska frakta diverse djur. handeln sker i danmark och en privatperson fraktar över djuren o dom som beställer är jävligt glada o slippa frakten. det e väl det som upprör vissa butiker då det blir för billigt för oss akvarister som slipper betala frakten. jag skulle gladeligen beställa djur därifrån, nu fick jag dock ej betala när jag försökte men men. man tar ju alla chanser man kan o slippa frakt, har själv fixat gratis frakt på en massa saker jag köpt då jag jobbar som chaffis. det e ju inte värre för djuren o åka snabbskjuts med 1 färdmedel än om det skulle hanterats på en jävla massa terminaler som fallet skulle bli annars.

och jag har ju sett hur vissa förare hanterar godset dom kör ut och är jäkligt glad att det inte är jag som ligger i den lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det va ju ett jävla tjat om hur man ska frakta diverse djur. handeln sker i danmark och en privatperson fraktar över djuren o dom som beställer är jävligt glada o slippa frakten. det e väl det som upprör vissa butiker då det blir för billigt för oss akvarister som slipper betala frakten. jag skulle gladeligen beställa djur därifrån, nu fick jag dock ej betala när jag försökte men men. man tar ju alla chanser man kan o slippa frakt, har själv fixat gratis frakt på en massa saker jag köpt då jag jobbar som chaffis. det e ju inte värre för djuren o åka snabbskjuts med 1 färdmedel än om det skulle hanterats på en jävla massa terminaler som fallet skulle bli annars.

Du har tydligen inte fattat att det finns lagar om djurhållning,transporter av djur och att vi håller på med en liten hobby som fortare än vi anar kan släckas ner av några enkla lagförslag av folk som fattar mindre än du och jag.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte var ni lyckats att läsa fel någonstans men

så länge det finns ett cites på de djur jag eller om så vore en internetshop handlar i holland eller någon annanstans i Europa så är det inte förbjudet att frakta dessa djur inom eu. Men det är när man sedan skall sälja djurensom man sedanbehöver tillstånd.

Någon undrade över varför dessa lagar om handel ärså viktiga. Det är för att kunna säkerställa att djuren som säljs inte hanteras på ett fel sätt eller att de som bedriver handeln med djuren inte känner till tillräckligt om djuren med mera.

Jag finner det väldigt underligt att jag som försvarar en seriös handel och bedriver min rörelse efter alla konstens regler är den ni betraktar som den som är på något sätt olaglig eller den man ska likt personen som rinde mej nedriva någon sorts bojkott. Jag gav mej in i den här tråden för att man skrev osanningar om mej. Jagskämtade pm att jag körde italiensk bil när jag i själva verket inte ensäger en bil. Jag informerade om djur som skulle åka bil med en massa stopp i december från hollan till Trondheim och att jag med min erfarenhet av att frakta djur ansåg att detta var skamligt. Jag har inte kasta någonpaj utan med undantag av Ferrari och Lamborghini samt någon rymraket hållit mejtill sanningen. Men jag antar att jag skulle räknat med att om jag dementerade lögner om gränspolis med mera och postade regler som värnar om djurens bästa i handeln så skulle den som i slutändan vara boven vara jag själv. Jag förstår fortfarande inte hur ni kan stödja sånt här

Jag kan bara svara för mig själv. Men jag har inte koll på tillstånd och cites m.m och diskutionen blev en hel del ang detta.

Men sålänge DO har tillstånd att bedriva djuraffär i Danmark och frakta från Holland till Danmark så är allt ok? lagligt? vad du tycker vet vi redan.

Om Maack(Ej anställd utan vinst) sedan kör från affären i Danmark till kunder utan att ta betalt kan de vara olagligt?

Moraliskt m.m vet jag/vi vad du tycker, men som sagt jag är inte övertygad om reglerna ännu, ska läsa igenom Stigs text imorgon.

Anledningen till att jag tvekar att åka till dig och handla efter detta är ganska enkel din agressiva ton, bojkott av Dejong (Om de nu stämmer) vilket bara gör att jag får "min boll" känsla av dig.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tydligen inte fattat att det finns lagar om djurhållning,transporter av djur och att vi håller på med en liten hobby som fortare än vi anar kan släckas ner av några enkla lagförslag av folk som fattar mindre än du och jag.Patrik

Det är precis det som i alla fall jag ser som det största problemet när det uppstår situationer som skall utredas av myndigheter, man lyfter upp baksidor av hobbyn till ytan, och det är verkligen inte önskvärt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tydligen inte fattat att det finns lagar om djurhållning,transporter av djur och att vi håller på med en liten hobby som fortare än vi anar kan släckas ner av några enkla lagförslag av folk som fattar mindre än du och jag.Patrik

Tyvärr Salar, om fel person börjar rota så hjälper det inte vad vi har gjort innan. följt varenda regel m.m

Varning för Extrem OT:

Kan ta blyförbudet på sportskyttebanor som exempel. Rapport efter Rapport visar på att det inte finns någon fara med bly i fast form förutom i sura miljöer. Men lik förbannat klubbas ett beslut igenom.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ni har förstått riktigt att ju större ursäkter man tar för att krympa sina kostnader gör tillslut att hela vår hobby är svår att försvara. De lagar som finns för handeln är inte svåra att följa idag. Djuren måste komma först. Vårt lands lagar ärnågot vi måste följa.

Att ingen reagerar när man hittar burar shark i en webshop det kunde lika gärna vart ett lejon men så länge det är betalt så landet åka Sverige runt och får mottagaren förhinder så ska den åka tillbaka tillslurup till ett icke godkännt litet akvarium ?? Seriöst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ni har här då...

Affärer som brakar ihop har jag ingen lust att blanda mig i. Däremot så frågade nån efter lagvrängare så visst, vi tar och reder ut vad som gäller. Fast då blir det så mycket bättre om man lugnt och sansat tar en sak i taget och inte rör ihop allt med allt. Låt oss börja med transporter.

Transportreglerna som finns i en EG-forordning som kompletteras av svenska regler gäller ryggradsdjur. Man måste alltså ha koll på de reglerna om man kör fisk men de är inte relevanta för t ex koraller. För ryggradslösa djur kan det däremot finnas regler hos transportföretagen, t ex har posten i princip stopp för transport av levande djur. Dessutom finns det nån slags yttersta gräns i mer generella regler för hur illa man får behandla även ryggradslösa djur under transport.

När det gäller fisk så kommer kraven i när det gäller transport i samband med ekonomisk verksamhet. Man kan alltså lugnt köra hem en fisk från affären till sitt hemakvarium utan att drabbas av de här reglerna. Kör man iväg en fisk för att sälja den är det däremot lite mer osäkert. Och kör man fisk i samband med nån slags affärsrörelse så är det solklart att man träffas av reglerna. Det är också definitivt krav på tillstånd om man kör djur mot betalning för nån annan, då finns också krav på tillstånd för åkeriverksamhet.

Vad som gäller om man omfattas av kraven är att man skall vara registrerad som transportör och alla transportmedel (bil, släp, godsvagn osv) skall vara besiktigade som djurtransport. Det är skillnad på vilket det gäller transporter på mer eller mindre än åtta timmar. Eftersom det här är EG-gemensamma regler så skall det egentligen vara ok om fordonet är godkänt som transport i ett land för att köra i hela EU men det kan uppstå problem om ett medlemsland har egna strängare krav.

Det finns också en mängd andra regler som följer med på det här om man behöver tillstånd, det krävs tillsyn, kunskap osv. Vissa regler om hur djur får transporteras gäller dock oavsett om det är en kommersiell transport eller en privat. T ex finns regler om att fiskar kan transporteras i dubbla plastsäckar med en tredjedel vatten och två tredjedelar syrgas, exakt när det kravet gäller blir det dock för långdraget att bena ut.

De här reglerna gör att det är så gott som omöjligt att skicka fiskar, det skulle vara ohållbart att ett åkeri eller posten besiktade alla fordon som djurtransporter och såg till att alla förare hade adekvat utbildning. Det som finns är flyget samt grossister som t ex Imazo som har godkända fordon. Vissa mindre aktörer har också tillståndet.

Vilka som har tillstånd för djurtransport är det bara att läsa innantill för att få reda på:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/godkandatransportorer.4.35974d0d12179bec2858000176.html

Faktiskt är jag med på listan, Ygnäs AB

När det gäller CITES, andra tillstånd osv så hinner jag inte just nu, det kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kan jag inte åka till tex stockholm o köpa djur där uppe det borde ju va omöjligt eftersom dom måste ju fraktas ner till mig i skåne (6 timmars resa minst iaf) på nåt sätt o jag har ju inte nåt intyg som säger att jag får frakta ner mina djur till mig i skåne. danmark ligger ju bättre till isf då det blir kortare fraktsträcka men jag har iofs fortfarande inte nåt intyg på att jag får frakta hem sakerna. det handlar ju fortfarande om en privatperson som tar hem mina djur som jag köpt i danmark

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara svara för mig själv. Men jag har inte koll på tillstånd och cites m.m och diskutionen blev en hel del ang detta.

Men sålänge DO har tillstånd att bedriva djuraffär i Danmark och frakta från Holland till Danmark så är allt ok? lagligt? vad du tycker vet vi redan.

Om Maack(Ej anställd utan vinst) sedan kör från affären i Danmark till kunder utan att ta betalt kan de vara olagligt?

Moraliskt m.m vet jag/vi vad du tycker, men som sagt jag är inte övertygad om reglerna ännu, ska läsa igenom Stigs text imorgon.

Anledningen till att jag tvekar att åka till dig och handla efter detta är ganska enkel din agressiva ton, bojkott av Dejong (Om de nu stämmer) vilket bara gör att jag får "min boll" känsla av dig.

//Daniel

Daniel som jag förklarat tidigare så bojkottar jag inte de jong utan mitt företag kan inte handla där längre pga att det inte går attbetala räkningar med det som blir över. Jag är tvungen att hitta andra vägar vilket inte bara är negativt utan kan leda till något gott det med. Konkurrens kan leda till bra saker.om du läser mina inlägg som agressiva så får jag be dej o andra som inte träffat mej så mycket om ursäkt det var inte minmening att låta arg när jag bara är allvarlig. Förlåt. Om du sedan inte vill besöka mej för att jag inte kan handla på de kong är ditt val

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ni har här då...

Affärer som brakar ihop har jag ingen lust att blanda mig i. Däremot så frågade nån efter lagvrängare så visst, vi tar och reder ut vad som gäller. Fast då blir det så mycket bättre om man lugnt och sansat tar en sak i taget och inte rör ihop allt med allt. Låt oss börja med transporter.

Transportreglerna som finns i en EG-forordning som kompletteras av svenska regler gäller ryggradsdjur. Man måste alltså ha koll på de reglerna om man kör fisk men de är inte relevanta för t ex koraller. För ryggradslösa djur kan det däremot finnas regler hos transportföretagen, t ex har posten i princip stopp för transport av levande djur. Dessutom finns det nån slags yttersta gräns i mer generella regler för hur illa man får behandla även ryggradslösa djur under transport.

När det gäller fisk så kommer kraven i när det gäller transport i samband med ekonomisk verksamhet. Man kan alltså lugnt köra hem en fisk från affären till sitt hemakvarium utan att drabbas av de här reglerna. Kör man iväg en fisk för att sälja den är det däremot lite mer osäkert. Och kör man fisk i samband med nån slags affärsrörelse så är det solklart att man träffas av reglerna. Det är också definitivt krav på tillstånd om man kör djur mot betalning för nån annan, då finns också krav på tillstånd för åkeriverksamhet.

Vad som gäller om man omfattas av kraven är att man skall vara registrerad som transportör och alla transportmedel (bil, släp, godsvagn osv) skall vara besiktigade som djurtransport. Det är skillnad på vilket det gäller transporter på mer eller mindre än åtta timmar. Eftersom det här är EG-gemensamma regler så skall det egentligen vara ok om fordonet är godkänt som transport i ett land för att köra i hela EU men det kan uppstå problem om ett medlemsland har egna strängare krav.

Det finns också en mängd andra regler som följer med på det här om man behöver tillstånd, det krävs tillsyn, kunskap osv. Vissa regler om hur djur får transporteras gäller dock oavsett om det är en kommersiell transport eller en privat. T ex finns regler om att fiskar kan transporteras i dubbla plastsäckar med en tredjedel vatten och två tredjedelar syrgas, exakt när det kravet gäller blir det dock för långdraget att bena ut.

De här reglerna gör att det är så gott som omöjligt att skicka fiskar, det skulle vara ohållbart att ett åkeri eller posten besiktade alla fordon som djurtransporter och såg till att alla förare hade adekvat utbildning. Det som finns är flyget samt grossister som t ex Imazo som har godkända fordon. Vissa mindre aktörer har också tillståndet.

Vilka som har tillstånd för djurtransport är det bara att läsa innantill för att få reda på:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/godkandatransportorer.4.35974d0d12179bec2858000176.html

Faktiskt är jag med på listan, Ygnäs AB

När det gäller CITES, andra tillstånd osv så hinner jag inte just nu, det kommer.

Tackar för en mycket bra förklaring, ser fram mot nästa.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till om transporter. Om man skickar fisk med t ex bussgods så är det egentligen någon inom bussföretaget som gör brottet, att köra fisk utan tillstånd. Om de inte hade fått reda på att lådan innehöll fisk så går de dock fria, man döms inte för det man inte kunde veta.

Den som skickade iväg fisken däremot visste ju klart vad det var frågan om och kan i det här fallet dömas som anstiftare (eller nåt liknande) till brottet och få lika högt straff som den som faktiskt gör brottet skulle ha fått om man varit medveten om problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel som jag förklarat tidigare så bojkottar jag inte de jong utan mitt företag kan inte handla där längre pga att det inte går attbetala räkningar med det som blir över. Jag är tvungen att hitta andra vägar vilket inte bara är negativt utan kan leda till något gott det med. Konkurrens kan leda till bra saker.om du läser mina inlägg som agressiva så får jag be dej o andra som inte träffat mej så mycket om ursäkt det var inte minmening att låta arg när jag bara är allvarlig. Förlåt. Om du sedan inte vill besöka mej för att jag inte kan handla på de kong är ditt val

Tackar då har jag missförstått eller läst fel. Trodde som sagt att du hade bojkottat m.m. Då tyckte jag att det gått lite väl långt. Sedan va som är sant eller inte i detta kommer jag aldrig få reda på fullt ut.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kan jag inte åka till tex stockholm o köpa djur där uppe det borde ju va omöjligt eftersom dom måste ju fraktas ner till mig i skåne (6 timmars resa minst iaf) på nåt sätt o jag har ju inte nåt intyg som säger att jag får frakta ner mina djur till mig i skåne. danmark ligger ju bättre till isf då det blir kortare fraktsträcka men jag har iofs fortfarande inte nåt intyg på att jag får frakta hem sakerna. det handlar ju fortfarande om en privatperson som tar hem mina djur som jag köpt i danmark

Enligt Bygert så får du köra för eget behov(Tror även till alla utan Ekonomisk vinning, fråga bygert)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta handlar själklart om att Ted vil försvara sin verksamhet med näbbar och klor, vilket är fullt förståeligt.

Men man måste i detta sammanhang veta att Deep Ocean faktisk har kontaktat Ted om ett samarbete. Detta ville Ted på nogat sätt delta i. Ted trodde att han hade ekslusivitet på DeJong i Sverige och skulle aldrig dela DeJong med andra i Sverige??. Detta avtal mellan BioTedMarin och DeJong har förkastats av DeJong. Om det finns tvecken till om Ted och Moby känna varandra, skulle jag starkt rekommendera att man besöker Deep Ocean's hemsida, här är en video som tar redo på hur det går till när man handlar på Deep Ocean. Om man tittar noga, ser man att Ted också är på den här videon ;-)

Om allt det prat om handel från en bil på en rastplats. Kan jag bara förtydliga att detta är helt enkelt leverans av varor som redan är beställt. Den faktiska transaktionen har ägde rum mellan kund och Deep Ocean. Så där händer ingan bussines i Sverige. När det gäller koraller och fisk som inte hämta upp och som Ted är så orolig för, jag kan återigen berätta för dig igenTed att detta är der koll på, och bare i den här helgen är kapaciteten ökat otroligt stort (tack till alla som Er som stöttar upp om detta !!.

När det gäller Carl Barks. Så vill jag inte använda ett sekund på att svara dig. Läs dina ägne inlägg från idag och fråga dig själv om du inte är väldigt nära en person kränkning av mig som person ?.

Och till det med att jag skulla jobba svart för Deep Ocean, kan jag bara än en gång förneka detta. Moby på Deep Ocean är en privat vän till mig och jag har erbjudit att hjälpa honom.

Och till slut. Moby på Deep Ocean anser att ett sådant forum bör vara et seriöst ställe där man kan utbyta erfarenheter och mycket mer. och inte en plats där 2 Leverantör ska gräla offentliga, men som tidigare nämnts, alla är välkomna att kontakta Deep Ocean och ställa de frågor de vill ha besvarade.

Med vänliga hälsningar från en privat som bare vill hjälpa andra svenskar med att få tillgång till interessante fisk, koraler och teknik till humane priser, utan att dett skall kosta på korrekt hänsyn till dyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och till det med att jag skulla jobba svart för Deep Ocean, kan jag bara än en gång förneka detta. Moby på Deep Ocean är en privat vän till mig och jag har erbjudit att hjälpa honom.

Så det är OK att jobba svart åt en väns företag!? Inte konstig att man kan vara billigare om folk arbetar gratis i företaget.

Du måste vara överkänslig om du känner dig kränkt då du "fäktar och slår" ganska bra själv t.ex. försökte du påstå att jag var distributör för att misstänkliggöra mina åsikter.

Du svarar inte på om du har mandat att företräda företaget på detta forum, varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är OK att jobba svart åt en väns företag!? Inte konstig att man kan vara billigare om folk arbetar gratis i företaget.

Du måste vara överkänslig om du känner dig kränkt då du "fäktar och slår" ganska bra själv t.ex. försökte du påstå att jag var distributör för att misstänkliggöra mina åsikter.

Du svarar inte på om du har mandat att företräda företaget på detta forum, varför?

Men snälla du visa fakta på Svart arbete, dvs att Maack eller DO inte tar upp gåvor eller liknande i Deklarationen! Annars framstår du bara som en Papegoja som har slut på övriga argument.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted - Jag är inte annonsör, Deep Ocean är annonsör. Jag är privat, och hjälpar bara Deep Ocean att köra igång detta koncept i Sverige, jag får ingan lön, men kanske en gratis koral (du vet, den koral som du inte hämtar på plats ;) som du har bestält.

Krax!

Det är ju bara att läsa innantill i detta tidigare inlägg från "svartchaffisen"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS!

Detta inlägg skriver jag helt privat och har inget med mitt moderatorskap eller dom andra moderatorerna att göra.

Du beställer djur från en butik i Danmnark, betalar och får dom levererade till en bestämd plats efter vägen av en privatperson som varken är åkare eller anställd av butiken, som dessutom skulle göra detta helt ideellt. Tror inte det va.

Jag skulle iaf inte sätta mig i bilen och köra minst 100mil med djur i min bil helt gratis utan någon som helst ersättning.

Även om man bara tar ersättning i form av bensinförbrukning eller i koraller så bedriver man åkeriverksamhet, oavsett om butiksägaren är en kompis eller inte, då djuren kommer från en butik.

Det innebär att man måste ha trafiktillstånd för detta och fordonet måste vara godkänt för djurtransporter.

Jag kan iaf inte tänka mig att han tar upp detta i sin deklaration eller att bilen är godkänd för detta ändamål enligt EU regler.

Om han nu gör detta så lyfter jag på hatten, då måste han vara välbärgad med på tok för mycket fritid.

Oavsett så tror jag inte det heller är tillåtet eftersom djuren från början kommer från en butik.

Om han däremot är anställd av butiken och dom har detta som en service så blir det lite annorlunda, i det fallet så sker affärshändelsen här i Sverige (även om man betalar via webben). Här är det olagligt att sälja djur från bakluckan.

Så har jag förstått att det fungerar, rätta mig gärna om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm… årets tråd på SG eller???

200 inlägg på 3 dagar.

Vore kul om intressanta trådar om koraller, fiskar, filtreringsmetoder, akvariesystem gav samma respons. Vart är vi på väg med vår trevliga och intressanta hobby i Sverige???

Men vi föredrar tydligen pajkastning och osaklighet.

Om jag var ny på SG och såg detta skulle jag nog börja samla frimärken istället…

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den faktiska transaktionen har ägde rum mellan kund och Deep Ocean. Så där händer ingan bussines i Sverige.

Sanning med modifikation.

Om man har beställt ett djur som inte finns i lager, men godtar att man får en storlek större, så får man betala mellanskillnaden när man hämtar sin frigolitkartong med levande i (som har en heatpack och är uppfylld med tomma påsar för att inte de påsar med levande ska fara runt i frigolitkartongen).

Om det är så att man får betala mellanskillnaden på plats så sker ju slut-transaktionen i Sverige, och det man betalt innan kan ses som delbetalning, och då gäller kanske de svenska reglerna ändå?

Leveransen som redan skett, hamnade i en lägenhet inne i Malmö (via Henrik), hos en privatperson som tog emot de sista pengarna (för de som hade något att betala) och då lämnade över rätt låda till rätt person. Antar att denna personen antingen betalade in dessa pengar på ett konto till DO eller gav dem i handen till antingen Henrik eller Moby.

Är det då den personen som kan ses som slutkund, och man själv köper från denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är generellt en minst sagt tragisk tråd det här. Bygert och några andra har delat med sig av relevant och intressant info i övrigt tycker jag det som sagt är trist.

Tyvärr påminner tonen och attityden om ett annat forum för akvaristik, dock ej saltvatten, som ganska få numera tycker är trevligt.

SVG har varit, och kan förbli ett bra, informativt och trevligt forum men det krävs att foten sätts ner i tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...