Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

man kan bara undra om folk läser vad som svaras i tråden.

bygert har informerat om att det inte behövs nåt tillstånd i danmark ändå vill några fortfarande se tillståndet som inte existerar pga det inte behövs nåt i danmark.

nåt tillstånd för åkeri verksamhet vill nån se??? dom har inget åkeri dom tar inte betalt för några transporter!!! varför ska dom starta ett åkeri då ??? om jag ska starta ett dagis inte fan söker jag tillstånd för att hantera kreatur=djur ;) , tex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hört tals om tjänster o gentjänster?

Deras huvudsakliga business ide är ju åkerinäring, förklädd till tjänst och gentjänst för en fiktiv akvariebutik i danmark... som inte har någon mellanlagring av fiskar i danmark.

de transporterar en påse i från holland till kund i sverige, utan att packa om påsen.. om jag fattat det rätt.. det är inte akvariebutik.. det är transporttjänst.. .. .. om Moby gjort 80% av transporterna i sverige hade väl Maack kunnat göra honom en tjänst för att ta 20% i sverige.. men inte all sverige transport.. eller har jag missförstått faktan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot DO. Däremot tycker jag inte de hör hemma som annonsör på SVG. Deras svart-taxi taktik som inte är styrkt med åkerirättighet och djurrätt.. nä.. det är inte seriöst..

Men det kan också vara jag som fått för mig att SVG är ett seriöst forum..

De har inte blivit stoppade i Danmark! Det tyder på att de har pappren iordning för transport, om Lasse har rätt och det brukar han ha så gäller även detta tillstånd för Sverige.

Om du tycker att SVG skall hantera detta genom att kasta ut en annonsör, så har vi helt skilda åsikter. Skulle de kräva mer av DO än Svenska Annonsörer så skulle jag kalla SVG oseriösa.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. fast detta var intressant..

Lasse och Bygert?

Så att.. om de gör mindre än 8 transporter per år till sverige, så slipper de ha ett djurtransportsklassat fordon..

sen så också eftersom butiken är registrerad i danmark.. så behövs inga utbildningar för Saltvattensakvaristik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot DO. Däremot tycker jag inte de hör hemma som annonsör på SVG. Deras svart-taxi taktik som inte är styrkt med åkerirättighet och djurrätt.. nä.. det är inte seriöst..

Men det kan också vara jag som fått för mig att SVG är ett seriöst forum..

Vilka regler ska gälla för en annonsör då ? Samma regler bör ju gälla alla isf . Det handlar ju i slutändan om att svg ska överleva som ett öppet forum, och inte kräva medlemskap.. Du vet den där hundringen som jag tex betalt in.

Mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. fast detta var intressant..

Lasse och Bygert?

Så att.. om de gör mindre än 8 transporter per år till sverige, så slipper de ha ett djurtransportsklassat fordon..

sen så också eftersom butiken är registrerad i danmark.. så behövs inga utbildningar för Saltvattensakvaristik?

Du börjar förstå ;), det är jävligt lurigt ändå tycker du att någon stackars Moderator skall leka Domstol och ev. kasta ut DO?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är inget svenskt företag så de finns inte med där - då får du försöka hitta de danska myndigheternas liknande hemsida. Förordningen är nämligen en EU-förordning och då är det ländernas respektive myndigheter som ger tillståndet till respekrive lands företag och sedan gäller det tillståndet i hela EU.

Observera att undantaget gäller att transporten får vara längst 65 km och sådana transporter får man bara göra 8 gånger om året anser jordbruksverket i anvisningarna.

Länken till vilka som har företag och personer som lyder under svensk myndighet som har transporttillstånd för djurtransporter finns i Bygerts första inlägg (inlägg 182) i denna tråd - där framgår också vilka som har tillstånd till transporter längre än 8 timmar

MVH Lasse

Förtydligande: om transporten är längre än 65 km av ett svenskt företag så krävs i Sverige tillstånd och godkännande från första km oavsett om det bara sker en gång. Och detta är bara jordbruksverkets tolkninger - eu-förordningen har inte detta undantag vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan bara undra om folk läser vad som svaras i tråden.

bygert har informerat om att det inte behövs nåt tillstånd i danmark ändå vill några fortfarande se tillståndet som inte existerar pga det inte behövs nåt i danmark.

nåt tillstånd för åkeri verksamhet vill nån se??? dom har inget åkeri dom tar inte betalt för några transporter!!! varför ska dom starta ett åkeri då ??? om jag ska starta ett dagis inte fan söker jag tillstånd för att hantera kreatur=djur ;) , tex

Man kan ju undra om du läser svaren. Två personer minst har pratat med myndigheterna i Danmark och fått helt olika svar. Så vad exakt som gäller där vet vi faktiskt inte.

De behöver fortfarande godkänt fordon för djurtransport även fast de inte är åkeri verksamhet.

Och sedan även tillstånden i Sverige. För handel med djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju undra om du läser svaren. Två personer minst har pratat med myndigheterna i Danmark och fått helt olika svar. Så vad exakt som gäller där vet vi faktiskt inte.

De behöver fortfarande godkänt fordon för djurtransport även fast de inte är åkeri verksamhet.

Och sedan även tillstånden i Sverige. För handel med djuren.

dom handlar inte i sverige dom handlar i danmark. beställer jag från tex fishstreet inte fan handlar jag i sverige då ???? eller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju undra om du läser svaren. Två personer minst har pratat med myndigheterna i Danmark och fått helt olika svar. Så vad exakt som gäller där vet vi faktiskt inte.

De behöver fortfarande godkänt fordon för djurtransport även fast de inte är åkeri verksamhet.

Och sedan även tillstånden i Sverige. För handel med djuren.

Vi vet inte exakt vad som krävs i Danmark men när en är opartisk och en är god vän till dig så förstår vi varför vi väljer att tro på olika personer. Förstår dig, men bygert har även talat om vilken myndighet han talat med m.m.

Lasse säger även om de har transport tillstånd för Danmark så behöver de inte för sverige.

Tror att vi aldrig kommer bli överens om vart affären är belägen. ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vet inte exakt vad som krävs i Danmark men när en är opartisk och en är god vän till dig så förstår vi varför vi väljer att tro på olika personer. Förstår dig, men bygert har även talat om vilken myndighet han talat med m.m.

Lasse säger även om de har transport tillstånd för Danmark så behöver de inte för sverige.

Tror att vi aldrig kommer bli överens om vart affären är belägen. ;)

//Daniel

ne du har rätt i att vi nog aldrig kommer överens i denna frågan.

Resten behöver jag inte komentera då det blir samma saker som tidigare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering när det gäller tillstånd för djurtransporter. Om en handlare i Sverige hämtar fisk o korall utanför sveriges gränser, som avser försäljning, måste dom ha tillstånd att transportera dom på svenska vägar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ne du har rätt i att vi nog aldrig kommer överens i denna frågan.

Resten behöver jag inte komentera då det blir samma saker som tidigare :)

Japp.. :D

Men vi tar ett halvfiktivt exempel ;).

Jag spelar ett online spel görs i frankrike, jag köpte det prerelease. Betalade med kort i € till ett företag i Frankrike. Fick sedan en länk vart jag kunde ladda ner spelet! Vart ägde affären rum, Sverige eller Frankrike?

Jag kunde valt att köpa deras produkt som collectors edition. Åter igen betalat med € i Frankrike till ett företag i Frankrike. Detta hade då skickats till mig med UPS. Vart ägde affären rum, Sverige eller Frankrike?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering när det gäller tillstånd för djurtransporter. Om en handlare i Sverige hämtar fisk o korall utanför sveriges gränser, som avser försäljning, måste dom ha tillstånd att transportera dom på svenska vägar då?

Har du tillstånd i ett EU land så gäller det i hela EU om du läser Lasses inlägg.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ne personen på myndigheterna sa det och jag förmedlade vidare ;)

ja vist ska det bli spännande!

Visst ska det bli spännande (osten).

Men inte skulle jag vilja handla av någon som inte har en riktig butik.

Detta är ju snylteri av den högre graden, leva utav det de seriösa butikerna byggt upp. Bara skörda frukter utan att satsa en spänn. FYFAN...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Danska eller svenska?

//Daniel

mitt svar var väll en följfråga på ditt svar om mitt svar på rageman om svenska. Så jag svarar svenska. :)

men känns som det är dax att återgå till sitt normala liv nu, har inte postat så här mycket på detta forumet på år. Och alla här inne vet ju redan vad jag tycker och hur jag kommer svara så känns meningslöst att skriva samma sak om och om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...