Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Jag personligen tycker Ted är förloraren som drivit häxjakten, jag har svårt att ta hans uttalande och verksamhet seriöst när man beter sig så. Då lägger jag inga värderingar i sakfrågan de får andra göra som har den kunskapen.

Om jag skulle gjort så, så skulle jag fått sparken oavsett vad våra konkurrenter hade gjort, men då jobbar jag på ett seriöst börsnoterat företag.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Även om det nu blir en rättegång så om man bedriver ett seriöst företag så tar man väll tag i saker och framför allt öppnar munnen och försvarar sig bl.a. Genom att visa sina papper på att allt är ok eller ?

Det är jävligt oseriöst att låta en "kompis" svara på allt och ge fan i det själv.

Att ni inte inser att dom inte har rent mjöl i påsen det förstår inte jag !

Jag vill ge Ted ett stort tack för att han står på sig och för dom fina infobladen

Han gjort tur att det finns någon som gör något positivt av detta.

Mvh H

Öhhh om man driver ett seriöst företag så munhugger man väl inte med diverse folk på ett publikt forum? Hur ofta har du sett ett företag göra så?

Kompisen gjorde nog DO en björntjänst genom att försvara detta här, tror inte Moby hade så mycket med det att göra ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öhhh om man driver ett seriöst företag så munhugger man väl inte med diverse folk på ett publikt forum? Hur ofta har du sett ett företag göra så?

Kompisen gjorde nog DO en björntjänst genom att försvara detta här, tror inte Moby hade så mycket med det att göra ;)

//Daniel

Skrev jag munhugga ?

Det är väll inget om man är 100% ärlig och har rent mjöl i påsen att göra ett inlägg där DO visar en gång för alla att allt är OK eller ?

Då hade allt detta inte behövt bli en tråd med en massa tjafs eller har jag fel där med ?

Att svara på detta forumet måste väll vara viktigt för en handlare så stor är ju inte denna marknaden om man nu är SERIÖS vill säga.

Mvh H

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni går tillbaka till ruta ett och kollar på varför jag lade mej i debatten överhuvudtaget så var det för att man kom med falska påståenden och det var mitt namn som kom upp återkommande. Jag ville försvara mej. Att jag sedan haft en kontakt med jordbruksverket som sagt att det här är inte ett sätt som handel med levande djur skall gå till samt att de saknar tillstånd som behövs i både Danmark och Sverige gjorde att jag upplyste om detta. Jag hävdar fortfarande att det är så. Men som flera har påpekat så är det inget som kommer avgöras här utan det är myndigheternas beslut.

Min åsikt är fortfarande den samma att jag inte tycker detta är rätt. Det är också så att jag inte förstår hur man vill vara med o stödja så långa transporter som det här i slutändan kommer att bli. Jag kommer dessutom att reagera likadant i fortsättningen när någon tror att de kan ringa mej o hota mej om skånska bojkotter. Jag tycker faktiskt att om man bor i skåne så skall man handla hos sin lokala handlare eller be den kontakta någon som kan hjälpa dem att tillgodose kundernas begär. Stödjer man sin lokala handlare så blir denna bättre. Jag anser fortfarande att de regler o lagar som vi har i vårat land är enkla att följa och ser inte varför man skall behöva ta genvägar. Jag anser fortfarande att det är oseröst att sälja haj i webshoppar. Jag anser fortfarande att om den man får sina djur av endast har den erfarenheten som han skriver i sin profil här på forumet så bör mer information om djuren finnas i själva webshoppen om det nu skall vara ok att sälja på detta vis. Jag anser fortfarande att jag måste försvara mej om påståenden om monopol eller annat som inte stämmer.

janne eftersom du inte lägger några värderingar i de du tycker o tänker så vet jag inte om det står så mycket högre i kurs än om någon verkligen står för vad de tycker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller B-listade djur så står det i reglerna att förutsättningen för att få ha dem är att man kan bevisa att de har lagligt ursprung. Det står däremot inget om hur det skall gå till. Enligt erfarenhet så accepteras ett intyg/kvitto så att man kan spåra vart djuren kommer ifrån om det sker en kontroll.

Visserligen har jag ett tillstånd får djurtransport men jag har inget åkeritillstånd så jag kan inte köra djur och ta betalt för det. Och nu är väl risken att nån tycker att det är ännu bättre så.

Det finns krav på särskild utbildning när man kör godkänd djurtransport med kossor och höns och nåt mer i den stilen men inte för fisk. Än är det bäst att tillägga.

I det sammanhanget så kan det ju vara värt att berätta en intressant historia från kursen för att bli behörig hönsflyttare. När reglerna om att man måste ha utbildning för hönstransporter kom så var det lite knöligt, det fanns dåligt med utbildare och det skulle inte gå att få fram utbildade chaufförer nog snabbt för att det skulle fungera. Jordbruksverket gick då ut med att det var ok att köra bara man anmält sig till kursen, man skrev det i klara termer på hemsidan bland annat.

Sen var det ju bara det att nån stackare fastnade i en kontroll med en lastbil full med höns, utan utbildning men anmäld. Hur nu det gick till i och för sig, antalet kontroller på djurtransporter i Sverige har brukat gå att räkna på en hands fingrar per år.

Det gick i alla fall till åtal och vad som hände då var att både föraren och och åkeriets ägare blev fällda och fick böta. Vad Jordbruksverket sagt gav väl domstolen fulla fan i, det stod inget i EG-förordningen om transporter om att det räckte med att ha anmält sig och då gick man på det och brydde sig inte ett skvatt om vad det gått ut för information. Det är alltså inte alltid tillrådligt att lite på Jordbruksverket.

När det sen gäller jämförelsen av danska och svenska regler - jag har haft anledning att jämföra en del regler för sällskapsdjur mellan länderna. Jag gillar rakt inte allt i danskarnas regelverk men när man läser det så får man i alla fall ett intryck av att det är nån som försökt tänka. Det går liksom att läsa reglerna och förstå varför det har blivit som det är. I jämförelse är de svenska motsvarande reglerna så sanslöst ogenomtänkta att det knappt är ett dåligt skämt ens.

Dessutom har jag funnit att danska tjänstemän inom djurtillsynen vinner med hästlängder över de svenska. De har alltid varit trevliga när jag haft med dem att göra och de har haft en grundinställning som är positiv till djurhållning och där de försökt resonera sig fram till bra lösningar på ett konstruktivt sätt. Det har aldrig varit nåt problem att komma överens med danskarna. Svenskarna däremot kör allt för ofta stridsvagnstaktik och är dåligt pålästa och inne på att hindra så mycket som möjligt och ställer till så mycket jävelskap att jag snart inte verkar ägna mig åt nåt annat än att hantera totalt absurda bråk om djurtillsyn. Visst, jag tar betalt för det men det känns ändå väldigt onödigt.

Svensk eller dansk när det gäller djurtillsyn för sällskapsdjur? Dansk. Hvergang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag sedan haft en kontakt med jordbruksverket som sagt att det här är inte ett sätt som handel med levande djur skall gå till samt att de saknar tillstånd som behövs i både Danmark och Sverige gjorde att jag upplyste om detta. Jag hävdar fortfarande att det är så. Men som flera har påpekat så är det inget som kommer avgöras här utan det är myndigheternas beslut.

Jag skiter egentligen i vilket då jag troligen aldrig kommer handla hos nån av er, i Teddans fall pga geografi, i DOs fall.. för att det känns sisådär...

Men var det inte så att de behövde väl inte nåt särskilt tillstånd för Danmark? Då kan du väl inte fått info om att de inte hade vad som krävdes?

Eller har jag missförstått nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Danska regler är vettigare än Svenska förvånar mig föga.

Om man tittar till svensken som helhet så kan man nog säg att svenskar är inskränkta, inte har nått eget tänkande och gärna pratar bakom ryggen på varandra.

Dessutom har vi svårt för att stå för det vi säger och kan aldrig tänka utanför regler och ramverk. Trots detta fungera sverige då det fungerar lite som Tyskland på 30- talet, säger en myndighet hoppa så frågar alla i kör hur högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev jag munhugga ?

Det är väll inget om man är 100% ärlig och har rent mjöl i påsen att göra ett inlägg där DO visar en gång för alla att allt är OK eller ?

Då hade allt detta inte behövt bli en tråd med en massa tjafs eller har jag fel där med ?

Att svara på detta forumet måste väll vara viktigt för en handlare så stor är ju inte denna marknaden om man nu är SERIÖS vill säga.

Mvh H

Med tanke på endels retorik här hade de inte kunnat säga vad Bygert har upplyst oss om att de inte behöver tillstånd i Danmark. Utan bli halshuggna, finns flera som fortfarande anser att restider m.m är åt helvete...

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Han är inte hjälpt av att publicera sin strategi inför en kommande rättegång. Han har klart större möjligheter att vinna i rätten om inte åklagaren vet vilka argument han tänker använda. Om du läst hela tråden så inser du att Moby inte sagt något här redan från första början, och det skulle jag gissa på är inte bara ett smart drag för att slippa bli påhoppad av en massa folk, utan även det bästa ur strategisk synpunkt.

B!

Det är väl som man brukar säga, alla reklam är bra reklam. :)

Om inte alla som hänger på guiden visste det innan så är iaf alla medvetna om Deep Ocean nu iaf, tack vara de som gått på som stridsvagnar i denna frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skiter egentligen i vilket då jag troligen aldrig kommer handla hos nån av er, i Teddans fall pga geografi, i DOs fall.. för att det känns sisådär...

Men var det inte så att de behövde väl inte nåt särskilt tillstånd för Danmark? Då kan du väl inte fått info om att de inte hade vad som krävdes?

Eller har jag missförstått nåt?

Jag är glad att läsa att du stödjer dina lokala handlare det får saltvattensakvaristiken att växa just i ditt område. Jag tycker du gör helt rätt !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte sitter i styrelsen så kan jag inte svara för det, men om du läser Bygerts inlägg ovan så kanske du kan förstå att det är inte SG som förening som skall säga vad som är rätt eller fel, lagmässigt. Det är de styrande i vårt land, du får ta upp det med dem tycker jag. Sen kan man visst ta ställning i en fråga, men som du skriver så rör denna tråden upp, både för och emot, alltså är det en svår fråga.

En säger bu, en annan säger bä. Vem ska man tro på?

Jag har själv varit i kontakt med den som Ted har och efter ett första svar från dem så har jag inte fått fler, de svarar inte på mina motfrågor, (4 olika personer på jordbruksverket).

Vad är SVG för dig? På dig så låter det som att vi är det styrande organet för vem som får annonsera, vistas och sälja på den svenska marknaden.

Vi är ett forum, en mötesplats för folk som har saltvatten som hobby och arbete.

Hade man velat blunda för den här tråden så hade man stängt tråden och tagit bort den. Är det det som sker här tycker du?

Okej. Du förstår inte min poäng.

Nej. SVG ska inte döma någon. Eller bedriva lagverksamhet. Eller bestämma över handeln i sverige. Däremot bestämmer SVG över vem som får annonsera på SVG. SVG borde också vara informerad om gällande lagar och regler i samband med hobbyn och handeln av den. Och vidare ha ett moraliskt ansvar för att värna om dessa. Genom att inte låta de som bryter mot dessa lagar få spelrum på guiden.

Saltvattensguiden - Sveriges största sida om saltvattensakvarium

Jag anser att SVG just nu aktivt stödjer Deep Oceans verksamhet i sverige genom att de får annonsera här. Och dessutom att de får ha den tråden.. if there is anything you ...

Genom att de får ha annonsen här så legitimerar SVG deras verksamhet

Detta anser jag e fel alt. högt tveksamt. Eftersom min uppfattning är att de arbetar i gråzonen, antagligen utan tillstånd att handla med djur i Sverige/Danmark. Och också utan tillstånd för åkeriverksamhet. Och de har inte visat någon tendens att styrka deras legitimitet genom att posta deras tillstånd.

om ni går tillbaka till ruta ett och kollar på varför jag lade mej i debatten överhuvudtaget så var det för att man kom med falska påståenden och det var mitt namn som kom upp återkommande. Jag ville försvara mej. Att jag sedan haft en kontakt med jordbruksverket som sagt att det här är inte ett sätt som handel med levande djur skall gå till samt att de saknar tillstånd som behövs i både Danmark och Sverige gjorde att jag upplyste om detta. Jag hävdar fortfarande att det är så. Men som flera har påpekat så är det inget som kommer avgöras här utan det är myndigheternas beslut.

När det gäller B-listade djur så står det i reglerna att förutsättningen för att få ha dem är att man kan bevisa att de har lagligt ursprung. Det står däremot inget om hur det skall gå till. Enligt erfarenhet så accepteras ett intyg/kvitto så att man kan spåra vart djuren kommer ifrån om det sker en kontroll.

Visserligen har jag ett tillstånd får djurtransport men jag har inget åkeritillstånd så jag kan inte köra djur och ta betalt för det. Och nu är väl risken att nån tycker att det är ännu bättre så.

Det finns krav på särskild utbildning när man kör godkänd djurtransport med kossor och höns och nåt mer i den stilen men inte för fisk. Än är det bäst att tillägga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta anser jag e fel alt. högt tveksamt. Eftersom min uppfattning är att de arbetar i gråzonen, antagligen utan tillstånd att handla med djur i Sverige/Danmark. Och också utan tillstånd för åkeriverksamhet. Och de har inte visat någon tendens att styrka deras legitimitet genom att posta deras tillstånd.

Hur skall de posta något som de behöver ha för Danmark menar jag?

Låt oss säga att ett av de andra Annonsörerna får skatteskulder m.m skall SVG även kasta ut dem? När blev SVG uppgraderade till denna status enligt dig, jag tvekar dessutom på att moderatorer vill ta på sig det uppdraget.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall de posta något som de behöver ha för Danmark menar jag?

Låt oss säga att ett av de andra Annonsörerna får skatteskulder m.m skall SVG även kasta ut dem? När blev SVG uppgraderade till denna status enligt dig, jag tvekar dessutom på att moderatorer vill ta på sig det uppdraget.

//Daniel

skanna in PDF-er posta dem här på guiden.. 4 dokument, ett för sverige, ett för danmark, ett för transporterna av djur, ett för åkeriverksamhet..

Skatteskulder, nä det tycker inte jag.. det reglerar skatteverket effektivt.. det har dessutom inte med djurskötsel för handelsbruk att göra.. mitt förslag fokuserar bara på skötselrätt, transporträtt och handelsrätt..

Edit:

Nu stod det iof hos bygert att det inte behövde någon rättighet för att transportera fiskar.. men det kunde vara bra att de ändå styrker att de har en temperaturmätare instucken i boxen

Ändrat av PeterGG
Se kommentar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skanna in PDF-er posta dem här på guiden.. 4 dokument, ett för sverige, ett för danmark, ett för transporterna av djur, ett för åkeriverksamhet..

Skatteskulder, nä det tycker inte jag.. det reglerar skatteverket effektivt.. det har dessutom inte med djurskötsel för handelsbruk att göra.. mitt förslag fokuserar bara på skötselrätt, transporträtt och handelsrätt..

Edit:

Nu stod det iof hos bygert att det inte behövde någon rättighet för att transportera fiskar.. men det kunde vara bra att de ändå styrker att de har en temperaturmätare instucken i boxen

Frågan som moderatorerna då måste kunna svara på är kommer de att fällas av domstol i sverige! Du har några olika åsikter här angående det, vem har rätt och vem har fel?

Vad har hänt med devisen att man inte måste bevisa oskuld utan anklagare/åklagare skall bevisa din skuld?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skatteskulder, nä det tycker inte jag.. det reglerar skatteverket effektivt.. det har dessutom inte med djurskötsel för handelsbruk att göra.. mitt förslag fokuserar bara på skötselrätt, transporträtt och handelsrätt..
Um, hur tänkte du nu? Skatteverket är en myndighet, som hanterar sin sak. Tillstånden hanteras av sina respektive myndigheter, men de myndigheterna är inte betrodda att sköta sitt jobb, för då ska någon annan på osäkra grunder besluta vad som gäller, innan myndigheten?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan som moderatorerna då måste kunna svara på är kommer de att fällas av domstol i sverige! Du har några olika åsikter här angående det, vem har rätt och vem har fel?

Vad har hänt med devisen att man inte måste bevisa oskuld utan anklagare/åklagare skall bevisa din skuld?

//Daniel

Det här är väl ingen domstol? det handlar väl inte om att bevisa sin oskuld? det handlar om att bevisa sin legitimitet.. det är inte svårt för ett legitimt företag.. för då har man papperna i ordning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt en slående skilje linje mellan vad folk tycker om DO m.m.

De största belackarna finns i närheten av Göteborg och Stockholm! (Undantag finns åt bägge hållen). Kan de vara så att ni har blivit lite bortskämda av fyra eller mer butiker i närområdet.

Vilken butik ser potentialen av saltisarna uti landet först?

De största försvararna (Fel ord jag vet, grader av helvetet m.m.) Finns framför allt i Skåne, som likförbaskat inte behöver tjänsten!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, hur tänkte du nu? Skatteverket är en myndighet, som hanterar sin sak. Tillstånden hanteras av sina respektive myndigheter, men de myndigheterna är inte betrodda att sköta sitt jobb, för då ska någon annan på osäkra grunder besluta vad som gäller, innan myndigheten?

B!

jag tror inte att djurvårdsmyndigheten bryr sig om 10-30 fiskar och koraller som passerar gränsen 1 gång i månaden.

Eftersom de inte kan styrka sin legitimitet så tycker jag inte de ska få skylta på sveriges största mötesplats för saltvattensakvarister. men gå tillbaka och kommentera mitt ursprungliga inlägg..

Okej. Du förstår inte min poäng.

Nej. SVG ska inte döma någon. Eller bedriva lagverksamhet. Eller bestämma över handeln i sverige. Däremot bestämmer SVG över vem som får annonsera på SVG. SVG borde också vara informerad om gällande lagar och regler i samband med hobbyn och handeln av den. Och vidare ha ett moraliskt ansvar för att värna om dessa. Genom att inte låta de som bryter mot dessa lagar få spelrum på guiden.

Saltvattensguiden - Sveriges största sida om saltvattensakvarium

Jag anser att SVG just nu aktivt stödjer Deep Oceans verksamhet i sverige genom att de får annonsera här. Och dessutom att de får ha den tråden.. if there is anything you ...

Genom att de får ha annonsen här så legitimerar SVG deras verksamhet

Detta anser jag e fel alt. högt tveksamt. Eftersom min uppfattning är att de arbetar i gråzonen, antagligen utan tillstånd att handla med djur i Sverige/Danmark. Och också utan tillstånd för åkeriverksamhet. Och de har inte visat någon tendens att styrka deras legitimitet genom att posta deras tillstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är väl ingen domstol? det handlar väl inte om att bevisa sin oskuld? det handlar om att bevisa sin legitimitet.. det är inte svårt för ett legitimt företag.. för då har man papperna i ordning..

Detta är ingen domstol ändå tycker du att de inte skall få annonsera här och att Moderator skall leka domstol? (Väga bevis m.m mot varann?) Det har till och med visat sig att Tillstånd inte behövs i Danmark skulle Moderator ringa och kolla det först då eller? För ingen här inne skulle trott på dem om det sagt det.

Ett legitimt företag har inte skatteskulder m.m. Vad är nästa steg om någon av affärsidkarna blir anmälda för hustrumisshandel skall det få annonsera då?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rättelse Peter - det behövs visst ett godkännande och tillstånd för att transportera djur (av länstyrelsen godkänt fordon exempelvis) men i Sverige krävs ingen utbildning än så länge för fisktransport. För kravet om godkänt fordon ger tolkar jordbruksverket just nu att det finns ett undantag för transporter som är längst 65 km långa och sker högst 8 gånger om året. Detta krav gäller oavsett om man kör för sitt eget företag eller för andra. Om du är nyfiken på vilka svenska personer och företag som har tillstånd så finns de namngivna på jordbruksverkets hemsida, Och har man ett tillstånd som gäller i Danmark så gäller det i Sverige.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt en slående skilje linje mellan vad folk tycker om DO m.m.

De största belackarna finns i närheten av Göteborg och Stockholm! (Undantag finns åt bägge hållen). Kan de vara så att ni har blivit lite bortskämda av fyra eller mer butiker i närområdet.

Vilken butik ser potentialen av saltisarna uti landet först?

De största försvararna (Fel ord jag vet, grader av helvetet m.m.) Finns framför allt i Skåne, som likförbaskat inte behöver tjänsten!

//Daniel

Jag har inget emot DO. Däremot tycker jag inte de hör hemma som annonsör på SVG. Deras svart-taxi taktik som inte är styrkt med åkerirättighet och djurrätt.. nä.. det är inte seriöst..

Men det kan också vara jag som fått för mig att SVG är ett seriöst forum..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot DO. Däremot tycker jag inte de hör hemma som annonsör på SVG. Deras svart-taxi taktik som inte är styrkt med åkerirättighet och djurrätt.. nä.. det är inte seriöst..

Men det kan också vara jag som fått för mig att SVG är ett seriöst forum..

Hört tals om tjänster o gentjänster?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rättelse Peter - det behövs visst ett godkännande och tillstånd för att transportera djur (av länstyrelsen godkänt fordon exempelvis) men i Sverige krävs ingen utbildning än så länge för fisktransport. För kravet om godkänt fordon ger tolkar jordbruksverket just nu att det finns ett undantag för transporter som är längst 65 km långa och sker högst 8 gånger om året. Detta krav gäller oavsett om man kör för sitt eget företag eller för andra. Om du är nyfiken på vilka svenska personer och företag som har tillstånd så finns de namngivna på jordbruksverkets hemsida, Och har man ett tillstånd som gäller i Danmark så gäller det i Sverige.

MVH Lasse

Tack. Då blir det fyra dokument. Om DO tänkt köra en gång i månaden.. har du länken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...