Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Har en fundering när det gäller tillstånd för djurtransporter. Om en handlare i Sverige hämtar fisk o korall utanför sveriges gränser, som avser försäljning, måste dom ha tillstånd att transportera dom på svenska vägar då?

De måste ha tillstånd för alla vägar i hela EU men eftersom det rör sig om svenska medborgare så söks och utfärdas tillståndet om godkänt transportfordon i Sverige

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vor roligt med ett ceminarium där alla fick stå och prata med sitt ansikte i dagsljus och tala om hur vi vill ha det med handlen av levande till våra kära kar.

Vad ska vi akseptera och inte.

Tror ta mej F** jag skulle kunna arrangera det om all kom och vågade yttra sig på ett sådant.

För kan vi inom denna hobby inte hålla ihop om vad som ska gälla hur ska vi då stå upp när nya lagar vill stryp den.

Dom kommer att komma, men ska det var en sådan osämja kan vi sitta med tomma kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Bygert.

Inlägg 502

I alla fall så måste den tänkta danska näthandlaren till att börja med ha ordning på alla danska och EU-gemensamma regler. Vissa svenska regler måste man säkert också respektera men det är långt ifrån enkelt att säga exakt vilka. Sen ligger det till på det viset att även om man möjligen inte behöver ett visst tillstånd så är det absolut inget som hindrar att man söker det ändå. Det kan ju vara ett sätt att visa att man är seriös och vill konkurrera på lika villkor.

När det sen gäller det där med vem som har vilka tillstånd så bör man tillämpa den principen att det faktiskt är mycket lättare att bevisa att nåt finns än att nåt inte finns. Säger nån att han har ett tillstånd så är det en enkel sak att scanna in det och visa upp det. Att däremot kontakta en massa myndigheter och gräva igenom register för att kontrollera att det inte finns ett tillstånd är väl mycket att begära. Säger nån alltså att det finns relevanta tillstånd så fram med dem bara då så slipper det bli mer tjafs om den saken.

Men kärnfrågan då, den där tänkte danske näthandlaren som levererar djur i Sverige, behöver han bry sig om faktablad, tillstånd enligt djurskyddslagen och artskyddsförordningen och annat i den stilen? Faktum är att jag tror att jag skulle kunna skriva långt och övertygande både för och emot. Det är helt enkelt svåra bedömningar där jag ser det som att det är bättre att passa än att försöka påstå nåt bestämt (i den mån nån vill betala mig för att få en övertygande argumentation åt nåt viss håll så kommer saken naturligtvis i ett annat läge). Därför tror jag att det kan vara bra att tagga ner lite i de här frågeställningarna, det är inte ointressant vilka tillstånd som finns hos olika aktörer och jag tycker rakt inte det är på nåt sätt för mycket begärt att det kan redovisa hur det ligger till men vilka tillstånd som borde finnas är inte alltid självklart.

Inlägg 589

Då har jag då för säkerhets skull stämt av saken med Skov- og Naturstyrelsen. Beskedet är entydigt, man behöver inte särskilt tillstånd som handlare för att sälja listade arter i Danmark. Och vi får väl tro att den ansvariga danska myndigheten vet bättre besked om den saken än svenska Jordbruksverket.

Inlägg 601

Notera att det som jag sagt att det inte behövs tillstånd för i Danmark är försäljning av listade arter. Det betyder inte att det inte kan behövas andra tillstånd, tillstånd för djurtransport lär det t ex definitivt behövas.

Fick detta av en god vän.. om att argumentera på internet..

http://photos.commongate.com/11/38441_7dtr2scy8f_l.jpg

God kväll på er.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. SVG ska inte döma någon. Eller bedriva lagverksamhet. Eller bestämma över handeln i sverige. Däremot bestämmer SVG över vem som får annonsera på SVG. SVG borde också vara informerad om gällande lagar och regler i samband med hobbyn och handeln av den. Och vidare ha ett moraliskt ansvar för att värna om dessa. Genom att inte låta de som bryter mot dessa lagar få spelrum på guiden.

Saltvattensguiden - Sveriges största sida om saltvattensakvarium

Tack för dina synpunkter.

Saltvattensguidens syfte finns att läsa under menyn "Om Saltvattensguiden" uppe på sidan. Syftet är

Syfte

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar.

SG drivt helt ideellt och oberoende av vinstdrivande aktörer inom branschen.

Vi är kort och gott en kanal/ett utrymme för utbyte av information och tankar omkring hobbyn.

Vi tror också att hobbyn utvecklas bättre genom en nära samverkan mellan hobbyister och handlare, och vi tar därför in handlare för en aktiv medverkan på forumet. Alla oss moderatorer har självfallet privata åsikter om den ena eller andra typen av näringsverksamhet inom hobbyn är "bra" för hobbyn eller inte. Vi har dock valt att inte låta Saltvattensguiden som sådant ha en policy för att vi ska ta in den ena eller andra typen av handlare. Våra nuvarande krav på annonsörer är att de ska ha registrerad firma inom Norden och ha korrekta kontaktuppgifter. Hittills har vi avvisat en firma på detta kriterium (Akvarieshop), då vi aldrig fick uppgift om namnet på personen bakom firman.

Vi möts från tid till annan av förslag på att vi borde snäva in kretsen annonsörer pga att en viss typ av verksamhet anses mindre seriös än en annan. Det behöver inte handla om tillstånd, utan kan också handla om karantänhållning, kundservice/returrätt, skattehantering mm. Vi känner inom moderatorkretsen att vi i dagsläget inte har kompetens eller resurser för att göra denna insnävning (och det är heller inte Saltvattensguidens syfte). Jag tror personligen att både branschen själv, och även hobbyisterna i egenskap av kunder, har större möjligheter att styra utvecklingen (och saneringen) av branschen genom sitt agerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DO kan påvisa ursprung vid eventuell kontroll vid danska gränsen, samma gäller då inom EU och därfr sverige. Dock skulle man nog behlva tillstånd for bilen, som borde finnas i Danmark eller sokas i sverige.

Behovs alltså ej tillstånd i sverige for forsaljning om det endast ar fråga om transport..

NU stämmer dessa påståenden eller ej ?

EDIT SVG gor helt ratt, borde man nog inte forsoka kväva affärsmodeller genom att vägra annonsering forrän det hela är bevisat-- tänk om vissa partier inte fick sina trycksaker pga åsikt etc etc.. farligt och bra att SVG startar diskussion!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skiter ärligt i om de fortsätter sin lagliga alt. olagliga verksamhet.. men kan de inte styrka legitimitet när deras verksamhet ifrågasätts så tycker jag inte de hör hemma som annonsör på ett seriöst forum.

Och vad skulle konsekvensen bli av det? Samtliga annonsörer som inte redovisar sina momsinbetalningar kontinuerligt åker ut från guiden? Samtliga annonsörer som har anställda redovisar in betalning av arbetsgivaravgift varje månad annars....bort? Eller ska "guiden" sätta upp ett finger i luften och känna: den är seriös, den är inte seriös. Skulle vara ytterst oseriöst och eventuellt (men jag är osäker) inte följa marknadsföringslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni går tillbaka till ruta ett och kollar på varför jag lade mej i debatten överhuvudtaget så var det för att man kom med falska påståenden och det var mitt namn som kom upp återkommande. Jag ville försvara mej. Att jag sedan haft en kontakt med jordbruksverket som sagt att det här är inte ett sätt som handel med levande djur skall gå till samt att de saknar tillstånd som behövs i både Danmark och Sverige gjorde att jag upplyste om detta. Jag hävdar fortfarande att det är så. Men som flera har påpekat så är det inget som kommer avgöras här utan det är myndigheternas beslut.

Min åsikt är fortfarande den samma att jag inte tycker detta är rätt. Det är också så att jag inte förstår hur man vill vara med o stödja så långa transporter som det här i slutändan kommer att bli. Jag kommer dessutom att reagera likadant i fortsättningen när någon tror att de kan ringa mej o hota mej om skånska bojkotter. Jag tycker faktiskt att om man bor i skåne så skall man handla hos sin lokala handlare eller be den kontakta någon som kan hjälpa dem att tillgodose kundernas begär. Stödjer man sin lokala handlare så blir denna bättre. Jag anser fortfarande att de regler o lagar som vi har i vårat land är enkla att följa och ser inte varför man skall behöva ta genvägar. Jag anser fortfarande att det är oseröst att sälja haj i webshoppar. Jag anser fortfarande att om den man får sina djur av endast har den erfarenheten som han skriver i sin profil här på forumet så bör mer information om djuren finnas i själva webshoppen om det nu skall vara ok att sälja på detta vis. Jag anser fortfarande att jag måste försvara mej om påståenden om monopol eller annat som inte stämmer.

janne eftersom du inte lägger några värderingar i de du tycker o tänker så vet jag inte om det står så mycket högre i kurs än om någon verkligen står för vad de tycker

Jag hade gärna sett att man kunde handla mer av det man behöver/vill ha i sin lokala butik, men det verkar åtminstonde för min del omöjligt.

Ta tex butiken i Lomma, där jag har frågat efter ballingsalter. Svaret man får är att det har inte vår grossist så det går inte. Är man så gammeldags och inte kan ändra sig så kan jag ju inte handla det jag behöver där.

Detta var bara ett exempel, det finns ett antal saker jag frågat efter som verkar helt omöjligt att ta in.

Sedan finns det en butik som Bioted ska ha ett samarbete med, på Nobelgatan i Malmö. Jag har försökt köpa KZ-salt där hur länge som helst men de får aldrig något verkar det som. Vad beror det på?

Jag försöker inte försvara DO´s verksamhet på något vis, men det måste nog till lite nytänkande hos många handlare om de ska behålla sina kunder.

Det är helt enkelt för många som bara kör på på gamla meriter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan finns det en butik som Bioted ska ha ett samarbete med, på Nobelgatan i Malmö. Jag har försökt köpa KZ-salt där hur länge som helst men de får aldrig något verkar det som. Vad beror det på?

Om butiken i fråga inte beställer något så kan jag inte bara åka dit med nåt då tror jag de hade blivit förvånade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är okej att inte stödja sin lokala handlare så länge man handlar från Ted istället eller hur menar du?

Jag stödjer min handlare Anders och jag känner honom mycket bra då jag handlat av honom sedan 20 år tbx när han hade sin första butik men han handlar ju själv av Ted och plockar mycket saker genom Biotedmarin tex grotech produkter och vortech pumpar mm.

Så att säga att jag inte stödjer min lokala handlare då är du ute på hal is !

Jag handlar tex till min rottis och frugan bordecollie ,dotterns 2 kaniner och mitt saltvattenskar och är nog hos handlaren minst 3 gånger i veckan och mina besök slutar alltid i köp där.

Jag vill inte tänka på hur mycket pengar jag gör av med där bara!

Och vi har 5 handlare i stan men det är bara kristianstadzoologiska som har saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är okej att inte stödja sin lokala handlare så länge man handlar från Ted istället eller hur menar du?

Hellman vad Spooky menade var nog just Reefers Best som jag distribuerar.

Svårt det här med att få alla att förstå vad som menas i korta meningar.

konstigt det här med att konsumenter från olika ställen i Sverige tror att måste vara nån sorts fiende med butiker som inte ligger i deras närhet. Vi handlare kommer bra överens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer min handlare Anders och jag känner honom mycket bra då jag handlat av honom sedan 20 år tbx när han hade sin första butik men han handlar ju själv av Ted och plockar mycket saker genom Biotedmarin tex grotech produkter och vortech pumpar mm.

Så att säga att jag inte stödjer min lokala handlare då är du ute på hal is !

Jag handlar tex till min rottis och frugan bordecollie ,dotterns 2 kaniner och mitt saltvattenskar och är nog hos handlaren minst 3 gånger i veckan och mina besök slutar alltid i köp där.

Jag vill inte tänka på hur mycket pengar jag gör av med där bara!

Och vi har 5 handlare i stan men det är bara kristianstadzoologiska som har saltvatten.

Andas djupt tre gånger och läs frågan igen. Ingenstans säger jag att du inte stödjer din lokala handlare och jag har aldrig påstått någonting annat.

Jag ställde helt enkelt en fråga om det var okej att köpa av Ted när din lokala handlare inte har möjlighet/vilja att ta hem det du behöver.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hellman vad Spooky menade var nog just Reefers Best som jag distribuerar.

Svårt det här med att få alla att förstå vad som menas i korta meningar.

konstigt det här med att konsumenter från olika ställen i Sverige tror att måste vara nån sorts fiende med butiker som inte ligger i deras närhet. Vi handlare kommer bra överens.

Jag tror absolut inte att ni är fiender med varandra. Tycker bara det är intressant att det verkar vara okej för vissa konsumenter som i tid och otid skriker att man ska stödja sin lokala handlare i vått o torrt men sen när dom inte har det man vill ha då är det okej att handla av en annan, inte så lokal handlare men att handla från utlandet är stört förbjudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hellman jag handlar av Ted genom min handlare alltså tjänar han pengar och jag slipper frakten bra va ?

Sen självklart måste man handla utomlands ibland då det kan vara svårt att få tag i vissa grejer här hemma men nu va det ju levande denna tråden handlade om och det handlar jag bara i fysiskbutik och inget annat jag vill se vad jag köper och sen vill jag inte stödja onödigt lidande för djuren med långa transporter och framför allt ingen som inte är seriös med sin firma !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

............sen vill jag inte stödja onödigt lidande för djuren med långa transporter och framför allt ingen som inte är seriös med sin firma !

Transport från Asien eller Oceanien till Sverige/Danmark är väl längre än från Danmark till någonstans i Sverige?

Bara undrar.

Jag gillar inte heller oseriösa firmor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tråden handlar om levande. Men jag ser det på samma sätt. Finns inte det jag vill ha hos min lokala handlare så vidgar jag mitt sökområde och letar på andra ställen såsom internet. Det finns lagar och förordningar om hur handeln och transport med levande ska gå till och så länge det inte är bevisat att ett företag inte följer dessa lagar och förordningar ser jag inga hinder att handla med företaget.

Kan tilläggas att jag inte är intresserad av fisk så jag köper bara koraller via nätet. Och tro mig, har ni svårt att hitta den fisk ni vill ha hos den lokala handlaren så är det omöjligt att hitta den korallen som jag är på jakt efter.

Och på vilket sätt är DP oseriösa? För att dom inte går mobbens vilja till mötes? Det har ju visat sig att det som Ted har sagt i denna tråd har blivit motbevisat av Bygert (hur man nu kan säga att någonting är bevisat bara för att någon skrivit det här) och eftersom Ted har vinstintressen i detta tror jag just nu mer på det Bygert skrivit än på det Ted skrivit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det jag skrivit har inte motbevisats av Bygert han har klargjort vilka regler som gäller.

Det jag skrivit är att myndigheterna som jag pratat med säger att det står helt klart att DO behöver tillstånd för att bedriva sin verksamhet som de saknar. Jag skriver också att den här handeln bara är en del av den resa som djuren skall ut på och att jag själv anser att ifall man skall bedriva sådan här handel så tycker jag att en godkänd anläggning finnas till för djur som inte kan levereras. Jag tror inte att de akvarium som är tänkta för att göra detta kan hålla de djur som erbjuds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I inlägg 10 i denna tråden blir en person påhoppad första gången, resten är 35 sidor historia om vad som är sant eller ej. Att då dra slutsattsen att den personen skulle vara gynnad/mindre trovärdig för att det kan finnas vinstintresse känns väldigt långsökt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina synpunkter.

Saltvattensguidens syfte finns att läsa under menyn "Om Saltvattensguiden" uppe på sidan. Syftet är

Vi är kort och gott en kanal/ett utrymme för utbyte av information och tankar omkring hobbyn.

Vi tror också att hobbyn utvecklas bättre genom en nära samverkan mellan hobbyister och handlare, och vi tar därför in handlare för en aktiv medverkan på forumet. Alla oss moderatorer har självfallet privata åsikter om den ena eller andra typen av näringsverksamhet inom hobbyn är "bra" för hobbyn eller inte. Vi har dock valt att inte låta Saltvattensguiden som sådant ha en policy för att vi ska ta in den ena eller andra typen av handlare. Våra nuvarande krav på annonsörer är att de ska ha registrerad firma inom Norden och ha korrekta kontaktuppgifter. Hittills har vi avvisat en firma på detta kriterium (Akvarieshop), då vi aldrig fick uppgift om namnet på personen bakom firman.

Vi möts från tid till annan av förslag på att vi borde snäva in kretsen annonsörer pga att en viss typ av verksamhet anses mindre seriös än en annan. Det behöver inte handla om tillstånd, utan kan också handla om karantänhållning, kundservice/returrätt, skattehantering mm. Vi känner inom moderatorkretsen att vi i dagsläget inte har kompetens eller resurser för att göra denna insnävning (och det är heller inte Saltvattensguidens syfte). Jag tror personligen att både branschen själv, och även hobbyisterna i egenskap av kunder, har större möjligheter att styra utvecklingen (och saneringen) av branschen genom sitt agerande.

Hej Vargklo.

Stort tack för svaret och att du tog dig tiden. Jag är väldigt tacksam för att jag fick ett utlåtande om detta specifika ämne. Jag ber om ursäkt för att ha varit obstinat, krävande och låtit detta ämne uppröra mig.

Jag har full respekt för ert utlåtande och också fullt förtroende för redaktionen/moderatorerna/föreningen. (eller fortsatt fullt förtroende beroende på hur man vill läsa)

Som medlem kan jag fortfarande tycka att DO är en grå fläck på SVG, men, det är min högst personliga åsikt.

Stort tack, och Trevlig Helg

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag då för säkerhets skull stämt av saken med Skov- og Naturstyrelsen. Beskedet är entydigt, man behöver inte särskilt tillstånd som handlare för att sälja listade arter i Danmark. Och vi får väl tro att den ansvariga danska myndigheten vet bättre besked om den saken än svenska Jordbruksverket.

Tycker du "motbevisas" ganska bra här Ted...

Och här händer det saker hela tiden och nu påstår Ted att det är ett brott att köpa listade djur av den som saknar tillstånd. Det är ett brott som man åker stenhårt på att köpa ett A-listat djur om inte det finns alla vederbörliga tillstånd knutna till det djuret. Man kan också råka ut för problem om man köper ett B-listat djur utan att få med lämpliga intyg.

Och här med.

I inlägg 10 i denna tråden blir en person påhoppad första gången, resten är 35 sidor historia om vad som är sant eller ej. Att då dra slutsattsen att den personen skulle vara gynnad/mindre trovärdig för att det kan finnas vinstintresse känns väldigt långsökt.

Jag gör en annan bedömning än dig vad det gäller påhopp i det inlägget. För övrigt så ser jag det inte som relevant om en person har blivit påhoppad eller inte i tidigare inlägg. Personen kan fortfarande ha vinstintressen i det han eller hon debatterar om.

Ändrat av Hellman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina synpunkter.

Saltvattensguidens syfte finns att läsa under menyn "Om Saltvattensguiden" uppe på sidan. Syftet är

Vi är kort och gott en kanal/ett utrymme för utbyte av information och tankar omkring hobbyn.

Vi tror också att hobbyn utvecklas bättre genom en nära samverkan mellan hobbyister och handlare, och vi tar därför in handlare för en aktiv medverkan på forumet. Alla oss moderatorer har självfallet privata åsikter om den ena eller andra typen av näringsverksamhet inom hobbyn är "bra" för hobbyn eller inte. Vi har dock valt att inte låta Saltvattensguiden som sådant ha en policy för att vi ska ta in den ena eller andra typen av handlare. Våra nuvarande krav på annonsörer är att de ska ha registrerad firma inom Norden och ha korrekta kontaktuppgifter. Hittills har vi avvisat en firma på detta kriterium (Akvarieshop), då vi aldrig fick uppgift om namnet på personen bakom firman.

Vi möts från tid till annan av förslag på att vi borde snäva in kretsen annonsörer pga att en viss typ av verksamhet anses mindre seriös än en annan. Det behöver inte handla om tillstånd, utan kan också handla om karantänhållning, kundservice/returrätt, skattehantering mm. Vi känner inom moderatorkretsen att vi i dagsläget inte har kompetens eller resurser för att göra denna insnävning (och det är heller inte Saltvattensguidens syfte). Jag tror personligen att både branschen själv, och även hobbyisterna i egenskap av kunder, har större möjligheter att styra utvecklingen (och saneringen) av branschen genom sitt agerande.

Lite OT men det togs upp så undrar jag hur SewaTec passar in i norden? Har dom flera kontor än i Tyskland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...