Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Nej det jag skrivit har inte motbevisats av Bygert han har klargjort vilka regler som gäller.

Det jag skrivit är att myndigheterna som jag pratat med säger att det står helt klart att DO behöver tillstånd för att bedriva sin verksamhet som de saknar. Jag skriver också att den här handeln bara är en del av den resa som djuren skall ut på och att jag själv anser att ifall man skall bedriva sådan här handel så tycker jag att en godkänd anläggning finnas till för djur som inte kan levereras. Jag tror inte att de akvarium som är tänkta för att göra detta kan hålla de djur som erbjuds.

Tyckte annas att du många gånga har skrevat att du har pratat med både danska och svenska myndigheter (Jordbruksverket och Skov og Naturstyrelsen)

Tillstånd till import av djur till EU. Heräfter är det fritt fram till Sverige

(i detta fall från Holland till Sverige)

När själva affären göres via webben inklusiv betalning mellan konsument i Sverige och Deep Ocean i Danmark kräves inga tillstand, då där ingen fysisk affär finns.

Karantän krävs för kalltvattenfisk (stör/Koi mv) inte tropiska fisk.

Men där krävs tillstånd till den bil som skall köre levanda djur.

Punkt slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det var väl ändå ett onödigt inlägg Janne...

Varför ?. Det taler jo bare om att detta att handlar online (också levande) har funns länge utanför Sverige, och är helt legitimt. Själv hos dom store välrenomered förtag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maack har du personlig agg mot Ted? Då borde du hålla detta utanför denna tråd då denna tråd handlar om andra saker.

Om du läser från början i tråden, vill du se att jag inte på nogat sät är arig verken på BioTedMarin eller Ted personligen. Men Ted är shit förbannet på Deep Ocean och jag, utan att Ted har anledning till detta.

Jag har bare förespråkare för att också kunna handlar online. Ted prövar att smutsa detta online förtag till. Och då tycker jag bara att det himla viktigt att få sanningen fram eller hur ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde du inte skulle skriva hör mer Maack och att admin skulle radera dig från Svg men tydligen är du fortfarande sugen på att göra bort dig !

Göre bort mig ?.

Admin skulla inta redera mig, hvorfår skulle dom göra detta ?. Om du är updatered, då var jag som ville att jag skulle rederas och inte admin :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du läser från början i tråden, vill du se att jag inte på nogat sät är arig verken på BioTedMarin eller Ted personligen. Men Ted är shit förbannet på Deep Ocean och jag, utan att Ted har anledning till detta.

Jag har bare förespråkare för att också kunna handlar online. Ted prövar att smutsa detta online förtag till. Och då tycker jag bara att det himla viktigt att få sanningen fram eller hur ?

Nja vad jag läser i tråden var att du hoppade på Ted och hans förtag och sedan inte fattade vad som du gjort var tokigt. Detta tycker jag e tokigt.

Jag har inget intersse av att få höra din sanning då du bett om att bli raderad från denna sida = för mig att det som sagts om dig e sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja vad jag läser i tråden var att du hoppade på Ted och hans förtag och sedan inte fattade vad som du gjort var tokigt. Detta tycker jag e tokigt.

Jag har inget intersse av att få höra din sanning då du bett om att bli raderad från denna sida = för mig att det som sagts om dig e sant.

Jag fatter inte va det är som du prövar att skrivar. Men det var jag som var tröttned på att alt shitprat som var tråden, derför villa jag och inte admin have min profil redered. Men jag tyckte att tråden böjaret att bliva seriös igen. Derför är jag också tillbaka.

Att vi har ulika syn på det, att handlar online är helt fint med mig. Men jag tycker bare att vi måsta acceptere dom ulika synspunktar som vi har, vilket jo inte helt har väret situationen i tidligare i tråden. Nu när du (vem du anners är ?) är så negativ till jag, hur kommer det så att du präcis har skicket en vänanmodning ?.

Jag bara undra :snurrig:

Va är det som jag har gjort som är tokigt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja vad jag läser i tråden var att du hoppade på Ted och hans förtag och sedan inte fattade vad som du gjort var tokigt. Detta tycker jag e tokigt.

Jag har inget intersse av att få höra din sanning då du bett om att bli raderad från denna sida = för mig att det som sagts om dig e sant.

Det börjar att bli OT

Men jag tycker nu att det var tvärtom, men snälla, la nu detta lägga ik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maack, Moby är inte den förste eller sista aktören som inte försörjer sig på saltvattensakvaristik med en inställning att de ska slå sig in på marknader genom att sälja utan förtjänst eller väldigt liten sådan. Hobbyn i sej lider av dessa personers tilltag. Att du tycker det är sensationellt kanske är för att du inte sysslat med detta tillräckligt länge och det kanske inte är likadant inom sötvatten. Men sanningen är ätt förloraren är inte jag eller någon annan som försöker med seriösa verksamheter att bygga riktiga butiker att gå till utan det är faktisk hobby folket. Men det är svårt att se långsiktigt och efter Moby kommer bara nästa. Hans verksamhet är varken hållbar eller en ersättare till det jag sysslar med.

att inte ni hobby folk som läser detta funderar över om att om det nu var så att Ted tyckte att det här var nåt bra och att han inte visste att det var lagvidrigt så skulle inte han kunna göra likadant. Skulle inte jag också öppnat en webshop med levande och åkt runt. Jag har alla kontakterna osv osv

Nej det är för att sånt här skadar vår hobby

Låt er lokala butik fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maack, Moby är inte den förste eller sista aktören som inte försörjer sig på saltvattensakvaristik med en inställning att de ska slå sig in på marknader genom att sälja utan förtjänst eller väldigt liten sådan. Hobbyn i sej lider av dessa personers tilltag. Att du tycker det är sensationellt kanske är för att du inte sysslat med detta tillräckligt länge och det kanske inte är likadant inom sötvatten. Men sanningen är ätt förloraren är inte jag eller någon annan som försöker med seriösa verksamheter att bygga riktiga butiker att gå till utan det är faktisk hobby folket. Men det är svårt att se långsiktigt och efter Moby kommer bara nästa. Hans verksamhet är varken hållbar eller en ersättare till det jag sysslar med.

att inte ni hobby folk som läser detta funderar över om att om det nu var så att Ted tyckte att det här var nåt bra och att han inte visste att det var lagvidrigt så skulle inte han kunna göra likadant. Skulle inte jag också öppnat en webshop med levande och åkt runt. Jag har alla kontakterna osv osv

Nej det är för att sånt här skadar vår hobby

Låt er lokala butik fungera

Hur skadar det Hobby folket med mer alternativ? Nu får du nog förklara dig!!!!

Konkurens kan väl inte skada? Om de handlar med förlåg lönsamhet så tröttnar de eller konkar.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel om tex reefers best inte går att köpa in o sälja med vinst så försvinner det ur butikerna. En firma som drivs av någon som inte behöver vinst och sälljer produkter till priser som gör att marginalen är obefintlig gör att producenten blir ledsen pga att en bil inte kan täcka den marknaden han vill nå. Butiker vill inte ha något i sin butik som inte hjälper till att betala kostnader. Jag kan nog inte uttrycka mej bättre och om du tänker efter lite så klarnar nog allt.

Kokurrens är bra så länge den är möjlig annars kan den va rätt sur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att hela den här tråden är värre än vilken TV-såpa som helst!

Det enda jag kan tillägga är att vi efter att ha läst denna tråd har förstått att det är väldigt många svenska och seriösa handlare som verkar bryta mot lagen, både när det gäller frakt och andra regler! Har själv handlat av flera.......

När det gäller restider och annat så kan ni ju börja fundera på hur lång tid det tar för en fisk att komma hit upp till Norra Sverige, tror knappast att dom fiskarna o korallerna är framme på 12 timmar. Vi har själva transporterat hem fisk från stockholm i snöstorm och dåligt väglag. När resan är 80 mil enkel väg så kan ni ju kanske lista ut hur lång restid det är! Har haft fisk i lådor i nästan 2 hela dygn men det har då gått vägen för oss.......

Tycker att man kan låta olika aktörer komma in på marknaden, jag kan lova att de som inte är seriösa kommer att försvinna av sig själv då dom antingen kommer att åka fast i tull/polis ärrenden eller pga att kunderna slutar handla av dom, dvs missnöje.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att nån moderator ska låsa den här tråden snart...

Känns som om det börjar gå djupare och djupare...snart så handlar väl den här tråden mer om handel och administration än om saltvattensintresset...för det är väl det som vi alla är intresserade av och fokuserade på? Bryr mig inte om ifall det tar en viss tid att åka norrut med en last bestånde av koraller och fiskar från e företagare som har en cheva eller en privatperson som kör en merca...same same but different säger jag. Så länge djurlivet mår bra är jag nöjd med vilket sätt som helst...för det är väl det det handlar om? Får känslan att vi börjar glida ifrån det som är viktigt.....Det finns inga djur som bryr sig om papper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att nån moderator ska låsa den här tråden snart...

Känns som om det börjar gå djupare och djupare...snart så handlar väl den här tråden mer om handel och administration än om saltvattensintresset...för det är väl det som vi alla är intresserade av och fokuserade på? Bryr mig inte om ifall det tar en viss tid att åka norrut med en last bestånde av koraller och fiskar från e företagare som har en cheva eller en privatperson som kör en merca...same same but different säger jag. Så länge djurlivet mår bra är jag nöjd med vilket sätt som helst...för det är väl det det handlar om? Får känslan att vi börjar glida ifrån det som är viktigt.....Det finns inga djur som bryr sig om papper

Det var just det jag ville komma till:-) Vad är det som säger att en lastbil tar kortare/längre tid? Vad är det som säger att lastbil är bättre än personbil o tvärtom. Det var just det..... Sen så är det så att när man börjar titta djupare in i det här så verkar det inte bättre än att en stor del av svenska butiker också bryter mot lagar, är det bättre eller sämmre det....?

Det jag ville ha fram är att om det är seriösa företag eller inte kommer att visa sig i det långa loppet! Då dom antingen kommer att åka fast i tullen eller av nån annan myndighet eller tappa kunder pga missnöje och då borde väl allt vara frid o fröjd eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel om tex reefers best inte går att köpa in o sälja med vinst så försvinner det ur butikerna. En firma som drivs av någon som inte behöver vinst och sälljer produkter till priser som gör att marginalen är obefintlig gör att producenten blir ledsen pga att en bil inte kan täcka den marknaden han vill nå. Butiker vill inte ha något i sin butik som inte hjälper till att betala kostnader. Jag kan nog inte uttrycka mej bättre och om du tänker efter lite så klarnar nog allt.

Kokurrens är bra så länge den är möjlig annars kan den va rätt sur

Öhhhhh. Kan stämma på vissa High end märken som tycker att de skall vara exlusiva. Men jag ser att DO har Reefers Best Salt vilket gör att de har gjort bedömningen att de kan öka deras försäljningen. Ökad försäljning och tillverkning och i slutändan vinst är målet för alla tillverkare om du påstår något annat så kan jag bara säga lycka till i din lilla bubbla av verkligheten.

Visst DO kan försvinna konkursa imorgon efter de har slagit ut hela svenska marknaden, men då behovet finns så kommer det att lösas en då!

För du menar väl inte att saltvärlden inte följer den mest grundläggande marknadsprincipen? Du vet Tillgång Efterfrågan?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför låsa tråden?

Liten kort sammanfattning av Daniel som inte alla kommer hålla med om, det är det enda som kan sägas med säkerhet ;)

Del 1.

Det började med smutskastning mellan BT (BioTed och DO (DeepOcean) om bojkotter m.m. Vi har som tur lämnat den diskussionen.

Del 2.

Det var allt från tillstånd som saknades till djurmisshandel. Det har nu visat sig att Tillstånd inte behövs i Danmark och att frakttiderna till Norrland kan vara längre än ev. DO leveranser! Många av frågorna är obesvarade (Bla tillstånd m.m), av både BT och av DO.

Del 3.

Det nya greppet nu är att kalla DO oseriösa pågrund av affärsformen?

Vilket kommer göra att vi kunder tappar märken i butiker (Butiker kommer att konka), vad som hindrar DO att köra ren postorder på bland annat reefers best förstår jag inte. Inte heller att postorder försäljningen har slagit ut alla "Seriösa" handlare.

Reflektion:

Mycket finns att diskutera, sålänge det inte blir personsangrepp varför låsa tråden! Jag har sagt det förut och säger det igen, bryter jag mot någon regel tabort inlägg och stäng av mig. Men lås inte tråden!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel suck

om du tror att jag glömt samtalet med hot så har du fel

mitt företag har de tillstånd som krävs för att göra det vi sysslar med

ang reefers best så finns för tillfället 1 låda i lager resten får ni som vill ha det vänta på glassbilen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst DO kan försvinna konkursa imorgon efter de har slagit ut hela svenska marknaden, men då behovet finns så kommer det att lösas en då!

För du menar väl inte att saltvärlden inte följer den mest grundläggande marknadsprincipen? Du vet Tillgång Efterfrågan?

//Daniel

Det jag menar är att dom inte kommer att slå ut hela den svenska marknaden då många ( en majoitet skulle jag tro) vill se fiskar/korall innan man köper. Sen så når just detta företag en så liten del av sverige att det måste vara näst intill omöjligt för dom att slå ut alla svenska handlare. Du vet att sverige är ganska avlångt ;-) Och sen så finns det andra aktörer på marknaden som också tillhandahåller försäljning via webben och frakt, vet att detta har varit upp i tråden tidigare. Visst vissa handlare kanske känner att dom måste lägga av pga konkurensen är för stor. Men då skulle jag vilja påstå att det hade hänt ändå tyvärr......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang reefers best så finns för tillfället 1 låda i lager resten får ni som vill ha det vänta på glassbilen

Det är precis det här jag menar. Om en seriös svensk handlare plockar bort ett visst märke som man vill använda pga konkurens så skjuter handlaren sig själv i foten tyvärr. För kunder kommer att vända sig till den som saluför varan...... Har absolut inget emot dig Ted. Men snälla tänk efter, om flera av dina kunder efterfrågar reefers best och du väljer att ta bort varan, tror du då inte att kunderna kommer att titta efter det på andra ställen???

Bara några tankar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Holken att binda upp en massa pengar i några ton salt som handlare ratar för att en glass bil vinglar om kring mard några lådor han tjänar zip på är inget intressant

jag gnäller inte utan gör klart för er att hobby akvaristen är förloraren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...