Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Notera att det som jag sagt att det inte behövs tillstånd för i Danmark är försäljning av listade arter. Det betyder inte att det inte kan behövas andra tillstånd, tillstånd för djurtransport lär det t ex definitivt behövas.

Går vi på Naturvårdsverkets mening om hur de svenska reglerna skall tolkas så får man inte sälja fraggar från stenkoraller (annat än möjligen i minimal omfattning) om man har ett akvarium i bostaden, då är man tvungen att ha akvariet i en särskild lokal med separat ingång. Är det liksom det som skulle vara så mycket bättre än danskarnas pissregler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det sker ingen "glassbilsförsäljning" här iaf, tror inte det gör det i Danmark heller.

Det som sker är att det transporteras levande i frigolitlådor, som är stängda och försedda med heatpacks, direkt från grossist till slutkund utan att ta omvägen via en butik/lokal först.

Den leverans som skedde till Malmö tidigare, gick direkt till en lägenhet där folk kunde hämta upp sina egna lådor, sen köra hem med dem. Överlämnandet har alltså inte skett på parkeringar/längs vägen/ur bakluckan eller sådant. (Jo, lådorna har självklart lastats ur bilen och in i lägenheten.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera att det som jag sagt att det inte behövs tillstånd för i Danmark är försäljning av listade arter. Det betyder inte att det inte kan behövas andra tillstånd, tillstånd för djurtransport lär det t ex definitivt behövas.

Går vi på Naturvårdsverkets mening om hur de svenska reglerna skall tolkas så får man inte sälja fraggar från stenkoraller (annat än möjligen i minimal omfattning) om man har ett akvarium i bostaden, då är man tvungen att ha akvariet i en särskild lokal med separat ingång. Är det liksom det som skulle vara så mycket bättre än danskarnas pissregler?

Är fullt införstådd med att frakten till sverige, inte är utredd ännu!

Men det var ju flera som hänvisade till att Svenska och Danska tillstånd saknades. Frågan är vad skulle det kosta mig att få dig bygert som speditör av djuren från Danmark till mig i Tidaholm (OBS ej aktuellt så det räcker med tumme och pekfinger pris ;) )

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan också råka ut för problem om man köper ett B-listat djur utan att få med lämpliga intyg.

Kan du förtydliga detta? Menar du att man borde få ett "uppfödarintyg" med varje korall som är B-listad eller vad är det du syftar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja för det vi diskutera är de svenska tillstånden.

Sen om det är lagligt med glassbils försäljning i Danmark så är det sjukt skrämmande för vilka piss regler dom har där.

Trodde vi diskutera om det var lagligt eller inte, sen kvittar det vad det är för regler i Danmark.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja för det vi diskutera är de svenska tillstånden.

Sen om det är lagligt med glassbils försäljning i Danmark så är det sjukt skrämmande för vilka piss regler dom har där.

Vet inte om det är någon idé att diskutera med dig om affärens läge. Du har bestämt dig, affären är i Sverige enligt dig och enligt mig i Danmark.

Men som sagt om jag beställer av DO och Bygert kör det till mig(Från Danska gränsen) är det ok? Din personliga åsikt är det som jag efterfrågar nu!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket underligt för varken danska eller svenska myndigheter styrker dina. Uppgifter som verkar vara samma bull du kört hela tiden.bara att du kunnat med att sitta o ljuga samtidigt som jag gett dej timmar av support säger allt
Då har jag då för säkerhets skull stämt av saken med Skov- og Naturstyrelsen. Beskedet är entydigt, man behöver inte särskilt tillstånd som handlare för att sälja listade arter i Danmark. Och vi får väl tro att den ansvariga danska myndigheten vet bättre besked om den saken än svenska Jordbruksverket.

Nått konstigt är det med situationen?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är någon idé att diskutera med dig om affärens läge. Du har bestämt dig, affären är i Sverige enligt dig och enligt mig i Danmark.

Men som sagt om jag beställer av DO och Bygert kör det till mig(Från Danska gränsen) är det ok? Din personliga åsikt är det som jag efterfrågar nu!

//Daniel

om de har alla tillstånd att sälja i Danmark och du personligen åker dit och handlar så kan jag inte klaga på dig, där emot tycker jag inte om hur DO sköter sin djur affär, med tanke på hur de inte har några akavrium, personal m.m utan bara fyngerar som ett fraktbolag i en bil med utrotningshotade djur vilket enligt mig är helt sjukt. Läs enligt mig.

Sen om du anställer någon annan att hämta det åt dig, sy tycker jag denna person skall ha utbildning m.m på att frakta utrotninghotade djur så som korall m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde vi diskutera om det var lagligt eller inte, sen kvittar det vad det är för regler i Danmark.

det kvittar väll inte? Om de gör allt efter reglerna i Danmark så är du ju lagligt där, det betyder ju inte att det är lagligt här.

Så i dett fall när det är olagligt så kan vi diskutera den enskilda butiken, Annas om det är lagligt får man ju ta upp med myndigheterna att reglerna suger och upplysa som om vas som ät dåligt och bra så att allt blir till det bästa för djuren vi handlar med.

Nu en helt personlig åsikt är att till och med vi har för slappa regler i Sverige som det är å då blir ja sjukt förbannad när inte äns dom följs för djurens bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sker ingen "glassbilsförsäljning" här iaf, tror inte det gör det i Danmark heller.

Det som sker är att det transporteras levande i frigolitlådor, som är stängda och försedda med heatpacks, direkt från grossist till slutkund utan att ta omvägen via en butik/lokal först.

Den leverans som skedde till Malmö tidigare, gick direkt till en lägenhet där folk kunde hämta upp sina egna lådor, sen köra hem med dem. Överlämnandet har alltså inte skett på parkeringar/längs vägen/ur bakluckan eller sådant. (Jo, lådorna har självklart lastats ur bilen och in i lägenheten.)

Då har vi olika ord på samma sak enligt mig är det glassbils försäljning så det ända de har är en bil och en hemsida och kör ut djuren till speciella mötesplattser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är också viktigt att notera att kravet på tillstånd för handel med listade djur enligt 26 § artskyddsförordningen, det är helt och hållet ett svenskt påfund. Tillståndskravet finns inte i EG-förordningen och det finns inget som säger att det måste krävas tillstånd. Jag har snabbkollat lite dansk information och varken där eller i CITES-bekendtgørelsen finns något motsvarande tillståndskrav. Det är alltså möjligt eller kanske rent av troligt att danskarna inte har det krånglet.

Skulle man som svensk butik kunna klara sig undan det svenska, och hävda att det inte behövs i EG ?

(b-c listade djur)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om transporten mellan Danmark och Sverige hade skett med ett annat fraktbolag, hade det då varit bättre?

Isf är det ju inte metoden som du hänger upp dig på, utan företaget?

Bättre sa jag inte men om de följer Danmarks regler så är det ju myndigheterna i Danmark man skall jaga och inte dom som följer alla regler.

Men bara för att något är lagligt behöver ju inte jag tycka att det är rätt eller hur?

Men vilket fraktbolag har utbildning m.m för att frakta korall och fisk?

Säg något så kan jag kolla upp om jag tycker de "gör det rätt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka som har tillstånd för djurtransport är det bara att läsa innantill för att få reda på:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/godkandatransportorer.4.35974d0d12179bec2858000176.html

Faktiskt är jag med på listan, Ygnäs AB

När det gäller CITES, andra tillstånd osv så hinner jag inte just nu, det kommer.

Till Mr Cheezy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Mr Cheezy.

Cool tack.

Då har jag en fråga byget (stavning användar namn säkert fel)

när ni har tillstånd att frakta cites djur gäller detta alla djur eller behövs utbildning på varje speciellt för varje djur grupp? En fågel, elefant och korall är ju inte samma sak. Vill bara veta för personlig kunskap

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Mr Cheezy.

Där finns alla som har svenskt tillstånd och då följer också rätten för dem att köra i andra EU-länder. Är det DO:s tillstånd för transport du letar efter så får du antagligen titta bland Danska myndigheters liknande register. Har han danskt tillstånd så gäller det i Sverige på samma sätt som det svenska gäller i andra länder inom EU.

@ mr cheezy. Vad jag vet så finns inga speciella krav just för att frakta CITES - djur men det kan finnas olika krav för olika djurgrupper (CITES eller inte) om utbildning vid transport. Det skiljer troligen mellan länderna. I Sverige finns krav för utbildning på vissa djurgrupper men jag tror inte fisk finns med för tillfället. Däremot finns krav på transportfordonet och att det skall ha ett tillstånd oavsett djurgrupp när det gäller ryggradsdjur. Tillstånden gäller sedan för under 8 timmar eller över. Det är alltså inte tillåtet att ta en tur på, låt oss säga 18 timmar och ha ett tillstånd som endast gäller transporter under 8 timmar.

Ett undantag finns enligt jordbruksverket och det gäller upp till 8 resor per år som inte överstiger 65 km. Detta undantag är dock inte rättsligt prövat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar varför ingen från det danska företaget försöker bringa klarhet i alla frågeställningar? :snurrig:

Maack försökte väl men det blev mest påhopp om allt möjligt mellan Maack och olika aktörer.

Känns förtillfället att det bästa är att läsa vissa inlägg, Bygert´s är riktigt bra och lärorika. Lasse har "alltid" mycket kött på benen när han uttalar sig.

De känns även som ganska neutrala finns säker fel poster som är riktigt bra, men läser man dem så förstår man iaf en del av den situation som är :)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar varför ingen från det danska företaget försöker bringa klarhet i alla frågeställningar?

Varför? Han är inte hjälpt av att publicera sin strategi inför en kommande rättegång. Han har klart större möjligheter att vinna i rätten om inte åklagaren vet vilka argument han tänker använda. Om du läst hela tråden så inser du att Moby inte sagt något här redan från första början, och det skulle jag gissa på är inte bara ett smart drag för att slippa bli påhoppad av en massa folk, utan även det bästa ur strategisk synpunkt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan nog konstatera att DO har de papper de behöver för Danmark.

Det vi också kan konstatera är att om man handlar från dem så handlar man i danmark och därmed råder dansk lag för köpet och du betalar dansk moms.

Jag förstår faktist inte vad svenska myndigheter har med saken att göra om det inte berör tranport tillstånd eller fordonet som används eller att chafffören jobbar svart.

Titta bara när personer runt om i Sverige köper diverse piller i andra länder på nätet, om jag inte är helt ute och cycklar så döms de för smuggling och inte för att de handlat med droger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Han är inte hjälpt av att publicera sin strategi inför en kommande rättegång. Han har klart större möjligheter att vinna i rätten om inte åklagaren vet vilka argument han tänker använda. Om du läst hela tråden så inser du att Moby inte sagt något här redan från första början, och det skulle jag gissa på är inte bara ett smart drag för att slippa bli påhoppad av en massa folk, utan även det bästa ur strategisk synpunkt.

B!

Även om det nu blir en rättegång så om man bedriver ett seriöst företag så tar man väll tag i saker och framför allt öppnar munnen och försvarar sig bl.a. Genom att visa sina papper på att allt är ok eller ?

Det är jävligt oseriöst att låta en "kompis" svara på allt och ge fan i det själv.

Att ni inte inser att dom inte har rent mjöl i påsen det förstår inte jag !

Jag vill ge Ted ett stort tack för att han står på sig och för dom fina infobladen

Han gjort tur att det finns någon som gör något positivt av detta.

Mvh H

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda han behöver är ett danskt (eller från vilket annat EU land som helst) tillstånd för att köra runt med djur. Om han har det, eller inte har jag faktiskt ingen aning om. Har han inte, har han ju troligtvis argumentation för varför det inte behövs. Ingen är så dum att man stället till med så mycket rabalder, utan att inse att man ska vara förberedd nästa gång. Och det här är trots allt andra gången. Det är nog inte heller så att han "låtit" kompisen svara, troligare är att denna gjort det på eget bevåg. Det hade varit mer till DO's fördel om Maack aldrig yttrat sig, eftersom det hade varit klart mindre känslor i luften då.

Och att "vi" inte "inser" att de inte har rent mjöl i påsen är nog för att vi distanserat oss lite mer, och inte låter känslorna springa iväg med oss. Rättsläget är, som jag tjatat om i en mindre evighet, inte helt självklart.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...