Gå till innehåll

Blanda olika saltmärken!


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

hallo, jag håller i skrivandets stund på att tömma ett 450 kar för att göra om det till salt vatten! Har ett RSM som jag kör Instant Ocean salt i.

Tänkte att de är lika bra att köpa en 25 kilos hink hos bengt ute på marinakvariet till 450 karet!

Mina fråga är, kan jag använda även detta saltet till mitt rsm som jag redan kör Instant Ocean i ? tacksam för snabba svsar ! :)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått är IO ett salt som bäst lämpar sig att blanda med kranvatten, då det behöver lite extra KH. Andra "finare" salter lämpar sig bättre med osmosvatten, jag märkte det när jag tog kranvatten till RSCP och fick ett KH på runt 18. Så det är nog mera beroende på vad du har för vatten. Men jag är ingen expert, någon annan kan fylla på mer info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått är IO ett salt som bäst lämpar sig att blanda med kranvatten, då det behöver lite extra KH. Andra "finare" salter lämpar sig bättre med osmosvatten, jag märkte det när jag tog kranvatten till RSCP och fick ett KH på runt 18. Så det är nog mera beroende på vad du har för vatten. Men jag är ingen expert, någon annan kan fylla på mer info.

Har du testat att blanda samma hink RSCP med osmosvatten, det borde inte kunna bli så högt KH bara för att du blandar med kranvatten (förutsätter att du pratar om stockholms kranvatten).

Jag hade själv en hink RSCP som gav ~15 dKH, med osmosvatten. Om jag inte tänker helt fel så borde samma hink ge ~18-19 dKH med kranvatten, när jag mätte KH i stockholms kranvatten sist så var det ~3-4 dKH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att blanda samma hink RSCP med osmosvatten, det borde inte kunna bli så högt KH bara för att du blandar med kranvatten (förutsätter att du pratar om stockholms kranvatten).

Jag hade själv en hink RSCP som gav ~15 dKH, med osmosvatten. Om jag inte tänker helt fel så borde samma hink ge ~18-19 dKH med kranvatten, när jag mätte KH i stockholms kranvatten sist så var det ~3-4 dKH.

Nä jag bara talade ur minnet av vad jag har hört sägas om olika saltsorter, bara att IO har lite mindre tryck i KH osv, men det kan ju som sagt vara mestadels hörsägen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter själv och funderar på om jag inte ska börja titta på att blanda olika salter vid vattenbytena.

Jag har gjort en excel-fil som man kan använda för att räkna ut Magnesium och Kalcium-värdena efter ett vattenbyte (då detta är det jag främst tittar på för tillfället).

Filen bör användas tillsammans med AquaCalculator där man kan få fram värden på de flesta salter som används inom hobbyn idag. Jag antar att man även kan göra egna tester på de salter man vill använda i de koncentrationer man brukar ha för att få mer exakta värden, men det får någon som kan mer om ämnet uttala sig om.

Mixa två olika salter.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...