Gå till innehåll

Gå över till biopellets från Zeovit


jay05

Rekommenderade inlägg

Tjena.. Har ett 400 liters zeovit akvarium som har vart igång några månader och jag funderar på att gå över till biopellets, tänkte kolla om det är nån annan här som gått över till biopellets från zeovit och hur ni har gjort det. Är jättenöjd med Zeoviten men efter allt jag har läst så verkar pellets vara biligare och smidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kanske inte är svaret på din fråga men lite erfarenheter jag har från Biopellets.

Jag har inte kört zeovit innan utan gick från vodka till Biopellets, och det har fungerat hur bra som helst. Kanske lite för bra för nu är mina röda koraller ljusrosa. Jag hade en diskussion med Ted i går på 3 tim hur man bäst kombinerar Biopellets och färg. Och man kommer inte ifrån tillsater om man kör pellets. Biopelletsen i sig är underhållsfri men man måste tillsätta preparat, dessa kan man köra med doserpump och systemet skulle bli ganska underhållsfritt. Kosten för Zeovit vet jag inte men tillsatser är ju inte det billigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör idag Grotech A - B - C och M, kommer att gå över till koncentrerade Aminosyror. Om detta är lösningen på mina bleka koraller återstår att se.

Jag kör ingen fosfatremover idag och kan inte mäta något värde på varken NO3 eller PO4 med de tester jag har. Jag har lite alger men de är på ställen det inte stör och det plockas lätt bort när jag gör rent karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med bio pellets i drygt 1 år och det fungerar bra kör med vissa zeovit preparat ändå som macro elements zeofood 7 zeospur 2 och det har fungerat bra för mig och pelletsen är ju underhålls fritt om man kör ganska så hög genomströmning annars så kan filtret becka igen så man får dit och skaka och i värsta fall röra runt i det men dansar pelletsen ganska så ordentligt så går det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det intressant detta med Gen 2 Biopellets tydligen vara ännu bättre.

De verkar i alla fall vara betydligt mer biologiskt aktiva (lättnedbrutna) jämfört med Gen 1. Jag kör Gen 1 och det går rätt så trögt med nedbrytningen av dem och jag hade med Hanna Checker mätbara nivåer av fosfat (kring 0,05 mg/l). Det syntes på algtillväxt (= det fanns lite alger, t ex lite "red turf") och korallfärgning (lite mörkare).

Sedan ett antal veckor toppar jag pelletsen med acetatdosering (ättika i kalkvatten) och kan se hur det gör en stor skillnad på korallernas utfärgning och algtillväxten. Hanna Checkern visar numera 0,00 mg/l. Helt i linje med detta tar skummaren numera ut mer guck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur vet man om man har gen 1 eller 2? 8-)

Jag har 1,3 liter i mitt 800liters kar. Där i simmar det rätt mkt fisk. Det jag har märkt är att den mängden pellets verkar inte klara av att hålla nere nivåerna på 0 utan jag ligger på mellan 1-2mg/l nitrat. ph4 är omätbart. Jag får inte platts med mer pellets i min befintliga reaktor så blir väl till att dosera en kol källa utöver pelletsen för o boosta det sissta tills man köper en reaktor till.

Jag kör balling och har Fauna marins balling tillsattser där igenom. utöver det kör jag Kz cooralal vitalizer + KZ amino syror (sps) jod var dag, några droppar KZ bakterier en gång/vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur vet man om man har gen 1 eller 2?

Gen1 som knappast finns att köpa längre.

Gen2 som jag sett i flera affärer kring Stockholm och jag antar är den som finns att köpa idag.

Sen fanns det en felaktig batch mellan Gen1 och Gen2 med en massa vax (var det va?) i som drogs tillbaka. Men det ska vara borta nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte från zeovit till biopellets och tog dö på alla sps, blev väll en förstor omställning. Alla värden låg stabila hela tiden utom P04 som ökade från 0,00 till 0,03.

Så ta det sjukt försiktigt.

Jag kan säga att jag är tillbaka till zeovit då jag gillar hur jag förstår och kan kontrolera allt själv i mitt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör zeovit och har funderat på biopellets. Men efter att ha läst lite på zeovitforumet så beslutade jag mig för att fortsätta med zeoviten.

Det jag fått som intryck är att biopelletsen fungerar bra men om problem uppstår är det svårt att kontrollera förloppet. Så jag lutar mig nu tillbaks och väntar på att fler ska bli mer erfarna av biopellets och eventuella problemlösningar.

För mig är skillnaden ganska minimal då jag har en helautomatisk zeovitreaktor. Det enda jag gör är att tillsätta bakterier 2 ggr/vecka, vilket jag skulle slippa med biopelletsen... så ser i alla fall jag på hanteringsskillnaden. Sedan så är det en ekonomisk fråga där biopelletsen piskar stjärten på zeovitmetoden... men men... vad ska man annars lägga pengarna på :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte från zeovit till biopellets och tog dö på alla sps, blev väll en förstor omställning. Alla värden låg stabila hela tiden utom P04 som ökade från 0,00 till 0,03.

Så ta det sjukt försiktigt.

Det där låter riktigt riktigt illa. Jag hörde i en akvarieaffär rykten om en krasch relaterad till Biopellets och som Biopelletsanvändare är jag verkligen intresserad av vad som kan gå fel.

Kan du utveckla lite hur förloppet såg ut? Har du någon idé om vad det var som orsakade denna krasch? Hade du t ex en bakterieblomning som skulle kunna ge syrebrist eller någon ammoniakspik p g a att den zeodrivna bakterietillväxten avtog?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tutar jag eget horn;), men de tillsatser jag kör är FaunaMarin UltraminS, organics och spårämnen för Balling. samt lite sporadiskt korallfoder typ Seafan+ UminS.

Finns naturligtvis motsvarande preparat från korallenzucht med flera

Bra allt som kan hjälpa är kanon med frågan!!

Själv blir det biopellets gen 2 å lite blåa flaskor.

Men trådens fråga så vad jag förstått då funkar det bra med en övergång men tillsatser får man ändå pyssla med.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog fler crasher än vad vi vet där ute, problemet är att inte många vill erkänna att de dödat sitt system.

Men nej jag har inte en aning om varför i mitt fall, ingen bakterieblomning alls. Alla parametrar övervakades extra noga då jag gör detta så fort jag ändrar något och allt va stabilt förutom min lilla uppgång i P04.

Säger inte att biopellets är dåliga men det kanske inte "passar" i alla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör zeovit och har funderat på biopellets. Men efter att ha läst lite på zeovitforumet så beslutade jag mig för att fortsätta med zeoviten.

Det jag fått som intryck är att biopelletsen fungerar bra men om problem uppstår är det svårt att kontrollera förloppet. Så jag lutar mig nu tillbaks och väntar på att fler ska bli mer erfarna av biopellets och eventuella problemlösningar.

För mig är skillnaden ganska minimal då jag har en helautomatisk zeovitreaktor. Det enda jag gör är att tillsätta bakterier 2 ggr/vecka, vilket jag skulle slippa med biopelletsen... så ser i alla fall jag på hanteringsskillnaden. Sedan så är det en ekonomisk fråga där biopelletsen piskar stjärten på zeovitmetoden... men men... vad ska man annars lägga pengarna på :S

Har du några siffror? Jag funderar på Zeovit ist för pellets, men jag kommer att köra ett test med tillsatser innan jag byter. Mitt kar är ett test för att slippa experimentera med detta i ett stort kar i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några siffror? Jag funderar på Zeovit ist för pellets, men jag kommer att köra ett test med tillsatser innan jag byter. Mitt kar är ett test för att slippa experimentera med detta i ett stort kar i framtiden.

Tja, du behöver en reaktor + zeolith + zeobak + zeofood + zeostart.

Du kan gå in på korallen-zucht.de och kolla vad det kostar.

Åtgången är ca

- 1 liter zeolith/400 L. Man byter ca var 6:e vecka.

- Zeobak. 1 droppe/100L 2 ggr/vecka

- Zeofood. 1 Droppe/100L 2 ggr/vecka

- Zeostart. ca 0,2 ml/100L dagligen.

Där är kostnaderna för det som kan ersättas med biopellets. Sedan tillkommer en kostnad för reaktorn. Det brukar finnas begagnade från 1000 kr och uppåt, beroende på skick, märke och storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar är om man måste tillsätta Zeobak fortfarande efter övergången, läste på ensite om biopellets att man skulle tillsätta zeobak i början för o bossta bakteriefloran men det kanske inte behövs om man övergår från zeovit. Förstår att man måste tillsätta vissa ämnen ändå med biopellets men inte varje dag iallafall för det kommer inte funka för mig i längden=(..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tutar jag eget horn;), men de tillsatser jag kör är FaunaMarin UltraminS,

organics och spårämnen för Balling. samt lite sporadiskt korallfoder typ Seafan+ UminS.

Finns naturligtvis motsvarande preparat från korallenzucht med flera

"spårämnen för Balling" vad är detta? hittar inte på hemsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.. men skall dessa spårämnen användas enligt instruktionerna, alltså blanda med osmos vatten och tex. Calcium Chloride-Dihydrate?

Blir det som en balling light metod fast med tillsats ämnen?

Eller dunkar man i lite i sumpen, doserar?

Ber om ursäkt om detta känns OT, men jag funderar på att använda något just med pellets, men vill inte ta död på koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar är om man måste tillsätta Zeobak fortfarande efter övergången, läste på ensite om biopellets att man skulle tillsätta zeobak i början för o bossta bakteriefloran men det kanske inte behövs om man övergår från zeovit. Förstår att man måste tillsätta vissa ämnen ändå med biopellets men inte varje dag iallafall för det kommer inte funka för mig i längden=(..

Zeobak skall du inte behöva, jag tillsätter vid vattenbyten för att få in nya bakterier. Andra tillsatser kan man enl instruktionen tillsätta varje vecka men för att få stabila värden doserar jag varje dag, så länge som man tillsätter mer än 1 ml per dag så funkar det ju med doserpump. Värre är det med det som skall droppas i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...