Gå till innehåll

Diod - LED - delar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

okej.. verkar nog dröja någon månad innan den finns i handeln..

mvh manne

Ställde frågan på GHL´s forum men inget svar, men undrade även om denna var med 4 separata kanaler.

Hade vart grymt att ha olika för varje färg

Nån som vet ifall drivern med PWM funktion funkar trotts att PWM styrningen inte är inkopplad tänkte mest på denna driver

Mean Well ELN-60-48P dimmable driver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du måste koppla in en spänning på 10V på PWM pinnen för att det skall funka. Det motsvara en PWM signal på 100%.

Tackar

Japp jag såg detta på en extralänk på rapidleds sida

Dimmable drivers must have the dimmer wires hooked up to a controller or dimmer or the LEDs will not light up. No dimming signal = 0% brightness.If you do not have a dimming circuit or controller, you can test by applying a voltage to the Dimmer + and Dimmer – wires on the driver. This voltage can range from 1-10V. A 1V reference voltage will light the LEDs to 10% brightness, whereas a 10V reference voltage will light the LEDs to 100% brightness. You likely have something around your house that can supply a reference voltage. A “wall wart,” 9V battery, or even a AA battery can be used for testing.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från texten ovan verkar det faktiskt så, men PWM fungerar inte så. Styrsignalen måste ligga inom ett visst spänningsområde, och motsvarar då "full on" under den tidsperioden den är aktiv. man får alltså normalt 50% dimmat ljus oavsett om man matar med 12v 50% av tiden, eller 9v under samma tid. Riktigt vad de har tagit fram här är jag inte säker på. En hybrid? Vad får man om man kör 3v som grundspänning, och "dimmar" med 10v 50% av tiden? 80% belysning? 70?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt säker på att den texten gäller D-varianten, alltså den som styrs med 0(1)-10Volt. P-varianten (PWM) ska han en PWM signal som håller sig inom 100Hz-3KHz och alternerar mellan 0 och 10V. Signalens "duty cycle" bestämmer då dimmningen (som också den görs genom PWM på själva utsignalen för både P- och D-varianten).

Det jag menade var att om man lägger på en fast 10Volt på PWM ingången så motsvarar det en PWM signal med 100% "duty cycle"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt påstående kommer från dokumentationen:

http://www.meanwell.com/search/eln-60/eln-60-spec.pdf

PWM-signalen beskrivs på sista sidan.

Tyvärr anges ingen tollerans på PWM-signalens spänning så det går utifrån den inte att veta om det funkar med en lägre spänning.

Jag blir själv lite tveksam till att man kan gå mycket lägre än 10v när de inte anger det, eftersom det vore väldigt trevligt i många sammanhang om det fungerade med 3.3V eller åtminstonde 5V som är vanliga nivåer om man ska plocka PWM-signalen från någon microcontroller.

Men Jonas Am, du kanske har testat detta i praktiken så du vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läst om den del som gjort just konvertering från 5V PWM till 10V PWM för dessa drivers och med frånvaron av påståenden att dom klarar sig med lägre än 10V PWM så ser jag det som en bra indikation på att dom faktiskt vill ha 10V PWM och inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har suttit o stirrat in i karet nu ikväll.. För att se ev effekt ang diod inkopplingen.. Den ena slingan slocknade tidigare än den andra som gick bättre men inte hela vägen ändå.. Ska försöka mäta lite imorgon med multimetern o se om jag kan avgöra när dioderna faktiskt slocknar.. Så man vet om det är ghlen eller den faktiska drivern som begränsar effekten på dimningen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog en titt på databladet för MeanWell ELN-60-XX. http://www.meanwell.com/search/eln-60/default.htm

Tyvärr är det så att vi försökt lösa ett problem som inte verkar gå att lösa med den drivern i alla fall.

På sidan 3 finns det ett diagram som visar dimmningen för en spänningsstyrd dimmning och man ser då att den går linjärt ner till 5% vid 1V men sen klipper den ner till 0 %, Så dioden på styrsignalen kommer tyvärr inte ge några positiva effekter med denna driver i alla fall.

Tittar man på den PWM styrdra modellen så är det ännu värre, den klipper direkt ner från 15% till 0% när man går under 11% "Duty Cycle".

Den enda "lösning" jag ser här är att du verkligen kör 10 V in när du har full belysning och sedan "trimmar ner" strömmen i själva drivern så du hamnar på önskat ljus. Detta istället för att ligga på kanske 9 Volt vid din önskade max belysning. Detta gör ju att du i alla fall hamnar så lågt ner i ljusstyrka som möjligt med ditt 5% till 0% hopp. (Jag vet inte om det där blev begripligt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har ungefär samma spec som mina, dvs de dimmar 0-10 volt. Problemet med mina var att jag försökte styra dem med 1-10. Detta gör isof att Jannes lösning funkar för min driver eftersom hans diod gör om min drivning till 0,25 V - 9,75 V.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har ungefär samma spec som mina, dvs de dimmar 0-10 volt. Problemet med mina var att jag försökte styra dem med 1-10. Detta gör isof att Jannes lösning funkar för min driver eftersom hans diod gör om min drivning till 0,25 V - 9,75 V.

MVH Lasse

Ska försöka få tid ikväll o byta en driver till din.. Så får jag se hur det går med den drivern.. Funkar det så får jag lösa en retur för din driver samt två dioder så du kan få till yttligare ett steg i bygget.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resultatet från igår var att det blev ingen dimning alls.. Mätte på plinten så att ghlen faktsiskt gick ner i volt på utgången.. Det gjorde den.. Sen mätte jag efter dioden från jan , helt annan värde, dvs ett högre ?? Så vid 22 tiden fick jag stänga av drivern för att det inte skulle vara fullt blås hela natten..

Fortsättning följer...

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm....det var ju lite udda.

Hur beter sig den drivern utan någon styrsignal inkopplad?

Det jag egentligen funderar är ju om du möjligen har anslutit dioden åt fel håll, men i så fall måste ju drivern vara konstruerad så att den ger full uteffekt om man inte ansluter den, vilket är fullt möjligt. Det känns nästa som om det måste vara så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...