Gå till innehåll

Diod - LED - delar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Har nu ikväll gjort en beställning från rapidled på yttligare ett antal LEDs så jag kan bygga på min list med en sträng dioder till. Samma leds som dom jag har. 1000mA royal blue.

Driver finns redan så det är bara LEDsen som saknas.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låter ju intressant för alla LED byggen i framtiden och även för dom som tillverkar ramper idag.. Två sådan kort o du kan plötsligt styra åtta grupper med dioder, då har man helt plötsligt möjlighet till styrning för lite fetare ramper.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju intressant för alla LED byggen i framtiden och även för dom som tillverkar ramper idag.. Två sådan kort o du kan plötsligt styra åtta grupper med dioder, då har man helt plötsligt möjlighet till styrning för lite fetare ramper.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp å med PWM snabba klipp så kan man även få in blixt funktionen.

4 kanaler med blå, vit, röd och en med nån annan färg kombination :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp å med PWM snabba klipp så kan man även få in blixt funktionen.

4 kanaler med blå, vit, röd och en med nån annan färg kombination :)

Tror du drivern orkar med klippen ? Så att dioderna verkligen tänds/släcks ? Är inte helt säker på det iaf med den typen av driver som

Meanwell är. Som jag testar nu med D varianten , så laddar drivern ur sig på ett par sec när jag plockar bort batteriet på dimpotten. Frågan är om det är samma bieffekt på P varianten.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du drivern orkar med klippen ? Så att dioderna verkligen tänds/släcks ? Är inte helt säker på det iaf med den typen av driver som

Meanwell är. Som jag testar nu med D varianten , så laddar drivern ur sig på ett par sec när jag plockar bort batteriet på dimpotten. Frågan är om det är samma bieffekt på P varianten.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enligt ghl him self skrev han detta på deras forum att de skulle funka med den drivern från meanwell och pwr (p)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias som är på ghl kunds support har skrivet på deras forum att man kan max belasta med 30mA / linje på GHLen (0-10v)

bara info om någon mer än jag som undrar.

mvh manne

there will be 2 variants of the LEDControl4: passive (switching only some mA, enough for a PWM controllable driver like Meanwell) and an active version with MOSFETs in it, able to switch 2A

technical details will be announced soon

http://forum.aquariumcomputer.com/showthread.php?3471-led-controller&p=21087#post21087

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

there will be 2 variants of the LEDControl4: passive (switching only some mA, enough for a PWM controllable driver like Meanwell) and an active version with MOSFETs in it, able to switch 2A

technical details will be announced soon

http://forum.aquariumcomputer.com/showthread.php?3471-led-controller&p=21087#post21087

hittade den infon också.. Ca leverans om 6 veckor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall man ju inte glömma att detta är en partsinlaga så det är noga utvalda spektra på de andra ljuskällorna.

Jag för min del tror att framtiden när det gäller mindre ljuskällor ligger hos lysdioder.

Vi är i dag uppe i 50% verkningsgrad på Royal blue lysdioder och värdet stiger år för år.

Cree XM-l levererar i dag 280 lumen vid 700 mA och 2,9 v. 300 lumen skall komma om några månader. Det gör då 148 lumen per watt.

För två - tre år sedan var det 108 lumen per watt som gällde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för min del tror att framtiden när det gäller mindre ljuskällor ligger hos lysdioder.

Just det där med att LED har en fördel för mindre ljuskällor tror jag också på. Problemet med t ex plasma är att det är ganska otympliga saker med höga effekter som kräver stora reflektorer. LED-tekniken har ju fördelen att den är kompakt och inte kräver reflektorer.

Naturligtvis kan det förändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag beställt lite också. går en annan väg än du Manne. Det blev inte Cree utan lite olika 10 wattare. Royal Blue, 10000 K och 16000 K. Här skall byggas :). Har inte löst kylning än men beställt drivar som är dimmbara - de passar både till mina befintliga 30 wattare samnt till att köra 3 st 10 wattare i serie.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag beställt lite också. går en annan väg än du Manne. Det blev inte Cree utan lite olika 10 wattare. Royal Blue, 10000 K och 16000 K. Här skall byggas :). Har inte löst kylning än men beställt drivar som är dimmbara - de passar både till mina befintliga 30 wattare samnt till att köra 3 st 10 wattare i serie.

MVH Lasse

Kul lasse, då är du ett steg på väg till, härligt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag beställt lite också. går en annan väg än du Manne. Det blev inte Cree utan lite olika 10 wattare. Royal Blue, 10000 K och 16000 K. Här skall byggas :). Har inte löst kylning än men beställt drivar som är dimmbara - de passar både till mina befintliga 30 wattare samnt till att köra 3 st 10 wattare i serie.

MVH Lasse

vilka dioder har du beställt och från var? lägg gärna upp en egen tråd med bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilka dioder har du beställt och från var? lägg gärna upp en egen tråd med bygget.

Jag beställde tre typer av LED moduler. 9 stycken av denna, 3 stycken sådana här, samnt tre stycken sådana här.

Jag hittade en lämplig (tror jag) driver här (och till ett bra pris). Jag ämnar driva 3 stycken moduler i serie. Jag har köpt för att ha 5 * 3 moduler, dvs 150 watt allt som allt. Tidigare så har jag tre stycken 30 watts chip (samma som i maxspect icke cree version) liggande. Detta innebär en total styrka på 240 watt. Eftersom jag kommer att köra dimbart så kommer effekten att variera.

Får se om jag lägger upp en egen tråd om bygget - det kommer att ta sin tid eftersom inte på något sätt är gratis. Kylningen är inte helt klar än hur den kommer att konstrueras, kan bli en variant på Mannes lösning (fyrkantsrör) men med effektiva fläktar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde tre typer av LED moduler. 9 stycken av denna, 3 stycken sådana här, samnt tre stycken sådana här.

Jag hittade en lämplig (tror jag) driver här (och till ett bra pris). Jag ämnar driva 3 stycken moduler i serie. Jag har köpt för att ha 5 * 3 moduler, dvs 150 watt allt som allt. Tidigare så har jag tre stycken 30 watts chip (samma som i maxspect icke cree version) liggande. Detta innebär en total styrka på 240 watt. Eftersom jag kommer att köra dimbart så kommer effekten att variera.

Får se om jag lägger upp en egen tråd om bygget - det kommer att ta sin tid eftersom inte på något sätt är gratis. Kylningen är inte helt klar än hur den kommer att konstrueras, kan bli en variant på Mannes lösning (fyrkantsrör) men med effektiva fläktar.

MVH Lasse

Intressanta belysningar varför ett kitt som du beställt och inte sätta ihop själv? Bättre, lättare etc kom gärna med dina tankar :)

Den drivern du köpte är det samma att man kan köra upp till 10st 3watts vanliga H-leds

/c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den drivern klarar att hålla sin konstantström (900 mA) från 6 volt till 36 volt. Det innebär att den klarar alla typer av uppsättningar där "forward voltage" är mellan 6 volt till 34 volt. Med andra ord den klarar att driva från 2 normala 3 wattare till 10 sådana - förutsatt att de kopplas i serie. En liten varning när det gäller en uppsättning med bara två 3 wattare. En del sådana på marknaden har en lägre "forward Voltage" än 3 volt och då kan strömmen bli lite för stor om man bara kör 2 stycken i serie. Observera också att många 3 wattare på marknaden har också en konstantström på 700 mA och då är det denna som gäller.

De "moduler" jag köpt har en forward voltage på 10-12 volt och en MAX ström på 1000 mA så dessa skall teoretiskt sett funka till den av mig i förra inlägget länkande ballasten. Jag fick för övrigt veta nu att dimmbarheten har förbättrats betydligt på den senaste versionen av ballasten då strämmen kan varieras från 5 ma till 900 mA istället för mellan 50 till 900 mA.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

fick ett litet paket idag från rapidLED.!

så nu kan man påbörja sträng nummer två till helgen.. ska bli intressant o se vad för effekt yttligare en sträng med LEDs gör.. och se om det funkar med yttligare LEDs på fyrkantsröret utan att värmen blir et problem..

kom även ett dussin Royalblue till Laggemans projekt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: vet du max längden mellan dioderna och drivern man kan ha?

Nej men jag tror inte det är något problem (inte på samma sätt som hos T 5:or). Jag har ca 2 meter kabel mellan ballast och 3*1 watts cree idag - nema problema med detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...